99 -84 ei käynnisty. Käynnistyipäs 1.10.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

99 -84 ei käynnisty. Käynnistyipäs 1.10.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

En löytänyt haulla yksiselitteistä vastausta tähän.

Auto käyttäytyy siten, että startatessa kuuluu releen naksaus, jonka jälkeen kaikki virrat katoavat. Virta ei palaa, vaikka sen kytkee pois ja takaisin päälle avaimella. Myöskään radio ei toimi.

Apuvirralla tulos on sama. On kokeiltu kolmea irtoakkua ja yhtä autoa. Kokeilin maadoittaa akun hitsauskaapelilla moottorinkorvakkeeseen ja oireet on samat.
Jännite akun miinusnavan ja rungon välillä on n. 0,1V, vuotovirta plusnavan ja -johtimen välillä 30mA. Kaikki kokeillut akut ovat kunnossa.

Olisiko startti voinut hajota totaalisesti yhtäkkiä? Aloin jo irroittelemaan sitä, mutta luovutin hetkeksi kun en löytänyt vielä kaikkia kiinnityspultteja. Ohjeet startin irroittamiseen ilman pakosarjan poistamista kelpaisivat.
Viimeksi muokannut Torsti, To Loka 01, 2009 20:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

startti on 2 pulttia vauhtipyörään päin ja 2 tai 3 tukiraudassa lohkossa...
piuhat irti ja startti uitetaan sieltä välistä pois....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi olla startille menevä johtosarja sulanut pakosarjan alta niin että virtalukolta tuleva starttiherätejännite maadottuu ennen kuin pääsee solenoidille asti. Kokeile irrottaa herätejohto solenoidilta ja laita tilalle liittimellinen irtojohto, jolla voit kokeilla tarjota herätettä suoraan akulta.

Vaihtoehtoisesti mittaa jarrutehostimen vieressä olevan kolminapaisen liittimen vastus maata vasten virranjakajan alta startille menevää johtosarjaa heilutellessa. Avaa liitin ja mittaa moottorinpuoleisesta johdosta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja mestari »

suojaputkessa oleva sinertävä plus johto luultavasti korkannut lähellä pakosarjaa, irroita se johto solkun päästä ja ota se tarkempaan syyniin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja merlin »

Hei , isäukon saabissa oli samanlainen vika , johdot olivat startinpiuhanipussa sulaneet yhteen , jouduin tekemään johdot rintapellistä alkaen uudestaan.
tarkista johdot ettet irroita turhaan niinkuin minä tein :mrgreen:
96 vm. 1975
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kiitoksia vinkeistä. En tosiaan eilen irroittanut muuta kuin kytkimen suojakopan ja ne kaksi pulttia startin etupuolelta. Taidan kuitenkin laittaa pultit ja osat paikoilleen ja katson nuo sähköt läpi ensin.
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Innostuin tänään tutkimaan asiaa. Huomasin, että akku on tyhjentynyt irrallaan ja laitoin sen lataukseen. C-TEK-kopio väitti akun latautuneen täyteen puolen tunnin latauksen jälkeen, joten akku taitaapi olla kaputt. Pitänee käydä huomenna ostamassa uusi akku ja kokeilla varuilta sillä.
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Jatketaanpa tätä vuodatusta. Nyt on kokeiltu uudella akulla ja koko auto on täysin mykkä. Vain radio pelaa ja se ottaa virran suoraan akulta. Kaipaisin vinkkiä pariin asiaan.

- Virtalukon releen mittaaminen tai testaaminen?
- - Mihin napoihin annetaan sähköä, jotta toiminnan voi testata?

- Virtalukon "pohjan" kytkennät?
- - Mikä on minkäkin johdon funktio? Tarttis tietää, että pystyy mittailemaan ennen kuin puran koko :saab: in.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

Virtalukon pohjan kytkentäjärjestys:
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... h.jpg.html

99 -84:n kytkentäkaavio on virtalukon osalta samanlainen kuin tässä oleva 90-86:n kaavio:
http://www.jus.liitin.net/90-86.gif
http://www.jus.liitin.net/90-86-explanations.htm

Virtalukon releellä ei ole osuutta startin pyörittämiseen. Joko tutkit onko johtosarja pakosarjan alla ehjä?
Viimeksi muokannut jus, Su Elo 14, 2011 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kiitoksia linkeistä.
jus kirjoitti:Joko tutkit onko johtosarja pakosarjan alla ehjä?
Tutkin silmämääräisesti. Ehjältä näytti. Toki helpottaisi jos olisi jonkinlaisia vastusarvoja johtimille, että voisi tarkastaa johdot yleismittarilla.
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

jus kirjoitti:Virtalukon releellä ei ole osuutta startin pyörittämiseen.
Ajattelin tarkastaa releen koska autoon ei tule enää lainkaan virtaa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja mestari »

mestari kirjoitti:suojaputkessa oleva sinertävä plus johto luultavasti korkannut lähellä pakosarjaa, irroita se johto solkun päästä ja ota se tarkempaan syyniin

mites tämä asia on tarkastettu ennenkuin tehdään turhaa työtä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja jus »

mestari kirjoitti:suojaputkessa oleva sinertävä plus johto luultavasti korkannut lähellä pakosarjaa, irroita se johto solkun päästä ja ota se tarkempaan syyniin
Tarkoitat startilta laturille menevää harmaata 4 mm2 virtajohtoa?
Muita siellä pakosarjan-virranjakajan seudulla kulkevia johtoja ovat keltainen starttiheräte ja keltavalkoinen lämpömittarin johto.

Virtalukolle tulee sulaketaulusta jatkuva jännite harmaaseen liittimeen ja starttiasennossa virtalukon pohja yhdistää harmaan ja keltaisen.

Virrat päällä-asennossa virtalukon pohja ohjaa jännitteen ruskea-valkoisella johdolla virtalukon releelle.

Irrota akulle tulevat kaapelit. Mittaa ettei akun plusnavalle tuleva johto ole oikosulussa moottorin runkoon. Johtosarjaa heilutellessakaan plussa ei saa olla yhteydessä runkoon.

Irrota keltainen starttiherätejohto starttisolenoidilta ja jätä ilmaan. Mittaa virtalukon luota (tai jarrutehostimen luona olevan liittimen luota) ettei keltainen johto ole oikosulussa runkoon tai akun plus-navalle tulevaan johtoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

Kiitoksia vinkeistä jälleen.

Yritetään paneutua asiaan tänään taas. Emännän Omega sytytti eilen airbagin valon ja Suzuki rytää ihan kunnolla ajaessa. Onneksi on tekemistä...
Torsti
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 20:21
Paikkakunta: Kajaani

Re: 99 -84 ei käynnisty.

Viesti Kirjoittaja Torsti »

jus kirjoitti: Irrota akulle tulevat kaapelit. Mittaa ettei akun plusnavalle tuleva johto ole oikosulussa moottorin runkoon. Johtosarjaa heilutellessakaan plussa ei saa olla yhteydessä runkoon.
Mittasin ja oli OK
jus kirjoitti: Irrota keltainen starttiherätejohto starttisolenoidilta ja jätä ilmaan. Mittaa virtalukon luota (tai jarrutehostimen luona olevan liittimen luota) ettei keltainen johto ole oikosulussa runkoon tai akun plus-navalle tulevaan johtoon.
Nämäkin mittasin ja kunnossa on.
Vastaa Viestiin