korkea CO ja HC

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

korkea CO ja HC

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Tervehdys,

Katsastukseen piti mennä ja hylsy tuli. Päästöt oli mitä sattuu ja CE-valo palaa helotti just nosturille, ei sinne mennessä eikä pois lähtiessä. CE-valo on kyllä palanut hetkittäin joskus aiemminkin, mutta oon aina ajatellu, että johtuupi sadekelin aiheuttamasta kontaktihäiriöstä.

Arvot oli seuraavat:

tyhjäkäynnillä CO 2,5 %, HC 309, CO2 13,6% ja O2 0%
2000 rpm CO 1,7 %, HC 170, CO2 13,8%, O2 0,3% ja lambda 0,957

em. arvojen perusteella päättelin että seos onpi rikkaalla. Vikakoodiksi sain 13225, eli lambdavikaa herjaa. Lambdan lämmityksen jännite on ok ja lämpimän anturin vastusarvoksi sain 13 ohmia. Korjaamokirja sanoo alle 10 ohmia kylmällä anturilla. PC-skoopilla mittailin lambdan jännitettä koneen käydessä Ecu-boksin pinniltä. Startin jälkeen jännite aaltoili 0-0,6 volttia aika tasaisesti, kunne hetken päästä tasoittui noin 0,5 voltin kohdalle. Tyhjäkäynnillä arvo pysyi kokolailla tässä ja kaasua painaessa muuttui jonkun verran. Kuitenkaan jännite ei koskaan noussut lähellekkän 1 volttia. Korjaamokirja sanoo, että jännitteen pitäis vaihdella 0-1 voltin välillä. Mahtaako tehdä tätä tyhjäkäynnillä?

Kysymys kuuluukin tällä hetkellä, että mahtaako lambda olla em. arvojen perusteella oikesti viallinen, vai pitäisikä vikaa hakea ihan jostain muusta. Jos joku on vastaan tilanteeseen törmänny, niin kommentit otetaan ilolla vastaan.

Ja jos sattuu oleen lambdanostopaikkaa Tampereella tiedossa, niin siitäkin saa huudella.

Tämä riittänee tältä erää. Kirjaan tänne korjausten tuloksen, niin jää jälkipolvillekkin ihmeteltäväksi.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
rille
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: To Heinä 07, 2005 15:36
Paikkakunta: Riihimäki

Re: korkea CO ja HC

Viesti Kirjoittaja rille »

mulla on ihan samanlaisia oireita. uus lambdaki tuli vaihdettua mutta eipä auttanu ei..
900S vm. -90
9-3 1.8t SC Vector AT -09
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: korkea CO ja HC

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä lambda noilla arvoilla rikki on. Toki vikaa voi olla muuallakin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: korkea CO ja HC

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Nonii, jotain pientä on taas jaksanut tehdä.

Mittailin ensinnäkin uudestaan noita lambdajännitteitä kunnolla lämpimäksi ajetulla koneella. Jännite vaihteli 0-1 volttia noin kerran sekunnissa tahtiin. Tämä siis tyhjäkäynnillä. Kierroksia nostaessa vaihtelutaajuus nousi karkeasti katsoen samaan tahtiin, samalla kun jännitealue ehkä hieman pieneni. Minun silmiini näyttää siltä että lambda toimii jollain tavalla, kun kerran vaihtelevaa signaalia tulee. Höysteeksi vielä kuvasarja yhdestä mittausjaksosta: http://picasaweb.google.com/heikki.kylmala/DropBox#

Puristuspaineet mittasin ja ne näytti olevan samoilla linjoilla, kuin pari vuotta sitten mitatessa. Bensapaineiden mittausta varten ostin mittarin, mutta suunniteltu liitostapa ei oikein toiminut. Jostain pitäis löytää tuollainen M12x1,5 banjopultti tuplana. Salhydro Tampereella ei ainakaan tollaista hyllystään löytänyt. Onkos jollain ehdotuksia tuohon mittarin liittämiseen? Tai mittaria lainaan Tampereella?

Vaihdoin myös suht hyvin öljyyntyneen virranjakajan kannen ja pyörijän siinä sivussa. Tuokin tietty käyntiin ja päästöihin vaikuttaa jos kipinä pääsee kovin heikoksi. Tulpat tarkistelin kun kerran irti käytin. Näytti mielestäni hyvältä, eikä ainakaan suuria keskinäisiä eroja ollut. Tulpilla (NGKBPS7EVX) on ajettu n. 20 000 km. Mikähän niilläkin olisi vaihtoväli?
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: korkea CO ja HC

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

Nonii, taas tuli virtaa papereihin vuodeksi eteenpäin. Alapallonivelet vaihdettiin pajalla ja oli kuulemma tiukassa. Eli pari tuntia meni. Päästöt oli kohdallaan (CO 0.02, HC 29 ja co2 14.6).

En osaa sanoa mikä yksittäinen syy aiheutti pielessä olevat päästöt. Vaihdoin jakajan kannen ja pyörijän, sekä osan alipaineletkuista. Ajoin myös moottorin kunnolla lämpimäksi ennen pajalle vienitä, vaikka en tiedä missä vaiheessa mittasivat. Edellisessä mittauksessa kone ei ollut kunnolla lämmin. Em. osien vaihdon myötä kone käy ehkä hiukan tasaisemmin. Kävin myös ajeleen motarilla korkeilla kierroksilla, jos vaikka auttoi jotain putsaamaan.

Tällainen tarina tällä kertaa. Niinkuin viisaammat suosittelee, kannattaa sytkäosia ja alipaineletkuja vaihdella ajoissa.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Vastaa Viestiin