Joo,elikkäs auto 84 turbo 8 oli korjaamolla runkomoottorin vaihdossa.Auto kuulemma käynnistyi röveltäen sitten käynti tasaantui.Seuraavana päivänä ei enää luvannutkaan muutamia yskähdyksiä lukuunottamatta.Kipinä olis terävä joten polttoainepuolelta vian pitäisi löytymän.Muuta en ole käynyt tarkistamassa kuin että pumppu surahtaa normaalisti.Mistäs noi k-jetit yleensä nittuilee?Jos otan suuttimen irti ja laitan virrat päälle eikö sen käynnistämisen yhteydessä kuuluisi ruiskaista reilusti?Näin ei kuulemma tee.
Muuten jos jollain sattuisi olemaan kuvaa että miten tasanopeudensäädin tulee kiinni kaasuvivustoon ottaisin kiitollisena vastaan. taavi74@hotmail.com
Kirjoittelen myöhemmin pienen reportaasin korjaamon toiminnasta jotta saatte tekin varoittavan esimerkin siitä mitä tapahtuu kun antaa auton daijuille korjaukseen...
Tarkastappa kylmäkäynnistyssuuttimen toiminta, mulla ei edes lupaa kunnolla jos ei saa käynnistyksessä lisäsoppaa kylmänä.... Kuuluu sumuttaa bensaa kun startataan, korkeintaan kuitenkin se 8sekuntia. Jos haluat kokeilla tuleeko suuttimelle virtaa niin kokeile vaikka 12v hehkulampulla, pitäisi palaa startatessa, siis kylmällä koneella....
Jos ei virtaa tule niin sitten on joko jompikumpi johto poikki tai lämpöaikakytkin rikki kannen päästä. Lämpöaika kytkimen voit testata silleen että ohitat sen kytkimen, eli laitat johdon sinne liittimen navasta toiseen. Tällöin pitäisi ruikkia bensaa aina startatessa... Jos nyt lähtee hyvin kylmänä käyntiin, vika on lämpöaikakytkimessä, joka luulee koneen olevan kokoajan lämmin. Jos ei bensaa tule on johtoja poikki tai jotain muuta mystistä...
Jos käyntiin lähtö kuumana on vaikeaa, sanoit että röveltää startin jälkeen, niin sekin voi johtua viallisesta lämpöaikakytkimestä, testaa ottamalla liitin irti kytkimestä. Saat selville ruikkiiko se aina startatessa --> lämpöaikakytkin viallinen
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Liitynpä nyt myös näihin K-jet ongelmaisiin. 8-venttiili ruiskuni alkoi temppuilemaan seuraavasti. Kylmänä ei kestä korkeita kieroksi eli alkaa "rykeltämään" samoin tekee myös lämpinä mutta todella paljon lievemmin. Samoin tuntuu että tyhjäkäynti silloin tällöin korkeampana ja välillä normaalina.
J-ani kirjoitti:Liitynpä nyt myös näihin K-jet ongelmaisiin. 8-venttiili ruiskuni alkoi temppuilemaan seuraavasti. Kylmänä ei kestä korkeita kieroksi eli alkaa "rykeltämään" samoin tekee myös lämpinä mutta todella paljon lievemmin. Samoin tuntuu että tyhjäkäynti silloin tällöin korkeampana ja välillä normaalina.
Kannattaa ainakin tarkastaa alipaineletkujen ja alipainesäätimen kunnot.
Saabbi on alkanut lähtemään lämpimänä huonosti käyntiin. Kylmänä lähtee hyvin ja kuumana (muutaman minuutin ollut sammutettuna). Tunnin jäähdyttyään saa sahata ihan kunnolla ja ei tahdo lähteä ennenkuin antaa kaasua. Ja sitten kun se lähtee niin hörähtää iloisesti ja käy ja vetää hyvin. Kulutuskin on normaalia 10 litraa noin suurinpiirtein.
Tänään tarkistin tulpat. Auto oli seisonut pari tuntia ajon jälkeen. Kolmospytyn tulppa oli ihan märkä bensasta. Onko nyt niin että yksi suutin kusee bensaa myös koneen pysähdyttyä? Toisaalta jos yksi pytty/tulppa on märkä niin luulisi yrittävän sitten kolmella, mutta kun ei. Vai kusisko se kylmäkäynnistyssuutin imusarjaan ja kastelee sen tulpan minkä pytyn imuventtiili sattuu olemaan auki? Se selittäs sen ettei lähde niillä kolmella muulla pytyllä yrittämään ennenkuin antaa sitä kaasua. Vai selittääkö?? Miten tota kannattas nyt testailla?
900Iivari kirjoitti:Saabbi on alkanut lähtemään lämpimänä huonosti käyntiin. Kylmänä lähtee hyvin ja kuumana (muutaman minuutin ollut sammutettuna). Tunnin jäähdyttyään saa sahata ihan kunnolla ja ei tahdo lähteä ennenkuin antaa kaasua. Ja sitten kun se lähtee niin hörähtää iloisesti ja käy ja vetää hyvin. Kulutuskin on normaalia 10 litraa noin suurinpiirtein.
Tänään tarkistin tulpat. Auto oli seisonut pari tuntia ajon jälkeen. Kolmospytyn tulppa oli ihan märkä bensasta. Onko nyt niin että yksi suutin kusee bensaa myös koneen pysähdyttyä? Toisaalta jos yksi pytty/tulppa on märkä niin luulisi yrittävän sitten kolmella, mutta kun ei. Vai kusisko se kylmäkäynnistyssuutin imusarjaan ja kastelee sen tulpan minkä pytyn imuventtiili sattuu olemaan auki? Se selittäs sen ettei lähde niillä kolmella muulla pytyllä yrittämään ennenkuin antaa sitä kaasua. Vai selittääkö?? Miten tota kannattas nyt testailla?
Tai sitten se vuotava suutin nollaa järjestelmäpaineen ja aiheuttaa pitkän vieterin. Lähtee käyntiin, kun pumppu on taas kerinnyt ladata kunnolla.
Kuntaas sitten kylmäkäynnistyspiirin aktivoiduttua reagointiaika on lyhyempi, johtuen siitä, että rikastussuutin ei tarvitse tiettyä painetta avautuakseen.
ASTech kirjoitti:Kuntaas sitten kylmäkäynnistyspiirin aktivoiduttua reagointiaika on lyhyempi, johtuen siitä, että rikastussuutin ei tarvitse tiettyä painetta avautuakseen.
Mulla vuoti kolme neljästä suuttimesta. Aika pirun kauan kestää sytkyttää startilla, jos on tehnyt höyrylukkoa suihkuputkiin. Tuollainen 15-60min oli pahin aika kuumaksi ajon jälkeen. Kun vaihdoin suuttimet niin vaiva häipyi. Ehdittiin jo pelotella kannen hiusmurtumilla ja vaikka millä.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
900Iivari kirjoitti:Miten tota kannattas nyt testailla?
Hhmmm... tuli mieleen, että jos laskee paineet pois paineenvaraajasta, niin varmistaisi ainakin sen ettei löpöä vuoda pyttyihin sammutuksen jälkeen.
Tämä voi aiheuttaa kuitenkin höyrylukon syntymisen niihin muoviputkiin. Seurauksena on tällöinkin sahaamista(kuitenkin kuivat kynttilät)....
Itse varmistin tuon vuodon antamalla koneen käydä paineet pois järjestelmästä. Itse suoritin "sammuttamisen" tekemällä paineen (yli 0.95bar) sinne APC:n anturille menevään letkuun(se joka menee rintapellin läpi ohjaamoon). Muitakin tapoja varmasti on.
Ainut haitta tosiaan on tuo höyrylukon mahdollisuus....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Täytynee ottaa ne suuttimet irti ja kattoa että miten ne falskaa vai falskaako mitenkään. Ärsyttävä vika kun saa sahata käyntiin tunnin tai pari seisonutta autoa, varsinkin kun se sitten käynnistyttyään toimii ihan ok.
Bensapumppu tuntuu käyttäytyvän samallalailla niin kylmänä kuin heti ajon jälkeenkin, eli hetken surisee ja sitten paineakku "narahtaa". Tuntuisi että jos sieltä paineet karkaisi niin painetta täytyisi pumpata kauemmin kylmänä. Tai sitten se pumppu on niin tehokas että paineet nousee heti..?
Yleensä käännän virrat päälle, jolloin pumppu surahtaa ja pysähtyy. Sen jälkeen starttaus.
Kun laitat virrat päälle, pumppu käy suunnilleen sekunnin pituisen jakson täysin riippumatta putkistossa olevasta paineesta. Jos haluat varmistaa että painetta on, kytket virrat päälle-pois-päälle muutamaan kertaan ennen starttausta. Joka kerralla pumppu pumppaa saman pituisen jakson.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00