OG900 2.1i ja dyno

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Olen tässä miettinyt dynotusta. Paikka on varma ja hinta 50 euroa mittauskerralta. Olen hankkimassa renkaita kuten moni tietää täällä, mutta pitääkö tehdä sitten näille renkaille jonkinlaista sisäänajoa vai voiko viedä suoraan melkein heti dynorullille?

Minkälaisia käppyröitä muut vastaavat moottori ovat saaneet, erityisesti 2.1i? Olisin myös kiinnostunut OG900S matalapaineturbon dynotuloksista. Ylityisikö autollani 141hv ja 180Nm, ne ovat viralliset arvot muistaakseni?

Tosiaan, kaksi autoani pitäisi käyttää mittauksessa, mutta siihen voi mennä runsas kk, että saan tehtyä sen homman.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Mulla on vakio ässästä dynokäppyrä. En nyt millään jaksa ruveta kikkailemaan minkään skannauksen kanssa, mutta referoidaan se lyhyesti tähän. Eli maksimi moottoriteho 108Kw@5390rpm ja maksimi vääntö 212Nm@2910rpm. Vääntökäyrä lähes tasainen välillä 2500-4000rpm. Siitä laskee, niin että 5500 kierroksella vääntöä on karvan yli 180Nm. Tehokäyrä nousee melko tasaisesti sinne maksimi tehoon asti, vaikka ajossa vakio ässä tuntuukin mun mielestä puutuvan melko pahasti loppua kohti. Johtuneeko sitten tuosta vääntökäyrän laskusta.

Perusvireillä samasta koneesta lähti samassa penkissä 165Kw@5070rpm ja vääntöpiikkiä 375Nm@2790rpm (ja vaihteisto anoi armoa)

Paikkana ST-Motors Espoossa.

Renkaille ei varmaan tarvi mitään tehdä. Tai ainakaan mä en keksi mitä hyötyä kesärenkaille olisi sisäänajosta. Tai no, sen verran ehkä hyvä ajaa, että muottirasvat kuluu pois ja pinta karheutuu, mutta se nyt ei voi kovin montaa kilometriä tarvita.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kiitos vastauksesta. :) Mikä on maksimi kierroslukumäärä (rpm) moottorin maksimitehoa haettaessa? 5500? Kelpaako ajokilometreiksi uusille kumeille 50km? Pinnanhan pitäisi karhentua ja muistelen, että siihen vaadittaneen hieman kilometrejä. Mitä nuo muottirasvat ovat? Ovatko ne niitä vaaleita rasvoja, jotka jäävät näkyviin uusien kumien asennuksen jälkeen sivukehille? Noista renkaista kysyn vain siksi, että pitohan niissä pitäisi saada kuntoon ja jäykkyys ajossa varmaksi.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
fforslund
"Aero"
Viestit: 338
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 10:33
Paikkakunta: Uusimaa

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja fforslund »

juhokare kirjoitti:Olen tässä miettinyt dynotusta. Paikka on varma ja hinta 50 euroa mittauskerralta. Olen hankkimassa renkaita kuten moni tietää täällä, mutta pitääkö tehdä sitten näille renkaille jonkinlaista sisäänajoa vai voiko viedä suoraan melkein heti dynorullille?

Minkälaisia käppyröitä muut vastaavat moottori ovat saaneet, erityisesti 2.1i? Olisin myös kiinnostunut OG900S matalapaineturbon dynotuloksista. Ylityisikö autollani 141hv ja 180Nm, ne ovat viralliset arvot muistaakseni?

Tosiaan, kaksi autoani pitäisi käyttää mittauksessa, mutta siihen voi mennä runsas kk, että saan tehtyä sen homman.
Ihan kohtuu hinta. Mistä?

En usko 2,1i pääsevän ihan 900S:n lukuihin, (ajossa huomattua) mutta varmaan melko lähelle valmistajan ilmoittamia.
2.1 saa varmaan kierrättää ihan 6000 asti ehkä jopa rajoittimelle..
Ässästä JuHem:in kaltaisia havaintoja, tosin itsellä ilmeisesti miedommat ahdot(pienempi vääntöpiikki, ja pienempi huipputeho korkeammilla kierroksilla) :(
Mitä perusvireihen sisältyy?
Why do those people, who have Saabs, have that smile on their face? :)
It's almost impossible to crash it! -Jeremy Clarkson-TopGear
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Oulun Limingantullissa TeHo Autosäätö. Perushinta on tosin 60 euroa, mutta lupasin käyttää kaksi autoani, niin hintaa tulee se 50 euroa. Laitteet tarkoitettu kaksivedolle Bosch-merkkiset. Ei ihan uudet, mutta ihan kelpo laitteet minun tarpeisiini. :)

No, ei se 2.1i pääse ässän lukemiin, mutta tarkoitin, että miten näissä vanhemmissa Saabeissa 'täyttyy' valmistajan antamat luvatut suoritusluvut. T5-koneissahan tehoa pitäisi olla yli 15hv, mitä valmistaja lupaa. Onko 6000 rpm 2.1i:n maksimi kierroslukumäärä (rajoitin)?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Toinen juttu on laturin hiilet, joiden ansiosta akun merkkivalo alkaa hälyttelemään 5000 rpm:n jälkeen. Haittaakohan se mitään? Yhdesti jo taisin kysyä toisessa topickissa, ja vastaus oli, että ei.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja JuHem »

