99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Juuge91
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 18:31
Paikkakunta: Tornio

99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Juuge91 »

Nii elikkäs oistollanen 2.0L saappi. ei ruostetta eikä mitään. vaalean sininen syöksysämpylä on siis kyseessä jonka aattelin maalata Kiiltävän mustaksi ja turbottaa sen. mutta ongelma on se että turbo pitäs saaha siihe , semmonen turbo mikä pelaa. muitakin turbon osia voi kaupata mutta pystyn tekemään net vaikka itte. eli turboa mulle!!!
Harraste:Saab 9000 Turbo 2.0L -89 (talladega)
Käyttis:nissan pickup (d21)2.3L D -89
Eukon hyrrä:vw polo 1.0L -99
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ostat toisen turbosaabin tilalle.
helpoin ,halvin ja kestävin ratkasu.

etsi nappulan takaa jos välttämättä haluat lisää infoa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Juuge91
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 18:31
Paikkakunta: Tornio

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Juuge91 »

en saatana
Harraste:Saab 9000 Turbo 2.0L -89 (talladega)
Käyttis:nissan pickup (d21)2.3L D -89
Eukon hyrrä:vw polo 1.0L -99
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Ihan oikeasti.
Etsi mätävikainen 900 turbo ja nosta siitä turbopata 99:n keulalle. Käytännössä Plug´n Play.
On meinaan loppupeleissä halvinta. Silloin joudut rakentamaan vain pakoputken turbosta alkaen ja moottorin oikeanpuoleisen kannakkeen. 8V turbossa teho ei nouse edes ic:n kanssa niin paljoa, että katsastaja haluaisi tehomittausta. 16V turbo ylittää tehorajan yhdellä hevosvoimalla.

Kaikki Saabin alkuperäiset turbot ovat ruiskumoottorilla, eli osienluovuttajasta saat myös ruiskun johtosarjoineen yms tarpeellista pikkutilpehööriä.

Turbosatkuissa on usein myös sähkölasit ja -peilit, keskuslukitus, nahkaverhoilu yms luksusta, jotka sopivat 99:iin aivan suoraan.

Tietysti, jos haluat rakentaa turbon kaasuttimelle homma on monimutkaisempi.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja f-19 »

No mitäpä tässä nyt, turboahan tässä mies on vaille.

Ei muuta kuin osto-osastolle ilmoa. Tai jossei nappaa ostaa täältä niin mä voin diilata vaikka hypriitin tai minkä vaan ahtimen, rahaa näppiin ja homma hoituu.

Loput voikin tosiaan sitte tehä ite, nou proplem.
Avatar
Hepis
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: To Helmi 10, 2005 03:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Hepis »

Kallistun nalleolut-nimimerkin kannalle. Ruosteeton viaton ysiysi ei liene vaikea myydä ja turbollisia ysisatkuja löytyy ostettavaksi helposti ja niin paljon, että sellaisen voi maalata vaikka vaaleanpunaiseksi vihreillä ralliraidoilla jos siltä tuntuu.

Toisaalta jos on paikka, aikaa ja rahaa askarrella, niin ei se puhaltimen laitto kaasariysiysiinkään mahdoton homma ole. Kaverini turbotti kakssataasarjalaisen V*lv*nsa, jossa oli vissiin ihan sama mehumaijaströmbergi kuin Saabissakin. Taisi olla jopa kiinteäkurkkuista helpompi operaatio.


Ainahan ei ole tärkeintä se, onko homma kannattavaa tahi järkevää vai ei. Itsekin on tullut oltua mukana, kun maailmallakin kohtalaisen harvinaisesta neliovisesta jenkistä hitsattiin ovet kiinni ja laikattiin katto pois, että saatiin avoauto illaksi cruisingiin. 8)


Muuten, jos ruisku-900:sta siirtää tekniikan kaasariysiysiin, niin mitenkäs bensapumppu? Tankin vaihto vai tarvikepumppu, kun eikös ruiskuissa pumppu ole jossain tankin tienoilla? Saattaa olla tyhmäkin kysymys, mutta toisaalta en koskaan ole omistanut ruiskumoottorista (tai turbollistakaan) Saabia. :wink:
NG 900S 3d 2.3i -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

No multa löytyisi puhdistettu 8V turbon mäntäsarja 20 eurolla, männät nyt ainakin olisi hyvä vaihtaa :)
Itse muutin 99:in H-koneen turbokoneeksi, eli vaihdoin siihen turbon männät, ja porautin/kierteytin auki lohkosta turbon öljynpaluukanavan, ja nakutusanturin reiän, konehan on muuten ihan samanlainen turbomallissa ja kaasarimallissa (omassani on ollut tehtaalta lähtien ruiskumallinen kansi jossa ei ole kuristuksia seetien takana).
Tai siis turbomallissa on tietty ne mitkälie natriumtäytteiset pakovenat, mutta niitä tuskin tarvitsee vaihtaa turbotuksen yhteydessä, kun ovat huonosti virtaavatkin, omaani jätin vakiot kaasari/ruiskumallin pakovenat.
Sitten tietty vaihtoon menee öljynsuodattimen jalka, öljynjäähdytin, imu- ja pakosarja, pakoputken alkupää pitää rakentaa itse (ja loppupääkin mieluusti vakiota avarampi), ja bensatankki pitää joko etsiä ruiskumallisesta 99:istä tai sitten muovihitsata vanhaan tankkiin pumpun kaulus esim satkun tankista, jne.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Hepis kirjoitti:Muuten, jos ruisku-900:sta siirtää tekniikan kaasariysiysiin, niin mitenkäs bensapumppu? Tankin vaihto vai tarvikepumppu, kun eikös ruiskuissa pumppu ole jossain tankin tienoilla? Saattaa olla tyhmäkin kysymys, mutta toisaalta en koskaan ole omistanut ruiskumoottorista (tai turbollistakaan) Saabia. :wink:
99:n muovitankisssa on paikka, johon avataan aukko, ja liitetään siihen satkun tankista leikattu pumpun kaulus esim muovihitsauksella.

Toki pumpun voi laittaa tankin ulkopuolellekin. Satkun bensaputket käyvät 99:iin aivan suoraan, jos pumppu laitetaan tankkiin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Eikö ole helpointa laittaa tarvike painepumppu tankin lähelle ulkopuolelle. Halpa ja helppo.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Naxu kirjoitti:Eikö ole helpointa laittaa tarvike painepumppu tankin lähelle ulkopuolelle. Halpa ja helppo.
Eikös tuo sitten vaadi erillisen keräyssäiliön, kun pumpun imusihdillä pitäisi olla aina riittävästi polttoainetta?
Mielestäni paras ja edullisinkin ratkaisu olisi toteuttaa se systeemi kuten Saabeissa kuuluukin olla, eli kaasarimallin tankista auki se pumpunkaulus, ja siihen kiinni pumppuhärdellin kiinityskalulus?

D-jetronic -tuplaysissäni oli ulkoinen pumppu peräkontissa, mutta siinä olikin ihan erilainen tankki bensansyöttöratkaisuineen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja f-19 »

joo halpa, hyvä ja helppo tarvikepumppu, ihmetellään sitten jos/kun ei toimi :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meikäläisellä on tommonen 99turbo 8-naulaisella koneella. Kokemusta on kahden tommosen rakentamisesta.

Helpoin tie turbo99:n rakentamiseen on hommata joku mätävikainen 900 t8 ic. Siitä otetaan koko voimapaketti. Vaihdetaan 99:n omasta koneesta moottorin korvakot, laturi, vesipumpun hihnapyörä ja vielä tarvitaan esim. 90:n alahihnapyörä tai 99:n vastaava. Näiden lisäksi 99:n vaihteistosta otetaan enskan etukoppa.

Yksi tapa laittaa bensapuoli kuntoon, on ottaa siitä 900turbosta bensatankin irti, rälläkkä kauniiseen käteen ja molemmista autoista takakontin pohjat irti ja hitsaa 900:n kontin pohjan 99:iin. kuva. Näin ollaan tehty minun ja serkun autoihin.

Jos 99 on sedani, niin 900:n tankista avataan tankin vasemmasta päästä yhde, johon saa liitettyä 99:n täyttöputken. Huohotinletkut joutuu jatkamaan, mutta ne saa ihan siististi menemään 900:n tankin liitäntöihin. 900:n tankin alkuperäinen täyttöputki pitää tulpata esim. hitsaa 2" teräsputken pätkään päähän tulpan pellin palasta. Tämä vaan täyttöputken klemmariliitokseen. 99 combiin 900:n tankki käy heittämällä, kun ottaa 900:sta myös täyttökorkin jne. Samoin 90:iin.

Orggis bensalinjat käy hyvin, kun ei mene katkomaan mitään 99:n putkista. Konehuoneessa joutuu liittelemään ne linjat uusiksi. Toinen vaihtoehto on vetää 900:sta kaikki bensalinjat pois ja pujottaa ne 99:iin. Silloin ei tarvitse tehdä mitää uusia liitoksia. Tämäkin on tehty yhteen autoon ja sehän on ihan hyvä niksi, vaikka vaatii ehkä enemmän viitseliäisyyttä. Sitäpaitsi 99 on lyhempi, kuin 900, niin siinä jää ihan hyvin pelivaraakin. Ajallisesti voi olla jopa nopeampi, kuin tehdä niitä liitoksia vanhoihin linjoihin.

Sähkötyöt on sitten oma lukunsa. Siinäkin hommassa se varaosa-auto on erinomainen hankinta, kun voi ottaa siitä kaiken tarvittavan sähköjohdotuksen tekoon. Luovuttajasta pitää ottaa moottorinjohtosarja ja apc-boksin johdotukset bokseineen. Niiden kytkentään ei tässä ole mieltä syventyä enempää. Flekti pitää laittaa syylärin etupuolelle, kun taakse tulee hirmu ahdasta...

Tässä pääpiirteittäin t8-koneen asennus 99:iin. Kannattaa tsiikailla projektialueelta muiden projekteja. Siellä on esitelty useita 99:n turbotuksia niin H- kuin myös B-tekniikalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Paljon asiaa, vaan en vieläkään näe kysymystä jossa näitä olisi kysytty?

Alkuperäiselle kysyjälle, mulla on jonkinlainen saabin-orkkis karretti. Yyveetä jos kiinnostaa.
Juuge91
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 18:31
Paikkakunta: Tornio

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja Juuge91 »

Joo elikkäs mulla olisi turbo nytten mutta saiskos joltaki räjäytys kuvan turbottamisesta. ja tarvikkeista mitä tartten.. eli yksinkertainen räjäytys kuva turbosta kaasarista ilmanputsarimesta jne... että semmosta.. 8O
Harraste:Saab 9000 Turbo 2.0L -89 (talladega)
Käyttis:nissan pickup (d21)2.3L D -89
Eukon hyrrä:vw polo 1.0L -99
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 99 saab -84 :sen turbottaminen (mistä turbo)

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Juuge91 kirjoitti:Joo elikkäs mulla olisi turbo nytten mutta saiskos joltaki räjäytys kuvan turbottamisesta. ja tarvikkeista mitä tartten.. eli yksinkertainen räjäytys kuva turbosta kaasarista ilmanputsarimesta jne... että semmosta.. 8O
No ruokitaan nyt trollia safkiksen kunniaksi. :D

Räjäytyskuvaa kaasarisaabin turbottamisesta ei ole olemassakaan jos ei sitä joku erikseen ala kysyjälle tekemään.

Tuolta freetechnicsiltä vaan tilaamaan turbottamiseen sopivaa kaasaria.
http://www.freetechnics.fi/weberkor.htm
Näyttäis mm. perus-Weber 32/32 DAT TURBO kaasar irtoovan vähän yli 700€ hintaan, turbokäyttöön passeleita tuplakaasareitakin saa muutamaa kymppiä vaille tonniin. Sitten ei enään tarttekaan kun keksiä, että miten ne saat imusarjaan kiinni, pakoputkisto, bensapumput jne.
Oli sitten liian helppo ja halpa tapa se täydellisen T8 paketin hommaaminen esim. purkuautosta (hintaluokka n. 200€) ?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin