Cruise
Cruise
Morjens!
Omistin aikanaan 900i -84 kapistuksen 10 vuotta. Se palveli loistavasti kunnes mielenhäiriössä otin ja myin sen pois vaivaiset 470000 ajettuna vuoona 1999. Nyt vanhojen aikojen kunniaksi ostin perheen kakkosautoksi siistin 2.1 16v 900:n vuodelta 91. Vikoja on tällähetkellä 2. Keskuslukitus toimii välillä ja toisinaan taas ei. Mistä lähden vikaa etsimään? Toinen on cruise. Omituinen vipstaaki. Ilmeisesti se ei toimi tai sitten en osaa sitä käyttää. Osaisiko joku kertoa miten sen pitäisi toimia tai missä asennois kytkimen pitäisi olla, ohjekirja ei neuvo? Ja onko siinä sellaisia osia, jotka ovat todennäköisiä vikakohteita?
Hyvin kulkee vehje. Tehot on tallella. Tulee ajellessa nuoruus mieleen.
Omistin aikanaan 900i -84 kapistuksen 10 vuotta. Se palveli loistavasti kunnes mielenhäiriössä otin ja myin sen pois vaivaiset 470000 ajettuna vuoona 1999. Nyt vanhojen aikojen kunniaksi ostin perheen kakkosautoksi siistin 2.1 16v 900:n vuodelta 91. Vikoja on tällähetkellä 2. Keskuslukitus toimii välillä ja toisinaan taas ei. Mistä lähden vikaa etsimään? Toinen on cruise. Omituinen vipstaaki. Ilmeisesti se ei toimi tai sitten en osaa sitä käyttää. Osaisiko joku kertoa miten sen pitäisi toimia tai missä asennois kytkimen pitäisi olla, ohjekirja ei neuvo? Ja onko siinä sellaisia osia, jotka ovat todennäköisiä vikakohteita?
Hyvin kulkee vehje. Tehot on tallella. Tulee ajellessa nuoruus mieleen.
Re: Cruise
Keskuslukon boksissa kontaktihäiriöitä, juottaminen auttaa asiaan.
Vakkari on ilmeisesti alipaine toiminen, joten letkujen tarkastus olisi esimmäisenä paikallaan. Vakkarin boksissa on myös ollut juotosvikoja.
Vakkari on ilmeisesti alipaine toiminen, joten letkujen tarkastus olisi esimmäisenä paikallaan. Vakkarin boksissa on myös ollut juotosvikoja.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2054
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Cruise
cruise toimii kun katkaisija on (on) asennossa ja nopeutta yli 40km/h.
kun haluttu nopeus on saavutettu, niin painat viiksen päässä olevaa set-painiketta niin vakionopeuden säädin kytkeytyy ja lukitsee halutun nopeuden.
jos ei toimi niin tarkasta sulake, sama sulake kuin sähköpeileillä.
toinen vika voi olla vuotava alipaineletu kojelaudan sisällä ja kolmas hyvin yleinen vika virheellinen poljinanturien säätö.
näistä kannattaa alkaa.
kun haluttu nopeus on saavutettu, niin painat viiksen päässä olevaa set-painiketta niin vakionopeuden säädin kytkeytyy ja lukitsee halutun nopeuden.
jos ei toimi niin tarkasta sulake, sama sulake kuin sähköpeileillä.
toinen vika voi olla vuotava alipaineletu kojelaudan sisällä ja kolmas hyvin yleinen vika virheellinen poljinanturien säätö.
näistä kannattaa alkaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Cruise
Kiitoksia vastauksista.
Tutkin viikonloppuna josko löytyisi ongelmien syyt. Itse mietin voisiko kuskin ovessa olla kosteuden aiheuttamaa kosketushäikkää?
Äsken toiselle entiselle saappimiehelle esitellessäni ostostani huomasimme että ohjaustehostimen öljyn taso on aika alhainen, itse asiassa aika tyhjältä näyttää kuppi. Toivottavasti kyse on edellisen omistajan huolimattomuudesta eikä suuremmasta remonttitarpeesta.
Tuosta vakkarisäätimen viiksestä: ihan niinkuin siinä pitäisi sen liukukytkimen liikkua useampaan asentoon, en muista mitä niis pykälissä lukee mutta se liikkuu vain yhden pykälän oikealle ja vasemmalle. Näinkö sen pitääkin toimia? Olen kokeillut sen toimintaa kaikissa mahdollisissa asennoissa, mutta ei tunnu eloa olevan. Tsekkaan tuon sulakehomman ensin ja palaan asiaan jos vika ei selviä.
Tutkin viikonloppuna josko löytyisi ongelmien syyt. Itse mietin voisiko kuskin ovessa olla kosteuden aiheuttamaa kosketushäikkää?
Äsken toiselle entiselle saappimiehelle esitellessäni ostostani huomasimme että ohjaustehostimen öljyn taso on aika alhainen, itse asiassa aika tyhjältä näyttää kuppi. Toivottavasti kyse on edellisen omistajan huolimattomuudesta eikä suuremmasta remonttitarpeesta.
Tuosta vakkarisäätimen viiksestä: ihan niinkuin siinä pitäisi sen liukukytkimen liikkua useampaan asentoon, en muista mitä niis pykälissä lukee mutta se liikkuu vain yhden pykälän oikealle ja vasemmalle. Näinkö sen pitääkin toimia? Olen kokeillut sen toimintaa kaikissa mahdollisissa asennoissa, mutta ei tunnu eloa olevan. Tsekkaan tuon sulakehomman ensin ja palaan asiaan jos vika ei selviä.
Re: Cruise
Itellä toisinaan toimintahäiriöitä cruisessa, mutta pääosin toimii
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Cruise
Missähän tuon cruisen sulake mahtaa olla? -91 900:sen sulakeboksista ei moista löydy, eikä myöskään niiden sähköpeilien sulaketta ko niitä ei ole.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Cruise
kurkkaa takapenkin alle
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Cruise
No siellähän se oli, ja kourallinen muita.
Ei vaan netistä löytyi enklannin kielinen ohje koko laitteen tsekkaamiseksi kuvineen.
Jos joku tarvitsee samaa tietoa, niin naputtelee kuukkeliin saab cruise control diagnosis, tai osoitteesta http://www.saabservices.com/cruise.htm.
Ei vaan netistä löytyi enklannin kielinen ohje koko laitteen tsekkaamiseksi kuvineen.
Jos joku tarvitsee samaa tietoa, niin naputtelee kuukkeliin saab cruise control diagnosis, tai osoitteesta http://www.saabservices.com/cruise.htm.
Re: Cruise
Nostellaas vanhaa topikkia kun oma kyssäri koskee samaa laitosta.
Cruisellinen viiksi olisi vaihtokunnossa. Viiksen vaihto pelkästään ei ole ongelma, vaan cruisen johto, joka lähtee viiksen päästä ja menee jonnekin kojelaudan uumeniin. Pääseekö johtoon käsiksi pelkästään siitä viiksen aukosta vai pitääkö repiä kunnolla auki kojelauta? Vai ratin alapuolelta enemmän osaa irti?
Cruisellinen viiksi olisi vaihtokunnossa. Viiksen vaihto pelkästään ei ole ongelma, vaan cruisen johto, joka lähtee viiksen päästä ja menee jonnekin kojelaudan uumeniin. Pääseekö johtoon käsiksi pelkästään siitä viiksen aukosta vai pitääkö repiä kunnolla auki kojelauta? Vai ratin alapuolelta enemmän osaa irti?
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Cruise
rattiakselin alamuovi irti ni saa liittimen auki. tai sokeri palan kuten mulla oli...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2054
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Cruise
liitin löytyy rattiakselin sivulta saattaa olla kiinni nippusiteellä rattiakselin kehikossa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: Cruise
No viikonloppu tuli ja meni, mutta viiksi on ja pysyy.
Purin koko hoidon melkein eli mittariston kehykset, keskikonsolin, mutta ei auttanut.
Lähteekö ratin alapuolinen iso muoviosa irti? Se pieni osanen lähtee, mutta ei paljon auta tässä. Sen verran näkyy sisälle, että nippuside sieltä pilkottaa, mutta johto jatkuu vielä pitkälle siitäkin.
Huomasin vielä, että uusi viiksi on erilainen. Siinä on tip mode. Tässä vanhassa ei ole.
Eli eri vuosimalleissa on eri viikset?
Käykö tuo lainkaan nyt tuohon sigun autoon?
Kai se pitää kohta katkoa johdot ja liittää vaan sokeripalalla kiinni.
Purin koko hoidon melkein eli mittariston kehykset, keskikonsolin, mutta ei auttanut.
Lähteekö ratin alapuolinen iso muoviosa irti? Se pieni osanen lähtee, mutta ei paljon auta tässä. Sen verran näkyy sisälle, että nippuside sieltä pilkottaa, mutta johto jatkuu vielä pitkälle siitäkin.
Huomasin vielä, että uusi viiksi on erilainen. Siinä on tip mode. Tässä vanhassa ei ole.
Eli eri vuosimalleissa on eri viikset?
Käykö tuo lainkaan nyt tuohon sigun autoon?
Kai se pitää kohta katkoa johdot ja liittää vaan sokeripalalla kiinni.
Nyt: Toyota Camry Hybrid -21
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Entiset: SAAB 9-5 Aero Sedan -02, Saab 900 Cabriolet Aero T16S -93, Saab 900 Turbo Aero -88, Saab 900S -90, Saab 900c -89, Saab 9000i -85
Re: Cruise
Alaosa on kiinni keskeltä tuhkakupin kiinnitysruuvin alla olevalla mutteri/pulttiyhdistelmällä ja konehuoneen puolelta lokarien takaosassa olevilla pulteilla (1kpl/puoli).defu kirjoitti:No viikonloppu tuli ja meni, mutta viiksi on ja pysyy.
Purin koko hoidon melkein eli mittariston kehykset, keskikonsolin, mutta ei auttanut.
Lähteekö ratin alapuolinen iso muoviosa irti? Se pieni osanen lähtee, mutta ei paljon auta tässä. Sen verran näkyy sisälle, että nippuside sieltä pilkottaa, mutta johto jatkuu vielä pitkälle siitäkin.
i.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24239
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Cruise
tarkoitit varmaan edelleen sitä rattiakselin kohtaa...sehän on 2 osainen muovi. ylä ja alaosa on toisissaan 2 pienellä ruuvilla.. ja alaosa on keskeltä muovisella tappikierrehässäkällä kiinni ...eli "vartti" auki ja se tippuu pois...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2054
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: Cruise
tuo uudempi viiksi korvaa vanhemman, kun cruiseen tekee jonkin muutoksen.
Itsellä oli jossain saabin ohje muistaakseni miten se tehtiin että sai vanhempiin tip-toiminnon.
Itsellä oli jossain saabin ohje muistaakseni miten se tehtiin että sai vanhempiin tip-toiminnon.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918