900 Aero ja muita kysymyksiä

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Petri R »

1. Onkohan OG900 Turboja saanut automaatti-ilmastoinnilla?

2. Onko mahdoton tehtävä löytää hyväkuntoinen 3-ovinen Aero ilmastoituna vm. jotain 85-90?

3. Onko Aero 8v.?

4. Näytäisi olevan myynnissä nettiautossa myös OG900 16V. Saako niitä jostain vm. ylöspäin?

5. Samoin milloin on saanut välijäähdytettynä?

6. Onko ikinä saanut samassa paketissa:
- Aero
- Aut. ilm.
- 16V
- Intercooler?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2955
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

1. Og900 on saanut vain manuaalisella ilmastoinnilla.

2. Ei ole

3. 16v.

4. Siis tavallinen 16-venttiilinen og900? Eikös niitä oo saanut mallivuodesta -90 vuoteen -93. Suurinosa vapareita tosin.

5. Aero tietääkseni aina välijäähyllä

6. Ei, kts. kohta 1.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

i 16 taisi tulla jo -89 vaiko peräti -88 malliin
# 419 Vesa Pohjalainen
uneturbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: La Marras 11, 2006 18:54
Paikkakunta: savo

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja uneturbo »

900;seen 16v tekniikka tuli -84 malliin,pelkästään turbona.Vaparina 16v ,-89 mallista
alkaen.
96 2T 64/65,V4 -71ja-75 ,99 GLIa -77,,900 T16 -82/84 , ,9000:CD TA-89,3,0 V6 CSE -95,Griffin 3,0 V6-96,2,3 TA CS-97,9-5 Griffin V6 -00. #585# 37v. Saabilla ajelua.
ake
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 11:58

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ake »

Pannan vielä kysymys 2.1 koneesta kun tietämystä tuntuu kansalla olevan.
Siis: jossain historiikeissa mainitaan että 2.1 litraista konetta sai 92 alkaen ja että joillakin rajatuilla markkinoilla niitä oli jo mallivuonna 91. Ilmeisesti niitä oli ainakin Suomessa myynnissä? Onkohan 91 vuotisia myyty 2.1 litraisella useitakin vai alanko pitää omastani vielä parempaa huolta :)
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3983
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

Onko kyse oikeasta -91 -mallista vai -91 vuoden puolella kilvitetystä -92 mallista?
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Tuossa taisi olla sellainen työsuhdeautojen verotukseen liittyvä juttu, jonka takia Suomessa taidettiin hieman odotella, ennenkuin 2,1:stä alettiin ihan täydellä ryminällä markkinoida. Olikohan se niin, että '91/'92 vuodenvaihteen jälkeen rekisteröidyissä kuutiotilavuus ei enää vaikuttanut autoedun verotukseen, vaan pelkkä ovh-hinta?

Kuitenkin syyspuolella myyntiä jo aloiteltiin, koska yksityiskäyttäjillehän tuolla veromuutoksella ei ollut suoraa vaikutusta, ja osapuilleen marraskuun puolivälin jälkeen tehtyjen kauppojen toimitukset ja rekisteröinnit menivätkin sitten jo joka tapauksessa tammikuun puolelle.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Kiitokset vastauksista!

Täälläpäin on ainakin 10-15 v. pyörinyt hopea/tummempi alaosainen, 3-puolavanteilla ja punaisella nahkasisustalla oleva, käsittääkseni täysin original 900 Aero.
Yhtä kauan olen sitä seuraillut ja ihaillut. Ja vieläkin se vaan näyttää niin hienolta, vaikka ikääkin jo on jonkin verran.

Nyt alkaa olemaan hinta jo varmaan sitä luokkaa, voi tulla sellainen, että voisi yrittäää hankkia. Varmaan perusvarmaa keräilytavaraa.

Mitähän sellaisita vielä pyydetään?

Nettiauto ei sellaisia tunne. Näyttää muutenkin olevan, että osa Saabeista löytyvät vain täältä myynnistä, ei välttämättä miltää muulta sivustolta.
Mutta mikäpä siinä, täältähän ne ostajatkin varmaan löytyvät.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja qaw »

1. ei
2. hyvin vaikea ainakin
3. ruotsissa on myyty myös 8v aeroja, pääsääntöisesti ne kuitenkin on 16v
4. turbo 84- ja vapari 89-
5. 16v täyspaineturbot (kuten myös aero on) aina välijäähdytettyjä, vuosina (about) 89-93 saanut myös matalapaineturboa, jossa ei ole välijäähdytintä
6. näihin onkin vastaukset jo aiemmissa kohdissa

Aeron hintapyynti voi olla mitä tahansa tonnin ja kymmenen väliltä. Joku OG:ta vihaava varmasti sanoo että kolmea tonnia enempää ei ikinä kannata maksaa, itse sanoisin että paljon alle kolmen tonnin Aeroa ei kannata edes ostaa ja hyvästä yksilöstä viisikään tonnia ei ole paha raha. Ruotsinmaalla valikoima kasvaa hurjasti, kunto ei välttämättä, ja kannattaa aina muistaa varmistaa se 16v.

