Turbo 900?
Turbo 900?
Sain juuri tuollaisen vm.85 saab 900 (kai GL) ja se on vapari. Ja kysymys kuuluu, onko sellanen vaikea/mahdollista turbottaa? ja millasilla osilla? Kiitos vastauksista jo etukäteen!!
Re: Turbo 900?
helpoimmalla pääset kun vaihdat toisesta saabista turbokoneen.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
Re: Turbo 900?
eli on niin isotöinen homma? no mites tollaseen sais muuten lisättyä tehoa?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Turbo 900?
Kai tuo on vielä kaasarikoneella?herraö kirjoitti:eli on niin isotöinen homma? no mites tollaseen sais muuten lisättyä tehoa?
Vaihtamalla turbo- tai 16v-vaparimoottorin oheishiluineen tulee lisää tehoa. About samanikäinen T8 tekniikka on helpoin vaihtoehto (helpompi kuin turbottaminen). Tai sitten viet auton virityspajalle ja pyydät että pistävät nokan, venttiilikoneiston ja putkiston uusiksi (maksaa PALJON ja kaikenlisäksi vielä nauravat päälle kun kiikutat mukanasi jonkun vaparisaabin ) Kyllä noilla jo about 20-30hv tulee lisää...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Turbo 900?
GL = yksi kaasutin = 100 hvherraö kirjoitti:eli on niin isotöinen homma? no mites tollaseen sais muuten lisättyä tehoa?
GLS = kaksi kaasutinta = 108 hv
GLE/I = ruisku = 118 hv.
Näin ne luvut taisi tehtaan mukaan mennä. Ja uusina yhden ja kahden kaasuttimen välillä oli selvä ero nimenomaan yläkierroksilla, yksi kaasuttiminen tuntui hyytyvän kesken makeimman kiihdytyksen. Ruiskuhan oli jo ihan tykki ja turbosta ei nähnyt kuin märkiä unia .
Mikä nyt sitten hyytyy 25-vuotiasta autoa kiihdytettäessä on toinen asia, mutta mielestäni vapariin saa pelkillä bensalaitteiston muutoksilla suhteellisen paljon lisää tehoja ja vielä suhteellisen halvalla.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Turbo 900?
Mistäs sitten lisää ilmaa bensan kaveriksi vaparissa? Ei se pelkkä lisäbesna tuo lisää tehoa, kokeile vaikka ajamalla koko ajan ryyppy päällä kaasarikoneellaotto kirjoitti: Mikä nyt sitten hyytyy 25-vuotiasta autoa kiihdytettäessä on toinen asia, mutta mielestäni vapariin saa pelkillä bensalaitteiston muutoksilla suhteellisen paljon lisää tehoja ja vielä suhteellisen halvalla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Turbo 900?
Mistäs sitten lisää ilmaa bensan kaveriksi vaparissa? Ei se pelkkä lisäbesna tuo lisää tehoa, kokeile vaikka ajamalla koko ajan ryyppy päällä kaasarikoneella [/quote]
Siis seoshan siellä sylintereissä palaa, kahdella kaasuttimella nyt vaan saa syötetyksi enemmän ilmaa ja bensaa sylintereihin. Minähän totesin että yhdellä kaasarilla meno hyytyy korkeilla kierroksilla eli moottori ei saa tuolloin bensaa riittävästi. Kahdella kaasuttimella kumpikin kaasari syöttää vain kahta sylinteriä jolloin em. hyytymistä ei tapahdu. Tuon 8 hv:n myötä tehdas lupasi muuten suuremmat kulutuslukematkin.
Se mitä siis halusin sanoa ketjun aloittajalle on, että GL kaasari- Saabiin saa suhteellisin yksinkertaisin keinoin ja halvalla suhteellisen paljon lisätehoja ilman että täytyy asentaa turboa ja ilman että konttorilla syntyy sanomista. Perinteisesti kaasarivapareissa, merkistä riippumatta, on kaasuttimien (ja vapaavirtaussuodattimien) lisääminen ollut yksi nopea ja helppo tapa lisätä potkua, mutta Saabissa jo tehdas on niin valmiiksi tehnyt.
Jos ketjun aloittaja haluaa reilusti lisätehoja, niin ahtaminen on silloin oikea ratkaisu. Mutta onko se halpaa, helppoa ja yksinkertaista ja miksi sen tekisi, kun markkinoilta saa myös oikeita turbo-saabeja. Halvin keino taas saada vapariin lisäilmaa on avata sivuikkunat ja nauttia lisääntyneestä, ei vauhdista vaan sen tunnusta
Siis seoshan siellä sylintereissä palaa, kahdella kaasuttimella nyt vaan saa syötetyksi enemmän ilmaa ja bensaa sylintereihin. Minähän totesin että yhdellä kaasarilla meno hyytyy korkeilla kierroksilla eli moottori ei saa tuolloin bensaa riittävästi. Kahdella kaasuttimella kumpikin kaasari syöttää vain kahta sylinteriä jolloin em. hyytymistä ei tapahdu. Tuon 8 hv:n myötä tehdas lupasi muuten suuremmat kulutuslukematkin.
Se mitä siis halusin sanoa ketjun aloittajalle on, että GL kaasari- Saabiin saa suhteellisin yksinkertaisin keinoin ja halvalla suhteellisen paljon lisätehoja ilman että täytyy asentaa turboa ja ilman että konttorilla syntyy sanomista. Perinteisesti kaasarivapareissa, merkistä riippumatta, on kaasuttimien (ja vapaavirtaussuodattimien) lisääminen ollut yksi nopea ja helppo tapa lisätä potkua, mutta Saabissa jo tehdas on niin valmiiksi tehnyt.
Jos ketjun aloittaja haluaa reilusti lisätehoja, niin ahtaminen on silloin oikea ratkaisu. Mutta onko se halpaa, helppoa ja yksinkertaista ja miksi sen tekisi, kun markkinoilta saa myös oikeita turbo-saabeja. Halvin keino taas saada vapariin lisäilmaa on avata sivuikkunat ja nauttia lisääntyneestä, ei vauhdista vaan sen tunnusta
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Turbo 900?
Itsekin vaihdoin yhden kaasarin tilalle ruiskun (K-Jet) hoitamaan bensansyöttöä. Oikeasti huipputeho EI persdynolla huomattavasti lisääntynyt. Sen sijaan moottorin ajo-ominaisuudet parani vaivan arvoisesti ja kulutus tipahti about puolisen litraa. Hommana menee päivässä heittämällä ja osia saa likimain ilmaiseksi, mutta en tuota nyt minään "tehon lisäyksenä" pitäisi, etenkin kun kaasarikannessa on jotain kuristuksia, joita ei ruiskukoneen kannessa ole, eli tehonlisäys ei todellakaan ole 100hv --> 118hv kuten pelkästään speksilappuja tuijottamalla voisi luulla. Tuplakaasarisesta satkusta/ysiysistä ei ole kokemuksia.otto kirjoitti: Jos ketjun aloittaja haluaa reilusti lisätehoja, niin ahtaminen on silloin oikea ratkaisu. Mutta onko se halpaa, helppoa ja yksinkertaista ja miksi sen tekisi, kun markkinoilta saa myös oikeita turbo-saabeja. Halvin keino taas saada vapariin lisäilmaa on avata sivuikkunat ja nauttia lisääntyneestä, ei vauhdista vaan sen tunnusta
Jos oikeasti haluaa tehoa, auto (tai tekniikka) vaihtoon ja turbo kehiin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Turbo 900?
siis tollaseen saa mukavemmat ajo ominaisuudet kiihdyttäessä jne. jos laittaa sinne tupla kaasarin? mites ilmansuodatin millasta suosittelette?
Re: Turbo 900?
Niin, varsinaisiin auton ajo-ominaisuuksiin kaasarit ei vaikuta, moottorin käytökseen kyllä. Hankit siis 2-kaasuttimisen imusarjan kaasuttimineen (+ tiivisteet), ilmanpuhdistin kotelo on todennäköisesti sama ja vanha käy (vaihdat uuden suodattimen) tai hankit vapaavirtaussuodattimen. V.J.S:n vastauksista käy ilmi, mitä tarvitset jos vaihdat ruiskulaitteet.
Muista, että kyse on 25-vuotta vanhasta autosta joten muutoksen suuruus
voi olla suuntaan tai toiseen...
Muista, että kyse on 25-vuotta vanhasta autosta joten muutoksen suuruus
voi olla suuntaan tai toiseen...
Re: Turbo 900?
kiitos paljon vastauksista:)
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Turbo 900?
+ muutama vesiletku ja ilmanputsari puolelle kaasareihin kiinnitulevan kerääjä osan.otto kirjoitti:Niin, varsinaisiin auton ajo-ominaisuuksiin kaasarit ei vaikuta, moottorin käytökseen kyllä. Hankit siis 2-kaasuttimisen imusarjan kaasuttimineen (+ tiivisteet), ilmanpuhdistin kotelo on todennäköisesti sama ja vanha käy (vaihdat uuden suodattimen) tai hankit vapaavirtaussuodattimen. V.J.S:n vastauksista käy ilmi, mitä tarvitset jos vaihdat ruiskulaitteet.
Muista, että kyse on 25-vuotta vanhasta autosta joten muutoksen suuruus
voi olla suuntaan tai toiseen...
orggis putsari riittää . ei muuta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Turbo 900?
Jos nyt ekalla viikolla alkaa lisätehot jo pyöriä mielessä niin eiköhän sulla turbosaabi kohta ole pihassa. Eli säästäisin ne vaparin virittämiseen kuluvat pennoset
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Turbo 900?
Ei mitään tuplakaasaria vaan jokaiselle pytylle oma kaasari-
Sitten voit sanoa että sulla tupla tuplis.
Sitten voit sanoa että sulla tupla tuplis.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Turbo 900?
KAPU2 kirjoitti:Jos nyt ekalla viikolla alkaa lisätehot jo pyöriä mielessä niin eiköhän sulla turbosaabi kohta ole pihassa. Eli säästäisin ne vaparin virittämiseen kuluvat pennoset
Joo-o, voi olla "pieni" pettymys luvassa kun tuplakaasarien asennuksen jälkeen lähtee testilenksulle ja mielessä siintää kymmeniä metrejä pitkät lakuvanat ja sisuskaluja murskaava kiihtyvyyden tunne
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84