”Haksin” innoittamana tartuin kynään ja jos saan lainata soveltaen…
Kuukausia sitten käynnistin auton ihan normaalisti ja kojetauluun ilmestyi check engine -valo. Mitään oireita ei ollut eikä tullut. Pienen ajon jälkeen sammutin ja käynnistin kohta uudestaan mutta sama valo paloi… Ajattelin, josko täältä löytyisi asiantuntemusta...?
Sen jälkeen on ajettu satoja kilometrejä ja "satoja" asioita tutkittu ja tavaraa vaihdettu – vaan eipä tunnu itsepäinen valo uupuvan. Hyvin ja pitkään palvellut 900nen M90 on näillä näkymin päätymässä romuttamolle – en soisi vielä tällaista loppua perheenjäsenelle…Tämän ikäistä (lue hintaista) ei tosin merkkikorjaamolla kannata päiväkausia valohoidatuttaa, kun näennäisarvo jo moninkertaistuu…
Vikakoodit luettiin ja kaikki tuntui viittaavan liian rikkaaseen seokseen, mikä päästömittauksessakin todettiin. Tankin tuuletus käsittääkseni poissulkeutui, kun hiilipöntöltä tuleva tuuletusputki tulpattiin imusarjalta eikä muitakaan letkuvuotoja ole löytynyt.
Mieltä on jäänyt askarruttamaan, josko sylttytehdas olisi itse LH-boksi. Happianturilta – niin siltä aikaisemmalta kuin sen tilalle vaihdetultakin – tulee n.0,7 V: jännite LH-liitinkammalle asti. Luulisi järjissään olevan purkin säätävän ruokintaa pienemmälle ja odottelevan muuttuvia happiarvoja – kun pientalonpoikaisjärjellä asiaa pohditaan? Ilmamassamittari kokeiltiin toisella toimivalla ja sillä ei tuntunut olevan vaikutusta. Myöskin lämpötilasensorin arvot olivat uuden, tilallevaihdetun kaltaiset, mutta vaihdettiin silti.
Haastaisin nyt Saab-Gurut tekemään diagnoosia, missä piilee villakoiran ydin?
”check engine”, mutta ei oireita myöskään täällä…?
Re: ”check engine”, mutta ei oireita myöskään täällä…?
ei kannata huolestua jos toimii ota polttimo irti tälläisis vanhemmis
mika luhtala.ml@gmail.com
Re: ”check engine”, mutta ei oireita myöskään täällä…?
Sulta ei ainakaan kannata ostaa autoa.umo kirjoitti:ei kannata huolestua jos toimii ota polttimo irti tälläisis vanhemmis
Mutta varsinaiseen asiaan, lambdasäädölle ei mennä jos kaasuläpän asentoanturi näyttää "täyskaasua" tai jos lämpöanturin mukaan kone on liian kylmä.
Onko edellämainitut tarkistettu?
Entä jos LH yrittää säätää laihemmalle mutta ei pysty - bensanpaineet mitattu? Säädin voi hajota niin että menee jumiin tai paluuletku mennä tukkoon muuten. Suuttimet tarkistettu ettei vuoda?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 197
- Liittynyt: To Elo 20, 2009 18:04
- Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Re: ”check engine”, mutta ei oireita myöskään täällä…?
tää ei muuten onnistu katsastuksessa ne tarkistaa sen että check engine syttyy ja sitte sammuu parin sekunnin viiveelläumo kirjoitti:ei kannata huolestua jos toimii ota polttimo irti tälläisis vanhemmis
Re: ”check engine”, mutta ei oireita myöskään täällä…?
Kaasuläpällä molemmat "laidat" tuntuivat toimivan kunnolla, tosin sitä pientä naksausta ei täyskaasuasennossa kuulu, mutta ohmimittari kertoo kyllä maattamisen. Lämpöanturi myös on ok, mutta näissä kummassakin tais mittaus boksin liittimeltä jäädä tekemättä, eli jos onkin tolpanväli ilman lankoja. Tarkistetaan...vikakoodeissa oli kyllä viesti ensinmainitusta.Mutta varsinaiseen asiaan, lambdasäädölle ei mennä jos kaasuläpän asentoanturi näyttää "täyskaasua" tai jos lämpöanturin mukaan kone on liian kylmä.
Paineita ei ol mitattu, mutta suuttimet olivat vuotoepäilyjen takia irrallaan sen verran, että paineilmalla, 3,5 bar, ponnistettiin, eikä vähääkään kuplinut. Bensa kait olisi ollut kovin tuhtia testiainetta "nuotiomielessä"... ja koeinstallaatio vähän hankala järkätä.Entä jos LH yrittää säätää laihemmalle mutta ei pysty - bensanpaineet mitattu? Säädin voi hajota niin että menee jumiin tai paluuletku mennä tukkoon muuten. Suuttimet tarkistettu ettei vuoda?
Re: ”check engine”, mutta ei oireita myöskään täällä…?
Tuli siis joku vikakoodi kaasuläpän asentoanturilta? Tyhjäkäyntiasennossahan pitäisi toisen pinnin maadoittua ja täyskaasulla tai lähellä sitä taas toisen. Naksaus kuuluu vain tyhjäkäyntiasennossa koska sillä on mikrokytkin, täyskaasulla vain kärjet.
Lämpöanturi voi joskus hajota niin satunnaisesti pätkien ettei sitä välttämättä yleismittarilla mitatessa huomaa mutta koneen täristessä pätkiikin nopeasti niin että seos menee sekaisin.
Ne bensanpaineet kannattaa ehdottomasti mitata. On helppoa tuplapitkällä banjopultilla kiskon päästä asentamalla väliin banjoliitoksella painemittari. Hydrauliikkaliikkeestä luulisi sopuhintaan löytyvän tarvittavat.
Lämpöanturi voi joskus hajota niin satunnaisesti pätkien ettei sitä välttämättä yleismittarilla mitatessa huomaa mutta koneen täristessä pätkiikin nopeasti niin että seos menee sekaisin.
Ne bensanpaineet kannattaa ehdottomasti mitata. On helppoa tuplapitkällä banjopultilla kiskon päästä asentamalla väliin banjoliitoksella painemittari. Hydrauliikkaliikkeestä luulisi sopuhintaan löytyvän tarvittavat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: ”check engine”, mutta ei oireita myöskään täällä…?
Ei tarkista.dollarihymy kirjoitti:tää ei muuten onnistu katsastuksessa ne tarkistaa sen että check engine syttyy ja sitte sammuu parin sekunnin viiveelläumo kirjoitti:ei kannata huolestua jos toimii ota polttimo irti tälläisis vanhemmis
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84