Tehdas ilmoittaa B212i:lle, eli 2,1:lle huipputehoksi 140hp/6000rpm ja tuskin se juurikaan enempää edes kiertää. Väännöksi taas kerrotaan 180Nm/2900rpm. Dyno hommissa pitää muistaa, että jokainen dyno on yksilö ja eri dynoilla voi olla isojakin eroja, eli ei kannata masentua vaikka jäisikin alle luvatun tai vastaavasti ei kannata liikoja hehkuttaa jos löylyä löytyykin ilmoitettua enemmän. Mullahan sattui hyvin ja oli yksi hevosvoima enemmän kuin tehdas lupasi, joten siinä oli hyvä lähtö- ja vertailukohta rakentelulle.

Luulisi 50 kilsaa riittävän renkaille sisäänajoksi. En tarkoittanut sitä vanteelle asennuksessa käytettyä rasvaa. Rasva oli ehkä vähän huono sana. Lähinnä tarkoitin sitä, että onhan aivan uuden renkaan pinta liukkaampi kuin ajettu, mutta onko sillä toisaalta mitään merkitystä niillä tehoilla on toinen juttu, ei ehkä...

Kannattaa se laturi laittaa kuntoon, niin ei ainakaan jää mitään jossiteltavaa ja tule varmasti oikeat lukemat. Perushuollon teko, öljyt, suodattimet, sytkäosat vaihtoon, on hyvä tehdä samasta syystä.

Mulla oli tuon dyno vedon aikoihin koneeseen laitettu isompi cooleri, peltipakosarja, 3" putki kokomatkalle, 2.1 kansi ja imusarja, bensalastu, Pro-Turbon hukkaportinkello, paineet piikkasi noin 1,2 bariin ja jäi noin 1,1-1 bariin. Alkoi mennä jo laihalle.

Jospa sitä kesän aikana pääsisi kokeilemaan uudella motilla.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Itse olen epäillyt, että voi mennä karvan verran päälle tuon 140hv:n. Huomenissa pääsisin dynoon, jos kaikki menee kuin pitää. Lupasivat ottaa luultavammin penkkiin. Olen käyttänyt tuossa dynossa monesti aikaisemmin ja olen pitänyt tuloksia ihan todenmukaisina. On totta, että dynoilla on eroja ja myös sillä hetkellä vallitsevassa lämpötilassa. Onko noiden hiilten asennus vaikeaa tai siis asennuttaminen. Huomenna on huoltamolla rengaspäivät, joten siellä ei varmaankaan vaihdeta silloin muuta. Tietysti on totta, että kun laturista uupuu tehot, niin moottori imee kait sitten sen puuttuvan osan akusta. Olenko oikeassa? Renkaat tulee olemaan Misukat ja toivon niiden olevan tarpeeksi jäykät heti asennuksen jälkeen. Kierroksia en ole uskaltanut tai osannut ottaa autollani 5700 rpm:ää enempää, mutta jos rajoitin on 6000 rpm:n kohdalla, niin pitää kait siellä dynossa juoksuttaa niihin lukemiin.
Autooni on vaihdettu suodattimet, öljyt ja jäähdytinnesteet (järjestelmä putsattiin Fortella). Kun renkaat saan alle, niin paketti lienee jo ihan hyvä dynotukseen.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Kävin tuossa ajamassa satkulla ja ajon aikana tärräytti pakoputki poikki takaosasta putkistoa takapöntön edestä. Saakohan sitä mitenkään korjattua ilman sen osan putkiston vaihtoa? Paljonko maksaa ogsatkun pakoputkiston takaosa?
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja f-19 »

ei vit-tu nyt oikeesti!

En kyllä ite uusilla tai muutenkaan hyvillä renkailla menis penkittään, oikeestaan en missään nimessä ite menis uusilla. Vanhat paskat on paljon järkevämpi valinta. Ne rullat on aika karheat rullat ja auto tulee piukkaan kiinni -> sama kun alkaisi viilalla härimään kulutuspintaa. Ylipäätään miksi ihmeessä pitäis uudet renkaat olla alla jos penkkiin menee??!! Mutta jos siltä tuntuu niin anna mennä.

Eikä ne renkaat kyllä asennuksen jälkeen mihinkään jäykkene. Ja se rasva mitä renkaissa on asennuksen jälkeen on rengasrasvaa jota laitetaan että renkaan palje nousee vanteelle kunnolla, eli se on vain asentamista helpottamaan. Ekojen kilometrien aikana rasva altistaa renkaan pyörähtämiselle vanteella koska rajapinta renkaan ja vanteen välissä on aika pliukas. Jonkin ajan jälkeen kyllä se rasva lähtee veke keskihakuvoiman ja kuivumisen johdosta. Muottirasva on tosiaan renkaan paistamisen jäljiltä pinnassa ihan niinkuin rasva paistinpannulla...

Ja kyllä se kone penkitettäessä sinne rajoittimelle kannattaa antaa kiekaista että se vähäinenkin teho koneesta tulos tulee. Tai tosin penkittäjänhän sen päättää, mutta eiköhän luulisi ammattilaisen osaavan paremmin kuin... Mutta kyllä sitä paljon pidemmälle pitää kierrättää kuin 5000rpm.
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

f-19 kirjoitti:ei vit-tu nyt oikeesti!

En kyllä ite uusilla tai muutenkaan hyvillä renkailla menis penkittään, oikeestaan en missään nimessä ite menis uusilla. Vanhat paskat on paljon järkevämpi valinta. Ne rullat on aika karheat rullat ja auto tulee piukkaan kiinni -> sama kun alkaisi viilalla härimään kulutuspintaa. Ylipäätään miksi ihmeessä pitäis uudet renkaat olla alla jos penkkiin menee??!! Mutta jos siltä tuntuu niin anna mennä.

Eikä ne renkaat kyllä asennuksen jälkeen mihinkään jäykkene. Ja se rasva mitä renkaissa on asennuksen jälkeen on rengasrasvaa jota laitetaan että renkaan palje nousee vanteelle kunnolla, eli se on vain asentamista helpottamaan. Ekojen kilometrien aikana rasva altistaa renkaan pyörähtämiselle vanteella koska rajapinta renkaan ja vanteen välissä on aika pliukas. Jonkin ajan jälkeen kyllä se rasva lähtee veke keskihakuvoiman ja kuivumisen johdosta. Muottirasva on tosiaan renkaan paistamisen jäljiltä pinnassa ihan niinkuin rasva paistinpannulla...

Ja kyllä se kone penkitettäessä sinne rajoittimelle kannattaa antaa kiekaista että se vähäinenkin teho koneesta tulos tulee. Tai tosin penkittäjänhän sen päättää, mutta eiköhän luulisi ammattilaisen osaavan paremmin kuin... Mutta kyllä sitä paljon pidemmälle pitää kierrättää kuin 5000rpm.
Okei. Tuota vähän epäilin siis noiden uusien renkaiden osalta. Jos näin on, niin jätän menemättä joka tapauksessa. Olisihan tuolla sopivasti vanhatkin kumit, mutta taidan jättää ottamatta, kun tuo pakoputki meni poikki.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja JuHem »

En mä kyllä huomannu kummallakaan kerralla mitään erityistä renkaiden kulumista, vaikka piti paikan päällä vaihtaa kesäkumit eteen, eli niitä tuli katsottua läheltä ennen ja jälkeen. Sitä en epäile etteikö jossain kunnon tehopelissä tai pitkiä säätöajoja tehdessä renkaat kulu selvästi, mutta tuskin vapari satkulla pari vetoa tehtäessä...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

JuHem kirjoitti:En mä kyllä huomannu kummallakaan kerralla mitään erityistä renkaiden kulumista, vaikka piti paikan päällä vaihtaa kesäkumit eteen, eli niitä tuli katsottua läheltä ennen ja jälkeen. Sitä en epäile etteikö jossain kunnon tehopelissä tai pitkiä säätöajoja tehdessä renkaat kulu selvästi, mutta tuskin vapari satkulla pari vetoa tehtäessä...
Niin, eihän tuolla oikein pääse revittelemään. :) Mutta riittääkö se 50km sisäänajoon, niin siitä taisi olla eri mielipiteitä. Mutta tuo pakoputki hajosi, joten joudun siirtämään mittausta eteenpäin.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
juhokare
"Hölösuu"
Viestit: 3857
Liittynyt: Ti Joulu 30, 2003 13:59

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja juhokare »

Jos joskus käytän tuota myllyä rullilla, niin varmaan vedetään ainakin sinne 5500rpm:ään ja mieluusti 5800rpm:n tienoille.
#1882
Saab 9-3SS TTiD vm. 2008 & Mitsubishi L200 vm. 2016 & Landrover Defender Td5 vm. 2003
Lanius
"Tuplakaasari"
Viestit: 89
Liittynyt: Su Kesä 08, 2008 18:10
Paikkakunta: Järvenpää

Re: OG900 2.1i ja dyno

Viesti Kirjoittaja Lanius »

6000rpm on rajoitin, ja siellä myös maksimitehot. Kun itse koitin viritellä edellistä satkua joka oli juurikin tuo 2.1, muodostui tuo rajoitin ongelmaksi josta ei olisi päässyt yli kuin vaihtamalla lh-jet 2.4.2 toiseen. Miedosti hiotuilla nokilla veto vaan kasvoi kierrosten noustessa, ja erittäin v-tumainen tunne oli kun katkes aina kun seinään tuon 6000rpm tullessa vastaan. Varmasti ois löytynyt lisää tehoa korkeammilta kierroksilta. Kuulemma hydrauliset painimet kestäis yli 7000rpm.
S. Niittumaa
900 T8
99 T8
Vastaa Viestiin