Ässän virittäminen
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 194
- Liittynyt: Pe Marras 11, 2005 14:21
- Paikkakunta: Tallinna-Helsinki
Ässän virittäminen
Hei! Olisiko kellään tietoa, saako pelkällä lastun vaihdolla ässään tehoja lisää? Ruisku on Lucas Cu 14 X ja auto vm -93. Tässähän pelissä ei ole mitään IC-tä eikä paljon muutakaan. Ja en oikeastaan mitään paljoa lisää tarvitsisikaan, kun tää auto on tämmöinen jokapäivän työväline.
#2951
Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
Saab 9-5 TiD -08 (KA), Saab 9-3 SC TiD -08
Re: Ässän virittäminen
Pelkällä lastulla et saa lisää tehoa. Lastu mahdollistaa ahtopaineiden noston antamalla enemmän bensaa kuin vakio. Ja ahtopaineiden nostohan puolestaan tarkoittaa lisää tehoja. Tosin ilman cooleria ei kannata kovin hirmuisesti niitä paineita nostaa. Itse en nostaisi yli 0,7barin ilman cooleria. Talvikelillä toki vähän enemmän pelivaraa.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Ässän virittäminen
Laita ensin ahtopainemittari. Sitten ruuvaat siitä turbon alla olevasta akselia lyhyemmäksi. Melko helppo tuunata. Mittari on siitä kiva että näkee mitä tekee eikä riko paikkoja.
Ja ehkä vapaavirtasuodatin... mittarista näkee senkin että onko siitä apua.
Ja ehkä vapaavirtasuodatin... mittarista näkee senkin että onko siitä apua.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: Ässän virittäminen
0.6bar tais meno katketa kuin seinään, ylipainekatkaisimen puuttuesa peliin.
helppo säätää kojetaulun alta tai sitten ohittaa tulppaamalla lähtö imusarjasta.
helppo säätää kojetaulun alta tai sitten ohittaa tulppaamalla lähtö imusarjasta.
Re: Ässän virittäminen
VV-suodattimesta on vain haittaa, ahtojen nostoon paras keino on esim. ebaysta (tai suomestakin) saatava kuulajousiventtiili. Tangon lyhennys ei paljoa lämmitä koska säätövara loppuu pian, paineet nousee lähinnä alakierroksilla ja jos liikaa ruuvaa niin hukkaportti ei enää pääse aukeamaan edes kokonaan.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Kaasari"
- Viestit: 48
- Liittynyt: Su Loka 22, 2006 10:05
- Paikkakunta: Häme
Re: Ässän virittäminen
Mitäs arvon raati sanoo, kumpi on ahtopaineiden nostoon parempi. Tällainen kuulajousiventtiili, mitä joku täälläkin myyntipalstalla myy, vai esim Turbosmart, jossa yhdistetty rajapaineventtiili ja bleed -venttiili?jcarlson kirjoitti:ahtojen nostoon paras keino on esim. ebaysta (tai suomestakin) saatava kuulajousiventtiili.
900T16 Classic -93
Re: Ässän virittäminen
Kuulajousi on parempi.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Ässän virittäminen
Juu eli kyselläämpä täältä mistä jatketaan ja mitä kannattaa ottaa huomioon, tiedot autosta seuraavat:
900s vm 1990 330tkm
ostin juuri, jälkeenpäin asennettu kuulema lastu ja ic ja ahdot nostettu 1,2.
Elikkä mistä tiedän, miten ahdot on käytännössä nostettu?
Paljonko tuosta nyt luulis irtoovan tehoja? myyjän mukaan 209hv, onkohan näin?
Mistä kannattaa jatkaa viritystä?
coolerina ilmeisesti sama kuin ic mallissa vakiona, joka siis on konehuoneessa "pystyssä"
oiskohan vaivan arvosta siirtää cooleri keulalle ja rakentaa ahtoputkisto siis myös uusiksi? ja minkä kokonen ahtoputkisto kannattaa tehä? sen jälkee ehkä pakoputkiston rakennusta, sopiva koko 2,5 vai 3" ? teho tavoite ehkä 250hp?
Ja kannattaa selittää aika tarkasti, tää on eka turbo pelini
Nii ja mitä eroa tällä matalapaine turbolla on tuoho normi versioon?
900s vm 1990 330tkm
ostin juuri, jälkeenpäin asennettu kuulema lastu ja ic ja ahdot nostettu 1,2.
Elikkä mistä tiedän, miten ahdot on käytännössä nostettu?
Paljonko tuosta nyt luulis irtoovan tehoja? myyjän mukaan 209hv, onkohan näin?
