Turbo 900?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
herraö
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja herraö »

Sain juuri tuollaisen vm.85 saab 900 (kai GL) ja se on vapari. Ja kysymys kuuluu, onko sellanen vaikea/mahdollista turbottaa? ja millasilla osilla? Kiitos vastauksista jo etukäteen!!
S1mppa_
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ti Marras 28, 2006 18:37
Paikkakunta: susiraja

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

helpoimmalla pääset kun vaihdat toisesta saabista turbokoneen.
saab harrastus tunnelin loppupäässä näkyy jo valo...
herraö
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja herraö »

eli on niin isotöinen homma? no mites tollaseen sais muuten lisättyä tehoa?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

herraö kirjoitti:eli on niin isotöinen homma? no mites tollaseen sais muuten lisättyä tehoa?
Kai tuo on vielä kaasarikoneella?
Vaihtamalla turbo- tai 16v-vaparimoottorin oheishiluineen tulee lisää tehoa. About samanikäinen T8 tekniikka on helpoin vaihtoehto (helpompi kuin turbottaminen). Tai sitten viet auton virityspajalle ja pyydät että pistävät nokan, venttiilikoneiston ja putkiston uusiksi (maksaa PALJON ja kaikenlisäksi vielä nauravat päälle kun kiikutat mukanasi jonkun vaparisaabin :) ) Kyllä noilla jo about 20-30hv tulee lisää...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja otto »

herraö kirjoitti:eli on niin isotöinen homma? no mites tollaseen sais muuten lisättyä tehoa?
GL = yksi kaasutin = 100 hv
GLS = kaksi kaasutinta = 108 hv
GLE/I = ruisku = 118 hv.

Näin ne luvut taisi tehtaan mukaan mennä. Ja uusina yhden ja kahden kaasuttimen välillä oli selvä ero nimenomaan yläkierroksilla, yksi kaasuttiminen tuntui hyytyvän kesken makeimman kiihdytyksen. Ruiskuhan oli jo ihan tykki ja turbosta ei nähnyt kuin märkiä unia :D .

Mikä nyt sitten hyytyy 25-vuotiasta autoa kiihdytettäessä on toinen asia, mutta mielestäni vapariin saa pelkillä bensalaitteiston muutoksilla suhteellisen paljon lisää tehoja ja vielä suhteellisen halvalla.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

otto kirjoitti: Mikä nyt sitten hyytyy 25-vuotiasta autoa kiihdytettäessä on toinen asia, mutta mielestäni vapariin saa pelkillä bensalaitteiston muutoksilla suhteellisen paljon lisää tehoja ja vielä suhteellisen halvalla.
Mistäs sitten lisää ilmaa bensan kaveriksi vaparissa? Ei se pelkkä lisäbesna tuo lisää tehoa, kokeile vaikka ajamalla koko ajan ryyppy päällä kaasarikoneella :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja otto »

Mistäs sitten lisää ilmaa bensan kaveriksi vaparissa? Ei se pelkkä lisäbesna tuo lisää tehoa, kokeile vaikka ajamalla koko ajan ryyppy päällä kaasarikoneella :)[/quote]

Siis seoshan siellä sylintereissä palaa, kahdella kaasuttimella nyt vaan saa syötetyksi enemmän ilmaa ja bensaa sylintereihin. Minähän totesin että yhdellä kaasarilla meno hyytyy korkeilla kierroksilla eli moottori ei saa tuolloin bensaa riittävästi. Kahdella kaasuttimella kumpikin kaasari syöttää vain kahta sylinteriä jolloin em. hyytymistä ei tapahdu. Tuon 8 hv:n myötä tehdas lupasi muuten suuremmat kulutuslukematkin. :P

Se mitä siis halusin sanoa ketjun aloittajalle on, että GL kaasari- Saabiin saa suhteellisin yksinkertaisin keinoin ja halvalla suhteellisen paljon lisätehoja ilman että täytyy asentaa turboa ja ilman että konttorilla syntyy sanomista. Perinteisesti kaasarivapareissa, merkistä riippumatta, on kaasuttimien (ja vapaavirtaussuodattimien) lisääminen ollut yksi nopea ja helppo tapa lisätä potkua, mutta Saabissa jo tehdas on niin valmiiksi tehnyt.

Jos ketjun aloittaja haluaa reilusti lisätehoja, niin ahtaminen on silloin oikea ratkaisu. Mutta onko se halpaa, helppoa ja yksinkertaista ja miksi sen tekisi, kun markkinoilta saa myös oikeita turbo-saabeja. Halvin keino taas saada vapariin lisäilmaa on avata sivuikkunat ja nauttia lisääntyneestä, ei vauhdista vaan sen tunnusta :D
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

otto kirjoitti: Jos ketjun aloittaja haluaa reilusti lisätehoja, niin ahtaminen on silloin oikea ratkaisu. Mutta onko se halpaa, helppoa ja yksinkertaista ja miksi sen tekisi, kun markkinoilta saa myös oikeita turbo-saabeja. Halvin keino taas saada vapariin lisäilmaa on avata sivuikkunat ja nauttia lisääntyneestä, ei vauhdista vaan sen tunnusta :D
Itsekin vaihdoin yhden kaasarin tilalle ruiskun (K-Jet) hoitamaan bensansyöttöä. Oikeasti huipputeho EI persdynolla huomattavasti lisääntynyt. Sen sijaan moottorin ajo-ominaisuudet parani vaivan arvoisesti ja kulutus tipahti about puolisen litraa. Hommana menee päivässä heittämällä ja osia saa likimain ilmaiseksi, mutta en tuota nyt minään "tehon lisäyksenä" pitäisi, etenkin kun kaasarikannessa on jotain kuristuksia, joita ei ruiskukoneen kannessa ole, eli tehonlisäys ei todellakaan ole 100hv --> 118hv kuten pelkästään speksilappuja tuijottamalla voisi luulla. Tuplakaasarisesta satkusta/ysiysistä ei ole kokemuksia.

Jos oikeasti haluaa tehoa, auto (tai tekniikka) vaihtoon ja turbo kehiin.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
herraö
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja herraö »

siis tollaseen saa mukavemmat ajo ominaisuudet kiihdyttäessä jne. jos laittaa sinne tupla kaasarin? mites ilmansuodatin millasta suosittelette?
otto
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: Pe Marras 18, 2005 11:03
Paikkakunta: MANSE

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja otto »

Niin, varsinaisiin auton ajo-ominaisuuksiin kaasarit ei vaikuta, moottorin käytökseen kyllä. Hankit siis 2-kaasuttimisen imusarjan kaasuttimineen (+ tiivisteet), ilmanpuhdistin kotelo on todennäköisesti sama ja vanha käy (vaihdat uuden suodattimen) tai hankit vapaavirtaussuodattimen. V.J.S:n vastauksista käy ilmi, mitä tarvitset jos vaihdat ruiskulaitteet.

Muista, että kyse on 25-vuotta vanhasta autosta joten muutoksen suuruus
voi olla suuntaan tai toiseen... :?
herraö
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja herraö »

kiitos paljon vastauksista:)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

otto kirjoitti:Niin, varsinaisiin auton ajo-ominaisuuksiin kaasarit ei vaikuta, moottorin käytökseen kyllä. Hankit siis 2-kaasuttimisen imusarjan kaasuttimineen (+ tiivisteet), ilmanpuhdistin kotelo on todennäköisesti sama ja vanha käy (vaihdat uuden suodattimen) tai hankit vapaavirtaussuodattimen. V.J.S:n vastauksista käy ilmi, mitä tarvitset jos vaihdat ruiskulaitteet.

Muista, että kyse on 25-vuotta vanhasta autosta joten muutoksen suuruus
voi olla suuntaan tai toiseen... :?
+ muutama vesiletku ja ilmanputsari puolelle kaasareihin kiinnitulevan kerääjä osan.

orggis putsari riittää . ei muuta
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Jos nyt ekalla viikolla alkaa lisätehot jo pyöriä mielessä niin eiköhän sulla turbosaabi kohta ole pihassa. Eli säästäisin ne vaparin virittämiseen kuluvat pennoset :)
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Ääni
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ti Syys 25, 2007 07:31

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja Ääni »

Ei mitään tuplakaasaria vaan jokaiselle pytylle oma kaasari-

Sitten voit sanoa että sulla tupla tuplis. :wink:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Turbo 900?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

KAPU2 kirjoitti:Jos nyt ekalla viikolla alkaa lisätehot jo pyöriä mielessä niin eiköhän sulla turbosaabi kohta ole pihassa. Eli säästäisin ne vaparin virittämiseen kuluvat pennoset :)

Joo-o, voi olla "pieni" pettymys luvassa kun tuplakaasarien asennuksen jälkeen lähtee testilenksulle ja mielessä siintää kymmeniä metrejä pitkät lakuvanat ja sisuskaluja murskaava kiihtyvyyden tunne :lol:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin