OG900 - renkaat
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: OG900 - renkaat
108 jakoiset peltivanteet ,kesärenkailla nolla euroa itse kaivaen lumihangesta ovat pinossa riihen takana. nouto en lähetä ,enkä ota kuvia .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: OG900 - renkaat
vähä turhan kaukana... kyllä noita tuntuu tosiaan löytyvännalleolut kirjoitti:108 jakoiset peltivanteet ,kesärenkailla nolla euroa itse kaivaen lumihangesta ovat pinossa riihen takana. nouto en lähetä ,enkä ota kuvia .
Re: OG900 - renkaat
Tuossa tuli hipaistua aikaisemmassa kuvassa ollutta vannepinoa ja toki se kaatui/purkaantui parkettilattiaa vasten. En nähnyt ainakaan maalipinnassa mitään kummempia, mutta ovatko voineet mennä epäsuoriksi?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 - renkaat
Aiheeseen liittyen, uudet kesärenkaat ovat hankintalistalla, ja eri vaihtoehtoja punnitessani löysin ADACin tuoreen kesärengastestin. Rengas-online.comista taas näyttäisi saavan kohtuullisella hinnalla tulosten kärkipäähän sijoittuneet Uniroyalin RainExpertit, mutta jostakin syystä kyseisessä renkaassa 195/65/15-koko on halvempi kuin 185/65/15.tturku kirjoitti:Mimmin ilmoittama on se oikea suosilteltu koko, mutta kyllä noi 195/65R15 renkaatkin mahtuvat ongelmitta pyörimään ja ovat myös halvemmat, koska yleisempi koko. Ainakin omassa 2d 900 mahtuvat hyvin alle. Myöskin mittarivirhe melkein nollaantui
Mahtaako kenelläkään olla siis kokemusta siitä, mahtuuko tuo korkeampi & leveämpi koko pyörimään ongelmitta myös Lesjöforsien kanssa - täydellä kuormallakin?
Toisena havaintona, nopeusluokan päivitys T:stä H:hon maksaisi Uniroyalin 195/65/15-koon sarjassa vain noin kympin, mutta saako tuolla investoinnilla minkäänlaista parannusta ajo-ominaisuuksiin? T:nhän kun sinänsä jo pitäisi riittää vanhalle 900i 8v:lle.
#2913
900 i -88 (VA)
900 S -96 (KA)
9-5 SE -99 (KA)
900 i -88 (VA)
900 S -96 (KA)
9-5 SE -99 (KA)
Re: OG900 - renkaat
Riippuu melko paljon vanteista tai lähinnä ET:stä itsellä on ollu madallettuna, tonnarin vanteilla moiset ilman onkelmia.espell kirjoitti:Rengas-online.comista taas näyttäisi saavan kohtuullisella hinnalla tulosten kärkipäähän sijoittuneet Uniroyalin RainExpertit, mutta jostakin syystä kyseisessä renkaassa 195/65/15-koko on halvempi kuin 185/65/15.
Mahtaako kenelläkään olla siis kokemusta siitä, mahtuuko tuo korkeampi & leveämpi koko pyörimään ongelmitta myös Lesjöforsien kanssa - täydellä kuormallakin?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG900 - renkaat
Ainakin nopeamman luokan renkaat pääset uusimaan aiemmin kuin hitaamman, koska ne pääsääntöisesti kuluu pehmeytensä takia nopeammin...espell kirjoitti:
Toisena havaintona, nopeusluokan päivitys T:stä H:hon maksaisi Uniroyalin 195/65/15-koon sarjassa vain noin kympin, mutta saako tuolla investoinnilla minkäänlaista parannusta ajo-ominaisuuksiin? T:nhän kun sinänsä jo pitäisi riittää vanhalle 900i 8v:lle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG900 - renkaat
Ja saat paremman ajettavuuden, kun renkaassa on pehmeämmän pinnan lisäksi jäykempi runko. Mukavuus onkin sitten makuasia, kummasta tykkää enemmän - minen oo vuosikausiin autojeni alle V:tä hitaampaa kesäkumia ruuvannut (pl. 900CD, jonka alle sujahti H-kumit 2005).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Aero"
- Viestit: 364
- Liittynyt: Ke Helmi 11, 2004 13:19
Re: OG900 - renkaat
Mitäpä mieltä olette jos satkussa on talvirenkaana 165 R15 rengas?Joko alkaa olla vähän liian kapea?Ainakin jotkut kehuvat miten hyvin ainakin lumella kulkee.Ilmeisesti näin kapeita kiekkoja ei enää uutena saa, eli taitaa olla koko 185 minimi tänä päivänä.Ja vielä yksi kyssäri, talvirenkaaksi 185mm vai 195mm ja miksi?Kiitos!
Re: OG900 - renkaat
Muistan itse hyvin kuinka satkun ajo-ominaisuudet muuttui selvästi huonompaan, kun renkaiksi tuli 195/60 H:n jälkeen 185/65 T:t, lähinnä nimellisen rahansäästön vuoksi. *tutus kyllä ylitti ns. mukavuuden moninkertaisesti. Jokainen tietysti tykkää mistä haluaa, mutta enää en kyllä vaihtaisi hyväksi havaittua toiseen.aero kirjoitti:Ja saat paremman ajettavuuden, kun renkaassa on pehmeämmän pinnan lisäksi jäykempi runko. Mukavuus onkin sitten makuasia, kummasta tykkää enemmän - minen oo vuosikausiin autojeni alle V:tä hitaampaa kesäkumia ruuvannut (pl. 900CD, jonka alle sujahti H-kumit 2005).
Re: OG900 - renkaat
Jos tuota 165:sta saa uutena niin mahtaako ainakaan olla ihan uusinta uutta. Kantavuuden kanssakin voi olla siinä hilkulla.Henna Makkonen kirjoitti:Mitäpä mieltä olette jos satkussa on talvirenkaana 165 R15 rengas?Joko alkaa olla vähän liian kapea?Ainakin jotkut kehuvat miten hyvin ainakin lumella kulkee.Ilmeisesti näin kapeita kiekkoja ei enää uutena saa, eli taitaa olla koko 185 minimi tänä päivänä.Ja vielä yksi kyssäri, talvirenkaaksi 185mm vai 195mm ja miksi?Kiitos!
Tuskin niin paljoa ajelet auraamattomilla teillä että kapeammasta olisi mitään hyötyä, sitä vastoin auratuilla teillä leveämpään kuvioon mahtuu enempi lamelleja joten pitokin pitäis olla parempi.
Kapean paremmuusjutut perustunevat aikaan jolloin talvirenkaat muistuttivat piikitettyjä nappularenkaita jolloin renkaan ollessa kapeampi nastalle tuli enemmän painoa/pitoa. Siihen aikaan myös nastat oli isommat ja pito tais pääasiassa olla niiden varassa(siksi nykyiset rallipiikkirenkaat lienevät kanssa kapeita).
Itsellä satkuissa ollu pääsääntöisesti 195/65-15 talvella koska silloin on saanu maavaraa vähän enempi ja muutenki näyttää pyöräkotelot vähän täydemmiltä.
Ja ainakin mulla on ollu löysempiä 185/65 nakkeja mitä 195/65. Taitaa riippuu enempi merkistä ja mallista kuin pienestä kokoerosta.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: OG900 - renkaat
Toisaalta tuo hitaamman nopeusluokan parempi kulutuskestävyyskin houkuttelisi, koska, jos auto itsessään pysyy kasassa, renkailla olisi aikomus ajaa useampikin kesä. Mutta jos valitsee XL-rungolla olevan tavallisen sijaan, mahtaako tuolla olla minkäänlaista havaittavaa vaikutusta kantavuuden nousun lisäksi (mikä sinänsä on aika epäolennaista kun 195/65/15:n 91:kin ymmärtääkseni riittäisi hyvin) myös ajo-ominaisuuksiin? Tyhmä kysymys ehkä, mutta ennen Camskillin valikoiman & hintojen selaamista koko käsite eXtra Load / Reinforced oli allekirjoittaneelle tuntematon.aero kirjoitti:Ja saat paremman ajettavuuden, kun renkaassa on pehmeämmän pinnan lisäksi jäykempi runko. Mukavuus onkin sitten makuasia, kummasta tykkää enemmän - minen oo vuosikausiin autojeni alle V:tä hitaampaa kesäkumia ruuvannut (pl. 900CD, jonka alle sujahti H-kumit 2005).
#2913
900 i -88 (VA)
900 S -96 (KA)
9-5 SE -99 (KA)
900 i -88 (VA)
900 S -96 (KA)
9-5 SE -99 (KA)
Re: OG900 - renkaat
Veikkaan ihan pakettiautoista saadun kokemuksen perusteella, että tommonen kantavampi rengas on myöskin vajaalla kuormalla ajettaessa epämukavampi, ellei rengaspaineita laske pienemmiksi, kuin ohjekirja sanoo. Ite en ainakaan laittaisi 900:aan mitään XL-runkoista.espell kirjoitti:
Toisaalta tuo hitaamman nopeusluokan parempi kulutuskestävyyskin houkuttelisi, koska, jos auto itsessään pysyy kasassa, renkailla olisi aikomus ajaa useampikin kesä. Mutta jos valitsee XL-rungolla olevan tavallisen sijaan, mahtaako tuolla olla minkäänlaista havaittavaa vaikutusta kantavuuden nousun lisäksi (mikä sinänsä on aika epäolennaista kun 195/65/15:n 91:kin ymmärtääkseni riittäisi hyvin) myös ajo-ominaisuuksiin? Tyhmä kysymys ehkä, mutta ennen Camskillin valikoiman & hintojen selaamista koko käsite eXtra Load / Reinforced oli allekirjoittaneelle tuntematon.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: OG900 - renkaat
Itselläni on kokemusta kahdesta pakettiautosta/lava-autosta. Defenderiin pitää renkaisiin laittaa lähes 4 bar painetta, muuten ajettavuudesta ei voi oikein puhuakaan. Hiluxin renkaissa on noin 2.6 bar painetta ja yhtään vähempää rengaspainetta en ottaisi. Landrover on noin 2 tonnia painava ja Hiilux 1.85 tonnia.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 - renkaat
OG900 2.1i ennen:
... ja jälkeen:
... ja jälkeen:
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Re: OG900 - renkaat
Meni paskasemmaksi tuossa ajossa, kun tiet eivät vielä ole hyvät.
Ulkonäkö autolla kohosi uusiin lukemiin ja myös ajo-ominaisuudet!
Vanteiden asentamisessa autoon paikoilleen oli pientä ongelmaa. Auton keskiöt putsattiin ruosteesta ja tarkistettiin vanteiden keskiaukon koko. Ja myös auton keskiöiden. Auton keskiö oli 65mm ja vanteiden 64mm, joten niitä jouduttiin hieman hiomaan. Tämän jälkeen paikoilleen menivät kuin ajatus.
Ulkonäkö autolla kohosi uusiin lukemiin ja myös ajo-ominaisuudet!
Vanteiden asentamisessa autoon paikoilleen oli pientä ongelmaa. Auton keskiöt putsattiin ruosteesta ja tarkistettiin vanteiden keskiaukon koko. Ja myös auton keskiöiden. Auton keskiö oli 65mm ja vanteiden 64mm, joten niitä jouduttiin hieman hiomaan. Tämän jälkeen paikoilleen menivät kuin ajatus.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003