900i -87 ja käynnistysongelma
900i -87 ja käynnistysongelma
Aluksi tervehdys kaikille saabisteille. En ole aikaisemmin foorumille kirjoitellut, mutta keskusteluja olen suurella mielenkiinnolla seurannut.
Automaatti-satku on toiminut tähän asti moitteettomasti, yleensä moottori esilämmitetty pakkasilla, mutta pari kertaa kylmänäkin käynnistynyt mukisematta.
Eilen alkoi sitten nykimään kesken ajon ja muutaman sadan metrin jälkeen sammui kivasti parkkihallin puomille. Emäntä sai auton himmattua hallin ruutuun, josta se ei enää käynnistynyt. Vähän lupaili, mutta siihen se jäi. Tänään käytiin kokeilemassa uudelleen, mutta ei enää edes lupaillut.
Ollaan molemmat aika tyhmiä autojen tekniikan suhteen, joten nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
Kerran aikaisemmin oli käynnistysongelmia viime kesänä, silloin vaihdettiin virranjakaja varaosa-autosta ja sillä on pärjätty moitteetta eiliseen asti.
Eilenkin vielä iltapäivällä parin tunnin lämmityksen jälkeen lähti käyntiin. Tunnin ajon jälkeen tultiin takas kotiin ja auto seisoi pihalla pakkasessa muutaman tunnin, eikä ollut piuhassa kiinni. Emäntä lähti sit asioilleen, käynnisti auton pariin otteeseen ihan onnistuneesti, kunnes tapahtui edellä mainittu nykiminen ja sammuminen.
Virranjakajaan suihkutin crc:tä mutta ei auttanut. Samoin puhdistin kannen sisältä metallipinnat, johon pyörijä ottaa kiinni. Niissä oli jotain valkoista töhnää.
Automaatti-satku on toiminut tähän asti moitteettomasti, yleensä moottori esilämmitetty pakkasilla, mutta pari kertaa kylmänäkin käynnistynyt mukisematta.
Eilen alkoi sitten nykimään kesken ajon ja muutaman sadan metrin jälkeen sammui kivasti parkkihallin puomille. Emäntä sai auton himmattua hallin ruutuun, josta se ei enää käynnistynyt. Vähän lupaili, mutta siihen se jäi. Tänään käytiin kokeilemassa uudelleen, mutta ei enää edes lupaillut.
Ollaan molemmat aika tyhmiä autojen tekniikan suhteen, joten nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.
Kerran aikaisemmin oli käynnistysongelmia viime kesänä, silloin vaihdettiin virranjakaja varaosa-autosta ja sillä on pärjätty moitteetta eiliseen asti.
Eilenkin vielä iltapäivällä parin tunnin lämmityksen jälkeen lähti käyntiin. Tunnin ajon jälkeen tultiin takas kotiin ja auto seisoi pihalla pakkasessa muutaman tunnin, eikä ollut piuhassa kiinni. Emäntä lähti sit asioilleen, käynnisti auton pariin otteeseen ihan onnistuneesti, kunnes tapahtui edellä mainittu nykiminen ja sammuminen.
Virranjakajaan suihkutin crc:tä mutta ei auttanut. Samoin puhdistin kannen sisältä metallipinnat, johon pyörijä ottaa kiinni. Niissä oli jotain valkoista töhnää.
#4286
Saab 900i combi at -88
Saab 900i combi at -88
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
Onko ajettu kui tyhjällä tankilla? Mietin että jos on päässy vettä tankkii näillä pakkasilla ku tuppaa kerämää kosteutta? Itellä taannoin sama ongelma, heitin tenua tankkiin ja sen jälkee ei oo näitä ongelmia ollu 

Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
Ollaan kyl pidetty melko täynnä nyt tarkoituksella, mut ei kait tuostakaan mitään haittaa olis jos menis ja lorauttais vähän tenua tankkiin..itikka kirjoitti:Onko ajettu kui tyhjällä tankilla? Mietin että jos on päässy vettä tankkii näillä pakkasilla ku tuppaa kerämää kosteutta? Itellä taannoin sama ongelma, heitin tenua tankkiin ja sen jälkee ei oo näitä ongelmia ollu

