OG900 3D pohdintaa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

OG900 3D pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

Olen pitkään ihastellut 3-ovista OG900:sta. Jokin siinä on niin hienoa. Yli kolme vuotta sitten kävin yhtä koeajamassa, mutta jäi ostamatta. Eirtyisesti pystykeulasista pidän. Noin kuukausi sitten sain vihdoin ostettua viistokeulasen.

Luin vasta ajovalo.net -sivustolta 900- mallin tarinan. Hämmästyin, kuinka paljon ysisataseen otettiin mallia (koriin) 99:stä. Se olikin 99, vain uudella keulalla.

Tuli sellainen Ahaa-elämys, että 900 3D -92 voisi olla keulasta taaksepäin 99 -73.
Nykyinen:
Kuva

Kokeilin pikaisesti , mitä tarvis tehdä, että ysikakkosesta tulisi seiskaysi:

Kuva

Onko kukaan kokeillut vanhentaa 900 perää?
Takaapäin katsottaessa taitaa kyllä tulla ne pakkivalot ym. eteen.
Tykkäisin 99combin takavalojen raukeasta katseesta:
Kuva

Mutta ajelen kyllä tyytyväisenä combilla nykyisilläkin lyhdyillä. Ysisatasessa on tunnelmaa!

Saman sellaisen tyyneyden ja raukeuden toi entiseen 99 -82 autooni valkoiset maalit lyhtyjen välissä.

(edit. vuosimalli)
Viimeksi muokannut Leipuri, Ke Tammi 13, 2010 20:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CD -96
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: OG900 3D pohdintaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=510

tossa oli ainakin joskus "vanhentamis" kuvat...
CompiCoupe
"Turbo"
Viestit: 282
Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35

Re: OG900 3D pohdintaa

Viesti Kirjoittaja CompiCoupe »

Leipuri kirjoitti: Tuli sellainen Ahaa-elämys, että 900 3D -92 voisi olla keulasta taaksepäin 99 -73.
Muuten kyllä, mutta Combi tuli vuonna 1975. :)

Kyllähän tuollainen ulkonäön vanhentaminen kävisi varmaan suhteellisen helposti, jos jostain löytäisi esim. 1979 mallin purku/varaosa-auton, josta saisi kaikki hilppeet. Itse olen ainakin huomannut, että jo parempi kuntoisten puskurien löytäminen omaan 79- satkuun on vaikeata. Toki keulan vaihtaminen pysty-malliseksi ym. onnistuu, mutta jos haluaa tehdä täydellisen 79-mallin, niin siihen saa jo käyttää melkoisesti aikaa ja taitoa.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: OG900 3D pohdintaa

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

[/quote]

Itse olen ainakin huomannut, että jo parempi kuntoisten puskurien löytäminen omaan 79- satkuun on vaikeata. .[/quote]

Jesh,omaan -79 satkuuni etsin kunnollisia puskureita yli 1.5 vuotta.Paskoja kullä löytyy...
Leipuri
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ti Elo 05, 2003 12:39
Paikkakunta: Turku

Re: OG900 3D pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Leipuri »

CompiCoupe kirjoitti:

Muuten kyllä, mutta Combi tuli vuonna 1975. :)
Kiitos korjauksesta! Kyllä 1975:kin kuulostaa ihan hyvältä. Ajan 18 vuotta vanhalla autolla, jossa on piirteitä 35 vuotta vanhasta combicoupesta. Huikeaa!
CompiCoupe kirjoitti:
Kyllähän tuollainen ulkonäön vanhentaminen kävisi varmaan suhteellisen helposti, jos jostain löytäisi esim. 1979 mallin purku/varaosa-auton, josta saisi kaikki hilppeet.
Tämä vanhentamisprojekti oli ihan vain ajatuksen tasolla. Ei ole tarkoitusta toteuttaa. En oo tuunauksen kannattaja (tosin ei kai vanhemmaksi alkuperäisen mallin mukaan muuttaminen ole ihan mitää teinituunausta pahimmasta päästä).

Mallimuutokset, jotka ovat aiheuttaneet sen, että combissani on mustat lasinympäryslistat ym. listoja , erilaiset puskurit ja valot ovat kuitenkin ammattilaisten suunnittelemia.

900 3D näyttää muuten aika hyvältä takaapäin ylämäessä.
Saab 9000 CD -96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 3D pohdintaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

tomaatti kirjoitti:
Jesh,omaan -79 satkuuni etsin kunnollisia puskureita yli 1.5 vuotta.Paskoja kullä löytyy...
Omaan 99 -78 combiin ei ole vielä löytynyt ehjiä puskureita neljän vuoden aikana. Yksi vanhempi 99 cc siedettävillä puskimilla kävi minulla, mutta möin sen eteenpäin projektiksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: OG900 3D pohdintaa

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Sama ongelma alkaa olla pystykeula satkun puskureissa,varsinkin takapuskureita kunnollisia EI tahdo enää löytää,en tiedä onko se peräti siten sama kuin 99cc;ssä. Kokeneemmat kertokoot. P.S Jos jollakin on saa tarjota, priimaa!
korpijaakko
"Viggen"
Viestit: 526
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 10:49
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900 3D pohdintaa

Viesti Kirjoittaja korpijaakko »

Nuo puskurithan pystyy korjaamaan jos haluaa. Aikaa se tosin ottaa. Nuissa 70-luvun "kaksiraitapuskureissa" tuo kiiltävä tausta osa on lasia. Niitä ei taida uusia olla saatavissa. Itse ehostin puskurit noin viisi vuotta sitten ja ovat vieläkin ihan hyvät. Homma tapahtui seuravalla tavalla:

1. Puskurit irti.
2. "Kuminauha" irti. Tätä kuminauhaa sai silloin vielä klubilta uutta mitenkähän lienee nyt?
3. "Lasi" lista varovasti irti.
4. Pestään puskuri, jonka jälkeen lämmitetään puskurin harmaaksi mennyttä pintaa kuumailmapuhaltimella niin kauana että puskuri muuttuu jälleen mustaksi. Ei kuitenkaan niin paljon että puskuri sulaa. Käsitellään tällä tavalla koko puskuri.
5. Lämmityksen jälkeen käsitellän koko puskuri mustalla kumiosien kiillotus silikonilla.
6. Teipataan lasilista leveällä krominvärisellä höyrysylkuteipillä. Tätä teippiä saa rautakaupasta, käytetään esim. löylyhuoneiden alumiinipaperin teippaukseen. Tähän teippaus hommaan on syytä pyytä kaveri avuksi, teippi repeää helposti ja vanha lasilista on hauras.
7. Tehdään 1 mm pellistä uudet kuminauhan kiinnityskoukut jos alkuperäiset ovat ruostuneet. Käytetään vanhoja mallina.
8. Asennetaan kuminauha ja kiinnityskoukut puskuriin. Tarkistetan kuminauhan kireys. Jos nauha on liian löysä lyhennetään sitä. Kun nauha on sopivan kireä,
9. Asennetaan lasilista varovasti paikoilleen ja vedettän kuminauha sen päälle. nauha pitää listan paikoillaan.
10 Asennetaan puskuri. Valmista tuli.

Homman voi tehdä periaatteesa irroittamatta puskuria autosta. Riippuu puskurin kunnosta.
SAAB 95 73 KA, SAAB 96 78 KE, SAAB 99 78 5D COMBI COUPE GL SUPER (AC) MR,SAAB 99 78 3D COMBI COUPE TURBO KE, KR SAAB 9-5 ttid NG vector KA,SAAB 9-5 wag 2.0 biopower KA
Vastaa Viestiin