90:n öljyt veden seassa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
kkotro
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 14:05

90:n öljyt veden seassa

Viesti Kirjoittaja kkotro »

Veljen 90:ssä on mennyt vedet ja öljyt sekaisin niin päin, että öljyt on veden seassa. Mistä voisi johtua? Jotenkin vaikea kuvitella, että johtuisi kannen tiivisteestä, kun öljy- ja vesikanavat näyttävät olevan aika kaukana toisistaan. Kansiko siinä on sitten mennyt halki?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kyllä se varmaan kansipahvista on menny. Jos kansi on jo irti, niin se kannattaa jokatapauksessa plaanata. Siinä samalla varmasti selviää onko se halki.

Kupliiko paisuntasäiliössä? Onko starttivaikeuksia kun auto on seissyt vähänaikaa ajon jälkeen? Tämmöiset vois olla merkkinä kansitiivisteen vuodosta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
kkotro
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 14:05

Viesti Kirjoittaja kkotro »

Mitään normeaaleja kannentiivistevian oireita ei ollu. Vika huomattiin vasta, kun kone alkoi lämpenemään. Öljyn ja veden emulsio (sellaista tahnaa) kiersi jäähdytysjärjestelmässä niin hitaasti, että kone ei juuri jäähtynyt.

Täytyy toivoa, että se on kannentiiviste. Millä aineella jäähdytysjärjestelmän saisi parhaiten huuhdeltua?
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Toi on varmaan parasta mahdollista? Siis Cooling system degreaser.

http://www.tecalemit.fi/korjaamolaitteet/forte04.asp
http://www.forte-nwe.com/FIN/koeling_BD.html

Tosin ei ole omakohtaisia kokemuksia. Noiden fortejen ostaminen voi olla vaikeaa, kun niitä ei helposti myydä kuin korjaamokäyttöön.

Kaipa sen liejun saa sieltä ihan tarvikeliikkeissä myytävillä tavallisilla huuhteluaineillakin.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

eikö pieni kupliminen paisuntasäiliössä ole normaalia ilman että kansi/kansipahvi on sökönä. Omassa OG 900 pientä pulputusta kuuluu, mutta neste on täysin puhdasta.

9-5 Nordic
lintta go go
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: La Elo 30, 2003 17:49
Paikkakunta: Muurola

Viesti Kirjoittaja lintta go go »

9-5 Nordic kirjoitti:eikö pieni kupliminen paisuntasäiliössä ole normaalia ilman että kansi/kansipahvi on sökönä. Omassa OG 900 pientä pulputusta kuuluu, mutta neste on täysin puhdasta.

9-5 Nordic
ei siellä mitää ihmeempiä kuplia pitäs olla, pakokaasutesteri on hyvä tossa hommassa, eli anturi sinne paisuntasäiliöön ja jos tulee jotain arvoja niin silloin pahvi tai kansi sökö.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

lintta go go kirjoitti:
9-5 Nordic kirjoitti:eikö pieni kupliminen paisuntasäiliössä ole normaalia ilman että kansi/kansipahvi on sökönä. Omassa OG 900 pientä pulputusta kuuluu, mutta neste on täysin puhdasta.

9-5 Nordic
ei siellä mitää ihmeempiä kuplia pitäs olla, pakokaasutesteri on hyvä tossa hommassa, eli anturi sinne paisuntasäiliöön ja jos tulee jotain arvoja niin silloin pahvi tai kansi sökö.
Eikös paisuntasäiliöässä tapahtuvan aktiviteetin ero ole siinä, että kansivikainen hönkäisee paisariin kierrosten noustessa. Eli jos paisarin korkki on auki ja polkaisee kaasua, selvä hönkäys tulee aukosta.

Demonstraatio löytyy kolmen megatavun videon muodossa
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Kyllä minulla ainakin pientä pulputusta on paisunta säiliössä termostaati auki ollessa. Kansi on varmasti ehjä kun se on juuri tarkastettu halkeamista´, plaanattu ja kannenpahvi vaihdettu. Eri asia olisi jos se vaahtoaisi se säiliö.
#1890
Vastaa Viestiin