CO2 g/km vanhassa autossa??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

Myös jos k-jetin suuttimet "kusee" niin tulee äkkiä päästöarvot vituralleen.
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

V.J.S kirjoitti:
Henna Makkonen kirjoitti:.Eli,löytyykö vuoden -90 satkusta lambdaa?Co pitoisuus on satkussani 4,9 , eli hiilidioksisiarvot hieman koholla.Kuinka helppo homma on saada arvot kohdilleen?
Lambda-kysymykseen jo vastauksen saitkin.

CO-pitoisuus on hiilimonoksidin (eli häkä), ei hiilidioksidin, pitoisuus pakokaasuissa.

CO pitoisuus 4,9 kertoo seoksen olevan rikkaalla. Korjaus on seoksen säätö laihemmalle (CO arvo about 2,0 lienee aika optimi), joka tapahtuu 8 venttiilisessä katalysaattorittomassa autossa pitkällä 3mm kuusiokoloavaimella K-jet mekaanisen ruiskun määräjakajan kumisen imulurttanan ja ruiskuputkien välissä olevan "putken" pohjalla olevasta ruuvista.

Ööh..

Lapussa lukee että päästöt ois CO% 0,28 CO2% 14,1 HC 48 Kaikki tulokset tyhjäkäynnillä kierrosluvulla 920 rpm...

käykö laihalla?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Könsikäs kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:
Henna Makkonen kirjoitti:.Eli,löytyykö vuoden -90 satkusta lambdaa?Co pitoisuus on satkussani 4,9 , eli hiilidioksisiarvot hieman koholla.Kuinka helppo homma on saada arvot kohdilleen?
Lambda-kysymykseen jo vastauksen saitkin.

CO-pitoisuus on hiilimonoksidin (eli häkä), ei hiilidioksidin, pitoisuus pakokaasuissa.

CO pitoisuus 4,9 kertoo seoksen olevan rikkaalla. Korjaus on seoksen säätö laihemmalle (CO arvo about 2,0 lienee aika optimi), joka tapahtuu 8 venttiilisessä katalysaattorittomassa autossa pitkällä 3mm kuusiokoloavaimella K-jet mekaanisen ruiskun määräjakajan kumisen imulurttanan ja ruiskuputkien välissä olevan "putken" pohjalla olevasta ruuvista.

Ööh..

Lapussa lukee että päästöt ois CO% 0,28 CO2% 14,1 HC 48 Kaikki tulokset tyhjäkäynnillä kierrosluvulla 920 rpm...

käykö laihalla?
Ois hyvä tietää suht ajoissa, ei jaksais konetta vaihdella..
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Simbe »

Könsikäs kirjoitti:Ööh..

Lapussa lukee että päästöt ois CO% 0,28 CO2% 14,1 HC 48 Kaikki tulokset tyhjäkäynnillä kierrosluvulla 920 rpm...

käykö laihalla?

Veikkaisin että autossa on katalysaattori, tällöin nuo on ihan hyvät arvot. Jos ei ole katalysaattoria niin sitten ollaan kyllä laihalla melkosen reilusti.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Simbe kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Ööh..

Lapussa lukee että päästöt ois CO% 0,28 CO2% 14,1 HC 48 Kaikki tulokset tyhjäkäynnillä kierrosluvulla 920 rpm...

käykö laihalla?

Veikkaisin että autossa on katalysaattori, tällöin nuo on ihan hyvät arvot. Jos ei ole katalysaattoria niin sitten ollaan kyllä laihalla melkosen reilusti.

Ei ole katalysaattoria, perus 8v ruisku vuodelta 1988...

Onkohan tuo syy siihen, kun ei potkua mun mielestä löydy sen 120 hv:n edestä.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei ole välttämättä liian laihalla. Paljonko oli happiarvo? Jos putki vuotaa ja happiarvot korkealla niin voi sotkea "oikeaa" CO näyttämää. Näin ainakin asiantunteva katsastusingenjööri asiaa selventi taannoin...Meikäläisen T8:ssa ollut jo useammassa katsastuksessa CO arvot tuota 0,1 ja 0,2 luokkaa, rikkaammalle jos koitti säätää, niin tukehtui/kasteli tulpat kylmänä. Asentamani alkeellisen kapeakaistalambda mittarinkin mukaan seokset oli ajossa OK myös ahdoilla.

Muutoinkin toi tyhjäkäyntiarvo on vaan suuntaa antava, ei se kerro ajon aikaisista seoksista koko totuuttaa. Mikäli menet esim. hiukan väärin toimivaa ohjauspainesäädintä kompensoimaan seoksen säädöllä tyhjäkäynnillä, voi mennä toiminta huonompaan suuntaan...
Jos epäilyttää kovasti koneen puolesta, niin ohjaus- ja järjestelmäpainetta vaan mittailemaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Simbe »

co 3,5%
Hc 600 ppm
o2 5.0%


tuommoset arvothan siellä tyhjäkäynnillä saa katsastusta aatellen olla jos ei kerta ole kattia. Ihan noin rikkaalle ei tosin kannata välttämättä säätää, kannattaa etsiä millasia arvoja porukka on noissa 8-venasissa käyttänyt. 16-venttiilisessä taitaa valmistajan suositus olla 0,9-1,6 tuolle CO:lle. Omassa taitaa olla sellaset 2,0 tällä hetkellä.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Happiarvo 0,8
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Eli toisinsanoen ajan vaan noilla seoksilla mitä nyt on.
Hajoaa jos hajoaa :lol:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Könsikäs kirjoitti:Happiarvo 0,8

Eli onko liian korkea?
Vai menenkö säätämään seoksia 5 min rikkaammalle myötäpäivään?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Könsikäs kirjoitti:
Könsikäs kirjoitti:Happiarvo 0,8

Eli onko liian korkea?
Vai menenkö säätämään seoksia 5 min rikkaammalle myötäpäivään?
Ei ole korkea. Koita ihmeessä mitä seoksen säätö saa aikaan. Hommaa varalle uudet tulpat jos kastelee ne heti ekalla kylmäkäynnistyksellä :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Alunperin tuosta CO arvosta..
Laitettiin sillon pajalla rikkaammalle, arvot oli CO 0,11 aikasemmin.
Nyt on vaan se ongelma sen kuusioavaimen kanssa, ei ole tarpeeks pitkiä että ylettäis pohjalle asti :(
Pitää käyä tokmannilta ostamassa huippulaatuinen sarja :lol:
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jos kyseessä on tuo -88 satku, CO saa huoletta olla jossain 1,0 - 2,0% välillä.
Alle 0,5% lukemilla voi pakoventtiilistä kadota paloja.

Tosin iivarissa taisi olla noissakin olla natrium-täytteiset pakoventtiilit?
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

hankala vaan arvella millon se on tarpeeksi rikkaalla.
Ei nuo korjaamolla sitten tiedä mistään mitään.
Miten pitkä avain pitää olla että ylettää?
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
samppa
Matalapaineturbo
Viestit: 194
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 10:29
Paikkakunta: Laukasus

Re: CO2 g/km vanhassa autossa??

Viesti Kirjoittaja samppa »

Kannattaa myös tarkistaa K-Jetronicin suuttimien varrella olevat o-renkaat. Ne kutistuvat vanhemmiten ja päästävät ilmaa pyttyihin ja vaikutus tuntuu nimenomaan tyhjäkäynnillä. Itse testasin ruiskuttamalla CRC:tä suuttimen juureen tyhjäkäynnillä ja vaikutus käyntiin oli korvin kuultava parin pytyn kohdalla. Tämä tosin oli Volvo 240 kanssa, mutta vehkeet on aika samat...
Vastaa Viestiin