Etuiskareiden kiristys?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
suaab
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: To Syys 24, 2009 17:00

Etuiskareiden kiristys?

Viesti Kirjoittaja suaab »

Elikkäs, onnistuuko 900 og saabin etuiskareiden yläpään muttereiden kiristys ilman erikoistyökalua? Mistä saa pidettyä kiinni ettei iskarin tanko pyöri mutterin mukana? Oikean puolen iskarin saa kyllä kiinni kun pitää siitä mutterin yläpuolelta lukkopihdeillä kiinni, mutta tuo vasen puoli on sen verran ahtaassa paikassa ettei oikein onnistu...
Saab 900 turbo 8 -89
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: Etuiskareiden kiristys?

Viesti Kirjoittaja stara »

suaab kirjoitti:Elikkäs, onnistuuko 900 og saabin etuiskareiden yläpään muttereiden kiristys ilman erikoistyökalua? Mistä saa pidettyä kiinni ettei iskarin tanko pyöri mutterin mukana? Oikean puolen iskarin saa kyllä kiinni kun pitää siitä mutterin yläpuolelta lukkopihdeillä kiinni, mutta tuo vasen puoli on sen verran ahtaassa paikassa ettei oikein onnistu...
ainakin alkuperäisenä siellä on 2 mutteria, eli se toinen on ns. kontra eli estää löystymisen tärinässä jne. jos meinaa avata tai kiristää tuollaisen paketin, niin ensin ylempi auki ja löysää sen, sitten kiristää joko pulttipistoolilla ( jota ei varmaan suositella, koska se on niin tunnoton ) tai kiristää ja avustaja pitää alakautta suojuksesta kiinni.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Etuiskareiden kiristys?

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Onko kukaan kokeillut tuota Bilteman settiä, onko se oikeaa kokoa ja tekeekö sillä mitään:

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -285_h.jpg

Muistaakseni suojuksesta ei saanut pidettyä kiinni, kun omastani iskareita irrotin, vaan rojut pyöri suojuksen sisällä. Sen verran hyvin oli ruostunut kiinni, että katkaista piti koko iskari. Uusia tilalle laittaessa tukin kyllä nuo kaikki yläpäät täyteen kuparitahnaa, tervaa ja mirhamia
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1009
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Re: Etuiskareiden kiristys?

Viesti Kirjoittaja Sami »

Moi,

Iskarit kiristyy kotona helpoiten pyörittämällä iskarin mäntää ja varsinaiseen iskarin mutteriin laittaa avaimen joka kampeaa itsensä siihen syvennyksen reunaan ja näin mutteri kiristyy. Tuota bilteman työkalua on tullut kokeiltua, mutta siihen iskarin männän litteään päähän käy muistaakseni 8mm pieni kiintoavain (tai jotain sinnepäin), jolla sen kiristää hyvin. Bilteman työkalun kanssa en mahtunut sinne ahtaammalle puolelle ja muistaakseni lohkesi, jonka jälkeen aloin vaihtamaan iskareita yllä kuvatulla menetelmällä. Jos on ABS niinkuin minun viimevuosina käyttämässäni autossa eikä pieni kiintoavain mahdu, niin halvan hylsyn lekalla lyttäämällä saa paremman työkalun tuohon iskarin päähän kuin bilteman työkalu. Voi kiristellä räikällä.

Männän pyörittäminen ei tee hallaa iskarille.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Etuiskareiden kiristys?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Aika heikkoa menestystä voi luvata kiristämiselle, jos iskareiden vaihdosta on useampi vuosi aikaa. Ehkäpä se voisi onnistua siten, että virittää pitkän hylsyn jatkojen kera, ottaa pulttimopon pyörittimeksi ja kaveri pitelemään iskaria kiinni paksujen rukkasten kanssa. Sitten päristelemään. Ehkäpä näin voisi onnistaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Etuiskareiden kiristys?

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Bilteman työkalu toimii ihan hyvin molemmille etuiskareille, kunhan ei kiristä liikaa, on nimittäin aika pehmeetä metallia...
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
Vastaa Viestiin