Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

Tuosta viivästyksen poistosta ahdoilla tuli mieleen, että mahtaisiko toimia jos tekisi ap/yp-letkuun haaran, joka kulkisi esim. takaisin ahtimen taakse, ja laittaisi siihen takaiskuventtiilin siten päin, että päästäisi ainoastaan paineet pois? Sitten vielä solenoidiventtiili siihen letkun varteen, niin saisi viivästyksen takaisin toimintaan jos ajelee bensalla. Letku on kuitenkin sen verta ohut että sen ei luulis ihan hirveästi paineita karkuun laskevan, etenkin jos käyttäisi pientä kuristinta letkussa ennen haaraa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

^^ Tätä voisi kyllä koittaa... Pitää laittaa painemittari samaan letkuhässäkkään, että voi todentaa kytkennän toiminnan.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Eka tankillinen takana ja kulutus 12,9l/100km. Nyt koitetaan seuraava ajaa normaalisti (siis ei koko ajan lappu lattias) :D
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
Lusky
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: To Loka 06, 2011 14:37
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Lusky »

Nyt kulkee tuo omakin Satku viinalla! 16v 89- vihreä kaunotar on sitä myös päästöiltään! Käy kuin enkeli, eikä mitään räkimisiä tai nykimisiä eilisellä testilenkillä. Vielä jäi bensaa tosin tankkiin, että ihan puhtaasti ei vielä etanolilla mennä. Suurkiitos ahietalahdelle ja Hessulle! Ja Flexitune 2 purkilla siis konvertoitu.
Saab 9-3 MY99 2,0T "Biopower" E85
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

ahietalahti kirjoitti: Orggiset on 260cc ja uudet on nyt sitten 350cc. Toivotaan, että jää ilman flextunea hieman laihialle, että saa sitten säädettyä sillä kohdilleen.
Ja minä kun luulin että tässä pääsis helpolla 8) . Jostain syystä mennyt nämä toukokuun keskustelut vähän ohi. Tulin vain tarkistamaan tilannetta, kun just meinasin tuota Flexi 2 boksi asentaa.

Olikos nuo sun originaalisuuttimet oli mallia "oranssi"
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

No suutinten asennushan on 1,5h juttu polttoainetukin modauksen kanssa. Tukkiakkaan ei tarvi modata, jos ostaa fyysisesti pitemmät suuttimet kuin nuo mitkä mulle tuli. Työkaluina rälläkkä, ruuvipenkki, pieni talttaruuvari, 17 ja 19 mm lenkit ja 12mm hylsy + lyhyt jatko + räikkä.

Mä en rehellisesti muista oliko mulla vihreät vai oranssit suuttimet, joskin ne isommat lucas suuttimet ne oli.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
kärkkäinen
"Hirsch"
Viestit: 708
Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja kärkkäinen »

Mistäs kaasariin on saatavissa suuttimia :?: Solex siis kyseessä.
hkylmala
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Touko 07, 2004 10:31
Paikkakunta: Tampere

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja hkylmala »

ahietalahti kirjoitti:No suutinten asennushan on 1,5h juttu polttoainetukin modauksen kanssa. Tukkiakkaan ei tarvi modata, jos ostaa fyysisesti pitemmät suuttimet kuin nuo mitkä mulle tuli. Työkaluina rälläkkä, ruuvipenkki, pieni talttaruuvari, 17 ja 19 mm lenkit ja 12mm hylsy + lyhyt jatko + räikkä.

Mä en rehellisesti muista oliko mulla vihreät vai oranssit suuttimet, joskin ne isommat lucas suuttimet ne oli.
Näinhän se on. Suurin vaiva lienee oikenlaisten suutinten löytämisessä, sekä suurten suunnitelmien siirtämisessä käytäntöön. Mahtaako puhtaan bensan käyttö onnistua suutinten vaihdon jälkeen? Eli meneekö väkisillä liian rikkaalle.

Minkälaisella laajakaistalambdalla olet seoksia mittaillut? Pikahakemisella laitteita näyttäis olevan parinsadan hintaluokassa.
Heikki K
96L -76 "Topasgul"
900 T16 -92 "Blueone"
Jatra
"Aero"
Viestit: 460
Liittynyt: Ke Kesä 30, 2010 12:13
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Jatra »

hkylmala kirjoitti:
ahietalahti kirjoitti:No suutinten asennushan on 1,5h juttu polttoainetukin modauksen kanssa. Tukkiakkaan ei tarvi modata, jos ostaa fyysisesti pitemmät suuttimet kuin nuo mitkä mulle tuli. Työkaluina rälläkkä, ruuvipenkki, pieni talttaruuvari, 17 ja 19 mm lenkit ja 12mm hylsy + lyhyt jatko + räikkä.

