Turbon pakosarja

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Turbon pakosarja

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Pakosarja säksättää siihen malliin että siellä lienee halkeama, eikös ole aika perinteistä vai?
Oletteko millälailla korjanneet noita vikoja, uusimalla pakosarja vai hitsaamalla vanha asianmukaisin välinein?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Turbon pakosarja

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ant_ti kirjoitti:Pakosarja säksättää siihen malliin että siellä lienee halkeama, eikös ole aika perinteistä vai?
Oletteko millälailla korjanneet noita vikoja, uusimalla pakosarja vai hitsaamalla vanha asianmukaisin välinein?
Hitsaus kestää aikansa, eikä yleensä kyllä edes halkea uudelleen hitsisaumasta vaan vierestä. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Re: Turbon pakosarja

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Tobbana kirjoitti:
Ant_ti kirjoitti:Pakosarja säksättää siihen malliin että siellä lienee halkeama, eikös ole aika perinteistä vai?
Oletteko millälailla korjanneet noita vikoja, uusimalla pakosarja vai hitsaamalla vanha asianmukaisin välinein?
Hitsaus kestää aikansa, eikä yleensä kyllä edes halkea uudelleen hitsisaumasta vaan vierestä. :)

-Sami
Juu, sehän se onkin perusaineen heikoin kohta se hitsisauman viereinen kohta. Siinä metallin sisäinen rakenne muuttuu aika lailla johtuen siitä "lämpökäsittelystä". Jos pakosarja on vielä valurautainen, niin olisi kyllä hyvä tietää mitä tekee, jos sitä alkaa hitsailemaan. Vaatii oikeita aineita ja taitaa vaatia vielä päästönkin hitsasuksen jälkeen. Itse en mikään asiantuntija ole, mutta tämän verran tiedän.
Ja voihan pakosarjan hitsauttaakkin jossain pajalla, mutta taitaa yleensä olla vähän suolaisia hintoja. Kysely ei tietenkään mitään maksa. :)
9-3SC 2.0t Aut. -08
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23923
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyllä valurautainenkin pakosarjan saa kestämäänb hitsauksenkin jälkeen homman ydin on oikeat aineet ja hitsauksen jälkeen lasivillaan käärittynä jäähdyttäminen eli lämpö karkaa hitaasti eli ensin hitsataan ja touhutaan toisena päivänä katsotaan tulos!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tässä nopein ohje: Tini tiskissä maantiellä ( over 200km/h...) , hitsusvehkeet pihalla valmiina - Heti halkeamakohtaan sauma(jos näkyvillä)- ja takas "hehkuttaan" . Puikoksi tavallinen OK 48, tai rosteri, paras tulee nikkelipuikolla joka tarkoitettu valuraudan hitsaukseen. Tehty on ja tänäpäivänä ehyt, vielä 10v sit hitsattu. Jos virkavalta seisoo virallisena valvojana hitsuksen aikana niin pittee sannoo ett vartokaa hetki niin saa sauma valamiiks. ... ja eiku takapenkille. Sitte onki aikaa ottaa pakosarja irti vaikka sata kertaa ennenkuin pääsee ajaan taas.. :D
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Toi vissiin tarkottaa käytännössä sitä, että kannattaa kaasupolttimella hehkuttaa pakosarja ennen hitsausta ja sen jälkeen? 8O :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

peinu kirjoitti:Toi vissiin tarkottaa käytännössä sitä, että kannattaa kaasupolttimella hehkuttaa pakosarja ennen hitsausta ja sen jälkeen? 8O :)
Siitähän päästämisessä nimenomaan on kysymys. Ja sen jälkeen hidas jäähdytys, ei missään nimessä saa jäähdytellä vedellä tai ilmalla tms, vaan antaa jäähtyä ihan rauhassa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Kannattaa tarkastaa pinnapultit onko ne paikallaan ja vuotaako se sieltä koneen ja pakosarjan välistä.
Aika yleisiä nuo löystyneet/tippuilleet pinnapultit
Ant_ti
"Viggen"
Viestit: 508
Liittynyt: Su Loka 26, 2003 19:09
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ant_ti »

Olen myös miettinyt että se voisi päästää läpi tiivisteestäkin. Pakosarjaa oli yritetty korjata metallinpalalla ja pakoputkimassalla :P siis 3 ja 4 pytyn välinen mutka.
Miten lie lähtee tuo pakosarja irti helpoiten, olettako liottaneet mitenkään?
96 V4 Super ´79
96 V4 ´76
900i ´86
900tic ´86
9000t ´88
All rest in peace
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Yksi keino tietysti kotiseppänä olisi se sauman vasarointi heti hitsauksen jälkeen. Näin saumassa normaalisti tapahtuvaa metallin kutistumista saataisiin vähennettyä. (Kutistuminen voi halkaista sarjan uudestaan jo jäähtyessään tai vähintäänkin jättää jännityksiä, jotka laukeaa ajan myötä halkeamisena)

OIkein hyvin tehtynähän se pakosarja pitäisi laitta a sellaiseen uuniin, jossa on aukko hitsausta varten, eikä pakosarja pääse jäähtymään. hitsauksen jälkeen lämpötila laskettaisiin tasaisesti alas. Tuninki sedät tietysti sanoo että tehdään peltisarja, no peltisarjatkin kannattaa käyttää uunissa päästössä, jotta ei halkea samaisen hitsausjännittymisen takia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
kms
"Ruisku"
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Loka 27, 2003 18:23
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja kms »

Joskus nuorena miehenä (pari vuotta sitten... ) :D

Olin töissä firmassa jossa hitsailtiin vaurauta pakosarjoja+ kansia.
Resepti:
-valuosa kaivetaan vingulla kunnolla halkeamasta auki. erityisen tarkasti pysäytetään poraamalla halkeamien päät.
-Kappale uuniin n.300 astetta C. kestää jonkun tunnin lämmetä.
-kappale uunista ja apumies lämmittää kosaanilla koko hitsauksen ajan.
-Hitsauksessa käytetään pulverikaasuhitsausvälinettä. (Asetyleeni+happi+pulveri)
-osa takasin uuniin ja lämpö pienenemään. 300->50 asteeseen noin 20-24 tuntia.

Jotenkin näin voidaan hitsata valurautaa Kaupallisesti kannattavasti. Siis että yli 50% hitsauksista onnistuu...

Kotikonsteihin en ota kantaa. Ne joko onnistuu tai ei :?
Jyki
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 07:55
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jyki »

Pari viiikoa sitten vaihdoin turbooni pakosarjan. Kaikkia 17mm kiintoavaimiani (6 kpl) tuli käytettyä, riippuen siitä mikä mihinkin väliin sopi, jotta pakosarjan ja turbon välitset mutterit sai avattua. Tuossa kannattaisi varmastikin käyttää 16 tai 14mm kannalla olevia muttereita ja pultteja. Sen verran ahtaista paikoista joutui vääntämään.
Nelospytyn pinnapultit olivat häipyneet jonnekin ja sarja halki muutamasta kohtaa. Pinnapultit täytyy myös poistaa ennen kuin sarjan saa pois paikaltaan. Motonetistä saa myös pinnapulttisarjan, kannattaa ottaa samantien tiivisteiden mukaan. Turbon ja pakosarjan välistä tiivistettä en saanut mistään, mutta siivottuani omat nurkat sellainen löytyi jostain laatikon pohjalta.
Halkinaisella sarjalla säksätystä kuului vain pienen aikaa kylmänä, mutta silti sarjan vaihdon jälkeen alavääntö parani.
Itse en ruvennut hitsauttamaan sarjaa vaan hain käytetyn ehjän. 100€ taitaa olla sellaisen markkinahinta.
Vastaa Viestiin