2-vaihde rusahtaa kylmänä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

2-vaihde rusahtaa kylmänä

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Terve,

auto on 900 -91. Kylmänä lähdettäessä liikenteeseen 2-vaihde
rusahtaa/ keppi tärisee laitetettaessa 2:sta päälle.
Muutaman vaihtokerran jälkeen ei enää enää ääntele.
Muut vaihteet toimii moitteetta. Onko kyseessä vika vai ominaisuus,
onko tuolle mitään tehtävissä?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Arvailuna heitän, että kakkosen synkro on kulunut. Kokeile ns. "välikaasun" käyttöä vaihtaessa ykköseltä kakkoselle (eli kytkin pohjaan, vaihde ykköseltä vapaalle, kytkin ylös, polkaise vähän kaasua, kytkin alas ja kakkonen sisään). Jos ei enää rusahda, niin synkrossa on siis vikaa. "Ominaisuuden" esiintyessä vain kylmänä, saattaa lootaöljyjen vaihdollakin saada parannusta aikaan.

-Ville
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Niinkuin ville arvaili niin kakkosen synkro siellä on huono, alkaa toimimaan kun öljyt notkistuu senverran että voitelu pelaa kunnolla.

Saattaa olla että sen saisi menemään kylmänäkin hiljaa kun oikein varovasti yrittää, tai sitten ei, riippuu ihan siitä kuinka kulunut se on.

Niin, varsinainen asia oli että tuota välikaasua käytetään alaspäin vaihdettaessa, ylöspäin vaihdettaessa unohdetaan se kaasun polkeminen siitä eli käytetään vaan vapaalla ja kytkin ylhäällä (tätä kutsutaan kaksoispoljennaksi)

Idea edellämainitussa on sykronoinnin työn tekeminen itse, eli tasataan laatikon rattaiden pyörimisnopeudet, koska henkilöauton laatikko on pienikokoinen, liikkuvien osien massatkin pieniä ja ennenkaikkea koneen kierrokset tippuu nopeasti(verrattuna kuorma-autoon, esim. sisu tekee vielä malleja joissa on synkronoimaton laatikko), on se kaksoispoljenta tehtävä suht nopeasti, mutta silti juuri oikealla nopeudella.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Kiitos neuvoista!

Tänään kokeilen tuota kaksoispoljentaa, vaikkakaan töistä
lähdettäessä ei ole yleensä rutissut.
Täytyy katsella auton papereista onko milloin vaihteistoöljyjä
vaihdettu...jos tulee öljyjen vaihto eteen niin työ kannattaa
teettää korjaamolla vai??
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, eli Hazalla ihan hyvät tarkennukset tuohon omaan sepustukseeni...Sen verran vielä, että mun entisen (R.I.P) 900T8:n loota oli muutoin mainio, mutta kakkosen synkron osalta aikalailla finaalissa eikä kakkosta alaspäin vaihtaessa yleensä edes saanut päälle ilman "välikaasua". Rusaus 1-2 vaihdossa oli kylmänä melkoinen, mutta meni ihan nätisti tuplapoljennolla. Oli muuten emännälle hyvä "koulu", kun käytimme tuota em. satkua ajo-opetuksessa, kun hommasimme opetusluvalla kortin hänelle. Etenkin, kun jarrukin piti nostaa käytön jälkeen ylös asti varpailla, kun vaijeriviritteinen opetuspoljin jäi muuten laahaamaan :D

-Ville
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No ei nyt korjaamolle kannata viedä, jos vähänkin pysyy työkalu kädessä! Niin, paitsi jos tuossa -91 mallissa ei ole tyhjennysproppua vaihteistoöljylle :?: Mitenkäs se nyt taas olikaan, viisammat kommentoikaa?

Omassa (-85) satkussa on neliön muotoisella reiällä varustettu plugi. Siihen sopii suoraan 3/8" räikkäväännin. Kannattaa vaan varata riittävän pitkä jatkovarsi, saattaa olla _hieman_ tiukassa...Uudet öljyt (huom! EI synteettistä!) voi sitten kaataa mittatikun reiästä. Täällä jossain foorumeilla on melkoisen tarkkaan keskusteltu Saabin lootaan sopivista öljyistä. Kannattaa lukea.

-Ville
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Tuo kakkosen narahtaminen taitaa ollakin yleinen ongelma :P Silloin kun olin itselle Saabia hinkuamassa niin kukaan ei ollut kuullutkaan moisesta :roll: , ei edes tuttavani jolla oli ollut monen monta vastaavaa. Asia tietty harmittaa mutta maltilla ja pienellä kikkailulla selviää. Esim. käyttää auton ikkunoiden skraapauksen ajan tai ajaa hissukseen lyhyen matkan.

Omia kokemuksia öljystä sen verran että Mobil 10 W 40 terästettynä 1/3 osalla gl4 tai gl5 luokan öljyä. :idea: Nyt laitoin itselle gl4 öljyä pelkästään eikä viileä loota tahdo toimia, moottoriöljyllä toimii pakkaskautena huomattavasti vetreämmin mutta kesäkelissä sitten lämpimänä tahmii kaikkia vaihteita samallalailla. Laittaisin edelleen litran gl:ää ja kaksi moottoriöljyä kuten talveksi taas teenkin. Toisaalla mainittu Nesteen SAE 75 öljy on gl 5 luokan öljyä joten tulkitsen sen "liian" liukkaaksi synkroille?? Ken on Sisulla ajanut niin tietää että kytkin on tarpeeton kapistus paitsi liikkeelle lähdössä, voisi sanoa että pelkkä kuluva osa. Tietty käyhän se ranteen päälle ennen kuin "sävelkorva" tottuu ja vaihtamisrytmi tulee tutuksi, onnistuu se Saabinkin lootalla, eikä se säry, mutta tarkka se kyllä on. :D
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

-91:ssä ei tainnut olla mittatikkua/täyttöaukkoa. On vain sellanen tarkistusraikä siinä laatikon kyljessä. Sen tilalle tosin kannattaa laittaa semmoinen mittatikun putki ja ite tikkukin. En muista miten työ piti tehdä, mutta onnistuu kuitenkin vaihtaa.

Niistä Sisuista, ei se niitä malleja tee joissa on synkroton laatikko. Niihin Sisuihin voi tilata, olikos se, Füller-merkkisen laatikon (jossa ei ole siis niitä synkrorenkaita).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Ongelma on ainakin osittain ratkaistu!
Muutin hieman vaihtamistekniikkaa kylmänä
ajettaessa eli kun vaihtaa ykköseltä kakkoselle
nopealla vaihtamisliikkeellä ei kuulu mitään
ylimääräisiä ääniä.
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Nopea vaihtamisliike?

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Oma 900 Aero (-90) tuntuu myös hieman ikävältä vaihtaa kakkoselle, kytkimen saa polkea aivan pohjaan ja jos on vähänkään ns. ylhäällä, kuuluu rusahdus (toivott. ei ole työ/pääsylinteri..).

Millainen se liike on, jolla vaihdon saa aikaiseksi kuluttamatta laatikko (=ei rusahdusta) ja kytkintä? Ei oikein viitsi rikkoa laatikkoa harjoitteluun, että löytäisi tarpeeksi nopean ja/tai oikean rytmin..
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Nopea vaihtamisliike?

Viesti Kirjoittaja dimebak »

petteri75 kirjoitti:Millainen se liike on, jolla vaihdon saa aikaiseksi kuluttamatta laatikko (=ei rusahdusta) ja kytkintä? Ei oikein viitsi rikkoa laatikkoa harjoitteluun, että löytäisi tarpeeksi nopean ja/tai oikean rytmin..
Elikkä, vaihda rauhallisesti, paina kytkin pohjaan (kokonaan), siirrä vaihdevapaalle, odota hetki (noin. 2-3 sekuntia) ja sitten laita kakkonen päälle. Laatikko kerkiää "pysähtyä" ennen vaihtoa. Toimintaa parantaa huomattavasti Nesteen Hypoidi SAE75W - vetopyörästö- ja vaihteistoöljy. Vaikkakin sen ostaminen tulee edulliseksi vain ostamalla se 20 litran astia, niin uskokaa, se kannattaa.

99/90/900-saabeissa (mv. -69-93) kannattaa tosiaan polkea kytkinpoljin aivan lattiaan. Kytkimen työsylinteri säätyy sen mukaan. miten sitä poljinta käyttää. Eli, jos vaihdatte kuten minä taannoin (en polkenut tarpeeksi lattiaan), alkaa kytkin luistamaan tai se irroita kunnolla --> veto ei pysy päällä tai se ei katkea, kun pitää.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nopea vaihtamisliike?

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

Millainen se liike on, jolla vaihdon saa aikaiseksi kuluttamatta laatikko (=ei rusahdusta) ja kytkintä? Ei oikein viitsi rikkoa laatikkoa harjoitteluun, että löytäisi tarpeeksi nopean ja/tai oikean rytmin..[/quote]

Minulla toimii ilman rutinoita tuo kaksoispoljenta sekä
myös nopea vaihtaminen (eli nopealla liikkeellä vaihde päälle
ilman turhia mietiskelyjä).
Voi olla että aloin varomaan vaihtamista liikaa kun
alkoi ensimmäiset rutinat kuulumaan.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Täyttöaukko

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

dimebak kirjoitti:-91:ssä ei tainnut olla mittatikkua/täyttöaukkoa. On vain sellanen tarkistusraikä siinä laatikon kyljessä. Sen tilalle tosin kannattaa laittaa semmoinen mittatikun putki ja ite tikkukin. En muista miten työ piti tehdä, mutta onnistuu kuitenkin vaihtaa.
Siinä on kyllä mittatikku/täyttöaukko. Mittatikku on siinä pultissa kiinni, ja se reikähän on nimenomaan täyttöaukko, ja puhe oli manuaalilaatikosta...
Vastaa Viestiin