Kytkimen neste letku / putki.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja toms »

Huomasin tuossa kovilla reilun -30 asteen pakkasilla et kytkinneste putki tihkuu siitä letkun prässiliitoksesta , johtuen luultavasti kovasta pakkasesta / kovettuneesta kumista/ kylmänkutistamasta kumista/iästä jne.yhteisvaikutuksesta.

Onko muut havainneet moista ja onko kukaan koskaan prässännyt uutta letkua ko. putkeen ?
Mikä oli letkun materiaali, normaali hydrauliikkaletku vai teflon?

Ei taida marmoritiskiltä saada enään uutta... ????
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24074
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

speedparts
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7574
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja mestari »

hi flex ja pidot paranee
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja toms »

Hi Flex ? Tarkenna letkuntyyppi, kiitos.
normi hydrauliikkaletku ei taida käydä ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

toms kirjoitti:Hi Flex ? Tarkenna letkuntyyppi, kiitos.
normi hydrauliikkaletku ei taida käydä ?

Teräspunosletku koko matkalle sylinteristä sylinteriin niin pitäisi kestää, meillä maksoi n. pari kymppiä.

http://www.dunlophiflex.fi
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja toms »

Millainen teräpunosletku ? Teflonsisustainen ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja toms »

Tilasin Speedpartsilta uuden ja mallia vahvistettu teräpunos-juttu.
Ei tuntunut löytyvän EPDM- kumisisus letkulla olevaa paineenkestävää 6 mm oikein mistään äkikseltään.
Normaali hydrauliikkaletku ei käy koska siinä on NBR sisäkumi ja se ei kestä pitemmän päälle jarrunestettä.
Huom. Jos jarruneste tai jähytysneste yms hommiin laitata o-renkaita yms niin ne pitää olla EPDM kumisia, ei NBR.

Kun saan uuden ja nään letkun mistä tehty niin hommaan ko. letkua vaikka kivennavan takaa ja rässään vanhaan putkeen uuden.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kestääkö teräspunos-teflon letku jarrunestettä?

Ja tosiaan vanhaan putkeen vaihtaa jos ei ole ruosteessa.

Joku sopiva prässi systeemi vaan pitää olla. Jarruissa ainakin voi olla parisataa baaria painetta hetkellisesti kun oikein survoo.

Kytkimessä ei niin paljoa.
99T-museopeli
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja toms »

Teflon- teräspunos kestää kyllä.
Ei oo aikaa irroittaa vanhaa ja lähtä purkamaan sitä ja rässään uutta jne. vaan uutta kehiin niin pääsee heti liikenteeseen, kestää taas 23 vuotta tai kauemmin..... :wink:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

mestari kirjoitti:hi flex ja pidot paranee
PMCPolarteknik ja pidot jatkuu....
http://www.pmcpolarteknik.com

Ja ihan vinkkinä, kyllä minä monenlaisia putkia pystyn Jyväskylän konttorilla
väsäämään...
Ja jos malli on mukana niin vielä paremmin.
Muistaa sitten sanoa tiskillä että tämä on SAABin letku, volvoihin yms kikottimiin
en tee minkäänlaisia letkuja.
Täytyyhän nyt joku taso säilyttää... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Toivottavasti oli vitsi Volvoista yms. Tampereen polarteknikillä kieltäydytään heti ja vieläpä erittäin tylysti tekemästä mitään letkua, jos mainitsee että tulee autoon...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Coltti kirjoitti:Toivottavasti oli vitsi Volvoista yms. Tampereen polarteknikillä kieltäydytään heti ja vieläpä erittäin tylysti tekemästä mitään letkua, jos mainitsee että tulee autoon...
No ne on nuo hämäläiset tuollaisia.... :?

ja joka päivä teemme ( ja Tampereella tehdään ) useita letkuja jotka menevät Kuorma-autoon,
Polttoainepuolelle,hydrauliikkapuolelle,ilmastoitiin yms.....
Miten tuo kuorma-auto on systeeminä on sitten niin erilainen kuin henkilö-auto..?
Melkolailla samat litkut kulkee letkuissa ( tosin jarruissa on eroja )
ja hydrauliikan osalta paineet on kuorma-autoissa kovemmat.

*eikä se mikään vitsi ollut, SAABin systeemit on tullut tutuksi vuosien varrella
nämä muut on hämärän peitossa, joten en lähde arvailemaan muiden merkkien jippoja*

pst...nestejarruletkuja emme valitettavasti tee.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja toms »

Heti löytyi .SEL EN 856 4SP-letku. Räjähdyspaine 1800 bar yms. :lol:
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Kytkimen neste letku / putki.

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

toms kirjoitti:Heti löytyi .SEL EN 856 4SP-letku. Räjähdyspaine 1800 bar yms. :lol:
Räjähdys ja työpaine on kaksi erilaista asiaa.
WP ( Work pressure ) voi esim..olla 300bar ( Sykkivä paine )
Mutta ( BP= Burst Pressure ) tasainen paine voi olla esim tuo 1800bar
Letkut mitoitetaan aina työpaineen mukaisesti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin