Saab 900C, susi jo syntyessään?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Saab 900C, susi jo syntyessään?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Miten on, onko toi C -malli mistään kotoisin 8O ? Olen katsellut itselleni kakkosautoa ja ko. mallia tuntuu olevan aika ajoin tyrkyllä melko sopuisaan hintaan.

Jos tiedätte perus vikoja / ominaisuuksia, olisin ylen kiitollinen! 8)

Tietysti kaikki ysisatkun mahdolliset ongelmakohdat kiinnostaa, jos sattuu tärppäämään joku muu kuin C -malli.

Eikös noi 900 C:tkin ole hyviä Saabbeja yhtä lailla kuin kaikki muutkin?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei kai niissä mitään spesifisiä vikoja ole muihin satkuihin verrattuna. Ihan perus viistokeuloja kaasarilla. Ei ne siitä johtuen taida kovin pikamenijöitä olla mutta varmaan aika luotettavia vehkeitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
elk
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Ma Maalis 15, 2004 15:49

Viesti Kirjoittaja elk »

Tyypillinen ysisatasen vika on käsittääkseni helposti ruostuvat etupään alatukivarsien kiinnityspisteet. Korjaamolla ei tarvinnut edes mainita mistä pitää hitsata kun jo tiesivät mistä kiikastaa. Näitä kannattanee vilkaista omaa ysisatasta etsiessä.
TurboJanne
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Su Helmi 22, 2004 01:50
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja TurboJanne »

Ruosteesta puheenollen, takaiskarien yläpään kiinnikkeet ovat myös ns. helposti hapertuvaa mallia, ja jää usein huomaamatta, koska ei ole niin helposti näkyvillä.
900i saattaisi olla ehkä parempi vaihtoehto (oma mielipide) koska ruiskukone on selvästi pirteämpi ajossa, ja yleensä huolettomampi käyttää. Hinnassa ei pitäisi olla edes oleellista eroa, vanhoja kun ovat kaikki jo.
Classic 900
"Aero"
Viestit: 323
Liittynyt: Su Kesä 22, 2003 10:18
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Classic 900 »

Edullinen ikiliikkuja. Kuluttajaystävällisin ysisatanen. Hidas, mutta varma ja halpa korjata. Ei ruiskujen kalliita vikoja. Käyttöautojen kunkku.

Jos löydät tervepeltisen, ota ihmeessä. Mutta muista, että asiaan vihkiytymättömät myyvät C-malleina kaikenmaailman 2d pystykeulia, joten älä maksa C-lisää turhasta...
Volvo 850 GL Stw 2.4 10v -1994 ml. 321 292
Ford Mondeo 1.8i CLX Stw - 1996 ml. 270 713
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Tuo c-taisi tulla kaasarimalliseen tyyppimerkintään viistokeulan myötä? Tosin rinnalla vissiin jatkettiin myös superkarvalakkimallin tekemistä ilman C:tä JA pystykeulalla. Jos ei oteta kantaa vuosimalliin, mitä C tuo mukanaan parempaa? Ilmeisesti myös pystykeulaisissa 88 kaasarisatkuissa on 5-vaihdetta, ainakin sellaisia on ollut myytävänä. Kun taas ainakaan 88-vuoden 900c-mallissa ei ole ohjaustehostinta, keskuslukitusta, ei keskikonsolia (esim. http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ZBE564.html ).

Viistokeula-aikakaudella kaasariversiot on huomattavasti harvinaisempia, ehkä sen tähden kukaan ei niitä halua koska "iivareita" löytyy joka nurkasta. Inflaatio lienee c-malleissa erityisen vahva, niitä voi saada tosi halvalla suhteessa auton kuntoon.

Olen ajanut 88 vuoden yksikaasarista, 83 vuoden kaksikaasarista, ja 83 vuoden ruiskua, enkä huomannut suorituskyvyssä huimia eroja, ruisku vastasi hieman herkemmin kaasuun, tai jotenkin tuntuma oli aavistuksen mukavempi. Se mikä ruiskusatkuissa mua kiehtoo on, että yleensä niissä on hienompi sisustus jostain syystä. Jännä detalji on myös se, että kierroslukumittari löytyy vain ruiskusatkuista. Kosmeettisia juttuja kumpikin.

Mun 88c mallissa oli aikanaan vuosittaisena ongelmana pakokaasupäästöt. Jos sääti liian laihalle, vaikutti suorituskykyyn. Kun etsi sopivan "juuri alle rajojen" säädön että meni leimasta läpi, suorituskyky pysyi hyvänä mutta säätö elää vuoden aikana sen verran että joutuu joka vuosi tarkistamaan.

Yleisesti satkua autona ajatellessa, pidän tärkeämpänä sitä että siinä on combiperä kuin ruiskukone. Monikäyttömalli on aivan verraton, siellä kulkee pesukoneet, kesäkalusteet, fillarit... monesti voitiin jättää peräkärry vuokraamatta combin kuljetuskyvyn ansiosta.
Viimeksi muokannut lucaf, Ke Elo 04, 2004 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Viesti Kirjoittaja kostape »

Se "C" taitaa tulla carburetterista. Kaasarimalli on varma ja huoleton, mutta ryypin kanssa joutuu puuhailemaan ja se lisää kulutustakin etenkin talvella, ryyppyvaijerin jäykkyys saattaa vanhempia kiusata. Ruisku on tietenkin modernimpi ja mukavampi ja vie vähemmän bensaa, mutta korjaus voi olla kallista.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

lucaf kirjoitti:Tuo c-taisi tulla kaasarimalliseen tyyppimerkintään viistokeulan myötä? Tosin rinnalla vissiin jatkettiin myös superkarvalakkimallin tekemistä ilman C:tä JA pystykeulalla. Jos ei oteta kantaa vuosimalliin, mitä C tuo mukanaan parempaa? Ilmeisesti myös pystykeulaisissa 88 kaasarisatkuissa on 5-vaihdetta, ainakin sellaisia on ollut myytävänä. Kun taas ainakaan 88-vuoden 900c-mallissa ei ole ohjaustehostinta, keskuslukitusta, ei keskikonsolia (esim. http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ZBE564.html ).

Viistokeula-aikakaudella kaasariversiot on huomattavasti harvinaisempia, ehkä sen tähden kukaan ei niitä halua koska "iivareita" löytyy joka nurkasta. Inflaatio lienee c-malleissa erityisen vahva, niitä voi saada tosi halvalla suhteessa auton kuntoon.

Olen ajanut 88 vuoden yksikaasarista, 83 vuoden kaksikaasarista, ja 83 vuoden ruiskua, enkä huomannut suorituskyvyssä huimia eroja, ruisku vastasi hieman herkemmin kaasuun, tai jotenkin tuntuma oli aavistuksen mukavempi. Se mikä ruiskusatkuissa mua kiehtoo on, että yleensä niissä on hienompi sisustus jostain syystä. Jännä detalji on myös se, että kierroslukumittari löytyy vain ruiskusatkuista. Kosmeettisia juttuja kumpikin.

Mun 88c mallissa oli aikanaan vuosittaisena ongelmana pakokaasupäästöt. Jos sääti liian laihalle, vaikutti suorituskykyyn. Kun etsi sopivan "juuri alle rajojen" säädön että meni leimasta läpi, suorituskyky pysyi hyvänä mutta säätö elää vuoden aikana sen verran että joutuu joka vuosi tarkistamaan.

Yleisesti satkua autona ajatellessa, pidän tärkeämpänä sitä että siinä on combiperä kuin ruiskukone. Monikäyttömalli on aivan verraton, siellä kulkee pesukoneet, kesäkalusteet, fillarit... monesti voitiin jättää peräkärry vuokraamatta combin kuljetuskyvyn ansiosta.
C-malli n.107hp. i = 118hp.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

c-mallissa 107 heppaa? Eikö pitäisi olla 100?

Mielenkiintoinen yksilö
http://www.palsta.fi/show_ad.jsp?o_id=274310
Myydään SAAB 900 C -89
Osasto: Saab
Ilmoitusteksti: aj. 215 tkm, 4-ov., 5-vaiht., 1 om., ohj.teh., keskusl., 2 renk., vetok., kats. 4/04, siisti, hyvä, h.,
Ilmoitus jätetty: 03.08.2004 klo 13:33
Hinta: Näytä kaikki tiedot
Paikkakunta: Helsinki
URL:
Tyyppi: C
Mittarilukema: 215 tkm
Korityyppi: Muu
Käyttövoima: Muu
Vuosimalli: 1989
Käyttöönottovuosi: -
Moottorin tilavuus: -
Vaihteisto: Manuaali
Moottorin teho: -
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Heh,

Cee on satkuista minun mielestä SE paras perusperus vessa.

Menee ja papattaa vaikka maailman ääriin.
Välillä peset ja vaihdat öljyt muiden perushuoltojen kohdalla ja se siitä.

Oma -88 Cee on joku ihme. Siinä ei ole mitään ruostetta ja ne muutamat alut on hoidettu heti huomattuani.

Varustuksessa ei ole tietenkään mitään kuin se keskikonsoli.

Yksi kaasari vie sen 10L sadalla seka-ajossa ja maantiellä sen n. 8L, mitattu on. Talvella vähän enemmän. Tietysti riippuen lohkolämppärin käytöstä.

Vaikka välillä Cee ottaa hitaudellaan pattiin, varsinkin AEROn sunnuntaiajelun jälkeen, on se Saabeista yksi paras käyttöjuhta.
Kuitenkin ikäisekseen ripeä niillä hevosvoimilla.
Madallus-satsin ja 17" nakeilla se on mahtava ajettava jokapäivä-ajossa.

Se on totta, että en minä tule saamaan omiani takaisin myytäessä Ceetä eteenpäin.
Noh, joku saa sitten korin värisiksi maalatut puskurit, peilit, mageet 17" Alessiot Pilot Sporteilla, vaihteen lyhentimellä, takaheijastimella ja sivuilmanohjaimilla edullisesti. Puhumattakaan sisustasta, mikä EI ole vakio Saabin...(mainos!)

-H-
jamala
"Turbo"
Viestit: 266
Liittynyt: Ke Heinä 07, 2004 14:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamala »

Vanhempien 900c -90 on ohjaustehostin ja keskikonsoli. Ja 100hp siinä vain on. Kulku i malliin on huomattava ja i 16v:n valtava.
Jaakko #2077
9-5 Aero Wagon -09 KA
OG900S Cabriolet -94 HA
2x96 -75, Toinen ajossa, toinen museoprojekti
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Onko...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...kenelläkään kokemusta ysisatkun ovien pohjapeltien uusimisesta? Ovat kuulemma ko. yksilössä aika huonossa kunnossa. Osia saa kaiketi tarvikeliikkeistä melko halvalla, mutta miten lie hitsauksien laita? Oviverhoukset kai pitää ottaa irti ja mielellään kai koko ovi.

Kertokaa kokemuksista ja kuvatkin olisi kivoja! :D
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:Tosin rinnalla vissiin jatkettiin myös superkarvalakkimallin tekemistä ilman C:tä JA pystykeulalla.
Se oli -88 malli tuo pystykeula ja yksikaasarinen kone. Siis ilman mitään ohjaustehostimia tms. mitä löytyy tai ei löydy viistokeulaisesta C-mallista. Viistokeulaiset ovat käsittääkseni laitaa lukien kaikki -89 mallia, eli uudempaa.

Näitä yksikaasarisia pystykeuloja ja vielä -88 on lisäksi harvinaisen vähän. Isällä on sellainen, lähes uudesta asti omistanut sen. Autossa on uudemmat jarrut ja 5-vaihteinen laatikko. Muuten auto täysin ns. karvalakki mm. ohjaustehostin puuttuu.

Ja, jos tällaisen löydät, niin osta ihmeessä, jos on hyväkorinen. Varmempaa käyttöautoa ei kohta ole, joku taisi jo edellä sanoa osien halpuudesta, sika hyvä menemään talvella, lämmin jne. Positiivisia puolia on pilvin pimein. Ainoa miinus taitaa olla ohjaustehostimen uupuminen, mutta habahan sen korvaa :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

no minulla on ainakin ollut viistokeulainen 900c vm 88. ja noita pystykeulaisia taisi olla ihan 89-90 asti eikö vain?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin