Yksi saab pelastettu paalista.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kaasujeesus
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 14:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja kaasujeesus »

Sain tuossa työkaverilta ilmaisen Saabin. Meinasi laittaa sen paaliin. Kuulemma tallipaikka piti saada tyhjäksi jotta siihen voi säilöä jaguarin. Varmaan sekin on rikki.

No ajoimme Saabin juuri Otaniemeen jotta sen voi siellä laittaa katsastuskuntoon ja varmaan samalla kertaa ajokuntoiseksikin. Vaihdelaatikko ainakin on ihan valmis, ykkönen ei yhtään pysy silmässä vaan hyppää kunnon pamauksen kera pois kun kytkintä hieman höllää. Jos kellään sattuu olemaan ylimääräistä vaihdelaatikkoa tuohon (900 2.1 16v) niin voisin ostaa pois, netistä katselin että jostain '88 mallista lähtien pitäis laatikon käydä omaani '92, omassani taisi olla viimeisin versio GM456 14, ilmeisesti GM456 10 ja ainakin GM 456 12 käyvät myös.

Muuten vaikuttaa mystisen ehjältä autolta. Pikaisesti ruuvimeisselin kanssa katsastaen ei löytynyt yhtään reikää ja pintamätääkin aika vähäsen ja vetaritunnelitkin olivat ehjät, samaten oven alareunat jne. Jarrut pitää herkistellä kuntoon kun kantavat ihan kunnolla. Kivaa ettei luultavasti tarvitse tarttua kemppiin että tuon saisi leimasta läpi.

Enpä ennen ole omistanut saabia. Ensivaikutelmaltaan tuo 900 vaikutti sangen mukavalta ajaa, siihen nähden varsinkin että se ei maksanut mitään. Ja onhan minulla Hiace käyttöautona, voin sillä kätevästi hakea Saabiin isojakin varaosia, kuten toivottavasti sen vaihdelaatikon kunhan sellainen jostain löytyy.
Hiace A '91, Yaris Verso A '01, 900 2.1-16 '92
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vanhemmatkin laatikot eli ihan alusta '79 lähtienkin käy jos vaihdat vetarit tai alkuperäisestä lootasta kupit vaihtolootaan jos siinä on vanhanmalliset. Lisäksi vaihdekepin keskitysjousi tarvii lisätä jos loota on vanha ilman sisäistä keskitystä. Muita merkittäviä eroja ei ole paitsi välityksissä, ei liene väliä tuon hintaluokan laitteessa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kun satkun laatikoita on kuitenkin maailma puolillaan, niin helpompi etsiä suoraan sellainen, joka menee paikalleen heittämällä ilman mitään ylimääräisiä virityksiä.

Olin mukana tuon avausviestin satkun hakukeikalla ja vaikutti tosiaan ihmeen ehjäpeltiseltä vekottimelta. Kaikki normaalisti lahoavat paikat olivat ehjän ja siistin massakerroksen peitossa eikä ruuvimeisselilläkään löytynyt mitään epäilyttävää. Takakontin nurkissa oli vähän paksumpaa pintaruostetta, mutta ei sielläkään mitään leimaamista haittaavaa. Konekin kävi nätisti, edes nostajat eivät naputtaneet vaikka auto oli ilmeisesti seisonut pitkähkön aikaa paikallaan.

Lootajumppa on tiedossa ja jarrut joutuu ehkä avaamaan jolleivat pienellä herkistelyllä ja polkemisella herää henkiin, mutta kyllä tuosta vielä kova peli tulee. Hieman kävi tätä kaverin löytöä tutkiessa hämmästyttämään, mitä kaikkea ihmiset meinaavat heittää kylmästi suoraan paalaimeen 8O .
#1970
argi
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 10:48
Paikkakunta: Espoo

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja argi »

Asiallista toimintaa!

--Timppa
#513
96 V4 '73 - 99 GLE-L Finlandia '77 - 900 Turbo 16 S Cabrio ’93
kaasujeesus
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 14:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja kaasujeesus »

No niin, huusin huutonetistä moottori+laatikko+apulaitteet -paketin vm '89 satkusta, lähden illalla hakemaan. Kiitokset myös jäsenelle R tarjouksesta vastaavista kamoista. Viikko tallipaikkaakin varattu autokerholta parin viikon päästä, kyllä tuosta vielä auto tulee.

Kirjoittelenpa tänne aikani kuluksi miten projekti etenee. Vastaavasti kyselen täältä vinkkejä saabin elvytykseen kun ei minulla saabin tekniikasta juuri ole kokemusta. Jumiutuneista jarruista on hyvä aloittaa. Kiva juttu että ABS toimi, toimimaton sellainen on kurja juttu leimaamisen kannalta.

Autoa siirtäessäni muuten lämpömittari nousi ehkä neljännekseen, ei lähellekään puoliväliä eikä ihan alaskaan jäänyt, ohjaamoon tuli semilämmintä. Termari varmaan on vaihtokunnossa? Helppo vaihtaa?
Hiace A '91, Yaris Verso A '01, 900 2.1-16 '92
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

kaasujeesus kirjoitti: Termari varmaan on vaihtokunnossa? Helppo vaihtaa?
Todennäköisesti. Erittäin helppo. Osta uusi termari Saabin tiskiltä, maksanee alle pari kymppiä ja on varmasti toimiva (ainakin vähän aikaa). Säilytä kuitti, noissa on kahden vuoden takuu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kaasujeesus
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 14:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja kaasujeesus »

V.J.S kirjoitti:Osta uusi termari Saabin tiskiltä, maksanee alle pari kymppiä ja on varmasti toimiva (ainakin vähän aikaa).
On siis parempi kuin markan termari motonetista? Siellä näkyi olevan 82, 88 ja 92-asteiset?
Hiace A '91, Yaris Verso A '01, 900 2.1-16 '92
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja tturku »

Siisti oli auto kun eilen tallilla kävin. Marmoritiskin termarissa on se takuu, jolloin ei tartte välttämättä uudelleen olla heti vaihtamassa. Tosin vaihto on 5 min. homma.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

kaasujeesus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Osta uusi termari Saabin tiskiltä, maksanee alle pari kymppiä ja on varmasti toimiva (ainakin vähän aikaa).
On siis parempi kuin markan termari motonetista? Siellä näkyi olevan 82, 88 ja 92-asteiset?
Jep. Paitsi jos Motonetissä on Calorstat-merkkistä hyllyssä, niin se on OK. 88-asteinen termari sitten kehiin, muita ei kannata edes harkita (orkkis tosin tais olla 89 asteinen jos en väärin muista).
Lisäksi noi Motonetin termostaatit taitaa tulla ilman tiivistettä ja se erikseen Motonetissä myytävä tiiviste kivettyy n. puolessa vuodessa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja ah79 »

V.J.S kirjoitti:88-asteinen termari sitten kehiin, muita ei kannata edes harkita (orkkis tosin tais olla 89 asteinen jos en väärin muista).
Miksi? Jos vanhassa autossa on syylari vähääkään huono (kaasujeesuksen yksilössä ainakin on), niin lämpömittari on kesän kaupunkiruuhkissa punarajalla koko ajan. 81- tai 82-asteisellakaan ei talvella tule kylmä ja muutenkaan satkun kone harvemmin pyrkii käymään liian kylmänä, jollei termari ole sitten hirttänyt aivan totaalisen auki.
#1970
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ah79 kirjoitti: Miksi? Jos vanhassa autossa on syylari vähääkään huono (kaasujeesuksen yksilössä ainakin on), niin lämpömittari on kesän kaupunkiruuhkissa punarajalla koko ajan. 81- tai 82-asteisellakaan ei talvella tule kylmä ja muutenkaan satkun kone harvemmin pyrkii käymään liian kylmänä, jollei termari ole sitten hirttänyt aivan totaalisen auki.
Itse en lähtisi kompensoimaan rikkinäistä syyläriä termarilla.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
kaasujeesus
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 14:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja kaasujeesus »

V.J.S kirjoitti:Itse en lähtisi kompensoimaan rikkinäistä syyläriä termarilla.
No ei se minusta rikki ollut vaan ikäisensä näköinen, eli lamelleja uupui jonkun verran mutta kyllä ne loput siinä kiinni pysyi eikä se märältäkään näyttänyt. Mieluummin mitoitan termarin siten ettei kone vahingossakaan hikeenny helteillä.
Hiace A '91, Yaris Verso A '01, 900 2.1-16 '92
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jos satku ylikuumenee 89 asteisella termarilla syylärin takia, on syyläri minun mielestä rikki :) Nooh, turha tästä on sen enempää vääntää.

Lykkyä projektiin, ja kuten muutkin jo kommentoineet, niin lienee etenkin hintaansa nähden hyvä löytö 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

On varmaan ihan OK hätäratkaisu jäähdytinvikaiselle autolle termostaatin vaihto kylmemmäksi, jos tarkoitus on jollakin aikajaksolla myös vaihtaa jäähdytin. Itse en jäähdytinremppaa panttaisi kesän yli, ei noissa vanhoissa saabeissa koskaan kai kannentiivisteet ole liian timmissä kunnossa.

Sitä vaan, että jos sinulla nyt jo siellä on sellainen termostaatti mikä ei mene kiinni (=lämmöt ei nouse), miksi ostaisit tilalle kylmän termostaatin? Melkein sama asia kun jättäisit tuon nykyiselleen. Toisaalta vaihto on helppoa, samalla kannattaisi ehkä nesteitäkin katsoa kriittisellä silmällä, nesteiden vaihto/järjestelmän huuhtelu saattaa parantaa jäähdytystä.

Minun kokemuksen mukaan kylmällä termostaatilla ei pysty täysin kompensoimaan huonoa jäähdytintä, yritin sitä yhdellä saabilla ja lopputulos oli aika surkea, lämmöt oli aina joko liian alhaiset tai liian korkeat. Ruuhka-ajossa kun heikolla syylärillä lämmöt nousee termostaatin toiminta-alueen yläpuolelle pysyvästi, niin on merkityksetöntä oliko siellä 82 vai 89 termostaatti. Mutta tämä toteamus siis vain yhden auton kokemuksella, viisaammat korjatkoon jos tuli puutaheinää.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
kaasujeesus
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 14:16
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Yksi saab pelastettu paalista.

Viesti Kirjoittaja kaasujeesus »

Autoa tallille siirrellessä pihalla oli kuitenkin jotain -15 pakkasta... Joo, no kyllä tuokin asia selviää kunhan vehkeen saa leimattua ja ajoon. Vehkeestä varmasti löytyy paljon muutakin puuhattavaa mikä selviää vasta kun sillä alkaa ajaa. Kun nyt ensin sais jarrut olemaan jarruttamatta itsekseen ja uuden lootan paikalleen. :)
Hiace A '91, Yaris Verso A '01, 900 2.1-16 '92
Vastaa Viestiin