Refuel

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Boris »

Toinen päivä putkeen viinan voimalla :wink:

Ensihuomiot: kylmäkäynnistys hiukan tahmeampaa ja välillä pudottaa lämpimänä tyhjäkäynnit kovilta kierroksilta tultaessa melko alas. Tekeehän se Lucas tuota bensallakin, mutta muutaman kerran on meinannut kone sammua motarin rampille tultaessa. Ahdoille mentäessä alkaa myös vähän puutumaan. Veikkaan että tuo puutuminen johtuu ennemminkin sytkän viivästymisestä kuin litkun loppumisesta. Täytyy varmaan kokeilla ensin tuota jusin ehdottamaa sokkaviritystä. Jos vielä hyytyy, niin sitten vaan suuttimet pykälää isommiksi.

Muuten on käyntipuoli ihan kunnossa. Ei mitään, minkä kanssa ei oppisi elämään. Tuo menopuolikin on niin suhteellista. Kyllähän sitä noillakin säädöillä ylinopeussakot irtoaa :lol:
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

Mulla oli käytössä tuo sokkaviritys, ja ei auttanut mainitsemiisi oireisiin. Kyllä siellä vaan soppa on vähissä. Kertovalla paineensäätimellä pelaa kylmäkäynnistyksiä lukuunottamatta kuin bensallakin. Isommat suuttimet varmasti ajavat saman asian.

Nyt on testailtu etanolia myös sukulaisen 900i 2.1 -93:ssa, johon asensin Flexitunen. Noin 75% E85-seoksella toimi moitteetta, täydellä e85-tankillisella sytytti CE-valon. Vikakoodeja kolme, lambdakompensointi ei toimi tyhjäkäynnillä, ajossa ja seos liian laiha. Eli suomeksi soppa (tai oikeastaan säätöalue) ei piisaa. Väänsin flexitunesta ruuvia vähän isommalle (noin 25% noin 35-40%:iin), katsotaan auttaako. Ei ainakaan heti sytyttänyt valoa.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2044
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

noi on lh 2.4.2 olevat loppupään vaparit on ruiskultaan tarkempia ja herkempiä sytyttään ce-valoa kuin vanhemmat lh 2.2 ja lh 2.4 ruiskulla olevat.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Boris »

Mulla ei polttele CE-valoa, mutta eihän se sitä tarkoita ettei se silti voisi käydä laihalla. Tulpat oli ainakin melko vaaleat. Nakuttelua tai nykimistä ei tosin ole esiintynyt. Täytyy silti laittaa ne punaiset suuttimet hankintaan ennen kuin tulee tuhoa.

Mittasin bensanpaineeksi tyhjäkäynnillä 2.8 bar. Kolmehan tuossa ässässä pitäisi mielestäni olla. Onko kellään kokemuksia noista progressiivisista bensanpaineensäätimistä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja jus »

Boris kirjoitti:Mittasin bensanpaineeksi tyhjäkäynnillä 2.8 bar. Kolmehan tuossa ässässä pitäisi mielestäni olla.
Oliko mittaushetkellä paineensäätimessä alipaineletku kiinni? Kolmen barin paineensäätimen kuuluu pitää bensanpaine kolme bar yli imusarjan paineen. Jos tyhjäkäynnillä on 0,5 bar alipaine, letku paikallaan mitattuna pitää bensanpaineen pitää olla 2,5 bar.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

Boris kirjoitti: Mittasin bensanpaineeksi tyhjäkäynnillä 2.8 bar. Kolmehan tuossa ässässä pitäisi mielestäni olla. Onko kellään kokemuksia noista progressiivisista bensanpaineensäätimistä?
Progressiivisten säätimien maine ei ole kummoinen, johtunee pääasiassa siitä, että painesäätö ei pysy kovin tarkasti kohdallaan. Tiedä sitten miten tarkasti originaalisäädin pitää, samanlainen jousihan sielläkin on. Toinen huono puoli on mahdolliset vuodot, mulla rupesi vuotamaan noin 8 vuoden käytön jälkeen kalvojen välistä, mikä korjaantui kiristämällä pakkaa. Mutta tietysti tuollainen vuoto voi polttaa auton. Muuten minulla sitten onkin omalta kohdalta vain hyvää sanottavaa, auto vastaa bensallakin kaasuun paremmin, ja antaa riittävästi soppaa korkeilla ahdoilla. Vertasin joskus BSR-ECUa ja FSE-säädintä, FSE:llä oli kulku parempaa. Mulla on vakiokuuleri ja reilun baarin ahdoilla ei juuri nakutuksia ole ollut. Säädön kanssa kannattaa olla maltillinen, vakio 3,0 bar ilmakehän paineella riittää hyvin. Palttoainetalouteen ei noilla säädöillä ole ollut vaikutusta, matka-ajossa bensalla pääsee alle 8l/100km, nurkka-ajossa liikutaan 10-12 litran välissä.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

