Miten on, onko toi C -malli mistään kotoisin ? Olen katsellut itselleni kakkosautoa ja ko. mallia tuntuu olevan aika ajoin tyrkyllä melko sopuisaan hintaan.
Jos tiedätte perus vikoja / ominaisuuksia, olisin ylen kiitollinen!
Tietysti kaikki ysisatkun mahdolliset ongelmakohdat kiinnostaa, jos sattuu tärppäämään joku muu kuin C -malli.
Eikös noi 900 C:tkin ole hyviä Saabbeja yhtä lailla kuin kaikki muutkin?
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Ei kai niissä mitään spesifisiä vikoja ole muihin satkuihin verrattuna. Ihan perus viistokeuloja kaasarilla. Ei ne siitä johtuen taida kovin pikamenijöitä olla mutta varmaan aika luotettavia vehkeitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tyypillinen ysisatasen vika on käsittääkseni helposti ruostuvat etupään alatukivarsien kiinnityspisteet. Korjaamolla ei tarvinnut edes mainita mistä pitää hitsata kun jo tiesivät mistä kiikastaa. Näitä kannattanee vilkaista omaa ysisatasta etsiessä.
Ruosteesta puheenollen, takaiskarien yläpään kiinnikkeet ovat myös ns. helposti hapertuvaa mallia, ja jää usein huomaamatta, koska ei ole niin helposti näkyvillä.
900i saattaisi olla ehkä parempi vaihtoehto (oma mielipide) koska ruiskukone on selvästi pirteämpi ajossa, ja yleensä huolettomampi käyttää. Hinnassa ei pitäisi olla edes oleellista eroa, vanhoja kun ovat kaikki jo.
Edullinen ikiliikkuja. Kuluttajaystävällisin ysisatanen. Hidas, mutta varma ja halpa korjata. Ei ruiskujen kalliita vikoja. Käyttöautojen kunkku.
Jos löydät tervepeltisen, ota ihmeessä. Mutta muista, että asiaan vihkiytymättömät myyvät C-malleina kaikenmaailman 2d pystykeulia, joten älä maksa C-lisää turhasta...
Tuo c-taisi tulla kaasarimalliseen tyyppimerkintään viistokeulan myötä? Tosin rinnalla vissiin jatkettiin myös superkarvalakkimallin tekemistä ilman C:tä JA pystykeulalla. Jos ei oteta kantaa vuosimalliin, mitä C tuo mukanaan parempaa? Ilmeisesti myös pystykeulaisissa 88 kaasarisatkuissa on 5-vaihdetta, ainakin sellaisia on ollut myytävänä. Kun taas ainakaan 88-vuoden 900c-mallissa ei ole ohjaustehostinta, keskuslukitusta, ei keskikonsolia (esim. http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ZBE564.html ).
Viistokeula-aikakaudella kaasariversiot on huomattavasti harvinaisempia, ehkä sen tähden kukaan ei niitä halua koska "iivareita" löytyy joka nurkasta. Inflaatio lienee c-malleissa erityisen vahva, niitä voi saada tosi halvalla suhteessa auton kuntoon.
Olen ajanut 88 vuoden yksikaasarista, 83 vuoden kaksikaasarista, ja 83 vuoden ruiskua, enkä huomannut suorituskyvyssä huimia eroja, ruisku vastasi hieman herkemmin kaasuun, tai jotenkin tuntuma oli aavistuksen mukavempi. Se mikä ruiskusatkuissa mua kiehtoo on, että yleensä niissä on hienompi sisustus jostain syystä. Jännä detalji on myös se, että kierroslukumittari löytyy vain ruiskusatkuista. Kosmeettisia juttuja kumpikin.
Mun 88c mallissa oli aikanaan vuosittaisena ongelmana pakokaasupäästöt. Jos sääti liian laihalle, vaikutti suorituskykyyn. Kun etsi sopivan "juuri alle rajojen" säädön että meni leimasta läpi, suorituskyky pysyi hyvänä mutta säätö elää vuoden aikana sen verran että joutuu joka vuosi tarkistamaan.
Yleisesti satkua autona ajatellessa, pidän tärkeämpänä sitä että siinä on combiperä kuin ruiskukone. Monikäyttömalli on aivan verraton, siellä kulkee pesukoneet, kesäkalusteet, fillarit... monesti voitiin jättää peräkärry vuokraamatta combin kuljetuskyvyn ansiosta.
Viimeksi muokannut lucaf, Ke Elo 04, 2004 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Se "C" taitaa tulla carburetterista. Kaasarimalli on varma ja huoleton, mutta ryypin kanssa joutuu puuhailemaan ja se lisää kulutustakin etenkin talvella, ryyppyvaijerin jäykkyys saattaa vanhempia kiusata. Ruisku on tietenkin modernimpi ja mukavampi ja vie vähemmän bensaa, mutta korjaus voi olla kallista.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
lucaf kirjoitti:Tuo c-taisi tulla kaasarimalliseen tyyppimerkintään viistokeulan myötä? Tosin rinnalla vissiin jatkettiin myös superkarvalakkimallin tekemistä ilman C:tä JA pystykeulalla. Jos ei oteta kantaa vuosimalliin, mitä C tuo mukanaan parempaa? Ilmeisesti myös pystykeulaisissa 88 kaasarisatkuissa on 5-vaihdetta, ainakin sellaisia on ollut myytävänä. Kun taas ainakaan 88-vuoden 900c-mallissa ei ole ohjaustehostinta, keskuslukitusta, ei keskikonsolia (esim. http://kotisivu.mtv3.fi/lucaf/ZBE564.html ).
Viistokeula-aikakaudella kaasariversiot on huomattavasti harvinaisempia, ehkä sen tähden kukaan ei niitä halua koska "iivareita" löytyy joka nurkasta. Inflaatio lienee c-malleissa erityisen vahva, niitä voi saada tosi halvalla suhteessa auton kuntoon.
Olen ajanut 88 vuoden yksikaasarista, 83 vuoden kaksikaasarista, ja 83 vuoden ruiskua, enkä huomannut suorituskyvyssä huimia eroja, ruisku vastasi hieman herkemmin kaasuun, tai jotenkin tuntuma oli aavistuksen mukavempi. Se mikä ruiskusatkuissa mua kiehtoo on, että yleensä niissä on hienompi sisustus jostain syystä. Jännä detalji on myös se, että kierroslukumittari löytyy vain ruiskusatkuista. Kosmeettisia juttuja kumpikin.
Mun 88c mallissa oli aikanaan vuosittaisena ongelmana pakokaasupäästöt. Jos sääti liian laihalle, vaikutti suorituskykyyn. Kun etsi sopivan "juuri alle rajojen" säädön että meni leimasta läpi, suorituskyky pysyi hyvänä mutta säätö elää vuoden aikana sen verran että joutuu joka vuosi tarkistamaan.
Yleisesti satkua autona ajatellessa, pidän tärkeämpänä sitä että siinä on combiperä kuin ruiskukone. Monikäyttömalli on aivan verraton, siellä kulkee pesukoneet, kesäkalusteet, fillarit... monesti voitiin jättää peräkärry vuokraamatta combin kuljetuskyvyn ansiosta.
Myydään SAAB 900 C -89
Osasto: Saab
Ilmoitusteksti: aj. 215 tkm, 4-ov., 5-vaiht., 1 om., ohj.teh., keskusl., 2 renk., vetok., kats. 4/04, siisti, hyvä, h.,
Ilmoitus jätetty: 03.08.2004 klo 13:33
Hinta: Näytä kaikki tiedot
Paikkakunta: Helsinki
URL:
Tyyppi: C
Mittarilukema: 215 tkm
Korityyppi: Muu
Käyttövoima: Muu
Vuosimalli: 1989
Käyttöönottovuosi: -
Moottorin tilavuus: -
Vaihteisto: Manuaali
Moottorin teho: -
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Cee on satkuista minun mielestä SE paras perusperus vessa.
Menee ja papattaa vaikka maailman ääriin.
Välillä peset ja vaihdat öljyt muiden perushuoltojen kohdalla ja se siitä.
Oma -88 Cee on joku ihme. Siinä ei ole mitään ruostetta ja ne muutamat alut on hoidettu heti huomattuani.
Varustuksessa ei ole tietenkään mitään kuin se keskikonsoli.
Yksi kaasari vie sen 10L sadalla seka-ajossa ja maantiellä sen n. 8L, mitattu on. Talvella vähän enemmän. Tietysti riippuen lohkolämppärin käytöstä.
Vaikka välillä Cee ottaa hitaudellaan pattiin, varsinkin AEROn sunnuntaiajelun jälkeen, on se Saabeista yksi paras käyttöjuhta.
Kuitenkin ikäisekseen ripeä niillä hevosvoimilla.
Madallus-satsin ja 17" nakeilla se on mahtava ajettava jokapäivä-ajossa.
Se on totta, että en minä tule saamaan omiani takaisin myytäessä Ceetä eteenpäin.
Noh, joku saa sitten korin värisiksi maalatut puskurit, peilit, mageet 17" Alessiot Pilot Sporteilla, vaihteen lyhentimellä, takaheijastimella ja sivuilmanohjaimilla edullisesti. Puhumattakaan sisustasta, mikä EI ole vakio Saabin...(mainos!)
...kenelläkään kokemusta ysisatkun ovien pohjapeltien uusimisesta? Ovat kuulemma ko. yksilössä aika huonossa kunnossa. Osia saa kaiketi tarvikeliikkeistä melko halvalla, mutta miten lie hitsauksien laita? Oviverhoukset kai pitää ottaa irti ja mielellään kai koko ovi.
Kertokaa kokemuksista ja kuvatkin olisi kivoja!
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
lucaf kirjoitti:Tosin rinnalla vissiin jatkettiin myös superkarvalakkimallin tekemistä ilman C:tä JA pystykeulalla.
Se oli -88 malli tuo pystykeula ja yksikaasarinen kone. Siis ilman mitään ohjaustehostimia tms. mitä löytyy tai ei löydy viistokeulaisesta C-mallista. Viistokeulaiset ovat käsittääkseni laitaa lukien kaikki -89 mallia, eli uudempaa.
Näitä yksikaasarisia pystykeuloja ja vielä -88 on lisäksi harvinaisen vähän. Isällä on sellainen, lähes uudesta asti omistanut sen. Autossa on uudemmat jarrut ja 5-vaihteinen laatikko. Muuten auto täysin ns. karvalakki mm. ohjaustehostin puuttuu.
Ja, jos tällaisen löydät, niin osta ihmeessä, jos on hyväkorinen. Varmempaa käyttöautoa ei kohta ole, joku taisi jo edellä sanoa osien halpuudesta, sika hyvä menemään talvella, lämmin jne. Positiivisia puolia on pilvin pimein. Ainoa miinus taitaa olla ohjaustehostimen uupuminen, mutta habahan sen korvaa