Vaihdekeppi liikkuu liikaa?
Vaihdekeppi liikkuu liikaa?
Nyt kun vekotin (900 Aero -90) saa päivittäin liikuntaa, niin olen ollut huomaavinani, että vaihdekepin liikerata olisi kasvanut. Kaikki vaihteet menevät päälle ilman rutinoita, mutta aina pitää pelätä pahinta. Varsinkin pitkittäisliike on kasvanut n. sentillä.
Keskikonsolia avaamattomana ja vaihdekepin mekanismiin tutustumattomana kysyisinkin, onko kyse jostain vakavammasta - pitääkö tilata jo se vaihteensiirron "kumipallo", vai onko kyse niistä jostain kolmesta ruuvista? Vaihdekeppi myös pyörii, tosin hyvin vähän - vielä? Ideana olisi valmistautua hyvin, ettei keskikonsolia joudu jatkuvasti ottamaan auki..
Keskikonsolia avaamattomana ja vaihdekepin mekanismiin tutustumattomana kysyisinkin, onko kyse jostain vakavammasta - pitääkö tilata jo se vaihteensiirron "kumipallo", vai onko kyse niistä jostain kolmesta ruuvista? Vaihdekeppi myös pyörii, tosin hyvin vähän - vielä? Ideana olisi valmistautua hyvin, ettei keskikonsolia joudu jatkuvasti ottamaan auki..
No sille vaihdekepille on siellä yläpallossa semmonen muovinen tappi, mikä sen pyörimisen estää (osuu semmoseen hahloon siinä rungossa, missä se keppi on kiinni). No, ite ostin tossa varaosiks -86 t8:n missä siitä pallosta juuri ja juuri näki, et onhan siinä joskus se tappi ollu, oli vaan kulunut pois. Itse kun tein siitä kepistä vaihdevälinlyhentimen, ni itehän mä siihen tapin virittelin, ei kannata varmastikkaan sitä varten kokonaan uutta keppiä ostaa.
Ja niiden pallojen kunnon tarkastus on sitte äärimmäisen helppoa. Oi muuta kuin vaihdekepin palje ylos, vaihde vapaalle, kolme ruuvia auki ja keppi ylös. Siinä ne pallot sitte killuttelee Takaisin laittaessa kannattaa kiristää tasaisesti niitä kolmea ruuvia vuorotellen, muuten saattaapi ilmetä jäykkyyttä kepin liikkeessä kun systeemi ei keskity oikein (tämä keskittymis -hommeli siis kuulopuhetta, mut paljon on siitäkin käsittääkseni keskusteltu).
Ja niiden pallojen kunnon tarkastus on sitte äärimmäisen helppoa. Oi muuta kuin vaihdekepin palje ylos, vaihde vapaalle, kolme ruuvia auki ja keppi ylös. Siinä ne pallot sitte killuttelee Takaisin laittaessa kannattaa kiristää tasaisesti niitä kolmea ruuvia vuorotellen, muuten saattaapi ilmetä jäykkyyttä kepin liikkeessä kun systeemi ei keskity oikein (tämä keskittymis -hommeli siis kuulopuhetta, mut paljon on siitäkin käsittääkseni keskusteltu).
9-3SC 2.0t Aut. -08
Vai meinasitko kumipallolla vaihteensiirtimen vaimennusniveltä?
http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/550101.jpg
http://uk.geocities.com/saab99tips/Engi ... arlink.htm
Se vaihdetaan auton alta, ei keskikonsolista.
Entä missä kunnossa on moottorin etummainen tukikumi, heiluuko keppi aikaisempaa enemmän kun vuoroin vedätät/moottorijarrutat.
http://uk.geocities.com/sbildz1/Eg/Bilder/550101.jpg
http://uk.geocities.com/saab99tips/Engi ... arlink.htm
Se vaihdetaan auton alta, ei keskikonsolista.
Entä missä kunnossa on moottorin etummainen tukikumi, heiluuko keppi aikaisempaa enemmän kun vuoroin vedätät/moottorijarrutat.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Heilumisesta
Kesän alussa kytkinremontin yhteydessä vaihdettiin juuri se etummainen hydraulituki ja ylim. liikkeet loppuivat siihen. Nyt on kyse lähinnä kepin liikkeestä esim. vapaalla olleessaan, jota on pitkittäissuuntaan joku 1-3cm.
Autossa on nahkainen vaihdekepinsuoja, mutta ehkä tämänkin saa ylös samalla tapaa.
Autossa on nahkainen vaihdekepinsuoja, mutta ehkä tämänkin saa ylös samalla tapaa.
Samanlaista liikettä itsekkin huomasin omassa juuri toissapäivänä itseasiassa. Enpä sitten osaa sanoa, et johtuuko siitä kun toisen vaihdekepin laitoin kun tein sen vaihdevälin lyhentimen vai mahtoikohan vanhassakin olla jo tuota klappia... Poikittain klappia on paljon vähemmän jos ollenkaan.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Kuinka teit vaihdon? Pitikö konetta nostaa tunkilla, jotta sai vanhan tuen pois? 8-venttiiliseen ysikymppiin on tullut etutuki vaihdettua, mutta onkos 16V koneessa vaihtotyö vaikeampi tehdä?Kesän alussa kytkinremontin yhteydessä vaihdettiin juuri se etummainen hydraulituki ja ylim. liikkeet loppuivat siihen. Nyt on kyse lähinnä kepin liikkeestä esim. vapaalla olleessaan, jota on pitkittäissuuntaan joku 1-3cm.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vein auton pajalle osien kera ja kävin hakemassa seuraavana päivänä pois antaen tästä 140e (laajan kytkinremontin yhteydessä teetetty työ). Eli en osaa valitettavasti kertoa kun on peukalo keskellä kämmentä..Teemu kirjoitti:Kuinka teit vaihdon? Pitikö konetta nostaa tunkilla, jotta sai vanhan tuen pois? 8-venttiiliseen ysikymppiin on tullut etutuki vaihdettua, mutta onkos 16V koneessa vaihtotyö vaikeampi tehdä?Kesän alussa kytkinremontin yhteydessä vaihdettiin juuri se etummainen hydraulituki ja ylim. liikkeet loppuivat siihen. Nyt on kyse lähinnä kepin liikkeestä esim. vapaalla olleessaan, jota on pitkittäissuuntaan joku 1-3cm.
Saako näitä valmiina? Sorvit ja värkit löytyy vaan jos hinta on suhteellisen edullinen niin ostoo valmiina. On mun vapaaaika vaan niin kallista.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Jos näköjään kiinnostusta löytyy eikä valmiita saa suht edullisesti niin pistetään CNC- sorvi pyöriin. Pistäkää halukkaat meiliä mulle jos kiinnostaa, niin duunaan tässä syksyn aikana valmiin setin, ohjeineen ruuveineen päivineen. Tuttu saabisti oli duunannut sellasen, niin siltä löyty ohjeet/vinkit. Pistäkee meiliä tommi.kankaanpaa@intech.fi
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147