#4286
Saab 900i combi at -88
Saab 900i combi at -88
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
Yleensä bensapumppu väsyy näissä vanhemmissa.
Kannattaa kuitenkin uusia jakajan kansi ja pyörijä, ei ole kallista(yhteensä jotain kymppi)
Puolakin voi olla paskana.
Kannattaa kuitenkin uusia jakajan kansi ja pyörijä, ei ole kallista(yhteensä jotain kymppi)
Puolakin voi olla paskana.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
jos kesken ajon alkaa nykimään, haiskahtaa bensapumpulta tai bensapumpun releeltä.
Rele löytyy muistaakseni sulakerasian oikeasta päädystä, ja uusi maksaa motonetissa 30-40 eur. itselläni bensapumpun rele teki sitä, että kun jäähtyi, alkoi taas toimimaan, mutta siis ajon aikana aina simmaili.
bensapumppu löytyy takakontin pohjavanerin alta vasemmanpuolimmaisen pyöreän "kannen" alta. kun nostat vanerini ylös, pumpun pitäisi surista kuuluvasti kun käännät avaimesta virrat päälle. jos ei surise, avaa pyöreä kansi ja kokeile kevyesti kopauttaa pumppun näkyvää osaa. jos ei auta, kokeile vetää akulta suoraan virtajohdot pumpulle (läpivienti miel. sisätilojen kautta ja kytkimen kautta). Tuolla konstilla saat ehkä hetkeksi tekohengitettyä pumppua jos autoa pitää siirtää tai ajaa korjaamolle. Uusi pumppu alle 200?eur motonetista?
sytytyksenohjausyksikkö löytyy kuskin puolen etulokarin sisäpuolelta ajovalon maastosta, uusi 20? eur? tosin mielestäni sytkäyksikkö yleensä sippaa lopullisesti kertalaakista.
aiemmin mainittu virranjakajan kansi ja -pyörijä on halpoja kulutusosia jotka kannattaa muutenkin uusia jos ei tiedä kuinka vanhoja nykyiset ovat. yhteensä n. 10 eur.
no, tässä jotain hyviä arvauksia.
Rele löytyy muistaakseni sulakerasian oikeasta päädystä, ja uusi maksaa motonetissa 30-40 eur. itselläni bensapumpun rele teki sitä, että kun jäähtyi, alkoi taas toimimaan, mutta siis ajon aikana aina simmaili.
bensapumppu löytyy takakontin pohjavanerin alta vasemmanpuolimmaisen pyöreän "kannen" alta. kun nostat vanerini ylös, pumpun pitäisi surista kuuluvasti kun käännät avaimesta virrat päälle. jos ei surise, avaa pyöreä kansi ja kokeile kevyesti kopauttaa pumppun näkyvää osaa. jos ei auta, kokeile vetää akulta suoraan virtajohdot pumpulle (läpivienti miel. sisätilojen kautta ja kytkimen kautta). Tuolla konstilla saat ehkä hetkeksi tekohengitettyä pumppua jos autoa pitää siirtää tai ajaa korjaamolle. Uusi pumppu alle 200?eur motonetista?
sytytyksenohjausyksikkö löytyy kuskin puolen etulokarin sisäpuolelta ajovalon maastosta, uusi 20? eur? tosin mielestäni sytkäyksikkö yleensä sippaa lopullisesti kertalaakista.
aiemmin mainittu virranjakajan kansi ja -pyörijä on halpoja kulutusosia jotka kannattaa muutenkin uusia jos ei tiedä kuinka vanhoja nykyiset ovat. yhteensä n. 10 eur.
no, tässä jotain hyviä arvauksia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
Kiitos neuvoista ja vinkeistä! Pitääpä mennä testaamaan ensiksi virranjakaja ja tarkistaa bensapumpun toiminta.
Jos ei niillä lähde ni sit puolaa tai sytytyksenohjausyksikköä tutkimaan. Eiköhän se ratsu sieltä vielä saada ulos ajettua
Jos ei niillä lähde ni sit puolaa tai sytytyksenohjausyksikköä tutkimaan. Eiköhän se ratsu sieltä vielä saada ulos ajettua

#4286
Saab 900i combi at -88
Saab 900i combi at -88
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma

Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
Ainakin 8 venttiilisessä pumppu puorähtää laitettaessa virrat päälle.lehari kirjoitti:Kiitos neuvoista ja vinkeistä! Pitääpä mennä testaamaan ensiksi virranjakaja ja tarkistaa bensapumpun toiminta.
)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
Porukoiden saappi hyytyi, ku laturi sökähti. Lataako laturi?
Tässä muuten helppo laturin kenttätesti, jos koneen vaan saa käyntiin: Kone käyntiin, vähän kierroksia mosaan. Sitten vaan jollakin teräs esineellä, vaikkapa ruuvimeisselillä kokeilemaan onko laturin peräpää magneettinen. Jos on, niin se lataa. Jos ei, ei lataa.
Tässä muuten helppo laturin kenttätesti, jos koneen vaan saa käyntiin: Kone käyntiin, vähän kierroksia mosaan. Sitten vaan jollakin teräs esineellä, vaikkapa ruuvimeisselillä kokeilemaan onko laturin peräpää magneettinen. Jos on, niin se lataa. Jos ei, ei lataa.

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
- eegas
- "Hölösuu"
- Viestit: 1115
- Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
- Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
Eiköhän tuossa nykybensassa ole jo riittävästi alkoholia mukana, koskaan en ole tuota lisännyt, eikä ole ollut ongelmia lukuisten SAABien kanssa. 2-t-öljyä kuitenkin laitan muutaman kerran vuodessa tankkiin, pitää paikat liukkaina paremmin, eikä tuosta ole ollut ongelmia katsastuksessakaan, päästöt ovat olleet hyvät, vaikka viimeksikin unohdin lisänneeni edelliseen tankilliseen puoli litraa liukastetta.itikka kirjoitti:Onko ajettu kui tyhjällä tankilla? Mietin että jos on päässy vettä tankkii näillä pakkasilla ku tuppaa kerämää kosteutta? Itellä taannoin sama ongelma, heitin tenua tankkiin ja sen jälkee ei oo näitä ongelmia ollu
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
lucaf kirjoitti:jos kesken ajon alkaa nykimään, haiskahtaa bensapumpulta tai bensapumpun releeltä.
Rele löytyy muistaakseni sulakerasian oikeasta päädystä, ja uusi maksaa motonetissa 30-40 eur. itselläni bensapumpun rele teki sitä, että kun jäähtyi, alkoi taas toimimaan, mutta siis ajon aikana aina simmaili.
bensapumppu löytyy takakontin pohjavanerin alta vasemmanpuolimmaisen pyöreän "kannen" alta. kun nostat vanerini ylös, pumpun pitäisi surista kuuluvasti kun käännät avaimesta virrat päälle. jos ei surise, avaa pyöreä kansi ja kokeile kevyesti kopauttaa pumppun näkyvää osaa. jos ei auta, kokeile vetää akulta suoraan virtajohdot pumpulle (läpivienti miel. sisätilojen kautta ja kytkimen kautta). Tuolla konstilla saat ehkä hetkeksi tekohengitettyä pumppua jos autoa pitää siirtää tai ajaa korjaamolle. Uusi pumppu alle 200?eur motonetista?
sytytyksenohjausyksikkö löytyy kuskin puolen etulokarin sisäpuolelta ajovalon maastosta, uusi 20? eur? tosin mielestäni sytkäyksikkö yleensä sippaa lopullisesti kertalaakista.
aiemmin mainittu virranjakajan kansi ja -pyörijä on halpoja kulutusosia jotka kannattaa muutenkin uusia jos ei tiedä kuinka vanhoja nykyiset ovat. yhteensä n. 10 eur.
no, tässä jotain hyviä arvauksia.
No bensapumpussahan se vika oli. Mitään ääntä/hurinaa ei kuulunut kun laittoi virrat päälle. Avasin sen metallisuojan siitä pumpun päältä ja siellähän oli bensaa pumpun ulkopuolellakin. Naputtelin pumppua sit jonkin verran ja kokeilin kuulostella uudestaan laittamalla virrat. Nyt sieltä jo kuului hurinaa ja lorinaa. Kokeilin startata muutaman kerran ja siitä se hörähti käyntiin!
Pumppu on kyl viimeisillään koska kotiin asti sillä ei päässyt. Muutaman kerran matkalla naputeltiin sille lisää voimaa kun alkoi taas nykimään ja lopulta piti matkan varrelle parkkipaikalle jättää, en uskaltanut isoja mäkiä sillä lähteä edes yrittämään.
Nyt pitäis sit vain saada jostain uus pumppu halvalla..
Kiitoksia kaikille neuvojille ja kommentoijille, ollaan taas paljon viisaampia!

#4286
Saab 900i combi at -88
Saab 900i combi at -88
Re: 900i -87 ja käynnistysongelma
Sama vika itsellä, tai puolet siitä. Pumppu kyllä vie autoa hyvin eteenpäin, mutta bensaa oli pumpun päälläkin. Inhottava hajuhaitta kun auto seisoi. Puoli tuubia polttoaineen kestävää tiivistemasaa, ja ainakin haju poistui. Vaihdetaan ko hajoaa.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.