Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Skarppi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 11:14

Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja Skarppi »

Käynnistettäessä pelkästään naksahti. Tarkistin akunkenkien kiinnityksen. Ei auttanut. Lisävirran antaminenkaan ei auttanut mutta kevyesti toisella autolla nykäisemällä lähti käyntiin. Kävi jonkin aikaa hyvin mutta parinkymmenen kilometrin ajon jälkeen sammui seisoessa. Virta tuntui loppuvan. Lähti taas vetämällä käyntiin mutta ei käynyt kuin muutaman sata metria ja sammui taas. Hinattiin suoraan korjaamolle missä olivat vaihtaneet lataussäätimen ja hiilet. Ja nyt tuntuikin pelittävän hyvin.

Yön yli seisottuaan kuitenkin taas pelkästään naksahti. Ja olin saavinani ovenpielestä kunnon sähköiskunkin (mikä tietysti voisi selittyä kuivalla kelilläkin, -16 pakkasta). En ehtinyt sen enempää ihmetellä kun piti lähteä töihin.

Mistäs etsisin vikaa seuraavaksi?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Skarppi kirjoitti: Mistäs etsisin vikaa seuraavaksi?
Akusta, starttimoottorista, laturista ja maadoituksista.
Eli tarkista akun varaus. Jos lähtee auto käyntiin, mittaa latausjännite.
Jos akku OK mutta silti vaan naksuu, kolauta startin kylkeen vasaralla tms. ja koita uudestaan.
Tarkista ja putsaa maapisteet/kaapelit. Olennaisimmat löytyy seuraamalla akun maapiuhaa ja syylärin alareunan liepeillä olevasta palkista.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

Tätä "naks"-vikaa on nyt tänä talvena ilmennyt monella foorumin käyttäjällä, myös allekirjoittaneella. Aamun ensimmäinen startti on siis keleistä riippuen erittäinkin tiukassa. Aika vahva yhteisymmärrys asiasta on ollut että vika on starttimoottorissa.
Itselläni tätä ongelmaa esiintyy kokemusten perusteella silloin kun lämpötila laskee alle miinus viiden. Virtalukon ränkyttämisellä viidestä kahteenkymmeneen minuuttiin auto kuitenkin aina on startannut, joskin todella turhauttavaa se on.
Itse pääsen auton alle vasta kuitenkin kesällä, joten kevättalvi on jaksettava tuota ränkytystä. Saapahan sitten ensi talvena taas ihmetellä että mistä vikaa seuraavaksi etsitään, jos ei vaihdettu startti auta.
Sähköiskuja olen myös silloin tällöin ovenpielestä saanut, mutten kyllä ole jaksanut sitä suuremmin kummastella...
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Koita ensin käynnistyskaapeleilla ja toisella akulla/autolla auttaen.
Jos ei starttaa, tarkista maadoitukset. Jos kunnossa, vaihda startti.
On helppo homma varsinkin kaasaripeleihin. Ihan turhaa äimistellä
sen enempää. Käytettyjä saa parilla kympillä, uusi maksaa satasen.

Lisää esim. tästä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=95043
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Skarppi kirjoitti:Hinattiin suoraan korjaamolle missä olivat vaihtaneet lataussäätimen ja hiilet. Ja nyt tuntuikin pelittävän hyvin.
Tuosta tulikin vielä mieleen, että varmaan olivat korjaamolla kattoneet, että liukurenkaat on kunnossa? Jos on heitetty uusi lataussäädin (jossa muuten hiilet on mukana) sen kummemmin tutkimatta, niin aika isolla todennäköisyydellä liukurenkaatkin voi olla loppu. Uusilla hiilillä heräsi vielä hetkeksi...
Eli ennen kuin ostat uutta akkua, niin varmista se latausjännite / liukurenkaiden kondis.
Skarppi
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2010 11:14

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja Skarppi »

Missäs siinä muuten sijaitsee startti?
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

imu tai pakosarjan alla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

nalleolut kirjoitti:imu tai pakosarjan alla.
-84 saakka pakosarjan alla
-85 -> imusarjan alla
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7471
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja mestari »

puutiikeri kirjoitti: Itse pääsen auton alle vasta kuitenkin kesällä, joten kevättalvi on jaksettava tuota ränkytystä. Saapahan sitten ensi talvena taas ihmetellä että mistä vikaa seuraavaksi etsitään, jos ei vaihdettu startti auta.
Sähköiskuja olen myös silloin tällöin ovenpielestä saanut, mutten kyllä ole jaksanut sitä suuremmin kummastella...
saabin starttihan on muutes konehuoneessa ei tarvitse alle mennä. eikössen nyppää alle puolen tunninkin kenttäolosuhteissa...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

mestari kirjoitti: eikössen nyppää alle puolen tunninkin kenttäolosuhteissa...
Tuon sitte sulle -83 turbon tai -86 iivarin startin vaihtoon.. :mrgreen:
Pakosarjan alla olevasta katoaa virtajohdoista kuoret helevettiin ja esimerkiksi -86i startti, joka kaasarissa on ku pässin ottassa panee kaivelemaan pikkusen enemmän.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

lintta go go kirjoitti:
mestari kirjoitti: eikössen nyppää alle puolen tunninkin kenttäolosuhteissa...
Tuon sitte sulle -83 turbon tai -86 iivarin startin vaihtoon.. :mrgreen:
On muuten äärettömän perseestä vaihtaa -84 tai vanhempiin T8 motteihin startti. Menee pakosarjan irroittamiseksi jne :)
Ellei ole jo aiemmin uusittu, niin menee tosiaan satavarmasta ne piuhatkin uusiksi, koska ne kaikki eristeet johdoista todellakin hapertuu muruiksi :)
Notta siitä vaan "mestarille" viemään T8:a startin vaihtoon, maksaa ei tartte kuin max. puolen tunnin työstä :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

lintta go go kirjoitti:
nalleolut kirjoitti:imu tai pakosarjan alla.
-84 saakka pakosarjan alla
-85 -> imusarjan alla
en ruvennu rajaamaan koska ei ole tietoa onko kyseisessä autossa orggis moottori pellin alla ,mut noinhan se menee...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Könsikäs
"Hirsch"
Viestit: 718
Liittynyt: To Touko 21, 2009 13:00

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja Könsikäs »

Rehellisesti sanottuna en löytänyt starttia satkusta pitkään aikaan.
Mutta lopulta se imusarjan alta on löytyny.
Mitä pitää satkusta purkaa että sen saa irti?
Startin vinkuminen ja rohina alkaa jo käymään sietämättömäksi.
15cm matalampi caprice -83
Pontiac safari -87
Buick electra -84
Saab 96 -79
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Jos startti on imusarjan alla (-85 eteenpäin), niin homma on helppo.
Itse startti on lohkossa kiinni kahdella pultilla, 17mm lenkkiavaimella irti.
Startin takakiinnike on lohkossa kahdella pienemmällä pultilla, olisiko
avain ollut 10-12mm. Sitten vain johdot irti solenoidin päästä, eli mutteri
& lattaliitin ja tipautetaan startin takapää alaspäin huohotusletkun ohi
ja imusarjan alta pois. Mitään muuta ei tarvitse purkaa.

Otin romiksella tammikuussa (metri lunta ja -20) kaksi starttia irti kaasaripeleistä
joissa on enemmän tilaa, eikä hommaan mene missään tapauksessa puoltatuntia
enempää, jos nyt joskus on autoja korjaillut. Sisätiloissa startti vaihtuu rivakasti
turbopeliinkin, vaikka imuputket hiukan asiaa hankaloittavatkin.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
puutiikeri
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: Ma Heinä 06, 2009 15:28
Paikkakunta: Kempele

Re: Käynnistysvika + muuta sähköhäikkää, 900 vm -86

Viesti Kirjoittaja puutiikeri »

V.J.S kirjoitti: On muuten äärettömän perseestä vaihtaa -84 tai vanhempiin T8 motteihin startti. Menee pakosarjan irroittamiseksi jne :)...
Kyl, T16:ssa samoten. Todella nihkeässä paikassa eikä taatusti ainakaan yläkautta onnistu.
PR 900 LUX T16 5D '84
KA 9-5 2.3t Vector Wagon Biopower stage 1 '04
PR 9000 '85
Vastaa Viestiin