Tupliksen jarrut
Tupliksen jarrut
Moro,
Elikä kyseessä Saab 99 GL vm.83
Tuossa jokuaikasitten rupes jarruttaessa kolistamaan kartturin etupää.
Aikani kuuntelin ja päätin vilkaista niin selvisi että jarrusatulan alempi kiinnityspultti oli pudonnut matkasta.
Tänään sitten sain haettua uuden pultin, uudet levyt, palat ja asennussarjan.
Tuossa pihassa sain ne jopa vaihdettuakin, jarrupalat tuntui menevän turhan napakasti mutta pikkuisen vasaralla napsutellen meni mainiosti.
Lähdin ajamaan niin tuntui että oikea puoli olisi jarruttanut kokoajan, niinkuin ilmeisesti jarruttikin, ajaessa jarruista kuului tasaisin väliajoin pieni kolahdus, mutta jarruttaessa kolina oli hävinnyt.
Osaisko joku näillä tiedoilla paikantaa vikaa?
-p0tty
Elikä kyseessä Saab 99 GL vm.83
Tuossa jokuaikasitten rupes jarruttaessa kolistamaan kartturin etupää.
Aikani kuuntelin ja päätin vilkaista niin selvisi että jarrusatulan alempi kiinnityspultti oli pudonnut matkasta.
Tänään sitten sain haettua uuden pultin, uudet levyt, palat ja asennussarjan.
Tuossa pihassa sain ne jopa vaihdettuakin, jarrupalat tuntui menevän turhan napakasti mutta pikkuisen vasaralla napsutellen meni mainiosti.
Lähdin ajamaan niin tuntui että oikea puoli olisi jarruttanut kokoajan, niinkuin ilmeisesti jarruttikin, ajaessa jarruista kuului tasaisin väliajoin pieni kolahdus, mutta jarruttaessa kolina oli hävinnyt.
Osaisko joku näillä tiedoilla paikantaa vikaa?
-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Saab 900 S vm-90
Re: Tupliksen jarrut
Olisiko kumminkin tuo ääni takaa? Mahd.joku levy ois kiero ja hakkaa paloja ajaessa satulan runkoon. ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Re: Tupliksen jarrut
ei ole.
Lähdin ajamaan niin tuntui että oikea puoli olisi jarruttanut kokoajan, niinkuin ilmeisesti jarruttikin, ajaessa jarruista kuului tasaisin väliajoin pieni kolahdus, mutta jarruttaessa kolina oli hävinnyt.
Osaisko joku näillä tiedoilla paikantaa vikaa?
tutkitko ennen jarrupalojen asennusta että suoraan vaikuttava mäntä liikkuu vapaasti ja vielä epäsuoraan vaikuttava mäntä yhtä hyvin. palauttiko käsijarru kun koeponnistit sen siinä samalla.
miksei?
kolahdus kuuluu asiaan, satula väljä.
jarruttaessahan sitä ei voi kuulua koska paketti on kasassa.
ota satula irti pura ja vaihda uudet tiivisteet jos mahdollisat äläkä unohda tiivistesarjan oston jälkeen marssia hydr tarvikeliikeeseen ostamaan käsijarru vivun 2 o renkgasta jotka ovat eri kokoiset.
kannattaa ostaa myös toiselle puolelle vielä jemmaan.
jos männät ja tappi sisällä ok kasaa jos ruosteiset, kysele vaikka multa osia tai vaihtosatulaa.
Lähdin ajamaan niin tuntui että oikea puoli olisi jarruttanut kokoajan, niinkuin ilmeisesti jarruttikin, ajaessa jarruista kuului tasaisin väliajoin pieni kolahdus, mutta jarruttaessa kolina oli hävinnyt.
Osaisko joku näillä tiedoilla paikantaa vikaa?
tutkitko ennen jarrupalojen asennusta että suoraan vaikuttava mäntä liikkuu vapaasti ja vielä epäsuoraan vaikuttava mäntä yhtä hyvin. palauttiko käsijarru kun koeponnistit sen siinä samalla.
miksei?
kolahdus kuuluu asiaan, satula väljä.
jarruttaessahan sitä ei voi kuulua koska paketti on kasassa.
ota satula irti pura ja vaihda uudet tiivisteet jos mahdollisat äläkä unohda tiivistesarjan oston jälkeen marssia hydr tarvikeliikeeseen ostamaan käsijarru vivun 2 o renkgasta jotka ovat eri kokoiset.
kannattaa ostaa myös toiselle puolelle vielä jemmaan.
jos männät ja tappi sisällä ok kasaa jos ruosteiset, kysele vaikka multa osia tai vaihtosatulaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Tupliksen jarrut
Jos uusi pala ei mahdu paikalleen ilman vasaraa, mäntää pitää kiertää sisäänpäin.
Säätö mäntää kiertämällä ei auta molempiin paloihin jos se toinen mäntä (johon tulee käsijarruvipu) on jumissa.
Männät on peräkkäin samassa sylinterissä. Kun toista painaa sisään, toisen pitää tulla ulospäin. Eikä tähän pitäisi tarvita edes kovin suurta voimaa.
Säätö mäntää kiertämällä ei auta molempiin paloihin jos se toinen mäntä (johon tulee käsijarruvipu) on jumissa.
Männät on peräkkäin samassa sylinterissä. Kun toista painaa sisään, toisen pitää tulla ulospäin. Eikä tähän pitäisi tarvita edes kovin suurta voimaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tupliksen jarrut
voi hitto, se koko satula näyttiki kyllä vähä knaljuselta, mutta aattelin/toivoin sen olevan vielä iskussa,
Noh ei auta muu ku ruveta tutkimaan satulaa, mäntiä ja niitten toimintaa :I
Kiitos vinkeistä!
-p0tty
jus: illan tyhmä kysymys, miten mäntää kierretään sisäänpäin?
Noh ei auta muu ku ruveta tutkimaan satulaa, mäntiä ja niitten toimintaa :I
Kiitos vinkeistä!
-p0tty
jus: illan tyhmä kysymys, miten mäntää kierretään sisäänpäin?
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Saab 900 S vm-90
Re: Tupliksen jarrut
Männän päässä on neljä reikää, joista saa otteen männänsäätötyökalullap0tty kirjoitti:miten mäntää kierretään sisäänpäin?
![Kuva](http://www.partsforsaabs.com/images/8996043.jpg)
tai rälläkän laikan avaimella tms välineellä jossa kaksi tappia osuu vastakkaisiin reikiin. Kierretään myötäpäivään niin menee sisäänpäin.
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album ... 517-2.html
Tuolla muutama muukin korjaamokirjan jarrukuva ja valokuvia satulasta purettuna:
http://www.jus.liitin.net/saab/99/album/jarrut/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tupliksen jarrut
Nonniin, ohjeet selvensi asiaa erittäin paljon!
Kiitos o/
-p0tty
Kiitos o/
-p0tty
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Saab 900 S vm-90
Re: Tupliksen jarrut
Member #3674
Saab 900 S vm-90
Saab 900 S vm-90