Mistä kannattaa jatkaa viritystä?
coolerina ilmeisesti sama kuin ic mallissa vakiona, joka siis on konehuoneessa "pystyssä"
oiskohan vaivan arvosta siirtää cooleri keulalle ja rakentaa ahtoputkisto siis myös uusiksi? ja minkä kokonen ahtoputkisto kannattaa tehä? sen jälkee ehkä pakoputkiston rakennusta, sopiva koko 2,5 vai 3" ? teho tavoite ehkä 250hp?
Ja kannattaa selittää aika tarkasti, tää on eka turbo pelini
Nii ja mitä eroa tällä matalapaine turbolla on tuoho normi versioon?
Re: Ässän virittäminen
Varmaan ahdot nostettu Bleedillä.. En ainakaan itse näkisi vaivaa ruveta siirtämään tuota "postimerkki" cooleria keulalle vaan hankkisin suoraan 9000:n coolerin tai sitten jonkun kiinan ihmeen..
Eikös tuo vakio putki lienee 2.5" putkea ole että jos putkee meinaa ruveta vääntää nii sit suoraan 3" putkisto.
Eiköhän tuo 2.5" putkisto riitä viel ihan hyvin vakioturbon kanssa joka ilmeisesti autossasi on?
Voin Yv:llä kertoa tuosta 9000 coolerin asennuksesta tarkemmin ja putkista jos kiinnostaa.
Eikös tuo vakio putki lienee 2.5" putkea ole että jos putkee meinaa ruveta vääntää nii sit suoraan 3" putkisto.
Eiköhän tuo 2.5" putkisto riitä viel ihan hyvin vakioturbon kanssa joka ilmeisesti autossasi on?
Voin Yv:llä kertoa tuosta 9000 coolerin asennuksesta tarkemmin ja putkista jos kiinnostaa.
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Ässän virittäminen
Ahtopaineiden nostoon on monta tapaa,Ahtimelta hukkaportille menevään letkuun voidaan asentaa venttiili jolla säädetään letkussa kulkevaa ilman määrää.. Myöskin hukkaportin kellon käyttötankoa lyhyemmäks ruuvamalla voidaan nostaa ahtopainetta._ZouS_ kirjoitti:Juu eli kyselläämpä täältä mistä jatketaan ja mitä kannattaa ottaa huomioon, tiedot autosta seuraavat:
900s vm 1990 330tkm
ostin juuri, jälkeenpäin asennettu kuulema lastu ja ic ja ahdot nostettu 1,2.
Elikkä mistä tiedän, miten ahdot on käytännössä nostettu?
Paljonko tuosta nyt luulis irtoovan tehoja? myyjän mukaan 209hv, onkohan näin?
Mistä kannattaa jatkaa viritystä?
coolerina ilmeisesti sama kuin ic mallissa vakiona, joka siis on konehuoneessa "pystyssä"
oiskohan vaivan arvosta siirtää cooleri keulalle ja rakentaa ahtoputkisto siis myös uusiksi? ja minkä kokonen ahtoputkisto kannattaa tehä? sen jälkee ehkä pakoputkiston rakennusta, sopiva koko 2,5 vai 3" ? teho tavoite ehkä 250hp?
Ja kannattaa selittää aika tarkasti, tää on eka turbo pelini
Nii ja mitä eroa tällä matalapaine turbolla on tuoho normi versioon?
Suositeltavaa ois asentaa keulalle kunnon cooleri keulalle, tuo vakiocooleri on aika ahdas ja jäähdytysteho ei ole kummoinen.
2,5" ahto-ja pakoputkisto riittää nuille tehoille, myöskin turbon joudut vaihtamaan koska vakio turbolla ei taida päästä noin korkeille teholukemille.
Tuo 209hv tuntuu vähän kovalta jossei tosiaan muuta ole tehty kuin ahtojanostettu ja vakiocooleri asennettu.
Kannattaa nyt ensimmäisenä hommata kunnon cooleri keulalle ja teet kunnon pakoputkiston.
Matalapaineturbossa ei muuta eroa normaaliin ole kuin että ahtopaine on 0,45bar ja moottorinohjaus on merkkiä Lucas.
Jahs twirl kerkesi ensin
Viimeksi muokannut [Moksu], Su Kesä 12, 2011 20:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Re: Ässän virittäminen
Alkuperäinen putki on aika lähelle 2,25" muistaaksenitwirl kirjoitti:Varmaan ahdot nostettu Bleedillä.. En ainakaan itse näkisi vaivaa ruveta siirtämään tuota "postimerkki" cooleria keulalle vaan hankkisin suoraan 9000:n coolerin tai sitten jonkun kiinan ihmeen..
Eikös tuo vakio putki lienee 2.5" putkea ole että jos putkee meinaa ruveta vääntää nii sit suoraan 3" putkisto.
Eiköhän tuo 2.5" putkisto riitä viel ihan hyvin vakioturbon kanssa joka ilmeisesti autossasi on?
Voin Yv:llä kertoa tuosta 9000 coolerin asennuksesta tarkemmin ja putkista jos kiinnostaa.
Saab 9-5 2.3t Vector stage 2,5
Re: Ässän virittäminen
twirl kirjoitti:Varmaan ahdot nostettu Bleedillä.. En ainakaan itse näkisi vaivaa ruveta siirtämään tuota "postimerkki" cooleria keulalle vaan hankkisin suoraan 9000:n coolerin tai sitten jonkun kiinan ihmeen..
Eikös tuo vakio putki lienee 2.5" putkea ole että jos putkee meinaa ruveta vääntää nii sit suoraan 3" putkisto.
Eiköhän tuo 2.5" putkisto riitä viel ihan hyvin vakioturbon kanssa joka ilmeisesti autossasi on?
Voin Yv:llä kertoa tuosta 9000 coolerin asennuksesta tarkemmin ja putkista jos kiinnostaa.
Juu pistä ihmeessä tietoo!
Re: Ässän virittäminen
[Moksu] kirjoitti:Ahtopaineiden nostoon on monta tapaa,Ahtimelta hukkaportille menevään letkuun voidaan asentaa venttiili jolla säädetään letkussa kulkevaa ilman määrää.. Myöskin hukkaportin kellon käyttötankoa lyhyemmäks ruuvamalla voidaan nostaa ahtopainetta._ZouS_ kirjoitti:Juu eli kyselläämpä täältä mistä jatketaan ja mitä kannattaa ottaa huomioon, tiedot autosta seuraavat:
900s vm 1990 330tkm
ostin juuri, jälkeenpäin asennettu kuulema lastu ja ic ja ahdot nostettu 1,2.
Elikkä mistä tiedän, miten ahdot on käytännössä nostettu?
Paljonko tuosta nyt luulis irtoovan tehoja? myyjän mukaan 209hv, onkohan näin?
Mistä kannattaa jatkaa viritystä?
coolerina ilmeisesti sama kuin ic mallissa vakiona, joka siis on konehuoneessa "pystyssä"
oiskohan vaivan arvosta siirtää cooleri keulalle ja rakentaa ahtoputkisto siis myös uusiksi? ja minkä kokonen ahtoputkisto kannattaa tehä? sen jälkee ehkä pakoputkiston rakennusta, sopiva koko 2,5 vai 3" ? teho tavoite ehkä 250hp?
Ja kannattaa selittää aika tarkasti, tää on eka turbo pelini
Nii ja mitä eroa tällä matalapaine turbolla on tuoho normi versioon?
Suositeltavaa ois asentaa keulalle kunnon cooleri keulalle, tuo vakiocooleri on aika ahdas ja jäähdytysteho ei ole kummoinen.
2,5" ahto-ja pakoputkisto riittää nuille tehoille, myöskin turbon joudut vaihtamaan koska vakio turbolla ei taida päästä noin korkeille teholukemille.
Tuo 209hv tuntuu vähän kovalta jossei tosiaan muuta ole tehty kuin ahtojanostettu ja vakiocooleri asennettu.
Kannattaa nyt ensimmäisenä hommata kunnon cooleri keulalle ja teet kunnon pakoputkiston.
Matalapaineturbossa ei muuta eroa normaaliin ole kuin että ahtopaine on 0,45bar ja moottorinohjaus on merkkiä Lucas.
Jahs twirl kerkesi ensin
Nii sitä just mietinki, että varmaan jotenki/miten voin ottaa selvä millä ne ahdot on nostettu. Ja mikähä ahdin sinne kannattas sit laittaa koha on sen aika ?
Re: Ässän virittäminen
Jotkut laittaavat aeron Mitsubishi TD04-15t(jos oikein muistin mallin) ja jotkut Garretin T3/4 ahtimia.. Itse laittaisin tuollaisen Garretin kun on enemmän boll on kapine.
Osien Myynti = Nouto ja käteinen tai Rahat tilille ja lähetys vastaanottajan laskuun
Re: Ässän virittäminen
mitä muutoksia käytännössä vaatii? uudelleen säätö nyt varmaan ainaki... Nii juu ja vaatiiko nää jotain säätämistä tms sen coolerin vaihon jälkeen?twirl kirjoitti:Jotkut laittaavat aeron Mitsubishi TD04-15t(jos oikein muistin mallin) ja jotkut Garretin T3/4 ahtimia.. Itse laittaisin tuollaisen Garretin kun on enemmän boll on kapine.