Mä en rehellisesti muista oliko mulla vihreät vai oranssit suuttimet, joskin ne isommat lucas suuttimet ne oli.
Näinhän se on. Suurin vaiva lienee oikenlaisten suutinten löytämisessä, sekä suurten suunnitelmien siirtämisessä käytäntöön. Mahtaako puhtaan bensan käyttö onnistua suutinten vaihdon jälkeen? Eli meneekö väkisillä liian rikkaalle.

Noista suuttimista vielä, että jätitkö esivastuksen kokonaan pois piiristä, ja kun itse en tota elektroniikkaosastoa oikeen apina-alkeita enempää handlaa, niin mikä ominaisuus suuttimessa on se, jota pitää pitää silmällä uusia suuttimia valittaessa, siis ilmoitetaanko niistä jokin ohmiluku tms.?

Ainakin noissa vanhemmissa matalapainekoneissa on vihreet suuttimet, ymmärtääkseni 14.0 on tuolloin systeemi, niin heittäisin lonkalta että tuossa ahietalahden autossa ois varmaan oranssit olleet, eli 14.1 ohjauksella. En oo tosin koko autoa ikänä nähnyt, niin tää on todella vaan kuullun perusteellaa heitetty arvaus.

Varsinkin jos myös ahtoja ja sytytystä(kunhan oikee lähetymistapa löytyy) värkkää etanolille sopivammaksi, niin vois kuvitella että ei bensalla ajelu oo mukavaa, taloudellista tai koneelle hyväksi, vaikka etanoliboksista se seoksensäätöruuvi löytyiskin. Jos "flexi" ominaisuutta ajatellen rakentaa, niin joutuu varmaan aika kompromisseja tekemään suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen kummalekin polttoaineelle.
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

kärkkäinen kirjoitti:Mistäs kaasariin on saatavissa suuttimia :?: Solex siis kyseessä.
Kannattaa varmaan porata isommaksi. En oikein osaa sanoa, että mistä niitä saisi. Jos orggistelu ei oo kaikki kaikessa, niin laita tämmönen: http://www.fastroadcars.co.uk/shop/inde ... oductId=34 siihen saa jokaisen osan varaosana.
hkylmala kirjoitti:inhän se on. Suurin vaiva lienee oikenlaisten suutinten löytämisessä, sekä suurten suunnitelmien siirtämisessä käytäntöön. Mahtaako puhtaan bensan käyttö onnistua suutinten vaihdon jälkeen? Eli meneekö väkisillä liian rikkaalle.Minkälaisella laajakaistalambdalla olet seoksia mittaillut? Pikahakemisella laitteita näyttäis olevan parinsadan hintaluokassa.
Jos ostaa sellaiset suuttimet mitkä on sopivasti tuosta 260cc-350cc välistä, niin molemmilla polttoainella varmaan onnistuu ajamaan. Ongelmaksi muodostunee sitten ruiskutusmäärän riittävyys, jos konetta alkaa vähänkin laittamaan.

Itsellä on Innovaten LC1 ja siinä on Boschin anturi. Maksoi hiukka päälle 200 ekua kun ostin sen pari vuotta sitten. olen tehnyt siitä sellaisen siirrettävän setin. Lambda putkeen ja pistoke tupankisytyttimeen ja rock rock.
Jatra kirjoitti:
hkylmala kirjoitti:
ahietalahti kirjoitti:No suutinten asennushan on 1,5h juttu polttoainetukin modauksen kanssa. Tukkiakkaan ei tarvi modata, jos ostaa fyysisesti pitemmät suuttimet kuin nuo mitkä mulle tuli. Työkaluina rälläkkä, ruuvipenkki, pieni talttaruuvari, 17 ja 19 mm lenkit ja 12mm hylsy + lyhyt jatko + räikkä.

Mä en rehellisesti muista oliko mulla vihreät vai oranssit suuttimet, joskin ne isommat lucas suuttimet ne oli.
Näinhän se on. Suurin vaiva lienee oikenlaisten suutinten löytämisessä, sekä suurten suunnitelmien siirtämisessä käytäntöön. Mahtaako puhtaan bensan käyttö onnistua suutinten vaihdon jälkeen? Eli meneekö väkisillä liian rikkaalle.

Noista suuttimista vielä, että jätitkö esivastuksen kokonaan pois piiristä, ja kun itse en tota elektroniikkaosastoa oikeen apina-alkeita enempää handlaa, niin mikä ominaisuus suuttimessa on se, jota pitää pitää silmällä uusia suuttimia valittaessa, siis ilmoitetaanko niistä jokin ohmiluku tms.?

Ainakin noissa vanhemmissa matalapainekoneissa on vihreet suuttimet, ymmärtääkseni 14.0 on tuolloin systeemi, niin heittäisin lonkalta että tuossa ahietalahden autossa ois varmaan oranssit olleet, eli 14.1 ohjauksella. En oo tosin koko autoa ikänä nähnyt, niin tää on todella vaan kuullun perusteellaa heitetty arvaus.

Varsinkin jos myös ahtoja ja sytytystä(kunhan oikee lähetymistapa löytyy) värkkää etanolille sopivammaksi, niin vois kuvitella että ei bensalla ajelu oo mukavaa, taloudellista tai koneelle hyväksi, vaikka etanoliboksista se seoksensäätöruuvi löytyiskin. Jos "flexi" ominaisuutta ajatellen rakentaa, niin joutuu varmaan aika kompromisseja tekemään suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen kummalekin polttoaineelle.
On siellä etuvastus edelleen, sitä ei tarvi poistaa sen merkitys on vähäinen virtaa rajoittavana tekijä, kun käytettävän suuttimen impedanssi on suuri ja vähenee koko ajan mitä suurempi impedanssista suutinta käytetään. Sen voi teoriassa ohittaa ja yksinkertaistaa järjestelmää sitenkin, että avauspulssia ei enää tarvita ja pelkkä pitopulssi riittää. Mutta tätä ei siis tarvi tehdä. Tässä tapauksessa fyysiset dimensiot ovat ohmilukua tärkeämmät koska pieni-impedanssijärjestelmään voi aina laittaa suuri-impedanssiset suuttimet. Mutta EI koskaan toisinpäin.

Pitää ilalla katsoa ne omat suuttimet. En kuollakseenkaan muista mitä väriä ne oli!
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Nyt se myrkyn lykkäs :evil: Puoli tuntia sai käynnistellä aamulla ennenkuin sain tulille. Mitään silmään osuvaa vikaa ei tullut vastaan kun silmäilin. Otin yhden tulpan irti ja katsoin tuleeko kipiniää niinkun ekana vianpaikallistamistoimenpiteenä. No tulihan sitä ja sitten kun panin tulpan takas, niin johan lähti... Ei voi käsittää mistä se mulle oli suuttunu. Illalla kumminkin ajamalla tuli siihen paikkaan mistä koitin käynnistää. 100km työmatkakin sujui mukavasti. Seurataan tilannetta.

Kulutus tuntuu tälle tankille olevan huomattavasti pienempi. Nyt 450km taulussa ja ei pala valo vielä. Edellisellä tankilla syttyi 380km kohdalla.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

Villi veikkaus on että kulutus sattuu jonnekkin 9,5-10,5l/100km maisemiin 20 kaupunki / 80 maantie ajossa. Tämä on enemmän kuin hyvä. Huomenna tankille.

Koitin tuota edellä mainittua juttua, jossa takaiskuventtiili olisi jakajan paineensäätöletkussa kiinni ja paine purettaisiin ennen ahdinta imuputkeen. Virranjakajalle ei näin tule ylipainetta, mutta paine ei nouse ahtomittarin keltaisen alueen puolen välin yli. Tulpassin sen imupuolen putken ja jätin kokeeksi takaiskuventtiilin puhaltelemaan tyhjää. Sama juttu. Heti kun laitoin virityksen takaisin orggistilaan, niin viisari nousi takaisin sinne mihin se on noussut tähänkin asti eli juuri punaisin rajalle.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jos sulla on imusarjasta tuleva paineletku yhdistetty ennen ahdinta niin se on käytännössä letkun kokoinen ahtovuoto, ei ihme jos ei ahdot nouse..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

jcarlson kirjoitti:Jos sulla on imusarjasta tuleva paineletku yhdistetty ennen ahdinta niin se on käytännössä letkun kokoinen ahtovuoto, ei ihme jos ei ahdot nouse..
:mrgreen:

Mutta mitenkäs jcarlson on itse toteuttanut tämän ahdonalaisen sytytysennakon myöhästyksen? Onko 900 16V pataan olemassa muka sisuskalullinen jakaja, jossa tätä myöhästysmahdollisyytta ei ole vai pitääkö vakiosta modata?

10,6l/100km oli kulutus. Viimeiseen 100km:n poljettiin jonkin verran, joten kai tuo alle 10/l100km on täysin mahdollinen kulutus. Mutta miten paljon tommoisen tankkiin saa menemään tavaraa. Nyt meni 63,57l ja viisari ei noussu asteikolle enää viimeisen 100km:n aikana ollenkaan. Eikö tos nyt pitäis olla semmonen 68l tankki?
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

En omista OG900:sta enää niin ei ole tuollaisia ongelmia. :)
Vaan miksei riittäisi vain se takaiskuventtiili jakajan alipaineletkussa?
Yksi harkitsemisen arvoinen vaihtoehto on myös korvata koko vanhanaikainen alipainesäätö MAP-anturilla ohjatulla elektronisella ennakonsäätimellä johon saisi syötettyä huomattavasti fiksummat kartat.

Hämärästi muistelisin että jossain ihan alkupään i16 vaparitonnarissa ('86-87?) olisi ollut virranjakaja alipainekellolla eli ei EZK:ta. Ehkä myös vastaavan ikäisissä vientimallin i16 og-satkuissa, suomessahan se tuli markkinoille vasta '88 EZK:n kera.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin