Saabin ohjaustehostin...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Saabin ohjaustehostin...

Viesti Kirjoittaja Ransu »

paskan möivät... niin missä mättää og900:sen tehostin toimii hyvin vasemmalle käännyttäessä mutta oikealle kun mennään niin ensin se ei tehosta mitää ja kun pyörät ovat noi 20-30`asteen kulmassa niin sitten se niinkuin nyppää taas tehostamaaan... ilkeä piirre :cry:

saako kahdesta ohjautehostimen tangosta otettua osia toisiinsa???
Meinaan vähän sitä kuorta koska itellä on takuuvarmasti toimiva tehostin mutta siitä alumiini kuoresta on toinen korvake murtunut poikki... :roll:
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Eikö kellään ole mitään hajua tästä :?: :!: :?: :!: :?:
:?
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

on hajua, ihme ettei kukaan parempaa tietoa omaava osannutkaan vastata. Olen kuullut, että vanhoissa tehostetuissa tangoissa siinä ohjausakselin venttiilissä on sellainen joku tiiviste joka pitää leikata vinoittain poikki. Tämän jälkeen alkaa tehostamaan molempiin suuntiin. En ole itse edes tuota venttiiliä purkanut, joten meikäläisen neuvot loppuvat tähän...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Olisikohan jotain voinut mennä väärin asennuksessa??? :?
Vanha vaihdettiin tosiaan sen takia että iksi korvake oli haljennut...ehjä tehosti sekin edelleen... :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luulenpa että se asentamasi on viallinen ja sillä sipuli...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Voi ääs... kun toi suusi maksaisi hunajaa.... no kyllä sitä tollakin ajelee... :P
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Sen tehostimen saa todennäköisesti toimimaan tiivistesarjalla, ainakin joksikin aikaa. Ohjausakselin tiivisteet syövät urat tehostajan runkoon. (vanhemman, oliko m89 ja alle tjms) Kun uudet tiivisterenkaat leikkaa viistosti poikki, laajenee niiden kehä ja ne tiivistää urat. Tehostajan purkamiseen, siis sen ohjausakselin pätkän purkamiseen tarvii melkein kyllä ruuvipenkin, on vähän nahee irtoamaan. Tiivistesarjaa sai ainakin ennen Motonetista.
Toinen konsti on laittaa prikka akselin taakse siten, että se ohjausakselin pätkä eli venttiili asemoituu hieman eri kohtiin eli pois urista. Sellainen milli pari oli muistaakseni sopiva muutos. Tätä en ole itse tehnyt, mutta luotettavalta taholta olen kuullut että pelaa. Ja todennäköisesti pidempään kuin yllä oleva systeemi. Tosin mulla pelannut tuo tiivistekikkakin jo 30 tonnia.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tiivisteistä...
No itse ainakin vaihdoin tehostajan tiivisteet seuraavasti.

Tiivisteet lämmitettiin n.70 asteiseksi ( vedessä ) tämän jälkeen ne VENYTETTIIN paikalleen, jonka jälkeen tiivisteiden annettiin jäähtyä jolloin ko..tiivisteet vetäytyivät paikalleen.

Nämä tiivisteet eivät ole tarkoitettu halkaistaviksi. Ohessa ohje, SAABin sarjassa ei ole O-rengasta.
http://80.64.11.148/Tiivistekeskus/lisa ... als199.htm

Ja jos tehostaja tempoo niin järjestelmässä on ilmaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Niin, tiivisteet saa ehjänä lämmittämällä paikalleen, mutta tehostin ei siitä korjaudu, koska runkoon on kuluneet urat, mitkä toimimattomuuden yleensä aiheuttaa, ei niinkään huonot tiivisteet. Tiivisteet katkomalla tiiviste "kasvaa" hieman ja tiivistää paremmin. Sitten tietysti jos rungossa ei ole pahoja kulumia niin niitä ei kannata katkoa.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Voi vitsi voisiko olla niin hyvä säkä että tuolla tehostimessa todellakin olisi vain ilmaa??? Kun se toimii kun tarpeeksi kääntää...
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

No, jos öljy pääsee loppumaan, niin tokihan sinne voi ilmaa mennä. Jos säiliössä on öljyä, niin ilma kyllä poistuu ihan omatoimisesti. Ilma kyllä tuntuisi joka suuntaan käänneltäessä, eikä vaan yhteen suuntaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mikä lienee totuus.. jotkut ovat sanoneet, että kun on riittävän kulunut hammastanko, niin ei purkaudu ehjänä kun tiivisteet ottaa kiinni "kulumaolkiin"...?

Anyways, kuka on "harjoituskappaletta" vailla, niin lahjoitan lisäinformaatiota vastaan ulospäin vuotavan hammastangon. Puh.nro. signaturessa.. mieluiten txt-viestinä.

Niin ja jos kukaan ei halua harjoitella, niin otetaanko Mikko joskus porukassa harjoitteluprojekti?
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Joo, sellaisen pikku puhdehomman voisikin ottaa joku ilta. Sulla kun on aihioitakin siihen hommaan. Tiivisteet toki joutuu ostamaan. Mulla saattaa olla muuten netistä kaapattuna ja tulostettuna ohjaustehostimen räjäytys ja kokoamisohjeetkin. Samaisissa ohjeissa on muuten tiedot miten paineet mitataan ja säädetään tehostimen pumpusta. Täytyypä illalla tarkastaa omat arkistot.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No omassa vanhassa satkussa tehostin vuoti ja kun oli kääntämässä niin ennenkuin sylinteri saavutti päätyasentonsa niin öljy loppui säiliöstä, eli sinne ei tullut enää männän toiselta puolelta paluuöljyä, tällöin ratti rupesi tempomaan ja iskemään käsille tosi rajusti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Mulla tuo ohjaus on pottuillut jo viime syksystä. Toiseen suuntaan tehostaa, toiseen ei. Kun lämpenee, helpottaa. Enää ei tosin oikein sekään auta.

Hammastangon vaihto auttoi vuotoon, ei ohjaukseen. Tuo ohjausakselin alin nivel on seilannut autossa mukana pari kuukautta, 12.päivä saisin sen ehkä viimeinkin vaihtoon, sitten näkee auttaako. Pakko olisi, jos meinaa tuon katsastaa. Ei oikein viitsisi alkaa uusimaan tohon koko systeemiä.

Pianhan tuon näkee, tuleeko helmi myyntiin tänä syksynä leimaamattomana vai ensi keväänä leimattuna :D
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Vastaa Viestiin