Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Tämmönen epätoivonen probleema mulla, että auto tehoton ja nykii. Alakierroksilla ei vetoja ja nykii, ylemmillä kierroksilla nykii vähempi ja vetää kohtalaisesti. Kylmänä tai joskus lämpimänäkin käynnistettäessä yskii ja bensa palaa imusarjassa jos kaasuun koskee. Auto lähtee hyvin käyntiin, ainoastaa virtalukko temppuilee hiema ja ei tahdo aina startata. Vastaa huonosti kaasuun ja saattaa yskähdellä lämpimänäkin jos kaasun painaa pohjaan, en ole varma, että palaako bensa silloin pakoputkessa vai imusarjassa. Ajon jälkeen pakosarja hehkuu punaisena, lähinnä 2 ja 3 pyttyjen haara mutta muutkin haarat rupeaa pitemmän päälle helottaan. Tyhjäkäyntiä käy hyvin ja punahehkukin häipyy.

Tähän mennessä vaihdettu tulpat(Bosch Super Plus WR7DC +1), tulpan johdot, virranjakajan pyöriä ja kansi, bensansuodatin, kokeiltu toista puolaa ja lambdakin parin vuoden sisällä vaihdettu. Irroteltu kylmäkäynnistyssuuttimen johtoa. Lioteltu suuttimia Sinolissa. Alipainevuotoa en ole ainakaan vielä löytänyt. Virranjakajan alipainesäädin tuntuu toimivan, mutta näyttää vaativan melko suuren alipaineen toimiakseen. Lambda irti ei toimi ollenkaan vaan yskii imusarjaan(Labda saa kait korjattua tilannetta jonkin verran?). Vika kokoajan vain pahentunut aluksi en huomannut, että pakosarja olisi hehkunut.

Aluksi lambda irti toimi vielä jotenkin mutta nyki enemmän. Pakoputki virtaa mielestäni hyvin mutta saattaa vuotaa jostakin tai pakosarja vuotaa kun pakoääni kuulostaa jotenkin metalliselta ja terävältä, niinkuin ääni kuuluisi keulan suunnasta. Konehuoneesta kuunneltuna ei oikein huomaa mitään outoa. Vuotava pakosarja tuskin aiheuttaisi noin pahoja oireita, kun toimii lambda irti vielä huonommin? Tulpat on nokiset, pyttyjen 2 ja 3 hieman vähemmän. Palaa kait kuumuudessa pois?

Pahoittelut, että kysymystä laitan vielä kolmannen kerran tästä ja uuteen topiciin, mutta alan pikkuhiljaa jo olemaan epätoivonen tuon kans. Jokapäivä autolla pitää käydä töissä ja tiiä sitten miten kauan tuo kestää, kun pakosarja punaisena ajelee. Olisin erittäin kiitollinen avusta.

Auto oli siis tuo pirun keksintö, 900i 8v kat vm.89.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Hyvä kun kerkesin edes tämän jo kirjoitella niin päivitystä. Alkaa vyyhti aukeamaan.

Uskaltauduin kokeilemaan kääntelemään virranjakajaa. Käänsin sen keskelle niin että pultit suunnilleen keskellä hahloja. Johan rupes toimiin jo paljon paremmin. Eli vika siis ennakossa ja/tai virranjakajassa. Ihmettelen vain, että miten se on voinut yhtäkkiä noin muuttua, kun virranjakajan asentokin merkitty viivalla ja ollut kokoajan siinä ja varmasti edelliselläkin omistajalla. Alkujaan se oli käännetty aika paljon myöhemmälle siitä keskikohdasta, jonku sentin melkeen käänsin.

Auto ei kylläkään minulla ole kauaa vielä ollut ja tehottomuusongelmaa oli jo ostaessa. En vain siihen kiinnittänyt suuremmin huomiota, kun aattelin sen kuuluvan asiaan, kun on tuboon tottunut. Liekkä virranjakajassa vikaa ja että toimiikohan ne automaattiset ennakonsäätö systeemit edes oikein, mitenhän siitäkin vois varmistua?

