Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Kaverin -89 vuoden 16v 2.0i satkussa tuo eculta suuttimille menevä johto oli punavihreä. Kyseisessä yksilössä lähti eculta kolme kyseisenväristä johtoa, 2kpl 0.75mm läpimitaltaan ja yksi 2,5mm. FlexiTune tuli tähän paksuimman johdon väliin. Alfa-merin korjausoppaan kytkentäkaavioista oli hyvin apua.

Ediittiä: kyseessä siis LH-jetti.
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja saamu »

Joo LH-Jetti oli itselläkin. Sain Flexitunen asennettua, ei kylläkään itsellä ollut kuin yksi viherpuna pienempi kaapeli ja yksi isompi. Laitoin siihen isomman väliin. Jätin säätöruuvin siihen asentoon missä se oli ostettaessa, ilmeisesti tämä on aivan ok? Nyt vain kulutuksia seuraamaan.

Kiitoksia avusta!
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Mjoo, kaverin autossa jouduttiin vähän arpomaan tuota säätöruuvin asentoa. Tankissa oli vielä bensaa, joten nollille ruuvattiin se jotta päästiin fiksusti ajamaan lähimmälle etanolitankkauspisteelle. Siellä sitten tankki täyteen etanolia, auto käyntiin ja korvakuulolla säätämään syöttöjä kohdilleen. Oiskohan tullut joku 22-25% kierrettyä tuota ruuvia, hyvin on pelittänyt. Ei kuulemma liene niin tarkkaa jos menee pikkusen rikkaalle. :o
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Dodii nyt ois itekkin ekoja savuja otettu viinan voimin.. Eli bensaletkut vaihdoin e85 kestäviksi, -431 punaiset suuttimet ja ennakko säädetty 20!

Ekat tuntumat on samoilla paineilla kuin bensalla ainakin positiiviset. Vääntöä ainakin tuli lisää mukavasti, varmaan tuo ennakon aikaistaminen pelkästään jo vaikuttanee tuohon :)
Autossa siis on tuo cossu sierran t3 ahdin,keulacooleri sekä bensalastu ja nyt joillakin 0.8 paineilla seokset pysyy siinä 12.4afr mutta 5500 jälkeen vetää hieman laihalle 13.1 max ja samalla rupee nakuledi välkkymään :(

Tuo välkkyminen oli kyllä jo bensalla normaalia että en ole siitä kyllä huolissani ja nuo tulpanjohdotkin jo epäilyttää hieman..
Miten lie?
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
ahietalahti
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: Ti Helmi 23, 2010 14:48
Paikkakunta: Laihia, SF

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja ahietalahti »

NGpower kirjoitti:Ekat tuntumat on samoilla paineilla kuin bensalla ainakin positiiviset. Vääntöä ainakin tuli lisää mukavasti, varmaan tuo ennakon aikaistaminen pelkästään jo vaikuttanee tuohon Autossa siis on tuo cossu sierran t3 ahdin,keulacooleri sekä bensalastu ja nyt joillakin 0.8 paineilla seokset pysyy siinä 12.4afr mutta 5500 jälkeen vetää hieman laihalle 13.1 max ja samalla rupee nakuledi välkkymään
Ei ihme jos nakuvalo vilkkuu. Viinalla on eri arvot kun bensalla. Stökiömetrinen seos viinalla on hiukka alle 10 ja rikas vastaavasti hieman alle 8. Itsellä kaasu pohjassa seos on luokkaa 9-9,5 ja tasakaasulla 14-15.
Kaikenlaisia Saabbeja prutkuista timantteihin jo vuodesta 2010

Jäsen #5517
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Aijjaahas.. eli noi 350cc suuttimet ja lastu ei vissiin riitäkkään samoille paineille kuin bensalla
Mulla on tasakaasulla 13.1-14.. onko kellää kokemusta noista paineensäätimen säätökansista jos paineita nostas jossai vaiheessa?
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/25/
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

Tuo AFR voi olla vähän harhaanjohtava, jos mittari ei ole kalibroitu viinalle. Lambda-anturi mittaa jäännöshappea. Se taas on tunteeton polttoaineelle, lambda=1 vastaa vain eri AFR:ää bensalle ja E85:lle. Ja mittari reagoi vaan tuohon lambdan signaaliin, vai onko niissä jo valintakytkimiä eri polttoaineille? Eli bensamallin seosmittarilla AFR välillä 12-14 on OK myös viinalle, todellinen AFR on alempi. Jos haluaa nähdä todelliset AFR:t, niin mittarin tausta pitäisi vaihtaa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Mvs
"Turbo"
Viestit: 287
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 19:53
Paikkakunta: Kuopio

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Mvs »

Saisko tällästä 8tappista kaasari H-moottoria käymään etanoolilla? Kun ainakin 96 v4 on käsittääkseni toiminut, pelkällä sytkän säätämisellä?

Mites tälläinen 99? Kestääkö orkkis polttoainelinjat ja kaasarin kalvo tuota viinaa?
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Samaisen ketjun sivulla 6 kysyin samaa asiaa. Silloin vastaus oli, että bensalinjat kyllä kestävät ja orggis kalvolla ei pitäisi tulla ongelmia. Jos tulee, niin sitten vaan vaihtaa sitä mukaa kun prakaa, kun ei ole kallis osa.

En ole vielä itse testaillut, yritän ensin selvitellä, mistä kaikkialta tuo moottori kuolaa öljyä pihalle ja fiksailen takapään jarrut yms pientä kivaa. Nimimerkillä "Leimalle ennen joulua 2046".
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

Nyt toimii mullakin M92 T16 E85:llä. Ruisku on siis Lucas CU 14.1, ja muutokset rajoittuivat Flexitunen purkkiin. Ja normitulpat vaihdoin platinoiden tilalle. Kylmänä vastaa kaasuun minuutin pari vähän huonosti, mutta muuten pelaa hyvin ja tehojakin piisaa. Suuttimet on siis alkuperäiset oranssiraitaiset (290 cc/min?). Tiedä sitten jelppiikö progressiivinen bensanpainesäädin (FSE) miten paljon, mut ei tuo kyllä noin barin ahdoilla tunnu nykivänkään. Ja CE-valokin on ollut toistaiseksi kiilumatta. Tankissa on kyllä vielä tilkka bensaakin seassa, oisko se seos nyt sitten joku E75. Kunhan syksy saapuu, pitää koittaa tehdä tuosta toisestakin samanmoisesta ekoauto. Se on vakio ja orkkissäätimellä (ja automaatilla), saa sitten nähdä miten pelaa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

Päivitelläänpäs juoppoutuneen T16-luukaksen käyttökokemuksia. Ekalla tankilla kulutus oli nurkka-ajossa ja testailumoodissa maltillinen 14,8l/100km 8O (kellepäs meistä ei etanoli maittais), mutta sytkä oli vielä säätämättä (14:ssä). Säädin sytyn 19:ään, ja ainakin kylmäkäynti parani. Paperiklemmariakin olen testannut ap/yp-säätimessä ylipainetoiminnon poistamiseksi (ks. aiemmat viestit ketjussa). Toimii, mutta hyödyistä en tiedä, kun jostain luin, että kovalla kuormalla Trionic-etanolisoftakin viivästäisi hieman. Etanoli kai syttyy hitaammin kuin bensa, mutta palamisnopeus on kuitenkin samassa luokassa kuin bensalla.

Eilen antautui sitten FSE:n paineensäädin, aamulla tursusi viinaa välistä. Vaihdoin tilalle vakiosäätimen (3 bar), ja eihän se sillä toiminut (kokeilin jopa kahdella säätimellä ja BSR-tuunatulla ruiskupurkilla). Alaväännöt pienillä ahdoilla oli kadoksissa, kierroksilla ja kovilla ahdoilla kulki kyllä. Samaten kovan paikalleen kaasuttelun jälkeen pyrki jostain syystä sammumaan. No päätin purkaa FSE:n ja katsoa mikä kalvo sieltä on antautunut, sillä on 120 tkm ajettu. No eipä ollut mikään kalvoista rikki joten löin sen kasaan ja paikalleen, ja johan rupes auto toimimaan niinkuin pitää. Olis pitäny vaan kiristää ne ruuvit siitä FSE:stä aamulla :oops:
Malpassille antavat ainakin E85 takuun, FSE:stä ei hajua, luulis että ne on samaa shaissea. Mutta seurataan tilannetta tarkan nenän (haistaa viinan jo etäältä) ja vaahtosammuttimen kanssa :lol:
Niin, ja FSE on säädetty noin 3,0 bariin letku irti, ja se kertoo muistaakseni 1,4:llä. Jo bensalla kaasuun reagointi oli FSE:llä lievästi parempaa verrattuna BSR-karttaan. Säätimen tunnettu huono puoli on se, että säätö ei pysy ihan paikallaan, mulla oli muutamassa vuodessa pudonnut 3,0:sta 2,8:aan. Voi olla että lämpötilakin vaikuttaa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Boris »

Posti toi paketin Ruotsista. Tunti kolvausta ja nyt on Flexitune 2 kasassa. Ideana olisi kytkeä se täysipaineistettuun 91-ässääni. Ruisku on siis CU 14.1, oransseilla suuttimilla. Saas nähdä miten tuotto riittää.

Ajattelin kytkeä rasian apparin jalkotilaan, ecun viereen.

Kysymys: mistä olette repineet sähköt tuohon boksiin? Ohjeessahan mainitaan kaksi kytkentätapaa. Suoraan akusta tai puolan johdosta. En vaan viitsisi ruveta vetelemään niin pitkiä vetoja tuolta konehuoneen puolelta.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

Itse otin sähkön ruiskuboksille menevästä valkovihreästä piuhasta. Ei sitä akulta kannata ottaa; laite on ihan turhaan päällä aina. Samaten otin maan sieltä, ja katkaisin keltavihreän etuvastukselta tulevan johdon jonka päihin kytkin INJ ja ECU-johdot. Neljä johtoa vetäsin niputettuna tuuletuskanavan päältä keskikonsoliin, jonka radiopaikkaan asensin alumiinilevyn. Alumiinilevyyn ruuvasin purkin kiinni kyljestä, ja porasin reiät boksin asentokytkimelle, LEDille ja ryypylle. Alulevystä kun teki tarpeeksi naftin, sitä ei edes tarvinnut kiinnittää millään DIN-aukkoon (josta siis se tavarakotelo on poistettu). Ja purkki on sitten helposti käsillä mahdollisia säätötoimenpiteitä varten. Purkin kanteen porasin reiän säätöpotikan kohdalle.

Omat kokemukset viittaa kyllä siihen suuntaan että kulku on aika nahkeaa ilman rising-rate-paineensäädintä. Tuntuu soppa loppuvan kesken kuormalla. Kaasuun vastasi vakiosäätimellä surkeasti. Lucas kai antaa soppaa lisää kiihdytyspumpun kaltaisesti normisti kun kaasua lyö reilummin. Tällöin suuttimista loppunee tuotto, aukiolot lienevät täysillä Flexitunen kanssa. Kertova säädin kompensoi tuon nostamalla bensanpainetta. Kovilla ahdoilla voi sitten ehkä käydä vähän rikkaalla mulla, pitäs hommata laajakaistalambda että tietäs missä mennään.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Boris »

Meneekös nämä punaiset (0 280 150 431) heittämällä oranssien tilalle:

http://www.ebay.com/itm/SAAB-900-9000-T ... 500wt_1359

Ei ainakaan jäisi kiinni suuttimien tuotosta.
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Joo kyllä menee, mulla on juurikin nuo -431 loppuiset.. Löytyy vakiona T5: 9000, ng900 sekä og 9-3

Ja loppuu se tuotto noistakin jossain kohtaa! Esim kolkissa pääsee vakio suuttimilla vajaan 250 hepan lukemiin.
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
Vastaa Viestiin