og 900 öljyn vaihto.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
herraö
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ti Syys 08, 2009 16:25
Paikkakunta: Helsinki

og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja herraö »

Rupesin tässä huolto osia ettimään ja köyhänä opiskelijana päädyin motonetin osiin. No sitten tuli vastaan tämä iänikuinen kysymys, paljon tuo auto sitä öljyä oikein imee? Eli osaisko joku sanoa paljon menee öljyä suurinpiirtein vm- 85 900 kasitappiseen vapariin? Ku ei tosiaan tällä taloudella viitti sitä öljyä kymmentä litraa ostaa.
tUrpoEinari
"Viggen"
Viestit: 626
Liittynyt: Ma Huhti 25, 2005 22:28
Paikkakunta: Ulvila

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja tUrpoEinari »

herraö kirjoitti:Rupesin tässä huolto osia ettimään ja köyhänä opiskelijana päädyin motonetin osiin. No sitten tuli vastaan tämä iänikuinen kysymys, paljon tuo auto sitä öljyä oikein imee? Eli osaisko joku sanoa paljon menee öljyä suurinpiirtein vm- 85 900 kasitappiseen vapariin? Ku ei tosiaan tällä taloudella viitti sitä öljyä kymmentä litraa ostaa.
Yksi neljän litran kannu riittää hyvin. Jos suodin vaihtuu niin menee melkein kaikki mutta jos ei suodinta vaihdeta jää kannunpohjalle hiukan enemmän. :wink:
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Motonetissahan jotkut öljyt on viiden litran kannuissa mikä on maino määrä, ylitsejäävää öljyä voi sitten lisäillä tarpeen tullen ennen seuraavaa öljynvaihtoväliä.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Btw. Uskaltaisitteko laittaa T16-koneeseen Valvoline 10w-40?
Lukemani perusteella auttaisi ainakin jonkun verran öljyvuotoon, mutta onkohan turhan jankkia?
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
jkm
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ke Tammi 30, 2008 19:35

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja jkm »

itse olen ajanut satoja tuhansia saabin turbomoottoreilla.käyttänyt valvolinen 5W40 synth power niin b-turboissa kuin T16;sessakin tai mobilin vastaava.ne on hyviä öljyjä.nyt mobiloililla takana 40000tkm b-turbolla eikä syö yhtään.
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

puutiikeri kirjoitti:Btw. Uskaltaisitteko laittaa T16-koneeseen Valvoline 10w-40?
Lukemani perusteella auttaisi ainakin jonkun verran öljyvuotoon, mutta onkohan turhan jankkia?
Itse käytän Valvoline maxlife 10w40 vanhassa kadetissa(1,6i) Ei vuoda niin pahasti kuin tavallisilla öljyillä eikä pahemmin kuluta muutenkaan.
Kovasta pakkasesta käynnistäessä kyllä venttiilikoneisto rallattaa jonkin aikaa :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En minä näe 10W40 öljyn käytölle estettä. Onhan se jäykkää kovalla pakkasella (käyppä joskus hölskyttämässä tommosta pönikkää ja 5W -alkuista pönttöä -25pakkasella). Kylmälläkin säällä varmasti pärjää, jos vaan pääsee tolppapaikalta lähtemään. Venttiilit voi tosiaan rallattaa enemmän tommosilla tönkömmillä öljyillä.

Sitä öljyä menee tohon kysyjä Saappiin 3,8litraa, kun vaihdetaan myös suodatin samalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Teemuki
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2022 01:00

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja Teemuki »

Kaikkea villiä legendaa kuulee niin kysytään arvoisilta guruilta:

Uskaltaako todella og Saab 900 laittaa täyssynteettiset öljyt? Jotkut sanoo, että on "liian hyvää" tavaraa ja aiheuttaa sit monenmoista harmia. Mutta millaisia kokemuksia raadilla on asiasta?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3875
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei guru mutta neljä satkua ollut.
Kyllä 2kpl 16v turbot oli 5W-40 täyssynteettiset ( teboil diamond) käytössä. Öljyn- ja suodattimenvaihto 10tkm välein eikä lisätä tarvinnut. Samaa tuotetta käyttänyt satkujen jälkeen tonnareissakin.

Vapareissa 2kpl 8v ollut teboilin gold 5W-40 kun pysyivät sisälläkin. 10W-40 tai 10W-30 mineraalia en ole käyttänyt og satkuissa kuin laatikossa, 626 gti 88-90 mazdoissa kahdessa piti siirtyä jäykempään synteettiseen 10W-40 valvoline max life kun koneet oli jo väljät.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja mestari »

tampereen teknillinen koulu teki aikoinaan testin moottorijölyistä ja lopputuos oli että on sama mitä laatua käyttää kunhan vaihtaa riittävän usein.

satkussahan luonnollisesti öljynvaihossa vaihtuu suodatinkin joten se nelosen kannu vaan sisään
5 ltr pönttöjä en ole ruukannut ostaa kun satkuhan ei tunnetusti syö jölyä :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja Predatori »

3.7 l ohjekirjan mukaan tilavuus jos vaihdetaan suodatinkin. Oma og 900S vuotaa kampuran stefan kautta öljyä. 5w-40 öljyä piti lisätä 1000km välein. Merkillä ei väliä. Jokaista söi yhtä hyvin. Ostin kokeeksi 5w-50 comma motorsportia. Öljyn kulutus pieneni samantien vaikka olin käyttänyt commaa vain lisäys öljynä. Yli 2000km ajelin ennen kuin piti lisätä. Nyt vaihdatin kaikki öljyt commaan. Veikkaan että kestää vielä kauemmin sisässä. Mitään eroa auton toimivuuteen ei ollut. 5 kymppistä on käyttänyt moni muukin turbo peleissä kun selasin foorumin keskusteluja. Stefan vaihdollahan öljynkulutus ongelma loppuisi. Vielä en ole valmis uhraaman niin paljon massia. Vaatii koneen irrotuksen. Vieläpä tomaatti askilla. Harvassa on halukkaat jotka ottavat työn alle.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7437
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja mestari »

eikös tuo ässäkäkin ole keulasta samanlainen homma tehtäväksi kuin normi 16 tappinen, hihnapyörä irti ja kansi kouraan, stefa kiinni ja romut kasaan, olikos siinä eri pituisia pultteja ja 12 ja 13 kannalla vielä erilaisina. tosin vaatii nosturia tai monttua jotta pääsee ropaamaan. tarviiko pakoputki ottaa pois, en muista tarkalleen kun viimeisestä rem anssista on 3v aikaa. kesälomilla on sopivasti intoa ja kuntoa ruuvata muttereita, kuten saabistit tietää :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja pela »

Kyllä se S satkunkin kampiakselin päätytiiviste vaihtuu aivan kone paikoillaan ja jopa ilman nosturia :)
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
defu
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 15:40
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja defu »

Itsellä cabbessa öljynä Teboilin silver 10w-40.

https://www.motonet.fi/fi/tuote/592014/ ... -10W-40-4l

Ei oo tarvinnut lisätä vaihtovälillä.
Tosin vaihtoväli on vain 4-5tkm, kun ei tule enempää vuodessa ajoja.
SAAB 9-5 Aero Sedan MY02
Predatori
"Aero"
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Joulu 28, 2011 13:41
Paikkakunta: kuopio

Re: og 900 öljyn vaihto.

Viesti Kirjoittaja Predatori »

pela kirjoitti:
Su Tammi 30, 2022 17:39
Kyllä se S satkunkin kampiakselin päätytiiviste vaihtuu aivan kone paikoillaan ja jopa ilman nosturia :)
Ei vaihdu automaattivaihteisessa. Vaatii aina koneen irroituksen. Momentinmuunnin ei mahdu edestä pois ilman koneen irroitusta. Päivän työ jos on ennen rassannut tomaatti laatikkoista satkua. Kokemattoman käsiin ei kannata antaa.
Saab 900S-91 Autom
exät: Opel kadet 2.0 GT Audi 100 2.0 Lada 2107 Lada 1500S Bmw 316
Vastaa Viestiin