OG900 - renkaat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3856
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Viimeisin kuva, joka on otettu vahauksen jälkeen.

Kuva
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Lainaan vanhaa topiccia, kun omakin kymysys koskee renkaita.
vm. -89 8v ruiskusatkuun olen hommaamassa nastarenkaita ja renkaan koko hieman mietityttää. Vanhat kumet kokoa 185/65R15, mutta opaskirja sanoo 8v ruiskusatkun oikeaksi rengaskooksi 175/70R15. Leveyshän ei haittaa, kun juuri tuon 10 verran saa heittää suuntaan tai toiseen, mutta onko korkeuden numerolla väliä (65vs70)?
Siksi kyselen kun 185/65r15 kumet meinasin hommata, mutta aloin miettiä tuleeko korkeusprofiilin kanssa ongelmia katsastuksessa. :?
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja aero »

LeKe96 kirjoitti:Vanhat kumet kokoa 185/65R15, mutta opaskirja sanoo 8v ruiskusatkun oikeaksi rengaskooksi 175/70R15. Leveyshän ei haittaa, kun juuri tuon 10 verran saa heittää suuntaan tai toiseen
30mm saa heittää suuntaan tai toiseen lain puolesta. Ajo-ominaisuuksiltaan 185/65R15 pitäisi olla melko bueno talvirengas vanhasatkuun.
LeKe96 kirjoitti: mutta onko korkeuden numerolla väliä (65vs70)?
Isommassa vierinkehässä on aina puolensa, mutta ei tuosta erosta mitään haittaa ole, etenkään kun leveneminen kompensoi sitä osittain.
LeKe96 kirjoitti: Siksi kyselen kun 185/65r15 kumet meinasin hommata, mutta aloin miettiä tuleeko korkeusprofiilin kanssa ongelmia katsastuksessa. :?
Ei tule, hae alle vaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
LeKe96
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: To Tammi 31, 2013 16:48
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja LeKe96 »

Hieno homma, kiitos nopeasta vastauksesta. :)
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Voi olla jopa hankalaa löytää tuossa rekisteriotteen koossa olevia renkaita. 185/65R15 taasen on erittäin yleinen koko. Hyviä kokemuksia tuosta koosta itselläkin. Siitä vaan rengaskaupoille. Jos on esim. 6,5" leveet aluvanteet, niin ajolleen voi 195/60R15 olla myös oikein oivallinen koko. Tommoset oli itsellä taannoin 900i -88:ssä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1426
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja HEV »

Olen käyttänyt 99:ssä ja satkussa kokoja 155/80-15, 175/70-15, 185/65-15 ja 195/60-15, joiden halkaisijat ovat välillä 62,5-61,1 cm ja kaikki ovat toimineet hyvin, mutta esim 195/65-15 tuntui jo harventavan välitystä ja oli aika pullean näköinen (vaihdoin pois).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Mistähän vielä saisi 155/80-15 ja 175/70-15? Meilläpäin ei rengaskaupat tuntenee enää ollenkaan, ainakaan ns. merkkirenkaissa. Vois jo ihan polttoaineenkulutuksen takia koettaa soukempia renkaita. Ja on tuolla yksi auto, missä nuo 175:t on olleet ihan ensiasennuksena. Mukavaa olisi saada siihen orkkiskoko aikanaan museoinnin myötä.
Avatar
Mikko_H
"Hirsch"
Viestit: 988
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 16:58
Paikkakunta: Äänekoski

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja Mikko_H »

Kuuppapuolella on tarinaa 155 renkaista, esim: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=10&t=141764
Eppäilen, että nykyaikaiset 185 leveet rullaa herkemmin kuin todennäköisesti vanhaa suunnittelua olevat Vredesteinit, Toyot tms.
Mutta jospa ilmanvastus on ratkaisevasti pienempi muutama cm2 pienemmällä poikkipinta-alalla :wink:
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja MrG »

Hankook ainakin valmistaa nastarenkaana 165/80-15 mulla oli ysikympissä sellaset, maksovatki huikeat 250€/sarja muttei niissä kovinkaan häävi pito ollut varsinkaan jäätiköllä, sohjossa ja lumisateessahan ne oli verrattomat :D
mooritz
"Aero"
Viestit: 424
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 15:49
Paikkakunta: Varkaus

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja mooritz »

Vammalan renkaassa hyllyssä 155/15 rengasta about 600 e nastoitettuna.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 339
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Käykö 185/60 R 15 satkuun ? Hakkapeliitta 10 ja sunbursteille ajattelin... Saisi vähän käytettynä .. 🙄 vanhat muistaakseni 195/65
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kehä lähinnä vertaa 195/60 tai 185/65 eli paljonko mittariheittoa tulee noihin. Kantavuus noissa riittänee..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
kaneali
Matalapaineturbo
Viestit: 155
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 18:33
Paikkakunta: Loviisa

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja kaneali »

Terve
Asiaa voidaan tarkastella monelta kantilta. Ainakin : Että sopiiko ja täyttääkö Traficomin määräyksen.
Nyrkkisääntönä muutoksissa että esim. jos pienennät leveyttä yhdellä koolla niin kasvata poikkileikkausta samoin yhdellä
tuolloin vierintäkehä pysynee riittävän lähellä tilannetta ennen muutosta.
Eli jos alkuperäinen195/65-15 niin tuosta voidaan mennä ylöspäin esim. 205/60-15 tai alas esim.185/70-15.
Kysymässäsi rengaskoossa on vierintäkehä n.5% pienempi joten mittarivirhettä syntyy.
Kantavuus riittänee jos renkaassa olevat Load Index luvut lähellä toisiaan.
Jos menet tuolla koolla niin katsastuksessa voidaan pähkäillä seuraavaa :Näyttääkö mittari riittävän oikein (rajat E sääntö 39:ssä)
Muistaakseni puhutaan juuri tuosta 5%:n ylittävän kehän muutoksen kompensoinnista mittariin. Voin olla väärässäkin Tarkistan.

Lisäksi muutoksissa yleisesti tietysti pakkopullana :sopiiko vanteelle, mahtuuko pyörimään (jousituksen joustotkin huomioiden ) ,mikä on maavara muutoksen jälkeen, mahdollisesti valaisinten alareunan korkeus?
Ilman muutoskatsastusta tehtävää renkaiden muuttamisen raja-arvoja on uusimmassa määräyksessä väljennetty.
Jos kiinnostaa lue "Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen" siellä kohdat 2.5.1, 3.13 ja 4.8
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja aero »

Eikös satkun orggikset tuppaa olemaan linjaa 185/65R15 / 195/60R15? Eli tuo mitä Kuparikin totesi, noihin kannattaa verrata.

Tuosta tuo 185/60R15 tosiaan tiputtaa vierinkehää hitusen. Sinänsä aika nyanssia, mutta on se siinä mielessä kamalaa että Saabin mittari alkaa näyttämään karvan ylikovaa, eli yleensä niin pirun tarkkaan viisariin syntyy mittarivirhe. 195/65R15 saattaa satkussa olla jopa laiton nimenomaan mittarivirheen osalta (mittari ei ikinä saisi näyttää vähempää nopeutta kuin mitä auto kulkee, toiseen suuntaan saa heittää muistaakseni 10%).

Vähän jo mietin että Hakkapeliitta 10 kuulostaa turhan antiikkiselta siihen että jotain niistä jopa maksaisi, mutta tosiaan uusi numerointihan on kanssa jo siinä menossa :D
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: OG900 - renkaat

Viesti Kirjoittaja pela »

195/65 R 15 laiton? Katsastuksessa ainakaan asiasta ei ole sanottu. Musta huonoin juttu tästä koosta on se että takana kovimmissa joustoissa rapasauttaa
kuultavasti puskurilta tulevan sivulevyn kaarilistaan. Ainakin kun alla on tonnarin Sunburst vanteet. Tätä ongelmaa ei 185mm rekailla ole.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Vastaa Viestiin