Saab 900i 87 kastelee tulpat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
saab900iat
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2010 18:11

Saab 900i 87 kastelee tulpat

Viesti Kirjoittaja saab900iat »

Elikkä omistan Saab 900i AT v-87 ja nyt talvella on ilmennyt sellainen ongelma että auto käynnistyy hetkeksi ja sammu noin 10 sekunin jälkeen tai sitten sytystä ei synny ollenkaan käynnistäessä. Kun olen ottanut sytytystulpat pois, ovat ne olleet kastuneita ja kun olen kuivanneet niitä ja laittanut takaisin on auto käynnistynyt hetkeksi mutta sammunut sitten taas. Autossa on ollut ongelma ruiskutuksen kanssa, kun tarpeeksi kaasua on annettu tyhjäkäynnilla ovat tulpat kastuneet mutta se on kyllä käynnistynyt ja voitu ajaa mutta nyt se ei enää pysy käynnissä. Sytystulpat ovat tänä vuonna uusittuja. Missä vika?
jka
"Aero"
Viestit: 408
Liittynyt: Ti Syys 30, 2008 18:32
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Saab 900i 87 kastelee tulpat

Viesti Kirjoittaja jka »

Koita ottaa kaasuläppäkotelon päällä olevasta lisärikastussuuttimesta liitin irti, lisärikasin rupee vanhemmiten jäämään päälle ja kastelee tulpat.

Meillä oli itsellä yhdessä satkussa kans sama vika, johto irti niin ei haitannut mitenkään mutta kylmällä ilmalla tarttee pistää liitin käynnistyksen ajaksi kiinni.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
XJ6
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Su Syys 20, 2009 18:07
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 900i 87 kastelee tulpat

Viesti Kirjoittaja XJ6 »

Moro!
Omassa oli samoja oireita, kasteli tulpat aika herkkään.
Suuttimet ei toiminut kuten piti. Liotin sinolissa vuorokauden ja tankkiin lisäsin ruisku puhdistus ainetta maksimi määrän, auttoi. bensa ei tullut kunnon sumuna. Otin suuttimet aluksi irti ja kokeilin minkälaisen sumutus kuvion ne tekee, no kaksi neljästä suurinpiirtein heitti pisaroita tasaisen sumun sijaan. Ja sitten NGK tulpilla saa nakata vesilintua, tai mitä haluaa, ne on ihan surkeita...
Saab 9-3, Rover 75, Triumph TR4 (MR), Triumph Herald 13/60 (MR), Triumph Courier 2kpl, Jaguar XJ6, Jensen Interceptor 7.2 , Cezeta 501 (MR) Jaguar X type
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saab 900i 87 kastelee tulpat

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jes, laita Denson tulpat, joku W20 EPU vaimikäseoli. Kestävät kastumista paljon paremmin kuin kerrasta pimenevät NGK:t.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Rate
"Tuplakaasari"
Viestit: 62
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 19:33

Re: Saab 900i 87 kastelee tulpat

Viesti Kirjoittaja Rate »

Meikeläisenkin 900i:ssä sama ongelma. Ekan kerran jätti tänään taipaleelle tulppien kastelun vuoksi. Lähti ekaks käyntiin, mutta uuvahti pytty kerrallaan ja siihen jäi.

Pitää mennä tsekkauttaa seokset. Kylmäkäynnistinpiirin olin jo kytkenyt irti.

Mistämuuten noita Denson tulppia saa? Siis täällä pääkaupunkiseudulla?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Saab 900i 87 kastelee tulpat

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Motonetistä muun muassa, sekä aika monesta muustakin varaosakaupasta joilla on Denson tulppaa valikoimissa.

Tuo tulppien vaihto on sitten vain vian oireiden hoitoa, ei itse vian hoitoa. Eli tulppien kastelu ei ole ns. ominaisuus toimivassa systeemissä.
Eli kk-suuttimen + ruiskusuuttimien toiminta (ei tiputtele tms), ohjauspaineet yms. normisetit tarkastukseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 900i 87 kastelee tulpat

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onko bensaa tankissa? Itellä ton projekti 99:n kanssa tuli tuokin koettua, että bensa loppui oman hallin pihalle. Olin ajanut vissiin tankin tyhjäksi siirtelemällä autoa ees taas. Se teki juuri tuolleen hauskasti, että kone hörähti aina uudestaan käyntiin, muttei pysynyt käynnissä. Ei sitä heti uskoisi että bensan lisäys korjasi vian. :lol:

Tuo startissa hörähdys ja sammuminen, siitä toisella startilla käyntiin - ilmiö johtuu liian suuresta ohjauspaineesta (joka vieläpä yleensä kompensoidaan nostamalla perusseosta). Sensijaan jos auto ei tosiaan lähde käyntiin sadannellakaan startilla, niin kannattaa kokeilla bensareleen hypyttämistä. Ei olisi mikään harvinaisuus että bensarele ei kytkekään pumppua päälle, kun kone on lähtenyt käyntiin. Tuossa -87:ssa on vielä bensareleen kaverina sellainen vahvistin sytkäsignaalijohdossa, joka voi mennä rikki, jolloin bensarele ei "näe" moottorin käynnistymistä.

Vielä yksi perus juttu k-jetronic ruiskujen kanssa tappeleville. Jos kone saa liikaa bensaa ryyppysuuttimen ansiosta, niin kannattaa vaan pitää starttia päällä aina 15sekuntiin asti. Ryyppysuutinta näet ohjaa sellainen mutikka, kun lämpöaikakytkin. Tuo aika merkkaa sitä, että tietyn ajan päästä starttauksen aloittamisesta ryyppy katkaistaan pois ja yleensä siinä vaiheessa kone jysähtääkin käyntiin. Tyypillisin tuollainen tilanne tulee omilla kertyneillä (noin 200tkm) kokemuksilla K-jettien kanssa yleensä talvella kauppareissulla. Tulen lämpimällä autolla kauppaan, auto seisoo 30min ja sitten startissa kastelee tulpat...

ps. Nippon Densot k-jettiin tulpiksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin