og900i-87 etupään pyöränlaakerin vaihto

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Porilaine
"Viggen"
Viestit: 522
Liittynyt: Pe Maalis 20, 2009 11:44
Paikkakunta: Pori

og900i-87 etupään pyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja Porilaine »

Eli seuraavaksi olis tarkoitus vaihtaa pyöränlaakerit eteen otsikon kaltaiseen kulkineeseen. Miten onnistuu kotikonstein? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja? Itse laakerin irroitukseen ainakin ulosvetäjä? Entäpä muita?
Olen nyt miettimässä että teenkö itse vai vienkö korjaamolle! Osat on hankittu ja heräs epäily omista taidoista kun laakeri taitaa olla piukassa :wink: .
Kertokaa mites kova "ammattitaito" vaihtoon tarvitaan. Ensimmäistä kertaa kun tuohon operaatioon ryhtyisin.
#jäsen 4060#
OG 900 Tbo automaatti Vm1984
OG 900i Automaatti Vm1985 & 1988
99 Vm 1970 2kpl (projekti + varaosa auto)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: og900i-87 etupään pyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: og900i-87 etupään pyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja rökösö »

Konstithan on monet, mutta näillä minä irrotin melko vasta molemmin puolin omastani. Napa irtoaa olkatuesta ruuvipenkin, sopivan hylsyn ja ison vasaran avulla. Samalla luultavasti hajoaa laakeri ja sisäkooli jää napaan kiinni ja ulkokooli olkatukeen. Sisäkoolin saa näppärästi irti esim. Bilteman 20353+20352 yhdistelmällä. Ostin halvan 12 tonnin prässin viime kesänä ja sillä lähti ulkokoolit helposti, kun löysi ensin sopivan vastineen. Pitää olla jotain 70-75 mm puolivälin paikkeilta, ja itse ostin motonetin setin, jossa oli yksi juuri tuohon sopiva. Jokseenkin vastaava setti on näköjään halvemmalla Biltemassa (191321).

Näin homma onnistuu siis ainakin uudemman jaon napaan, enkä mitenkään haasteelliseksi havainnut näillä työkaluilla. Mulla lukkosokat oli ruostuneet uriinsa melko huolella ja niiden irti suostutteluun taisi tuhraantua enin aika.
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Re: og900i-87 etupään pyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja stara »

muistaakseni ammattilainen ei ottanut sitä ruostuneempaa lukkorengasta ollenkaan pois ( koska sehän onkin ihan toivottoman juntturassa, ja vaatii vähintäänkin isot lukkopihdit) vaan prässäsi raakasti sisäkehän avulla sen ulkokehän ulos. Uuden painoi vanhan ulkokehän avulla sisään, kun oli ensin hionut ulkokehää pienemmäksi.
ainahan voi itse purkaa ja kasata, käy vaan prässipaikassa laakerit prässäämässä.
Viimeksi muokannut stara, La Huhti 10, 2010 21:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8111
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: og900i-87 etupään pyöränlaakerin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

minä sorvasin em vehkeen että laakerin vaihto käy ns mallikkaasti ettei tarvitse tehdä noita korjaamo konsteja, siinä on vaarana aina saada silmävaurio kun puristelee tai hakkailee laakerikoolinkeja....
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vastaa Viestiin