Ohjauksen nykäykset

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Satkun ohjaus antaa teräviä nykäyksiä moottori ja normaali jarrutuksella. Ohjauspyörä heilahtaa terävästi kehältä n.5cm ja heilahtelu jatkuu kunnes moottorijarrutus tai autoa jarruttaa normaalisti. Auto on -86 ohjaustehostimella. Auto on katsastettu 28.12.2009 ja toinen alapallo oli väljä. Ennen katsastusta vaihdettu kuskin puolen pyöränlaakeri, vetoakseli kokonaisuudessaan ja yläpallonivel. Apukuskin puolelle vaihdettu nyt molemmat pallonivelet.

Apukuskin vetonivel on vielä vaihtamatta, mutta se ei pidä mitään ääntä ääriasennoissa. moottori vaihdelaatikko paketti on vaihdettu 200tkm ajetusta autosta, jossa kyseistä ongelmaa ei ollut (ajoin n.10tkm) ja vaihdon yhteydessä tarkistin sisemmät kupit kuoppien varalta.

Nyintä pahentuu kuorman lisääntyessä ( etupenkeillä n.130kg/kpl veljekset). Yksin ajaessa ei enää ongelmaa esiinny kuin joskus ja jouluna. Pallonivelten ja pyöränlaakerin vaihto auttoi yksin ajamiseen. Pyöränkulmat on tarkistettu autotalli mitoila ja auto kulkee suoraan ja on ihan hyvä ajaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Onko moottorin kannatinkumit kunnossa? Pääsee moottorijarrutuksessa elämään ja varmasti tuntuu kabiinissa. :?:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Vetonivel siellä kanittaa, joko tripoidi pykii maljassa tai sitten ulompi vetari. Vika lienee aika suurella varmuudella sen puolen vetarissa kumman suuntaan ratti nykäyksissä kampeaa.

Ihan sama vika iski omaan satkuun tuossa taannoin, ei ole vielä huvittanu tutkia, että missä vika (maljassa vai ulommassa vetarissa), joten pistin pommin seisontaan. Nykäykset voimistui liki sietämättömiksi, pitipä muutaman sata metriä aivan karseeta paukettakin ja olin saletti että siihen loppuu matkanteko, kunnes lopetti ryskäämisen kuin seinään ja pääsin viimeiset ~10km himaan asti ihan normaalisti. Paria päivää aiemmin alotti oirehtimisen, eli nyki/täristi ajoittain, ja oireet loppui / alkoi ihan randomilla, eli toimi jonkun matkaa hyvin, rytkytti, toimi, rytkytti jne.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

V.J.S kirjoitti:Vetonivel siellä kanittaa, joko tripoidi pykii maljassa tai sitten ulompi vetari. Vika lienee aika suurella varmuudella sen puolen vetarissa kumman suuntaan ratti nykäyksissä kampeaa.

Ihan sama vika iski omaan satkuun tuossa taannoin, ei ole vielä huvittanu tutkia, että missä vika (maljassa vai ulommassa vetarissa), joten pistin pommin seisontaan. Nykäykset voimistui liki sietämättömiksi, pitipä muutaman sata metriä aivan karseeta paukettakin ja olin saletti että siihen loppuu matkanteko, kunnes lopetti ryskäämisen kuin seinään ja pääsin viimeiset ~10km himaan asti ihan normaalisti. Paria päivää aiemmin alotti oirehtimisen, eli nyki/täristi ajoittain, ja oireet loppui / alkoi ihan randomilla, eli toimi jonkun matkaa hyvin, rytkytti, toimi, rytkytti jne.
Kuvaa hyvin omaa vikaa. Pitää vaihtaa vielä apukuskin puolen vetari ja avata vanha. Välillä toimii OK ja muutaman kilometrin päästä taas nyppii. Kylmänä ei ole tehnyt kertaakaan vaan oireet tulevat n.15km ajon jälkeen.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000LPT kirjoitti: ... Välillä toimii OK ja muutaman kilometrin päästä taas nyppii. Kylmänä ei ole tehnyt kertaakaan vaan oireet tulevat n.15km ajon jälkeen.
Sama homma, pari ekaa kertaa ilmeni n. 30km ajon jälkeen about kilometrilleen samassa paikassa, sen jälkeen hiukan useammin. Ensimmäisen n. 10km:n ajon aikana ei pykinyt kertaakaan (duunimatka n. 41km/suunta).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

V.J.S kirjoitti:
Sama homma, pari ekaa kertaa ilmeni n. 30km ajon jälkeen about kilometrilleen samassa paikassa, sen jälkeen hiukan useammin. Ensimmäisen n. 10km:n ajon aikana ei pykinyt kertaakaan (duunimatka n. 41km/suunta).
Vetarin maljat ja laatikko ovat ajettu n.210tkm. Kun vaihdan vielä tuon vetarin, niin sitten on melkein kaikki etupään osat vaihdettu purkutuomion saaneesta yksilöstä.

Tähän mennessä vaihdetut osat
-3kpl palloniveliä (kaikki olivat väljiä)
-Kuskinpuolen pyöränlaakeri (koko napa)
-Kuskinpuolen vetari kokonaisuudessaan
-moottori ja vaihteisto (alkuperäisestä oli paininkuppi hajonnut)

Ainoa mikä tuossa vetarin vaihdossa on hankalaa, niin vaihdettava osa on kiinni purkuautossa ja se on n.50cm syvyisessä hangessa 30cm etäisyydellä seinästä.

Onko molemman puolen vetarit satkussa identtiset?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja fforslund »

9000LPT kirjoitti:
Onko molemman puolen vetarit satkussa identtiset?

EI ole, ovat eripituset.
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Nyt pitää kysästä yhtä juttua, toivottavasti jaksatte vastata.

Mulla on noin puoli senttiä väljää sisäpuolella vetarissa, vetarissa vikaa ilmesesti? vai aiheuttaako tuota muukin?
Mihin on varauduttava?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Ohjauksen nykäykset

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ainakin toistaiseksi näyttäisi homma ihan hyvältä. Vetarista löytyi selvä vika ja kuulia paikallaan pitävä kehä oli murtunut. Lisäksi suojakumi oli ilmeisesti vaihdettu jossakin kohtaa ja nivel oli aika kuiva. Nivel oli lisäksi hakannut seekerirenkaan uran väljäksi ja vetari liikkui reilu 5mm edestakaisin heilutettaessa. paikalleen asennetussa nivelessä oli huomattavasti pienempi välys.

Koeajolla en ainakaan saanut ongelmaa esille, joten seurataan tilannetta. Muutenkin ylimääräinen tärinä hävisi. Eipä siellä ole enää alkuperäistä kuin raidetanko ja toisen puolen napa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin