sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Eli onnistuuko laittaa 16v kansi about saman ikäsen 8v tilalle. kyseessä siis tuo 900 3d vm -85.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Onnistuu.
Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää, imu & pakosarjat tarttet 16v versiosta, jolloin menee ruiskukin uusiksi (K-Jet --> LH-jet/Lucas/aftermarket tai K-jetin suutinten istutus 16v imusarjaan), lisäksi apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
Eli semmonen astetta kovempi bolt-on kyseessä, mutta kyllä kunnon rane ton tekee kolmeen varttiin parkkiksella otsalampun valossa yhdellä kädellä Etsi-toiminto löytää lisää aiheesta.
Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää, imu & pakosarjat tarttet 16v versiosta, jolloin menee ruiskukin uusiksi (K-Jet --> LH-jet/Lucas/aftermarket tai K-jetin suutinten istutus 16v imusarjaan), lisäksi apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
Eli semmonen astetta kovempi bolt-on kyseessä, mutta kyllä kunnon rane ton tekee kolmeen varttiin parkkiksella otsalampun valossa yhdellä kädellä Etsi-toiminto löytää lisää aiheesta.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
kiitos... mutta parasta tässä on se että toi kone on alkujaan kaasari... et onko se sitten hirvee ongelma?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
No ei tietenkään ole. Tarttee vaan sitten joku em. ruiskusysteemi asentaa kokonaisuudessaan samaan syssyyn. Pelimies tietty ranettaa kaasarin kiinni 16v imusarjaan ja tulppaa suutinten sun muiden ylimääräiset reiät Kaasarin saaminen säätöihin voi osoittautua haastavaksi, joten lisätään alkuperäiseen kolmen vartin aika-arvioon n. kahdeksan minuuttia.herraö kirjoitti:kiitos... mutta parasta tässä on se että toi kone on alkujaan kaasari... et onko se sitten hirvee ongelma?
EDIT: Joo, ja tarttee ujuttaa vielä sähköinen bensapumppukin tankkiin, muuten voi olla käyntiinlähtö huononpuoleista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Mitä eroa on päätylevyillä (vauhtipyörän pää)? Jakopäästäkin menee vain sisuskalut mutta päätylevy eli jakopään kotelo siinäkin päässä sama vai hä? Mitä eroja apulaitteissa on? Vesipumppu? laturi? startti? samaa kamaa kaikki. Vauhtipyörätkin samoja kunhan yrittää vain naittaa oikean kokoisen asetelman ja levyn vauhtipyörän kaveriksi (kytkintä ei tarvii tässä projektissa varmaan ihan ekana vaihtaa). Ajoitusmerkit ei ainakaan mene uusiksi.V.J.S kirjoitti:Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää <snip snip> apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Niin meinaat että1 16v jakiksen ketjun laahaimet&kiristin istuu nakutettuna 8v päätylevyyn? Ja että laittamalla 16v kannessa nokat nollamerkkeihin ja 8v vauhtipyörältä ajotuksen nollaan, että toimii (voi toimiakin, en tiedä)? Alunperin ei edes vuosimalli ollut tiedossa, eli startti nyt ainakin vaihtuu -84/-85 heitteillä pakosarjan alta imusarjan alle (eri päätylevy), ohjaustehostimen kiinnityksessä ja tehostinpumpun hihnapyörän linjassa on eroja jopa 8v H-koneissa (kuten myös kampiakselin hihnapyörän kiinnityksessä/hihnapyörissä), joten varmasti 8v tehostin istuu hienosti 16v kannen kanssa (kai tiesit että tehostimen rauta tulee kiinni kanteen)?f-19 kirjoitti:Mitä eroa on päätylevyillä (vauhtipyörän pää)? Jakopäästäkin menee vain sisuskalut mutta päätylevy eli jakopään kotelo siinäkin päässä sama vai hä? Mitä eroja apulaitteissa on? Vesipumppu? laturi? startti? samaa kamaa kaikki. Vauhtipyörätkin samoja kunhan yrittää vain naittaa oikean kokoisen asetelman ja levyn vauhtipyörän kaveriksi (kytkintä ei tarvii tässä projektissa varmaan ihan ekana vaihtaa). Ajoitusmerkit ei ainakaan mene uusiksi.V.J.S kirjoitti:Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää <snip snip> apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
Myönnän, olihan tuo alkuperäinen vastaukseni toki erittäin pessimistinen, helpostihan tuommoinen 8v kaasarikone naitetaan 16v kanteen. Hävettää niin paljon, että taidan poistua takavasemmalle ripottelemaan tuhkaa päälleni kun en ole ymmärtänyt päivittää noita omia 8v K-jetti vehkeitä 16v kannella, koska se on OIKEASTI maailman helpoin juttu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Päätylevyä ei tarvitse vaihtaa, -85 on startti imusarjan alla, tehostimen pumppu menee vaihtoon (vasta 87-> on samanlainen 8v ja 16v). Ajoitukset osuu suoraan kohdalleen.V.J.S kirjoitti:Niin meinaat että1 16v jakiksen ketjun laahaimet&kiristin istuu nakutettuna 8v päätylevyyn? Ja että laittamalla 16v kannessa nokat nollamerkkeihin ja 8v vauhtipyörältä ajotuksen nollaan, että toimii (voi toimiakin, en tiedä)? Alunperin ei edes vuosimalli ollut tiedossa, eli startti nyt ainakin vaihtuu -84/-85 heitteillä pakosarjan alta imusarjan alle (eri päätylevy), ohjaustehostimen kiinnityksessä ja tehostinpumpun hihnapyörän linjassa on eroja jopa 8v H-koneissa (kuten myös kampiakselin hihnapyörän kiinnityksessä/hihnapyörissä), joten varmasti 8v tehostin istuu hienosti 16v kannen kanssa (kai tiesit että tehostimen rauta tulee kiinni kanteen)?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Kaksikaasutinversio 16-v kannella olisi todella tyylikäs ja sanoisinko että GT-henkinen ratkaisu.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Startti ja muut apulaitehommat tulikin varmaan selvitettyä. Jakopäänkopatkin on aika samat (varmistus?), eroja öljypumpun kannessa. EZK:n kanssa laittaa joko hallianturillisen öljypumpun kannen tai pistää sitten vaikka turbosta hallilla varustetun jakajan niin jakopään koppa/öljypumpun kansi kelpaa kaasarista. Se ketju rattaineen mahtuu pyörimään siellä kopassa ihan ok. Ketju, rattaat ja laahaimet menee toki vaihtoon. Hihnapyöriä on tosiaan erilaisia mutta niistä en maininnutkaan.V.J.S kirjoitti:Niin meinaat että1 16v jakiksen ketjun laahaimet&kiristin istuu nakutettuna 8v päätylevyyn? Ja että laittamalla 16v kannessa nokat nollamerkkeihin ja 8v vauhtipyörältä ajotuksen nollaan, että toimii (voi toimiakin, en tiedä)? Alunperin ei edes vuosimalli ollut tiedossa, eli startti nyt ainakin vaihtuu -84/-85 heitteillä pakosarjan alta imusarjan alle (eri päätylevy), ohjaustehostimen kiinnityksessä ja tehostinpumpun hihnapyörän linjassa on eroja jopa 8v H-koneissa (kuten myös kampiakselin hihnapyörän kiinnityksessä/hihnapyörissä), joten varmasti 8v tehostin istuu hienosti 16v kannen kanssa (kai tiesit että tehostimen rauta tulee kiinni kanteen)?f-19 kirjoitti:Mitä eroa on päätylevyillä (vauhtipyörän pää)? Jakopäästäkin menee vain sisuskalut mutta päätylevy eli jakopään kotelo siinäkin päässä sama vai hä? Mitä eroja apulaitteissa on? Vesipumppu? laturi? startti? samaa kamaa kaikki. Vauhtipyörätkin samoja kunhan yrittää vain naittaa oikean kokoisen asetelman ja levyn vauhtipyörän kaveriksi (kytkintä ei tarvii tässä projektissa varmaan ihan ekana vaihtaa). Ajoitusmerkit ei ainakaan mene uusiksi.V.J.S kirjoitti:Samalla vaihtoon menee vino liuta muitakin osia, kuten moottorin päätylevy, jakopää <snip snip> apulaitteissa on eroja ja vauhtipyörästäkin menee ainakin ajoitusmerkit uusiksi.
Myönnän, olihan tuo alkuperäinen vastaukseni toki erittäin pessimistinen, helpostihan tuommoinen 8v kaasarikone naitetaan 16v kanteen. Hävettää niin paljon, että taidan poistua takavasemmalle ripottelemaan tuhkaa päälleni kun en ole ymmärtänyt päivittää noita omia 8v K-jetti vehkeitä 16v kannella, koska se on OIKEASTI maailman helpoin juttu.
Ajoituksen on tosiaan kyllä aivan samat, yläkuolokohta pysyy paikallaan. Ainakin mulla pelas useamman kilometrin joku pienemmälle kykälle oleva vauhtipyörä oikein hienosti. 16v koneessa kiristin tulee kanteen ja 8v koneessa lohkoon kiinni, ei koppaan kummassakaan.
En sanonut että muutos 8v kaasari -> 16v millä tahansa pensansyötöllä olisi helppo, korjasin vaan omien "tietojeni" mukaan noita osien yhteensopivuuksia. Vuosimallikin oli alunperin tiedossa. Vielä mulle voisi antaa kommenttia tuosta että jakopään rattaat on erit kun niistä en alunperin mitään sanonut, tai moottorinkannakkeet, tai imusarjat tai tai...
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Minkälainen homma ois vaihtaa -89 16v Tonnarista kansi, ruisku ym. vermeet -89 8i katti Satkuun? Mitä tarvii vaihtaa, mitkä sopii Tonnarista ja joutuuko jotain hommaan muualta? Miten venttiilinkoppa ja jakopään kansi? Alkaa tuo k-jetti kyllästyttään kun ei ota toimiakseen, nykii ja tehot kateissa. Sais myös sitten hieman lisätehoja, ainakin huomattavasti pirteämmältä tuo varaosa Tonnari tuntu kun oli ajokunnossa.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Hirveä.
Oikeastaan pelkkä kansi ja venttiilikoppa käy, kaikki muu on erilaista tonnarin hatussa ja satkun hatussa. Päätykopat pitää olla satkusta, termarikotelo satkusta, imusarja satkusta, pakosarja satkusta, moottorinkannakkeet satkusta...yms.
Eli ei oikein kannata, kun et tonnarista voi oikein muuta hyödyntää kuin kannen.
Oikeastaan pelkkä kansi ja venttiilikoppa käy, kaikki muu on erilaista tonnarin hatussa ja satkun hatussa. Päätykopat pitää olla satkusta, termarikotelo satkusta, imusarja satkusta, pakosarja satkusta, moottorinkannakkeet satkusta...yms.
Eli ei oikein kannata, kun et tonnarista voi oikein muuta hyödyntää kuin kannen.
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Venakoppakin käy vain, jos tonnari on DI-varusteinen (=viistetty venakoppa).900turbo3d kirjoitti:Hirveä.
Oikeastaan pelkkä kansi ja venttiilikoppa käy,
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1992
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
Ihteasiassa on ne viistoja jo jakajamallisissakin. Pari ekaakohan vuotta tais tontuissa olla se tasapaksu koppa...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
87 on about kaikissa suora koppa, sitä vanhemmissa olen nähnyt sekä että.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: sopiiko 16v kansi 8v tilalle?
900turbo3d kirjoitti:Hirveä.
Oikeastaan pelkkä kansi ja venttiilikoppa käy, kaikki muu on erilaista tonnarin hatussa ja satkun hatussa. Päätykopat pitää olla satkusta, termarikotelo satkusta, imusarja satkusta, pakosarja satkusta, moottorinkannakkeet satkusta...yms.
Eli ei oikein kannata, kun et tonnarista voi oikein muuta hyödyntää kuin kannen.
Aattelin vain siis pelkän kannen, ruiskun ja sytytyksen vaihtoa, että lohko ym. sais olla. Ilmeisesti vaihtoon menee aika paljon muuta osaa, joka pitää olla 16v satkusta. Varmaan ainakin imusarja, pakosarja, päätykopat, termarikotelo.... Ei taida onnistua helpolla. Pitänee yrittää korjata vanhaa, tai hommata kokonaan uus tekniikka, jos tuo vanha porsii, kun vaan löytäs edullisesti.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89