![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
alatukivarren pallonivelet sökönä
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
alatukivarren pallonivelet sökönä
Hylsy tuli, alatukivarren pallonivelet edessä välyksellisiä. Mitä lie mahtaa tarkoittaa, ainakaan ajossa ei ole tuntunut yhtään miltään? Motonetistäkö noita palloniveliä saa, ja pitääkö ostaa molemmille puolille omanlaisensa vai käykö sama pallonivel molempiin? Ja mahtaakohan pallonivelrempat olla mitenkä vaikeita ja hinnakkaita?Kertokaa viisaampana, kiitos. ![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Alapallonivelten kuluma kaikissa autoissa täysin normaalia kilometrien karttuessa.
Tuntuu selkeimmin uraherkkyyden lisääntymisenä ajossa ja tietty kolinana.
Useissa autoissa joissa teräksiset tukivarret pallonivelet pulteilla kiinni, joten
vaihto kohtuullisen helppoa ja nopeaa. Palloniveltyökalu on kätevä olla olemassa.
Mikä auto kyseessä? Ainakin OG satkuissa samanlaiset oikealla ja vasemmalla.
Tuntuu selkeimmin uraherkkyyden lisääntymisenä ajossa ja tietty kolinana.
Useissa autoissa joissa teräksiset tukivarret pallonivelet pulteilla kiinni, joten
vaihto kohtuullisen helppoa ja nopeaa. Palloniveltyökalu on kätevä olla olemassa.
Mikä auto kyseessä? Ainakin OG satkuissa samanlaiset oikealla ja vasemmalla.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Aluksi sivistävä osuus: pallonivelten ansiosta etupyörät pääsevät kääntymään, kun ohjauspyörästä kääntää. Jos nivelet on väljät, kuulet pieniä kolahduksia töyssyissä, ja mahdollisesti voimakkaissa jarrutuksissa etupää voi vähän vatkata.
Uskoisin että korjaamolla veloittavat maksimissaan yhden työtynnin per puoli, hyvässä lykyssä ehkä vain puoli tuntia per puoli.
Tee-se-itse remonttiohjeet löytyy tuosta viestiketjusta noin puolivälistä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=57158
Uskoisin että korjaamolla veloittavat maksimissaan yhden työtynnin per puoli, hyvässä lykyssä ehkä vain puoli tuntia per puoli.
Tee-se-itse remonttiohjeet löytyy tuosta viestiketjusta noin puolivälistä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=57158
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Elikkäs og satku vuodelta -90. 20-v synttärit ois siis tiedossa!! Motonetistäkö noita palloniveliä löytää vai biltemasta? Ja ilmeisesti sama nivel käy molemmille puolille og-satkuissa? ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Motonetistä, ja mielummin laatuversio jollei vaihtaminen tunnu niin hauskalta että haluat tehdä uudestaan lähitulevaisuudessa ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Motonet tuote 17-1901 "Pallonivel Saab saksalainen" 24,90/kpl
Ja hiukan helpommalla jos haluat päästä niin pulttisarja varmaan olis hyvä hankinta.
Motonet tuote 18-1177 2,69/sarja (1 sarja/pallonivel)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Motonet tuote 17-1901 "Pallonivel Saab saksalainen" 24,90/kpl
Ja hiukan helpommalla jos haluat päästä niin pulttisarja varmaan olis hyvä hankinta.
Motonet tuote 18-1177 2,69/sarja (1 sarja/pallonivel)
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
juu motonetista sakasalainen pallonivel ja uudet pultit klubikaupasta.
on meinaan ero ku yöllä ja päivällä.
on meinaan ero ku yöllä ja päivällä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Henna Makkonen kirjoitti: Ja ilmeisesti sama nivel käy molemmille puolille og-satkuissa?
XJ-JJJ kirjoitti:Ainakin OG satkuissa samanlaiset oikealla ja vasemmalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Huom! Joissakin Motonetin myymissä "saksalaisissa" nivelissä (Sidem?) on liian ohuet pultit mukana...
Itse en ole jokaisen nivelenvaihdon yhteydessä pultteja vaihtanut, joka vuosi on joutunut alapallot vaihtamaan. Kokeiltu on TRW, Ruville, joku Moton "saksalainen", Sidem ja pariakin italialaista. Noihin italoniveliin en koskisi, osa ollut väljiä jo uutena, suojakumit tuskin selviää ehjänä talven yli.
Lisäämällä rasvaa uuteen niveleen tuntuisi kestävän hieman paremmin (hyvällä tuurilla 2 katsastusta?), pitänee vielä joskus kokeilla rasvanipan laittamista niveleen.
Itse en ole jokaisen nivelenvaihdon yhteydessä pultteja vaihtanut, joka vuosi on joutunut alapallot vaihtamaan. Kokeiltu on TRW, Ruville, joku Moton "saksalainen", Sidem ja pariakin italialaista. Noihin italoniveliin en koskisi, osa ollut väljiä jo uutena, suojakumit tuskin selviää ehjänä talven yli.
Lisäämällä rasvaa uuteen niveleen tuntuisi kestävän hieman paremmin (hyvällä tuurilla 2 katsastusta?), pitänee vielä joskus kokeilla rasvanipan laittamista niveleen.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Itse vaihdoin satkuun ennen katsastusta 2 niveltä (Käytettyihin ehjiin) ja katsastuksen jälkeen yhden uuden. Hain uuden Biltemasta, joten katsotaan miten kestää.
Bilteman nivelen mukana tulee uudet pultit ja suojakumi on läinäkyvä, joten näki tasvojen olevan sisällä.
Purin nivelet purkuautosta ja rakentelun alla olevasta Aerosta ja 8 nivelestä kolme oli ehjiä![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Bilteman nivelen mukana tulee uudet pultit ja suojakumi on läinäkyvä, joten näki tasvojen olevan sisällä.
Purin nivelet purkuautosta ja rakentelun alla olevasta Aerosta ja 8 nivelestä kolme oli ehjiä
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
vanhat kannattaa taas jättää räystään alle ns tekeytymään niin ensi leimalle kun taluttelee saabia nin on taas tukkaa palloa mistä ottaa.
sama koskee tietty raidentankon päitäkin aika tiukkaa ne ojassa ja leima on varma.
purkuautossa saattaa olla pitkäikäisempi pallo kuin kaupassa,sanovat useat
sama koskee tietty raidentankon päitäkin aika tiukkaa ne ojassa ja leima on varma.
purkuautossa saattaa olla pitkäikäisempi pallo kuin kaupassa,sanovat useat
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Joo-o kyllä näin on.mestari kirjoitti:vanhat kannattaa taas jättää räystään alle ns tekeytymään niin ensi leimalle kun taluttelee saabia nin on taas tukkaa palloa mistä ottaa.
sama koskee tietty raidentankon päitäkin aika tiukkaa ne ojassa ja leima on varma.
purkuautossa saattaa olla pitkäikäisempi pallo kuin kaupassa,sanovat useat
Jos on vähän ajettu satku varaosaautona niin hyvässä lykyssä on alkuperäiset pallonivelet alla ja autolla on ajettu maantieajoa eikä rytkytelty sorateitä yms. ajettu siististi.
Itse tosin uusin 3 vuotta sitten kaikki kerralla ja olivat ruotsalaisvalmisteiset,merkkiä en muista.
Ja nämä ovat saaneet tosi kovaa kohtelua sorateiden muodossa,ja aina on autoa rankaistu kun soralle joudutaan.
Mutta eipä tuo katsastus inssi löytänyt niistä vieläkään välystä toisin kuin yhdestä entisestä käyttösatkustani jossa oli pilateeman pallot 1 vuoden ja olivat jo väljät joka ikinen..Toisaalta pallonivelten ikään ei siinä autossa voinut luottaa muutakuin ex-omistajan huoltokirjaan.
Eli mene ja tiedä sen oikeellisuudesta.
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
isä ukko ajeli aikoinaan 99 ja satkuilla muutamia satoja tuhansia, niin vaihtamaan joutuu joko iskareita tai palloniveliä. Hyvässä kunnossa olevat iskarit säästävät niveliä (katsastuksen iskari testi eivät kerro kuin ajokuntoisuuden, jos sitäkään), tosin joitakin italialaisvalmisteisia ei voi saada kestämään ilman rasvaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Omaani ei ole ainakaan 2000 luvulla vaihdettu palloniveliä eli 130000-225000 km siis alkuperäiset kestävät hyvin, on tuohon asti huollettu merkkihuollossa eikä tietoa vaihdosta, sen jälkeen ollut samalla omistajalla ja hän ei ole vaihdattanut. Jouduin viime kesänä vaihtamaan vetonivelen vänkärin puolelle ja nivelet olivat hyväkuntoiset. Iskarit ja jouset alkuperäiset, pitäisi vaihtaa, uudet jo paketissa kotona odottavat vaihtoa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
TRW;n nivelet rasvanipoilla ja 2 x vuodessa rasvaus niin kestää nivelet yli 300 tkm. Kokemuksella puhun koska kahdessa autossa on ko. jutut ja 4 autossa yhteensä on ko. nivelet nipoilla mutta kaikilla ei saavutettu ko. kilometrejä eikä tulla toivottavasti koskaan ajamaankaan.
Eli hyvät nivelet nipoilla ja muistaa rasvata niin suurella todennäköisyydellä kestää auton iän vaikka uutena laittais.
Eli hyvät nivelet nipoilla ja muistaa rasvata niin suurella todennäköisyydellä kestää auton iän vaikka uutena laittais.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04
Re: alatukivarren pallonivelet sökönä
Se on pikkuisen eri asia näissä töyssykylissäjoukolainen kirjoitti:Omaani ei ole ainakaan 2000 luvulla vaihdettu palloniveliä eli 130000-225000 km siis alkuperäiset kestävät hyvin, on tuohon asti huollettu merkkihuollossa eikä tietoa vaihdosta, sen jälkeen ollut samalla omistajalla ja hän ei ole vaihdattanut. Jouduin viime kesänä vaihtamaan vetonivelen vänkärin puolelle ja nivelet olivat hyväkuntoiset. Iskarit ja jouset alkuperäiset, pitäisi vaihtaa, uudet jo paketissa kotona odottavat vaihtoa.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Olisi kiva tietää eri kaupunkien katsastuskonttoreiden hylkäyksien syyt, uskon että nämä paukamakylät näkyisivät suoraan noista tilastoista!