Vetaritunnelien tarkistus

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
vahajub
"Viggen"
Viestit: 558
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 13:25
Paikkakunta: KUOPIO

Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja vahajub »

Moro!
Ois yks og900 tänään tarkoitus käydä tsekkaamassa, pystyykö noi tunnelit tarkistaan kun auto on maassa, ja mitä kustantaa tunnelien korjaus:wink:
Onko vetaritunnelit jotain tukeva rakenne, vähän niinku joissain autoissa ns.apurunko?
Viimeksi muokannut vahajub, La Huhti 10, 2010 09:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 4448
Saab 9-5 2.0A sedan-99
Saab 900 2.1i 3D -92
Lahti411
"Hölösuu"
Viestit: 1788
Liittynyt: Ma Elo 03, 2009 09:51
Paikkakunta: Lahti

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja Lahti411 »

Kyllä niitä aika hyvin pääsee koputtelemaan, kun kääntää renkaat linkkuun. Mutta tosiaan, kyllä niitä sitten kannattaa jollain tanakalla ruuvimeisselillä tms. kunnolla kopistella, että pehmeät paikat löytää. Mulla esim. on pyöränmutteriavain, jonka toinen pää on talttamainen (tarkoitettu kai pölykapselin irroittamiseen). Tämä on tarpeeksi raskas ja terävä, jotta sillä löytää ruostekohdat helposti. Pelkkä katselu ja sormin kokeilu ei paljoa kerro, sillä paksumpien massojen alla saattaa muhia vaikka mitä. Ja älä mitään pyhävaatteita päälle pane, sillä ainakin kontilleen kannattaa mennä, että saat myös tunnelien alapinnat ja alatukivarsien kiinnityskohdat koputeltua.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja mestari »

yleensä vetarityunneli on kuin myyrän pesä aivan täynnä multaa ei ihme jos pehmenee. itse puhallan ja pidän tunnelitilan puhtaana vähintään 2x vuodessa, yleensä useammin
ei mätäne
kannattaa tarkistaa myös tunnelin seinä ylätukivarren alapintaan asti
Viimeksi muokannut mestari, Ti Helmi 08, 2011 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

Kyllä sen saa tsekattua, mutta tosiaan; likaiseksi siinä tulee. Tunkilla jos nostaa pääsee kunnolla kurkkimaan/mouhimaan.

Urakka vie paljon työtunteja mikäli on mätä, ja kävin neljällä eri pajalla kysymässä mitä maksaa. Näillä ei edes haluttu ottaa vastaan autoa, koska homma oli sen verran "kinkkinen" ja aikaavievä (pajat oli yksinyrittäjien, eivätkä ne halunneet ottaa vastaan töitä jotka vie kauemmin kuin 4 tuntia...). Jos homman haluaa tehdä kunnolla, niin vetarit otetaan pois ennen operaatiota. Korjauspaloja ko paikkaan sai vielä jokin aika sitten. (en muista mistä/minkä hintaisia).

Mätä vetarin tunneli aiheuttaa hylkäämisen katsastuksessa, tukivarret kun tulee ylä- ja alapuolelle. (nimim edellisestä satkusta irtosi alatukivarren kiinnike.... :oops: )
:saab:
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja muppelo »

sabanisti900 kirjoitti:...Korjauspaloja ko paikkaan sai vielä jokin aika sitten. (en muista mistä/minkä hintaisia).
...
Jos noita vielä motonetista saa niin eivät ainakaan aikasemmin olleet kalliita :)
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
yason
"Tuplakaasari"
Viestit: 97
Liittynyt: To Heinä 31, 2008 10:45

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja yason »

sabanisti900 kirjoitti:Kyllä sen saa tsekattua, mutta tosiaan; likaiseksi siinä tulee. Tunkilla jos nostaa pääsee kunnolla kurkkimaan/mouhimaan.


Alhaalta ylöspäin kun pääsee/jaksaa hakata voimalla, niin kyllä sieltä mätää löytyy, jos sitä on. Helpompaa vaan katsastusaseman nosturilla, siellä ne meikäläisen og-satkun tunnelit aina pomppas ;)
sabanisti900 kirjoitti:Urakka vie paljon työtunteja mikäli on mätä, ja kävin neljällä eri pajalla kysymässä mitä maksaa. Näillä ei edes haluttu ottaa vastaan autoa, koska homma oli sen verran "kinkkinen" ja aikaavievä (pajat oli yksinyrittäjien, eivätkä ne halunneet ottaa vastaan töitä jotka vie kauemmin kuin 4 tuntia...).
Ei noi nyt pahoja ole, ellei ihan läpeensä ole mädäntynyt.

Mä ehdin teettää tohon omaan satkuuni tunneleiden korjaushitsauksia muistaakseni pari, kolme kertaa vuosien aikana. Aina onnistu hommat, muistaakseni kahdella eri korjaamolla ehdin käyttää. Yleensä löyty joku pajan hitsinikkari, joka mielellään rälläköi paskat pois ja leikkasi ja sovitteli sopivanlaiset metallipalat paikoiksi ja jälki oli tällöin hyvää; joskus katsastusmieskin sanoi, että tämäpä on harvinaisen hyvin tehty. Olisinko enintään pari sataa maksanut per kerta, ja paikat kestivät aina pari, kolme vuotta. Se on ihan hyvä korjauksen elinikä ruosteensyömälle tunnelille, jossa muhii suolaa puolet vuodesta ja paskaa ympäri vuoden...

Eipä tossa satkussa sitten juuri muuta tarvinnu korjatakaan (:


y
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

yason kirjoitti:
sabanisti900 kirjoitti:Urakka vie paljon työtunteja mikäli on mätä, ja kävin neljällä eri pajalla kysymässä mitä maksaa. Näillä ei edes haluttu ottaa vastaan autoa, koska homma oli sen verran "kinkkinen" ja aikaavievä (pajat oli yksinyrittäjien, eivätkä ne halunneet ottaa vastaan töitä jotka vie kauemmin kuin 4 tuntia...).
Ei noi nyt pahoja ole, ellei ihan läpeensä ole mädäntynyt.

Mä ehdin teettää tohon omaan satkuuni tunneleiden korjaushitsauksia muistaakseni pari, kolme kertaa vuosien aikana. Aina onnistu hommat, muistaakseni kahdella eri korjaamolla ehdin käyttää. Yleensä löyty joku pajan hitsinikkari, joka mielellään rälläköi paskat pois ja leikkasi ja sovitteli sopivanlaiset metallipalat paikoiksi ja jälki oli tällöin hyvää; joskus katsastusmieskin sanoi, että tämäpä on harvinaisen hyvin tehty. Olisinko enintään pari sataa maksanut per kerta, ja paikat kestivät aina pari, kolme vuotta. Se on ihan hyvä korjauksen elinikä ruosteensyömälle tunnelille, jossa muhii suolaa puolet vuodesta ja paskaa ympäri vuoden...

Eipä tossa satkussa sitten juuri muuta tarvinnu korjatakaan (:
Jep. Varmasti hyvinkin liikekohtainen homma. Foorumia kun kaivelee löytyy ne paikat missä varmasti osataan/halutaan tehdä homma :)
Itse en itseäni vaivalta halunnut säästää, vaan ajelin ympäri Raaseporia. (Kaverin) kaveri kun loppupeleissä hitsas, niin hintakin oli sen mukainen. Mutta liikkeissä itkettiin että tulee >500e:n remppa. Taisin olla väärissä paikoissa :P Auto on -91 eikä nyt niin pahalle silmämääräisesti näyttänyt.

Ei tainnu olla työn sankareita.
:saab:
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja Pelle »

Ei siinä nyt tunteja mene.Vetaritunneli on melkein ainoa paikka mistä OG mätänee.Takatukivarret tietty myös jos keskellä olevat roiskeläpät on jostain syystä poistettu.Muutenhan OG:n pohjalevy on kuin Sarviksen pulkka,luistaa hyvin.
Vetaritunnelit joku fiksu kaveri hitsaa puolessa tunnissa,kunhan on lämmin talli ja voimavirtaa tarjolla.Nimimerkillä entisen -88 OG:ni hitsauttanut automaalarilla.
Pelle
9000CS 2.0t -97
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja mestari »

kyllä varmaan hitsaa puolessa tunnissa, ja sitten seuraavana vuonna menee ensin puoli tuntia kun rälläköi ne 0,75mm pellistä murjaistut paikat pois ja alkaa taas alusta.

jos autolla meinaa ajaa niin eikö ole järkevää tehdä asia kunnolla.

kyllä sen pystysivun pikku hepit tosiaan puoleen tuntiin laittelee, mutta jos täytyy alatukivarsi irroittaa niin menee pikkusen enemmän aikaa.
kun sen tulisi kestää myös seuraavat 5 katsastusta ainakin...
hitsauksissa, ainakin kunnolla tehdyillä, on parempi myyntivalttikin sitten tulevaisuudessa
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sabanisti900
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Syys 03, 2006 21:06

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja sabanisti900 »

mestari kirjoitti:kyllä varmaan hitsaa puolessa tunnissa, ja sitten seuraavana vuonna menee ensin puoli tuntia kun rälläköi ne 0,75mm pellistä murjaistut paikat pois ja alkaa taas alusta.

jos autolla meinaa ajaa niin eikö ole järkevää tehdä asia kunnolla.

kyllä sen pystysivun pikku hepit tosiaan puoleen tuntiin laittelee, mutta jos täytyy alatukivarsi irroittaa niin menee pikkusen enemmän aikaa.
kun sen tulisi kestää myös seuraavat 5 katsastusta ainakin...
hitsauksissa, ainakin kunnolla tehdyillä, on parempi myyntivalttikin sitten tulevaisuudessa
Amen
9-5 Aero Hirsch -06
Omistetut: 9-5 Aero (Stage 1) -04, 9-5 Aero (Stage ?) -01, 9-3 Aero -00, 9-5 Aero -06 perheauto, OG900T16-84, 9000 CC T16 -87. OG900S -91, 900i -90 , 9-5 2,3t Arc -02
Neuni
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 10:11
Paikkakunta: Kerava

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja Neuni »

Pelle kirjoitti:Vetaritunneli on melkein ainoa paikka mistä OG mätänee..
Paskat, nää on niin tyhmästi muotoiltuja autoja niin nehä vasta ruostuu. Ovet, konepelti, takakotelot yms. TOki muutkin autot ruostuvat mutta Saabeissa on oikein panostettu vaikean muotoisiin paikkoihin jotka varmasti keräävät likaa ja ruostetta..

Ja ylempänä puhuttiin paikoista jotka kestävät sen pari kolme vuotta, mitähän järkeä sellasia paikkoja on edes tehdä? Yleensä kun omia autoja on hitsattu, niin ne on kyllä tehty sillai, etti tarvi auton eliniän aikana enää niitä kohtia uudelleen tehdäkkään.
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Taitaa käytännössä olla niin että vanhan Saabin elinikä on sen 2-3 vuotta hitsausten jälkeen. Puhutaan kuitenkin yli 20-vuotiaista autoista.
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
rökösö
"Turbo"
Viestit: 216
Liittynyt: To Touko 07, 2009 11:20
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja rökösö »

99 GL kirjoitti:Taitaa käytännössä olla niin että vanhan Saabin elinikä on sen 2-3 vuotta hitsausten jälkeen. Puhutaan kuitenkin yli 20-vuotiaista autoista.
Nythän sää hupsuilet. Mun satkulla on enää siis 1-2 vuotta jäljellä, kun melkein vuosi sitten aloin tuota projektia hitsaamaan. Kun saan sen joskus kasattua valmiiksi, se joutaaki jo paaliin. :D
Saab 900 Aero -90, Saab 9-5 Aero -01
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Nojoo, meinasin lähinnä normikäyttäjää joka ei harrastele autojen parissa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Pelle
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Pe Helmi 16, 2007 18:41
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vetaritunnelien tarkistus

Viesti Kirjoittaja Pelle »

sabanisti900 kirjoitti:
mestari kirjoitti:kyllä varmaan hitsaa puolessa tunnissa, ja sitten seuraavana vuonna menee ensin puoli tuntia kun rälläköi ne 0,75mm pellistä murjaistut paikat pois ja alkaa taas alusta.

jos autolla meinaa ajaa niin eikö ole järkevää tehdä asia kunnolla.

kyllä sen pystysivun pikku hepit tosiaan puoleen tuntiin laittelee, mutta jos täytyy alatukivarsi irroittaa niin menee pikkusen enemmän aikaa.
kun sen tulisi kestää myös seuraavat 5 katsastusta ainakin...
hitsauksissa, ainakin kunnolla tehdyillä, on parempi myyntivalttikin sitten tulevaisuudessa
Amen
Joka katsastukseenhan näitä vanhoja ritsoja saa entrata.Paitsi jos aikoo oikein entisöidä.Ovet ei muuten mätäne jos alareunan reiät ei ole tungettu täyteen jotain kotelosuojamassaa.20-vuotias auto ei kuitenkaan ole uusi,pikkuvaivat täytyy vaan hyväksyä.
Pelle
9000CS 2.0t -97
Vastaa Viestiin