900 eri vuosimallien erot

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Täällä varmaan jossain joku onkin tästä kysyny mutta itse en sitä löytänyt joten kysyn uudestaan. Eli kun satkuun tuli vuonna 87-88 teknisiä muutoksia. Niin mitä nämä muutokset mahtoivat olla. Itse en millään keksi muuta kun erilainen jarrujärjestelmä ja pulttijako. Mitä muita muutoksia tuossa mallin päivityksessä tuli?
Saab 9000 CS 2.0T -97
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Modifioidut puskurit,viistokeula,torx-ruuvit,erilainen työkalulaatikon sisältö,kojelauta paksumpi(äänieriste).....ym.....
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Helmi 23, 2011 15:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Missä sanotaan, että teknisiä muutoksia on tullut? Mainittujen lisäksi en muista muuta, lähinnä varustelut vaihdelleet. 88 malliahan oli vielä myös pystykeulalla, viistokeula tuli kalliimpiin malleihin 87. i16 malli tuli vasta 89, lisäventtiilit oli tosin keksitty jo aiemmin, joten ei sekään mikään tekninen uudistus ollut.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Pari pystykeulaista '86 turboa on ollut ja niissä oli jo Torx-ruuvit. Eipä tuolla taida auton toiminnan kannalta merkittävää eroa olla :)
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja mooritz »

En kyllä ole nähnyt yhtään aitoa -86 viistokeulaa mutta -89 pystykeulojahan on vaikka hurumycket? Ja eikös nuo automaatti istuinlämmitttimet muuttunut -87;ssa jo kojelaudasta säädettäväksi?
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja toms »

Voihan video, kyllä -86 viistokeuloja on.
Siskolla oli aikoinaan ja myytiin kalajoki/alavieskaan viitisen vuotta sitte.
OOM-9xx oli kilvet.
Metalli garfiitinharmaa 5D 8v iivari, kirkkailla listoilla ja beigellä ruutu plyyhi sisustalla.
aina olin luullut että se oli -87 ja myytiin -87;na mutta ostaja huomas rekisteriotteesta että täähän on -86 rekisteröintivaiheessa ja tinkas että pitää saada puoleen hintaan ku ei ookkaan -87 !!!!

Katoin just tekstiviestillä niin tuli seuraavat tiedot:
OOM-9xx
Saab 900 5DCOMBI
SEDAN 900I-IM/2520
Käyttöönotto 00.00.1986 jne. näyyti oleven katastamaton ja luki että liikenteestä poisto.
Omistaja: Jxxxx Mxxxxxxx
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

toms kirjoitti:Voihan video, kyllä -86 viistokeuloja on.
-87 mallivuosi tuli myyntiin elokuun alussa 1986 ja viistokeula oli suuri sensaatio silloin, edes kuvia ei paljon näkynyt ennen tuota hetkeä.

Penkinlämmittimet taisi muuten 8-v vapaastihengittävissä malleissa pysyä automaattisina loppuun asti? En ole kyllä ikinä ymmärtänyt tuon käsin säädettävän lämmittimen 'paremmuutta' automaattiseen verrattuna.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja jus »

Juha96 kirjoitti:En ole kyllä ikinä ymmärtänyt tuon käsin säädettävän lämmittimen 'paremmuutta' automaattiseen verrattuna.
Pystyy valitsemaan tavoitelämpötilan sen mukaan miten paksusti on pukeutunut ja miten paljon paleltaa. Jos on värjötellyt renkaanpotkijaisissa liian pitkään ja kauttaaltaan paleleva, voi pyytää enemmän lämmitystä kuin esim. normaaliolotilassa aamuliikkeellelähdössä. Tjsp.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mooritz
"Aero"
Viestit: 425
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Tuohan tarkoittaa,että jos rekisteröity 00.00 1986 auto on vm.-87,joka on rek.-86 vuoden lopulla. Minusta sama asia kuin niinsanotut esim. -89 pystykeulat luokitellaan -86 vuosikategoriaan vaikka ovatkin jostakin syystä rekisteröity vasta myöhemmin. Esim. joitakin poliisi käytössä olleita.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Juha96 kirjoitti:Penkinlämmittimet taisi muuten 8-v vapaastihengittävissä malleissa pysyä automaattisina loppuun asti?
Taidat olla oikeassa. Itsellä oli muutamia vuosia sitten kasitappinen ruisku -87 ja automaattiset olivat.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja toms »

Vaikka pystykeula niin ei se milloinkaan -86 oo tehty vaikka -89 rekisteröity.
Äiteellä oli -89 kaasaritötterö ja se oli osien leimojen, runkonumeron ym. perusteella tehty vuonna 1989 . Perus Karvalakki jätkämalli ja sellaisia huokeampia malleja ei tuu enään ikinä Saabilla olemaan, valitettavasti.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
matti46
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 14:05

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja matti46 »

Lähinnä sillä kysyn että onko noissa eri malleissa kuinka paljon yhteen sopimattomia osia? ja mallitarkennus 86-->88 erot ku eikö tuohon aikaan tuoho mallin tullu suurimmat muutokset jos puhutaan vain og malleista
Saab 9000 CS 2.0T -97
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Noita pystykeuloja tehtiin vain Suomessa 88 ja 89 puolellakin ja ne olivat perus-perusmalleja koska niitä meni kaupaksi vain Suomessa kalliin autoveron ansiosta. Ruotsissa siirryttiin jo 87 vuosimallissa vinokeulaan jolloin se tuli, ei varmaankaan 88 vuosimalleja juurikaan tehty pystykeulana, korkeintaan ne mihin oli osia jäljellä, tarkoitushan oli uudistaa auton ulkonäköä että menekkiä olisi vanhenevalla mallilla.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
mjs
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: To Marras 05, 2009 21:20
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: 900 eri vuosimallien erot

Viesti Kirjoittaja mjs »

matti46 kirjoitti:Lähinnä sillä kysyn että onko noissa eri malleissa kuinka paljon yhteen sopimattomia osia? ja mallitarkennus 86-->88 erot ku eikö tuohon aikaan tuoho mallin tullu suurimmat muutokset jos puhutaan vain og malleista
Eikös -86-->88 kaasutin ja imusarja ole erillainen?
Isoratas lyöp tyhyjee nii että korvissa soe.

Saab 900 -88
Saab 900i -88
Vastaa Viestiin