Termostaatin vaihto ??

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Termostaatin vaihto ??

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

moi,

voisiko joku neuvoa, miten termostaatti vaihdetaan OG 900 2,1 vm 92:een.

kiitos etukäteen

9-5 Nordic
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23922
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

termari löytyy kuskin puolelta keulan päästä!!! johtonipun alta 2 pulttia!!!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joutokäyntimoottori irti. Se on se metallimötikkä johon tulee 3 johtoa ja pari mustaa ilmaletkua. Se on kiinnitetty semmoisella metallipannalla. Avaa toinen ruuviniin lähtee irti.

Avaa termostaattikotelo (oliskohan 13mm pultit) näitä on siis 2 kappaletta.
Jos on tiukassa niin yritä avaamista niin että napautat terävästi avaimen päähän. Jos vaan voimalla vääntää niin tod.näk mutteri pyöristyy. Ehkä niihin vois vähän CRC:tä ruiskia. Alumiinia muuten noi kierteet...

Kotelo auki, vesiletkua ei tarvitse irroittaa. Vanha termari pois, katso missä asennossa se oli. Laita uuteen termariin tiiviste, siinä on huuliura.

Laita termari oikeaan asentoon, ja ruuvaa termostaattikotelo kiinni.

Järjestelmän täyttö ja ilmaus on syytä tehdä. Ilmaus onnistuu siitä messinkiruuvista termostaattikotelon vieressä. Pidä toisella avaimella kiinni "kannasta" ja avaa toisella se päätyosa.

Näin itse tein ja on toiminut hyvin, mullakin on muuten 2.1i vaikka sillä ei tässä ole merkitystä, 2.0:ssa homma toimii samallalailla. Termostaatiksi vain saabin alkuperäinen, maksaa vain 14e tiivisteineen.
Viimeksi muokannut teesalama, To Elo 26, 2004 10:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Täältä lisää infoa, vaikka kaikki kuvat ei olekkaan satkusta.

http://68.18.182.230/cooling_system_fol ... cement.htm
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Ilmausletkun voi vetää suoraan paisuntasäiliöön, niin ei tarvii nesteiden valumisia huolehtia sen kummemmin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 Nordic
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja 9-5 Nordic »

kiitokset ohjeista, eiköhän se hoidu. Kysymys vielä ilmauksesta eli eihän se muuta tarvi kuin ilmauksen ja mahdollisesti nesteen lisäystä. Eihän jäähdytysnestettä kokonaan tarvi vaihtaa

9-5 Nordic

ps. hieno peli toi 2,1 kone. Melkein ajelen tolla 900:lla ennemmin kuin 9-5:lla. On aika nostalgista kyytiä.
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2519
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Joo lisäys riittää ei tarvii vaihtaa kokonaan. Eikä edes paljoa tarvii lisätä.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Ilmauksessa kannattaa muistaa laittaa kabiinin lämmönsäätönuppi täysille. Tällöin ilmaantuu täysin koko järjestelmä.
Aski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Loka 27, 2016 17:26

Re: Termostaatin vaihto ??

Viesti Kirjoittaja Aski »

Lainaan vanhaa ketjua...

Ilmeisesti kojelaudan jäähdytysnesteen lämpötilan viisari pitäisi olla n. vaakatasossa, kun kone on lämmennyt? Ennen termostaatin vaihtoa neula kiipesi vihrelälle mutta kieroillakaan silmillä ei ollut vaakatasossa. Termarin (88 astetta) vaihdon jälkeen neula nousi terhakasti vaateriin mutta alkoi sen jälkeen seilata ylös/alas.

Sen jälkeen vaihdoin lämpötila-anturin ja nyt neula nousee lähelle horisonttia mutta jää kuitenkin hieman vajaaksi. Ulkolämpötila on -4, jos tällä jotain merkitystä. Nipasta päästin ilmat pihalle.

Kun kabiiniin tulee lämmintä ja muutoinkin tuntuu pelaavan normaalisti, niin pitääkö olla huolissaan? Eli onko peli tuolta osin ihan ok?

Kajakki on 900i 2.0 vm.-90
OG900i combi coupe vm. 1990
Vastaa Viestiin