2.1 on aina vapaastihengittävä moottori. Oikein hyvä kone ja mukava ajaa kunnossa ollessaan, mutta näissä alkaa herkästi männät kolista muistaakseni jonkin huonon pinnoitteen vuoksi ja öljykin maistuu. Kannattaa siis olla tarkkana.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
ake
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 11:58

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ake »

Kiitos vastauksista. Kävin hakemassa rek otteen päivänvalossa luettavaksi ja niinhän siinä lukee, että käyttöönottopäivä olisi 29.11.91. Lisäksi on mainittu (erikoisehdoissa ja huomautuksissa) että auto on Suomessa valmistettu.
Mistä näkee onko auto 91 tai 92 vuosikertaa noin ulkoisesti? vai onko niissä mitään eroja? Alustan numero kertonee tietäville paljon, se on YS3AC55E1N7000853. Tässä yksilössä on cruise, katalysaattori ja keskuslukitus mutta ei muita erityisiä varusteita. Väri tummansininen hopeamaali. Koodia en ole vielä pakkasessa selvittänyt. Mitään ei ole myöskään jälkeenpäin asenneltu vetokoukkua lukuunottamatta.
Hommasin tämän kärryn nostalgiasyistä, ja täytyy mainita, että kun vanhaa videota tallennellessa tuli vastaan kuvaa ja ääntä vuodelta 1999, jolloin ajopelinä oli aina uskollinen valk. 3 ovinen Gli vuodelta 84, tuli ihan tippa silmään. Vaimo tietysti ajatteli että se johtui siitä kun vanheneva mies katselee kuvia ajalta kun lapset olivat vielä pieniä... Tuo jätti 10 vuoden aikana vain kerran tielle kun pakoputki katkesi. Ei silloinkaan olisi tarvinnut jättää autoa, olisihan tuo kulkenut, mutta ääni oli sen verran komea, että katsoin parhaaksi olla ajamatta.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

qaw kirjoitti:2.1 on aina vapaastihengittävä moottori. Oikein hyvä kone ja mukava ajaa kunnossa ollessaan, mutta näissä alkaa herkästi männät kolista muistaakseni jonkin huonon pinnoitteen vuoksi ja öljykin maistuu. Kannattaa siis olla tarkkana.
Ei pidä yleistää. Itsellä 270tkm ajettu 2.1. Ei korjattu mitenkään konetta.
Eikä pure öljy juuri lainkaan. 10-15tkm välillä vaihdan öljyt ja ei laske juurikaan ylämerkin alle. :? :lol:
Kylmänä on hiukan rouheampi käyntiääni mutta ei kun hiukan lämpiää.

Tottakai joka asiassa on niitä huonojakin puolia. :(
ake kirjoitti:Mistä näkee onko auto 91 tai 92 vuosikertaa noin ulkoisesti? vai onko niissä mitään eroja? Alustan numero kertonee tietäville paljon, se on YS3AC55E1N7000853.
Mallivuosi on 1992 :mrgreen:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja qaw »

tUrpoEinari kirjoitti:
qaw kirjoitti:2.1 on aina vapaastihengittävä moottori. Oikein hyvä kone ja mukava ajaa kunnossa ollessaan, mutta näissä alkaa herkästi männät kolista muistaakseni jonkin huonon pinnoitteen vuoksi ja öljykin maistuu. Kannattaa siis olla tarkkana.
Ei pidä yleistää.
Juu ei niissä kaikissa ongelmaa ole, enkä sitä väittänytkään, kehoitin vaan olemaan tarkkana.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
ake
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Loka 30, 2009 11:58

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja ake »

Joup! http://jouppi.fi/saab/Misc/saab_900_tek ... _passi.pdf löytyikin pikaisesti hakemalla tietoa aiheesta.
Ja samat on kokemukset koneesta. Ei edes tihku öljyä niinkuin edeltäjänsä aikanaan. Eikä ole tarvinnut lisäillä. Ääni todellakin kylmänä on melko rouhea, mutta lämmettyään kehrää niin kuin saabin pitääkin.
Aika kuitenkin näyttää mitä tuleman pitää. Entisellä tuli täyteen 470 000 ja tämä on siis vasta puolimatkassa :) ja edellinen satku näkyi vielä muutama vuosi sitten olleen liikenteessä Mikkelin suunnalla. Terveisiä omistajalle, jos satut lukemaan (XHX----)
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

qaw kirjoitti:
tUrpoEinari kirjoitti:
qaw kirjoitti:2.1 on aina vapaastihengittävä moottori. Oikein hyvä kone ja mukava ajaa kunnossa ollessaan, mutta näissä alkaa herkästi männät kolista muistaakseni jonkin huonon pinnoitteen vuoksi ja öljykin maistuu. Kannattaa siis olla tarkkana.
Ei pidä yleistää.
Juu ei niissä kaikissa ongelmaa ole, enkä sitä väittänytkään, kehoitin vaan olemaan tarkkana.
Käytönnössähän homma menee 2.1:sen kohdalla niin, että jos männät ensimmäiset 150tkm kestää niin sen jälkeen kestää maailman tappiin. Maailman tappi ei ole vielä puolen millin kohdalla.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 Aero ja muita kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Petri R »

On ne sitten vaan yllättävän kovissa hinnoissa vielä Aerot.

Empä olisi arvannut.

Täytyy vielä tuumailla. Hienoja pelejä ne joka tapuksessa on.
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
Vastaa Viestiin