Terve! Kyseessä on Saab 99 -84. Ostin tuommoisen Saabin ja olin tietoinen, että jotain vikaa autossa on. Ja vika löytyi kun starttasin ja huomasin ettei laturi ja vesipumppu pyöri.
Eli siivapyörä oli löysällä ja se pyörii mukana vapaasti. Löysin autosta kuitin, jossa on kyseinen pyörä ilm. vaihdettu. Miten tuo pyörä on kiinnitetty eli voiko se löystyä ja korjaantuu kiristämällä? Onko siellä jotkin tapit/kiila joka pitää pyörän paikallaan?
Sitten se tärkein saako konetta liikutettua helposti eteenpäin sen verran, että mahtuu kiristään. Vai onko pakko nostaa koko motti pois?
Laturin/vesipumpun remmi ei pyöri
Laturin/vesipumpun remmi ei pyöri
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Re: Laturin/vesipumpun remmi ei pyöri
Pyörä on kiinnitetty akseliin kiilalla, eli molemmissa on ura jossa sitten kuuluisi olla kiila. Sen kuulemma mahtuu kiristämään alakautta ihan konetta siirtämättä.
Itselläni on tuo vanhempi 99 jossa tulipelti on ahtaampi niin jouduin tekemään huoltoluukun kuskin jalkatilaan josta saa kiristettyä sen pultin joka pitää hihnapyörää kiinni.
Itselläni on tuo vanhempi 99 jossa tulipelti on ahtaampi niin jouduin tekemään huoltoluukun kuskin jalkatilaan josta saa kiristettyä sen pultin joka pitää hihnapyörää kiinni.
Re: Laturin/vesipumpun remmi ei pyöri
Kyllä kait sen siivapyörän pitäisi lonksuttaa aika hemmetisti jos ei olisi paikallaan..
Epäilen jotain pahempaa vikaa ts.eipä taida tuollainen kirraamisella korjaantua..
Epäilen jotain pahempaa vikaa ts.eipä taida tuollainen kirraamisella korjaantua..
Re: Laturin/vesipumpun remmi ei pyöri
Edelliseen satkuuni n. 10 vuotta sitten ostin erikseen korin ja jollain rannikon ammattikoululla rempatun koneen. Hihnapyörä lakkasi pyörimästä akselin nokassa n. vuoden kuluttua koneen vaihdosta, ja pari Oululaista vasta hinaus/korjausfirman pystyttänyttä kaveria sitten korjasi tuon. Ammattitaidossa ja tietämyksessä oli ollut vajausta jo alunperin rempan tehneellä porukalla, joka oli laittanut väärän mallin pyörän. Oulun pojat sitten vaihtoivat yhtä viisaasti samanlaisen väärän pyörän, joka alkoi myös hurttaamaan n. puolen vuoden ajon jälkeen. Isäukko sitten oli soitellut jollekin asiantuntijalle, joka oli koneen vuosimallin perustella tiennyt antaa oikean mallisen.
Että kannattanee ainakin varmistaa, että on edes oikeanlainen hihnapyörä kiinni.
Että kannattanee ainakin varmistaa, että on edes oikeanlainen hihnapyörä kiinni.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Laturin/vesipumpun remmi ei pyöri
Kiitos vastausksista!
Oli sitten tosiaan nyrkkipaja laittanut aivan väärän pyörän sinne. Oli laittanut kolmelle hihnalle tarkoitetun pyörän.
Nyt on oikea osa hankittu, kun vielä ehtis talliin jatkaan remonttia.
Oli sitten tosiaan nyrkkipaja laittanut aivan väärän pyörän sinne. Oli laittanut kolmelle hihnalle tarkoitetun pyörän.
Nyt on oikea osa hankittu, kun vielä ehtis talliin jatkaan remonttia.
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97