alatukivarren pallonivelet sökönä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Hylsy tuli, alatukivarren pallonivelet edessä välyksellisiä. Mitä lie mahtaa tarkoittaa, ainakaan ajossa ei ole tuntunut yhtään miltään? Motonetistäkö noita palloniveliä saa, ja pitääkö ostaa molemmille puolille omanlaisensa vai käykö sama pallonivel molempiin? Ja mahtaakohan pallonivelrempat olla mitenkä vaikeita ja hinnakkaita?Kertokaa viisaampana, kiitos. :!:
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Alapallonivelten kuluma kaikissa autoissa täysin normaalia kilometrien karttuessa.
Tuntuu selkeimmin uraherkkyyden lisääntymisenä ajossa ja tietty kolinana.
Useissa autoissa joissa teräksiset tukivarret pallonivelet pulteilla kiinni, joten
vaihto kohtuullisen helppoa ja nopeaa. Palloniveltyökalu on kätevä olla olemassa.

Mikä auto kyseessä? Ainakin OG satkuissa samanlaiset oikealla ja vasemmalla.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Aluksi sivistävä osuus: pallonivelten ansiosta etupyörät pääsevät kääntymään, kun ohjauspyörästä kääntää. Jos nivelet on väljät, kuulet pieniä kolahduksia töyssyissä, ja mahdollisesti voimakkaissa jarrutuksissa etupää voi vähän vatkata.

Uskoisin että korjaamolla veloittavat maksimissaan yhden työtynnin per puoli, hyvässä lykyssä ehkä vain puoli tuntia per puoli.

Tee-se-itse remonttiohjeet löytyy tuosta viestiketjusta noin puolivälistä
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=57158
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Henna Makkonen
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja Henna Makkonen »

Elikkäs og satku vuodelta -90. 20-v synttärit ois siis tiedossa!! Motonetistäkö noita palloniveliä löytää vai biltemasta? Ja ilmeisesti sama nivel käy molemmille puolille og-satkuissa? :roll:
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Motonetistä, ja mielummin laatuversio jollei vaihtaminen tunnu niin hauskalta että haluat tehdä uudestaan lähitulevaisuudessa :)

Motonet tuote 17-1901 "Pallonivel Saab saksalainen" 24,90/kpl

Ja hiukan helpommalla jos haluat päästä niin pulttisarja varmaan olis hyvä hankinta.
Motonet tuote 18-1177 2,69/sarja (1 sarja/pallonivel)
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

juu motonetista sakasalainen pallonivel ja uudet pultit klubikaupasta.

on meinaan ero ku yöllä ja päivällä.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Henna Makkonen kirjoitti: Ja ilmeisesti sama nivel käy molemmille puolille og-satkuissa? :roll:
XJ-JJJ kirjoitti:Ainakin OG satkuissa samanlaiset oikealla ja vasemmalla.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lordofgreed
"Hirsch"
Viestit: 963
Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Huom! Joissakin Motonetin myymissä "saksalaisissa" nivelissä (Sidem?) on liian ohuet pultit mukana...

Itse en ole jokaisen nivelenvaihdon yhteydessä pultteja vaihtanut, joka vuosi on joutunut alapallot vaihtamaan. Kokeiltu on TRW, Ruville, joku Moton "saksalainen", Sidem ja pariakin italialaista. Noihin italoniveliin en koskisi, osa ollut väljiä jo uutena, suojakumit tuskin selviää ehjänä talven yli.
Lisäämällä rasvaa uuteen niveleen tuntuisi kestävän hieman paremmin (hyvällä tuurilla 2 katsastusta?), pitänee vielä joskus kokeilla rasvanipan laittamista niveleen.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Itse vaihdoin satkuun ennen katsastusta 2 niveltä (Käytettyihin ehjiin) ja katsastuksen jälkeen yhden uuden. Hain uuden Biltemasta, joten katsotaan miten kestää.

Bilteman nivelen mukana tulee uudet pultit ja suojakumi on läinäkyvä, joten näki tasvojen olevan sisällä.

Purin nivelet purkuautosta ja rakentelun alla olevasta Aerosta ja 8 nivelestä kolme oli ehjiä :lol:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja mestari »

vanhat kannattaa taas jättää räystään alle ns tekeytymään niin ensi leimalle kun taluttelee saabia nin on taas tukkaa palloa mistä ottaa.
sama koskee tietty raidentankon päitäkin aika tiukkaa ne ojassa ja leima on varma.
purkuautossa saattaa olla pitkäikäisempi pallo kuin kaupassa,sanovat useat
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

mestari kirjoitti:vanhat kannattaa taas jättää räystään alle ns tekeytymään niin ensi leimalle kun taluttelee saabia nin on taas tukkaa palloa mistä ottaa.
sama koskee tietty raidentankon päitäkin aika tiukkaa ne ojassa ja leima on varma.
purkuautossa saattaa olla pitkäikäisempi pallo kuin kaupassa,sanovat useat
Joo-o kyllä näin on.
Jos on vähän ajettu satku varaosaautona niin hyvässä lykyssä on alkuperäiset pallonivelet alla ja autolla on ajettu maantieajoa eikä rytkytelty sorateitä yms. ajettu siististi.
Itse tosin uusin 3 vuotta sitten kaikki kerralla ja olivat ruotsalaisvalmisteiset,merkkiä en muista.
Ja nämä ovat saaneet tosi kovaa kohtelua sorateiden muodossa,ja aina on autoa rankaistu kun soralle joudutaan.
Mutta eipä tuo katsastus inssi löytänyt niistä vieläkään välystä toisin kuin yhdestä entisestä käyttösatkustani jossa oli pilateeman pallot 1 vuoden ja olivat jo väljät joka ikinen..Toisaalta pallonivelten ikään ei siinä autossa voinut luottaa muutakuin ex-omistajan huoltokirjaan.

Eli mene ja tiedä sen oikeellisuudesta.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

isä ukko ajeli aikoinaan 99 ja satkuilla muutamia satoja tuhansia, niin vaihtamaan joutuu joko iskareita tai palloniveliä. Hyvässä kunnossa olevat iskarit säästävät niveliä (katsastuksen iskari testi eivät kerro kuin ajokuntoisuuden, jos sitäkään), tosin joitakin italialaisvalmisteisia ei voi saada kestämään ilman rasvaa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Omaani ei ole ainakaan 2000 luvulla vaihdettu palloniveliä eli 130000-225000 km siis alkuperäiset kestävät hyvin, on tuohon asti huollettu merkkihuollossa eikä tietoa vaihdosta, sen jälkeen ollut samalla omistajalla ja hän ei ole vaihdattanut. Jouduin viime kesänä vaihtamaan vetonivelen vänkärin puolelle ja nivelet olivat hyväkuntoiset. Iskarit ja jouset alkuperäiset, pitäisi vaihtaa, uudet jo paketissa kotona odottavat vaihtoa.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja toms »

TRW;n nivelet rasvanipoilla ja 2 x vuodessa rasvaus niin kestää nivelet yli 300 tkm. Kokemuksella puhun koska kahdessa autossa on ko. jutut ja 4 autossa yhteensä on ko. nivelet nipoilla mutta kaikilla ei saavutettu ko. kilometrejä eikä tulla toivottavasti koskaan ajamaankaan.

Eli hyvät nivelet nipoilla ja muistaa rasvata niin suurella todennäköisyydellä kestää auton iän vaikka uutena laittais.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
keskikonsoli
"Aero"
Viestit: 307
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 15:04

Re: alatukivarren pallonivelet sökönä

Viesti Kirjoittaja keskikonsoli »

joukolainen kirjoitti:Omaani ei ole ainakaan 2000 luvulla vaihdettu palloniveliä eli 130000-225000 km siis alkuperäiset kestävät hyvin, on tuohon asti huollettu merkkihuollossa eikä tietoa vaihdosta, sen jälkeen ollut samalla omistajalla ja hän ei ole vaihdattanut. Jouduin viime kesänä vaihtamaan vetonivelen vänkärin puolelle ja nivelet olivat hyväkuntoiset. Iskarit ja jouset alkuperäiset, pitäisi vaihtaa, uudet jo paketissa kotona odottavat vaihtoa.
Se on pikkuisen eri asia näissä töyssykylissä :twisted: joissa on pahimmillaan korottetuja suojateitä (idiotismin monumentteja) sadan metrin välein, kyllä niissä pallonivelet kuluu tavallista joutuimmin vaikka kuinka hitaasti niihin ajais ja nimen omaan se alapallonivel joka ottaa sen auton painon vastaan kun töyssy pitää ylittää. Eihän tasainen tie rasita juuri ollenkaan noita palloniveliä.

Olisi kiva tietää eri kaupunkien katsastuskonttoreiden hylkäyksien syyt, uskon että nämä paukamakylät näkyisivät suoraan noista tilastoista!
Vastaa Viestiin