Päivitin saabini nyt kulkemaan etanoli keitolla Flexitune II boksin avulla, mutta seuraavanlaisia vikoja rupesi ilmenemään.
-Kylmäkäynnistys vaikeutui tai eihän tuolla ulkona nyt kylmä vielä edes ole, mutta pitää useamman kerran vääntää flexitune potikän ryypystä ennenkuin lähtee käyntiin.
-Kun painaa kaasun pohjaan auto pätkii, mutta vai kun painaa napin lautaan.
-CE valo lommoilee täysipäiväisesti

Auto käy vissiinkin vähän laimealla seoksella, joka aiheuttaa edellä mainitut viat. osaisiko joku tähän antaa neuvoja/niksejä miten vikoja voisi poistaa parhaiten ja halpoiten.

Auto on siis turboton Saab 900 2.1 16v vm.1991

Aluksi luulin Lambda vikaa, mutta uudella lambdalla homma ei parantunut yhtään.
Bensan suotimen vaihdon uuteen sekä virranjakajan kannen.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja orava »

-Andy- kirjoitti: Auto käy vissiinkin vähän laimealla seoksella, joka aiheuttaa edellä mainitut viat. osaisiko joku tähän antaa neuvoja/niksejä miten vikoja voisi poistaa parhaiten ja halpoiten.
Auto on siis turboton Saab 900 2.1 16v vm.1991
Missä asennossa Flexitunen potikka on? Tutun satkussa (2.1 -93) käänsin noin 40% tietämille, ja eipä ole sen koommin valoa poltellut.

Omassa T16:sessa oli tänään jo käynnistys vähän nihkeetä; lämpötila 0 astetta ja viidennellä jäi käyntiin. Pitäisi varmaan talveksi lisätä kylmäkäynnistyssuutin tai sitten lisätä bensaa sekaan, kun ei lohkaripaikkaakaan työpaikalla ole.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-Andy-
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Syys 10, 2012 07:37
Paikkakunta: oulu

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja -Andy- »

Joo siis potikka oli asennossa 40%, mutta lisäsin siihen nyt sen noin 55 niin sammutti valon vähänkisi aikaa. Saa nähä miten on huomenna.
Ainut vika oli kun käytin just katastuksessa ( viimeinen ajopäivä) niin päästöistä ei mennyt läpi kun antoi kierroksia. Pitänee käydä päästöt mittäämassa bensalla tai sitten ajan vähän kauemmas tutun huoltamolle niin saa ne päästöt kohdalleen.

ajattelin tässä lähipäivinä katsoa tulpat ja johtimet kun tuo aamu käynnistys on aika nihkeä vielä.
Saab 99 GL 2.1 16v 1984 (projekti)
Saab 9000 2.3 CSE vm. 1993
saamu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: Su Kesä 21, 2009 00:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja saamu »

Olen ajellut nyt RE85:lla toukokuusta lähtien, aluksi ilman Flexitunea ja myöhemmin sen kanssa. Hieman kokemuksia ja kysymyksiä aiheeseen liittyen.

Ilman Flexitunen boksia etanolilla ajaminen oli tuskallista. Käynnistyminen tuskallista ja kiihdytykset ja kaikki! Auto ei kulkenut yli 110 ja muuta mukavaa eli auto kävi todella laihalla. Sen jälkeen hommasin muutosboksin ja asentelin sen paikalleen. Kaikki parani huomattavasti. Auto kulkee ja kiihtyy normaalisti ihan ensimetrejä lukuunottamatta, eli käynnistyminen ei edelleenkään ole yhtä jouhevaa kuin bensalla ajettaessa (mutta huomattavasti helpompaa kuin ilman boksia) ja ensi metreillä on kiihtymisessä pientä nyintää. Olisiko vinkkejä joilla saisi kylmäkäynnistyksen ja alkupään nyinnät kuosiin?

Kulutukset on pyöriny maantieajossa 10-12 litran välissä, normaalisti 11 litran pintaan. Sekalaisessa ajossa kohoaa kulutus noin 14 litraan. Ääripäät 9.9L - 15.3L. Tuntuvat ehkä hieman korkeilta kulutuslukemilta (lue=yli 30% nousu), olisiko jotain vinkkejä joilla saisi alemmas?

Nyt rupesin talven lähestyessä asentelemaan tuohon boksiin ryyppyä ja LEDiä, mutta kaipaisin siihen hieman neuvoja. Voisiko joku ensinnäkin selvittää juurta jaksain Flexitunen ohjeissa mainitun choke via delayed ignition toiminnan, sillä se ei oikein auennut minulle. Samaan syssyyn voisi selvittää painonapin taakse asennettavan ryypyn käytön ja asennuksen.

Lisäksi minulle on ongelma LEDin kanssa olen vetänyt ohjaamoon boksin +12v ja LED kohdasta johdot, joihin olen kytkenyt Motonetistä ostetun Ledivalon, johon kumminkaan ei syty valo missään vaiheessa. Suoraan akusta saan kyllä Ledin syttymään. Jännitemittarilla mitattuna nuihin johtoihin tulee ainakin startatessa virtaa sillälailla, että jännite hyppii 5v-9v ja nollan välillä vähän aikaa. Vaatiiko ledi täydet 12v syttyäkseen? Entä pitäisikö boksin antaa virtaa nuihin johtohin (lue=sytyttää valo), kun painan ryyppynappia?

Boksi on asennettu puolan johdon ja akun miinus navan välille.

Muoks. Sitten piti kysymäni vielä tuosta Flexitunen bensansyöttöpotikasta. Ymmärsinkö oikein äärivasemmalla lisäystä 0% ja äärioikealla lisäystä 100%?
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

Choke via delayed ignition toimii käytännössä siten että kun boksi saa virtaa alkaa se välkyttämään lediä. Jokainen ledin välähdys tarkoittaa yhtä astetta korkeampaa ryyppytystä. Kun haluttu ryyppytaso onsaatu käännetään vain käynnistys asentoon ja auto käynnistyy. Tämä siis tarkoitaa sitä että flexitune pitää olla asennettuna siten että avaimesta käännettäessä tulee virta laitteelle ja että se ei katkea käynnistettäessä.

Ryyppynappia painettaessa väläyttää lediä painalluksen kuittaamiseksi. Paljonko ledisi ottaa virtaa? Kasaus ohjeessa oli muistaakseni jotain 15mA... omani otti muistaakseni 20mA @ 12V

Tuossa jopa on videota joka on täällä aikasemminkin jo ollut https://www.facebook.com/video/video.ph ... 6015699701
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Boris »

Oletteko saaneet sen dutycycle monitoring-toiminnon pelaamaan?
Sbeach92
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: La Syys 24, 2011 19:12

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Sbeach92 »

ainakin itsellä ilmeisesti pelaa joten kuten, mutta alkaa välkyttelemään vasta jossain 3000 kierroksen paremmalla puolella... syytä en tiedä.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1822
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Tässä mielenkiinnolla kyselen, että mitä tulppia käytätte Etanolin voimalla kulkevissa Satkuissa? Kun Tonnareissahan on ehdoton tuo: NGK BCPR7ES-11

Ja Satkun T16 Moottoreissa olen käyttänyt NGK platinoita.

...Ei kukaan ole innostunut tuollaiseen T16 Heittään Trionikki kamoja ja näin ollen siihen sitten Etanoli softaa. ?

Kun jonkin verran väsäilisi, niin saisi T5.5 Satkun.

Frostwind voisi laittaa listan, mitä tuohon päivitykseen pitänee hankkia.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Boris
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Touko 30, 2008 11:08

Re: Refuel

Viesti Kirjoittaja Boris »

Ekan tankillisen jälkeen etanolikulutus n. 11.5 litraa satasella. Jostain syystä nuo NGK:n perus BCP7ES:t ei toimi mulla läheskään niin hyvin kuin Berun monikärjet. Varsinkin menopuoli on ihan eri luokkaa monikärkitulpilla. Samaa ilmiötä oli jonkin verran jo bensan kanssa, mutta nyt ero on todella selkeä. Johtuisikohan tuo seoksien heittelystä?!? Ihan kuin kävisi pintakaasulla todella laihalla ja täysikaasulla menisi jopa liian rikkaalle. Lambda taitaa olla ehtoopuolella. Täytyy vaihtaa vielä se ja sitten vielä punaiset suuttimet kehiin. Ajattelin myös porata vielä toisen lambdan putkeen ja asentaa jäännöshappimittarin, niin tietää vähän tarkemmin missä mennään.
Vastaa Viestiin