Polttoainesuodattimen vaihto
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Polttoainesuodattimen vaihto
Haulla etsin juttuja, mutta en löytänyt pariin kysymykseeni vastausta ja näin syksyn tullen muitakin uusia ja kenties vanhojakin saabisteja tämä homma askarruttaa.
Eli autona 900i 2.0 16V vm -92
- Olenko ymmärtänyt oikein, että polttoainesuodatin sijaitsee auton alla taka-akselin vieressä?
- Jossain luki, että suodattimia on useampi, onko muuta kuin 1 kpl?
- Kannattaako tarvike suodatinta hommata ovatko ihan romuja?
- Suodattimeen tulee PA-putket ilmeisesti banjo pulteilla kiinni, jos näin on niin onko niiden kierteet oikean kätisiä?
- Lähteekö vanha suodatin koskaan ehjänä irti vai voiko suodattimen vaihdossa varautua siihen, että menee viikko ennenkuin auto taas ajossa?
- Bensapumpun rele vissiin ensin irti ja sitten auto käyntiin kunnes sammuu. Sitten vasta vanha suodatin pois? (mikähän releen numero)
- Olen ymmärtänyt, että releen takaisin laiton jälkeen saisi "pumpattua" painetta järjestelmään kääntelemällä virtoja jokusen kerran päälle. Kuitenkin mielestäni tuossa autossa ei pumppu pyöri ennenkuin auto on käynnissä?
- Mitähän muuta tuossa projektissa tulisi ottaa huomioon?
Eli autona 900i 2.0 16V vm -92
- Olenko ymmärtänyt oikein, että polttoainesuodatin sijaitsee auton alla taka-akselin vieressä?
- Jossain luki, että suodattimia on useampi, onko muuta kuin 1 kpl?
- Kannattaako tarvike suodatinta hommata ovatko ihan romuja?
- Suodattimeen tulee PA-putket ilmeisesti banjo pulteilla kiinni, jos näin on niin onko niiden kierteet oikean kätisiä?
- Lähteekö vanha suodatin koskaan ehjänä irti vai voiko suodattimen vaihdossa varautua siihen, että menee viikko ennenkuin auto taas ajossa?
- Bensapumpun rele vissiin ensin irti ja sitten auto käyntiin kunnes sammuu. Sitten vasta vanha suodatin pois? (mikähän releen numero)
- Olen ymmärtänyt, että releen takaisin laiton jälkeen saisi "pumpattua" painetta järjestelmään kääntelemällä virtoja jokusen kerran päälle. Kuitenkin mielestäni tuossa autossa ei pumppu pyöri ennenkuin auto on käynnissä?
- Mitähän muuta tuossa projektissa tulisi ottaa huomioon?
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
-Olet ymmärtänyt ihan oikein
-Yksi ainokainen suodatin
-Mieluummin Boschin suodatin tarvikkeenakin
-Banjopulteissa on ihan normi kierteet.
-Suodatin lähtee varmasti ehjänä irti. Älä riuhdo putkia rikki.
-Releen numeroa en muista, mutta eiköhän sulakekin riitä ja ne lukee kyllä siinä sulakerasian päällä kaikki.
-Kaikissa ei pumppu hurahda avainta käännettäessä
-Uudet tiivisteet tietysti ja josku joutuu vaihtamaan syöpyneet banjopultit uusiin. Kortsut käsiin, sillä bensa on oikeesti aika ankeeta ainetta iholla.
-Yksi ainokainen suodatin
-Mieluummin Boschin suodatin tarvikkeenakin
-Banjopulteissa on ihan normi kierteet.
-Suodatin lähtee varmasti ehjänä irti. Älä riuhdo putkia rikki.
-Releen numeroa en muista, mutta eiköhän sulakekin riitä ja ne lukee kyllä siinä sulakerasian päällä kaikki.
-Kaikissa ei pumppu hurahda avainta käännettäessä
-Uudet tiivisteet tietysti ja josku joutuu vaihtamaan syöpyneet banjopultit uusiin. Kortsut käsiin, sillä bensa on oikeesti aika ankeeta ainetta iholla.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
Moikka.
Itselläni aikoinaan Biltemasta ostettu bensasuodatin syöpyi pannan alta puhki parissa vuodessa, suodatin kun oli alumiini kuorinen.
Terveisin Heikki.
Itselläni aikoinaan Biltemasta ostettu bensasuodatin syöpyi pannan alta puhki parissa vuodessa, suodatin kun oli alumiini kuorinen.
Terveisin Heikki.
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
tosta löytyy::::
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... sa#p486957
voi ollakin hyvä idea maalata suodatin, jos on alumiinia. Suola kun sen nopeasti syö puhki...on niin ohuttakin varmaan....
"normaalit" banjot varmaankin. yleisesti banjoissa ei ole tavallinen pulttikierre vaan millinen numeroa hienompi kierrenousu, kuten hydrauliikkaliittimissä yleensäkin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... sa#p486957
voi ollakin hyvä idea maalata suodatin, jos on alumiinia. Suola kun sen nopeasti syö puhki...on niin ohuttakin varmaan....
"normaalit" banjot varmaankin. yleisesti banjoissa ei ole tavallinen pulttikierre vaan millinen numeroa hienompi kierrenousu, kuten hydrauliikkaliittimissä yleensäkin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
Noniin vinkkejähän tuli nopeasti. En sitten vissiin tajunnut ettiä bensansuodatin hakusanalla. Staran linkistä löytyy kaikki tieto. Kiitos! Nyt täytyy lähteä ettimään, että mistä liikkeestä sen suodattimen saisi.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 151
- Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
Tulipahan vaihdettua nyt sitten tuo suodatin. Kylläpä oli aika savotta. Ei ruvennut ei sitten millään liitokset pitämään. Varmaan sen 5 kertaa piti liitokset irroittaa ja kasata. Bensan paineen poistin käyttämällä autoa ilman bensapumpun sulaketta. No.30 oli se sulake. Silti sai aina bensaa ihan kiitettävästi päälleen. Ostin Boschin suodattimen ja uuden asennus-sarjan. Asennus-sarjassa oli uudet kupari tiivisteet ja banjo pultit. Uudet tiivisteet oli hieman isommat halkaisijaltaan kuin vanhat. Näin ollen tiiviste jäi kantamaan letkuissa olevien liittimien päälle johon oli pykälää tullut. Hion liittimet tasaiseksi niin silti ei pitänyt. Sain sitten liitoksen pitämään just ja just vanhoilla banjoilla ja tiivisteillä kiristämällä TODELLA tiukkaan. Nyt auton käydessä liitoksiin tulee ikäänkuin pieni "huura", mutta ei tippaa eikä tiputa. Jännityksellä odotan milloin rupeaa vuotamaan. Olen siinä uskossa, että tekeytyy paikalleen ja rupeaa pitämään täysin ajan kanssa.
Ei voi ymmärtää miksei pitänyt uusilla banjoilla ja tiivisteillä vaikka hioin letkujen päässä olevat liittimet tasaiseksi ja ihan kirkkaaksi.
Auton käydessä ilman bensapumpun sulaketta siinä sitten viimeisiä kertoja ennen viimeistä suodattimen pitävyys testiä, rupesi check engine valokin palamaan
Onneksi lopulta sammui.
Ei voi ymmärtää miksei pitänyt uusilla banjoilla ja tiivisteillä vaikka hioin letkujen päässä olevat liittimet tasaiseksi ja ihan kirkkaaksi.
Auton käydessä ilman bensapumpun sulaketta siinä sitten viimeisiä kertoja ennen viimeistä suodattimen pitävyys testiä, rupesi check engine valokin palamaan

Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1115
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
Samoin kävi itsellä, seuraavaan laitoin pannan alle ilmastointiteippiä pari kierrosta, ompahan sitten kestänyt ainakin viisi vuotta. Tuo alumiinikuori ja teräspanta ovat eri jalousastetta, ja alkaa syöpyä lämmön ja kosteuden vaikutuksesta.Heikki kirjoitti:Moikka.
Itselläni aikoinaan Biltemasta ostettu bensasuodatin syöpyi pannan alta puhki parissa vuodessa, suodatin kun oli alumiini kuorinen.
Terveisin Heikki.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
jos uudet kuparitiivarit ovat liian suurireikäisiä, niin eivät keskity kunnolla eivätkä ole paikoillaan koko kiristyksen ajan, siksi ne voivat ruttaantua osittain, koska toinen reuna kantaa enemmän kuin ohut reuna ( eli ei tule tasainen pintapainekaan). ikävä tosiaan kun usein törmää tuohon paskalaatutiivistelaatuun laajemminkin, se teettää amatööreillä duunia kohtuuttoman paljon, ja luulee herkästi, jotta vika on miehessä
toki vikaa tietty saattoi olla banjojen suoruudessakin ja käsin hionta on suoruusmielessä aika mahdotonta myöskin. samoin tiivarit voi olla pehmittämätöntä kuparia, eli vaatii enemmän pintapainetta.
Tässä se taas nähtiin, vanha asettui parhaiten paikoilleen. Ehkä olisi kannattanut rasvan kanssa kiristää, paremmin asettuisi.
Ketutti oikein tosissaan sama asia tuon Woikosken myymän mig- kaasun mittarin /tiivarin sovitteiden suhteen, ei minkäänlaista järkeä tiivisteen keskittämisen/ ohjautuvuuden suhteen , (väljä kuin ....sanonko mikä...), rikkoo vaan kapistuksensa, kun sitten yrittää liikaa kiristää.

toki vikaa tietty saattoi olla banjojen suoruudessakin ja käsin hionta on suoruusmielessä aika mahdotonta myöskin. samoin tiivarit voi olla pehmittämätöntä kuparia, eli vaatii enemmän pintapainetta.
Tässä se taas nähtiin, vanha asettui parhaiten paikoilleen. Ehkä olisi kannattanut rasvan kanssa kiristää, paremmin asettuisi.
Ketutti oikein tosissaan sama asia tuon Woikosken myymän mig- kaasun mittarin /tiivarin sovitteiden suhteen, ei minkäänlaista järkeä tiivisteen keskittämisen/ ohjautuvuuden suhteen , (väljä kuin ....sanonko mikä...), rikkoo vaan kapistuksensa, kun sitten yrittää liikaa kiristää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
Joo, jälkiviisaana mainitsen tähän: olen muistaakseni maininnut aiemmin kirjoitetuissa topikeissa, ei kannata laittaa niitä uusia kuparitiivisteitä, jos vanhat usit-tiivisteet (sellaiset teräksiset, joissa kuminen huuli sisäpuolella) ovat vielä ehjiä. Ne nimittäin toimii kuin junan vessa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
Minkäs kokoisia ne polttoainesuodattimen banjopultit ovat?
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... sa#p486957Jausa kirjoitti:Minkäs kokoisia ne polttoainesuodattimen banjopultit ovat?
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24624
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Polttoainesuodattimen vaihto
lemiltä löytyy suodattimen pannan puolikas..uus ... jos joku joskus tarvitsee
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659