Moottorin kunnostaminen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Moottorin kunnostaminen

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Jos haluaisin kunnostaa moottorin siihen kuntoon että se olisi "kuin uusi", mitä kaikkea pitäisi turbokoneeseen vaihtaa?
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Moottorin kunnostaminen

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

jos hommaa lähtee tekemään ihan sanan varsinaisessa merkityksessä,
niin kyllä siihen lähes kaikki pitäisi uutta laittaa. :roll:
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Moottorin kunnostaminen

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Tottahan se on...

No sanotaan niin päin että jos haluaa koneen jonka leviämistä ei tarvitse miettiä ihan joka hetki, jossa on tehot tallella ja jolle voi antaa happea huolella niin mitä pitäisi vaihtaa?

Riittäisikö poraus, männät, kampiakselin laakerit, nokka-akseli, ketju ja ehkäpä turbo
saasko
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Pe Elo 07, 2009 11:42

Re: Moottorin kunnostaminen

Viesti Kirjoittaja saasko »

Ääni kirjoitti:Tottahan se on...

No sanotaan niin päin että jos haluaa koneen jonka leviämistä ei tarvitse miettiä ihan joka hetki, jossa on tehot tallella ja jolle voi antaa happea huolella niin mitä pitäisi vaihtaa?

Riittäisikö poraus, männät, kampiakselin laakerit, nokka-akseli, ketju ja ehkäpä turbo
Koneestahan on vaikea sanoa, mitä pitäisi uusia jos sitä ei ensin aukaise ja tarkista osien kuntoa. Periaatteessa kaikki mikä vähänkin epäilyttää, niin vaihtoon. Kannattaa vaihtaa kaikki laakerit, jos kone on reilusti ajettu tai ollut huonolla pidolla. Männät ym. näkee sitten kun kone on auki.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin kunnostaminen

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ääni kirjoitti:Tottahan se on...

No sanotaan niin päin että jos haluaa koneen jonka leviämistä ei tarvitse miettiä ihan joka hetki, jossa on tehot tallella ja jolle voi antaa happea huolella niin mitä pitäisi vaihtaa?

Riittäisikö poraus, männät, kampiakselin laakerit, nokka-akseli, ketju ja ehkäpä turbo
Kannen laitto, uudet tiivisteet jokapaikkaan, kampiakselin mittaus, lohkon koeponnistus. Mitäs tohon nyt voisi vielä keksiä täydellisyyden tavoittelussa? :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Moottorin kunnostaminen

Viesti Kirjoittaja toms »

Laakerointi ja hoonaus ja rengastus ainaki mutta mittaamalla näkee muut sitte. esim. pyttyjä ei tartte välttämättä porata ku voi olla hoonijäljet ylös asti näkyvissä vaikka paljon ajettu kone. Tietävä / osaava moottorikoneistamo voi mitata ja antaa lausunnon tartteeko porata vai ei.
Kannessa venttiiliseetien jyrsinnät ja vettiilien hionta ja tarvittessa ohjareitten vaihto / varren tiivisteet jos 16 v.
Luonnollisesti kaikki tiivisteet ( kansipaffi Elring ) ja orgis laatustefat.
Apulaitteetkin kannattaa samalla kunnostaa ja uusi vesipumppu ym.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin