Taka-akselin puslat
Taka-akselin puslat
Autoni taka-akseli ei istu ihan auton keskilinjassa, joten takaripustuksen puslat varmaan pitäisi uusia. Autoni on -76 99 Combi Coupé. Mistähän voisin puslia kysellä? Mitä eroja on autoni takajousituksessa verrattuna uudempiin? Eli miksi uudempien mallien puslat eivät käy? Olisiko uudemmista mahdollista muokata vanhempaan malliin sopivia? Muistan lukeneeni täältä noista taka-akselin tuennoista ja mielestäni akselin epäsymmetrisestä asennostakin oli juttua, mutta en vaan löydä kyseistä topicia. Mikä tyypillisesti aiheuttaa akselin vinon asennon? Kuluneet tukivarsien etupuslat vai poikittaistangon puslat?
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Taka-akselin puslat
Liian matalaksi kuoleentuneet takajouset ohjaa taka-akselia oikealle, ainakin periaatteessa kun katsoo panhard-tangon kiinnityksiä, yläpää korissa vasemmalla, alapää taka-akselissa oikealla.
Onko taka-akseli auton alkuperäinen? Joskus oli juttua, että vaihdettaessa tarpeeksi vanhaan 99:iin satkun taka-akseli ei sopivan mittaista panhard-tankoa saa kohdeautosta eikä luovuttajasta, vaan 9000:n tanko piti oleman sopiva.
Onko taka-akseli auton alkuperäinen? Joskus oli juttua, että vaihdettaessa tarpeeksi vanhaan 99:iin satkun taka-akseli ei sopivan mittaista panhard-tankoa saa kohdeautosta eikä luovuttajasta, vaan 9000:n tanko piti oleman sopiva.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Taka-akselin puslat
Toi jousien kuoleentuminenhan vaikuttais ihan loogiselta selitykseltä. Käykös Combi- ja sedan malleihin samat jouset, vai vaatiiko Combin raskaampi perä erilaisen jousi/iskari kombinaation?jus kirjoitti:Liian matalaksi kuoleentuneet takajouset ohjaa taka-akselia oikealle, ainakin periaatteessa kun katsoo panhard-tangon kiinnityksiä, yläpää korissa vasemmalla, alapää taka-akselissa oikealla.
Veikkaisin akselin olevan alkuperäinen. Ainakin tukivarret olivat sitä vanhempaa mallia (en kyllä ole vuosimallieroista aivan varma, sillä en ole koskaan päässyt osia irrallaan vertaamaan).jus kirjoitti:Onko taka-akseli auton alkuperäinen? Joskus oli juttua, että vaihdettaessa tarpeeksi vanhaan 99:iin satkun taka-akseli ei sopivan mittaista panhard-tankoa saa kohdeautosta eikä luovuttajasta, vaan 9000:n tanko piti oleman sopiva.
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ke Tammi 13, 2010 17:55
- Paikkakunta: Lahti
Re: Taka-akselin puslat
Jouset on vahvemmat compissa. Sedanissa käytettiin vetovaunujousina compin jousia.
Harrastepelit , Saab 74/99 ja Wolkkari LT-Reimo, matkailuauto. Käyttöpelit Toyota Carina, Mersu124d ja Renault Megane dci. # 3689 #
Re: Taka-akselin puslat
Taka-akseli ei oo keskellä ku harvoin. kaikki valmistustoleranssit ynnä kiinnitysreikien väljyydet niin takaakeli voi olla aikas paljon sivulla. Mitatkaapa huvikseen. Ei muuta kuin panhard tankoo lyhentään sen mukaan tai jos leveet renkaat/ vanteet niin takajouset posi ja pohjauskumien varaan ja ala-asennossa mitoitaa akselinkeskelle.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147