Etuiskareiden kiristys?
Etuiskareiden kiristys?
Elikkäs, onnistuuko 900 og saabin etuiskareiden yläpään muttereiden kiristys ilman erikoistyökalua? Mistä saa pidettyä kiinni ettei iskarin tanko pyöri mutterin mukana? Oikean puolen iskarin saa kyllä kiinni kun pitää siitä mutterin yläpuolelta lukkopihdeillä kiinni, mutta tuo vasen puoli on sen verran ahtaassa paikassa ettei oikein onnistu...
Saab 900 turbo 8 -89
Re: Etuiskareiden kiristys?
ainakin alkuperäisenä siellä on 2 mutteria, eli se toinen on ns. kontra eli estää löystymisen tärinässä jne. jos meinaa avata tai kiristää tuollaisen paketin, niin ensin ylempi auki ja löysää sen, sitten kiristää joko pulttipistoolilla ( jota ei varmaan suositella, koska se on niin tunnoton ) tai kiristää ja avustaja pitää alakautta suojuksesta kiinni.suaab kirjoitti:Elikkäs, onnistuuko 900 og saabin etuiskareiden yläpään muttereiden kiristys ilman erikoistyökalua? Mistä saa pidettyä kiinni ettei iskarin tanko pyöri mutterin mukana? Oikean puolen iskarin saa kyllä kiinni kun pitää siitä mutterin yläpuolelta lukkopihdeillä kiinni, mutta tuo vasen puoli on sen verran ahtaassa paikassa ettei oikein onnistu...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Etuiskareiden kiristys?
Onko kukaan kokeillut tuota Bilteman settiä, onko se oikeaa kokoa ja tekeekö sillä mitään:
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -285_h.jpg
Muistaakseni suojuksesta ei saanut pidettyä kiinni, kun omastani iskareita irrotin, vaan rojut pyöri suojuksen sisällä. Sen verran hyvin oli ruostunut kiinni, että katkaista piti koko iskari. Uusia tilalle laittaessa tukin kyllä nuo kaikki yläpäät täyteen kuparitahnaa, tervaa ja mirhamia
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -285_h.jpg
Muistaakseni suojuksesta ei saanut pidettyä kiinni, kun omastani iskareita irrotin, vaan rojut pyöri suojuksen sisällä. Sen verran hyvin oli ruostunut kiinni, että katkaista piti koko iskari. Uusia tilalle laittaessa tukin kyllä nuo kaikki yläpäät täyteen kuparitahnaa, tervaa ja mirhamia
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Re: Etuiskareiden kiristys?
Moi,
Iskarit kiristyy kotona helpoiten pyörittämällä iskarin mäntää ja varsinaiseen iskarin mutteriin laittaa avaimen joka kampeaa itsensä siihen syvennyksen reunaan ja näin mutteri kiristyy. Tuota bilteman työkalua on tullut kokeiltua, mutta siihen iskarin männän litteään päähän käy muistaakseni 8mm pieni kiintoavain (tai jotain sinnepäin), jolla sen kiristää hyvin. Bilteman työkalun kanssa en mahtunut sinne ahtaammalle puolelle ja muistaakseni lohkesi, jonka jälkeen aloin vaihtamaan iskareita yllä kuvatulla menetelmällä. Jos on ABS niinkuin minun viimevuosina käyttämässäni autossa eikä pieni kiintoavain mahdu, niin halvan hylsyn lekalla lyttäämällä saa paremman työkalun tuohon iskarin päähän kuin bilteman työkalu. Voi kiristellä räikällä.
Männän pyörittäminen ei tee hallaa iskarille.
Iskarit kiristyy kotona helpoiten pyörittämällä iskarin mäntää ja varsinaiseen iskarin mutteriin laittaa avaimen joka kampeaa itsensä siihen syvennyksen reunaan ja näin mutteri kiristyy. Tuota bilteman työkalua on tullut kokeiltua, mutta siihen iskarin männän litteään päähän käy muistaakseni 8mm pieni kiintoavain (tai jotain sinnepäin), jolla sen kiristää hyvin. Bilteman työkalun kanssa en mahtunut sinne ahtaammalle puolelle ja muistaakseni lohkesi, jonka jälkeen aloin vaihtamaan iskareita yllä kuvatulla menetelmällä. Jos on ABS niinkuin minun viimevuosina käyttämässäni autossa eikä pieni kiintoavain mahdu, niin halvan hylsyn lekalla lyttäämällä saa paremman työkalun tuohon iskarin päähän kuin bilteman työkalu. Voi kiristellä räikällä.
Männän pyörittäminen ei tee hallaa iskarille.
Re: Etuiskareiden kiristys?
Aika heikkoa menestystä voi luvata kiristämiselle, jos iskareiden vaihdosta on useampi vuosi aikaa. Ehkäpä se voisi onnistua siten, että virittää pitkän hylsyn jatkojen kera, ottaa pulttimopon pyörittimeksi ja kaveri pitelemään iskaria kiinni paksujen rukkasten kanssa. Sitten päristelemään. Ehkäpä näin voisi onnistaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Etuiskareiden kiristys?
Bilteman työkalu toimii ihan hyvin molemmille etuiskareille, kunhan ei kiristä liikaa, on nimittäin aika pehmeetä metallia...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
T7 & T8 JC performance.
Kysy!