Pitänee tästä lähteä ajotuslamppu kauppaan. Kannattaako ostaa ehdottomasti sellanen ennakonsäätöpotikalla varustettu?
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ei välttämättä tarvitse olla sitä säätö rullaa. jos et useasti tarvitse niin joku halpa perus ajotus lamppu riittää. biltemassa on esimerkiksi ihan hyvä 30 eurolla.


Ennakko on 20 astetta 2000r/min ja ilman alipainesäätöä.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2396
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja anv »

mikkox9x kirjoitti:Hyvä kun kerkesin edes tämän jo kirjoitella niin päivitystä. Alkaa vyyhti aukeamaan.

Uskaltauduin kokeilemaan kääntelemään virranjakajaa. Käänsin sen keskelle niin että pultit suunnilleen keskellä hahloja. Johan rupes toimiin jo paljon paremmin. Eli vika siis ennakossa ja/tai virranjakajassa. Ihmettelen vain, että miten se on voinut yhtäkkiä noin muuttua, kun virranjakajan asentokin merkitty viivalla ja ollut kokoajan siinä ja varmasti edelliselläkin omistajalla. Alkujaan se oli käännetty aika paljon myöhemmälle siitä keskikohdasta, jonku sentin melkeen käänsin.

Auto ei kylläkään minulla ole kauaa vielä ollut ja tehottomuusongelmaa oli jo ostaessa. En vain siihen kiinnittänyt suuremmin huomiota, kun aattelin sen kuuluvan asiaan, kun on tuboon tottunut. Liekkä virranjakajassa vikaa ja että toimiikohan ne automaattiset ennakonsäätö systeemit edes oikein, mitenhän siitäkin vois varmistua?

Pitänee tästä lähteä ajotuslamppu kauppaan. Kannattaako ostaa ehdottomasti sellanen ennakonsäätöpotikalla varustettu?
Mites kun mulla on muistikuva että virranjakajaa pyörittelemällä ei voi säätää sytkää tuossa "Helvetinkoneessa". Sitä pyörittelemällä saa vain pyörijän ja vastaavan navan osumaan kohdalleen. Mistäkä se sytkä sitten säädettiin tuossa, en muistakaan. Halpa kokeilu olisi se sytkän pääteaste siinä lokasuojan päällä ja virranjakajan pyörijä ja kansi uusiksi.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -24
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

ööö.. mitenköhän sitte? kun jääntää jakajaa kääntyy kansi suhteessa pyöriään jonka akseli on ilmeisesti suoraan yhteydessä nokka-akseliin. Eikös tuo oo sitte oikein että ennakko säätyy?
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Onkos 16-venttiilistä tehty ilman EZK-sytytysta? Tuossa ei jakajassa ole kelloa eikä jakajan kylkeen tule sähköjohtoakaan. Jakajaa ei pidä mennä kääntämään. Sillä ei saa muuta kun kipinän väärään sylinteriin. :-)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Mertmi kirjoitti:Onkos 16-venttiilistä tehty ilman EZK-sytytysta? Tuossa ei jakajassa ole kelloa eikä jakajan kylkeen tule sähköjohtoakaan. Jakajaa ei pidä mennä kääntämään. Sillä ei saa muuta kun kipinän väärään sylinteriin. :-)
Tuo on ihan 8v katti kone. EIKö tuossa ole ihan normi jakaja ja kärjwtön sytytys? Piuha tulee ja on alipainesäädinkin. Eikö se ennako säädetä kääntämällä jakajaa? Kertokaapa joku viisaampi.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
JugiBoy
"Viggen"
Viestit: 627
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2005 17:03
Paikkakunta: Piikkiö

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja JugiBoy »

Kyllä säädetään jakajaa kääntämällä. Säädä pois vaan.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

Säätelin tuota korvakuulolta(varmaan vielä aikasemmallekkin) ja vieläkin pukkaa pakosarja hehkumaan, vaikka tuntuu toimivan jo melko hyvin. Voiko vuotava pakosarja/putki aiheuttaa tuon? Tai sitte on sytytyspuolella jotain häikkää vielä tai käy rikkaalla että syytää reilusti läpi asti bensiiniä. Ihmetyttää vain, että miten vain tuo toinen haara hehkuu.

No saa nähdä rupeaako toimimaan kun lampun kans ajottaa. Onko niissä lampuissa muuten kiekkamittarit kun autossa ei sellasta ole niin muuten vähän vaikea ajottaa, vai joutuuko hommaan tarvikemittarin? Tarvisko välttämättä ollenkaan, että pitäiskö ennakon pysyä samana suuremmalla kierrosalueella, vai pitääkö ennakko katsoa tarkkaan siitä 2000 rpm paikkeilta?
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa käydä aivan liian laihalla (mittaa ohjauspaine, järjestelmäpaine) ja ajoituksen säätäminen aikaisemmalle parantaa siitä syystä käyntiä ja laskee pakolämpöjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

jcarlson kirjoitti:Taitaa käydä aivan liian laihalla (mittaa ohjauspaine, järjestelmäpaine) ja ajoituksen säätäminen aikaisemmalle parantaa siitä syystä käyntiä ja laskee pakolämpöjä.
Mahdollista tietysti, mutta ihmetyttää, ettei tulpat ole valkoset vaan enempi nokiset.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja orava »

Ettei vaan joku äänenvaimentimista olisi tukossa?
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

ehdottomasti 2000 r/min on kierros luku jolla säädetään ennakko liikkuu vielä kun kierros luku nousee. hommaa sellainen halpa kierroslukomittari millä saat puolan johdoista kierrosluvun.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi myös ottaa purkuautosta kierroslukumittarin, ei välttämättä maksa mitään.

Tai jos on nuottikorvaa, kuulostelee kierroslukumittarillisesta miltä kuulostaa 2000 r/min ja kiihdyttää säädettävän auton samoille kierroksille :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mikkox9x
"Ruisku"
Viestit: 121
Liittynyt: Su Heinä 23, 2006 15:04
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Apua, 900 nykii tehoton ja pakosarja hehkuu.

Viesti Kirjoittaja mikkox9x »

No niin nyt on ajotus säädetty ja toimii nyt hyvin, kulkua löytyy ja vääntää alhaalta jo ihan eri tavalla. Ainoastaan hyvin pientä nykimistä tai epätasaisuutta saattaa esiintyä, mutta taitaa olla enempi k-jetin ominaisuus, kun olen tottunut ajelemaan melko suurilla vaihteillakin? Aika paljon sai sytkää kääntää aikasemmalle, vanhoista kohdistusmerkeistä. Ajottamista varten hommasin halvan kiekkamittarin ja ajotuslamppu halpa perusmalli. Mistään ei parempaakaan löytynyt.

Kuitenkin, pakosarja pukkaa vielä hieman punoittamaan varsinkin jos kengittää hieman tai ei aja hyvin rauhallisesti. Voiskohan johtua tulpista tai tulpanjohdoista? Jos tulpat menny jo rikki kuumuudesta tai tarvikeliikkeestä ostamani johdot on täysin sudet, jotka on kyllä hieman väärän mittaisetkin.. Mistä muuten niitä Bougicordeja tai muita hyviä johtoja saa? Saabin tiskillä olisivat ryöstäneet johdoista 70€, joka on kyllä jo järkyttävä hinta ja eivätkä osanneet sanoa, että mitä piuhoja ne on vaan puhui jotain Saabin omista piuhoista. Eikö ne alkuperäiset piuhat ole juuri Bougicordin valmistamat?
orava kirjoitti:Ettei vaan joku äänenvaimentimista olisi tukossa?
Tehot ei ole nyt hukassa, eikä nyi sytkän säätämisen jälkeen niin en usko, että putki olis tukossa. Melko uuden näkönen putki katilta lähtien, ainoastaan katti voi olla tietysti tukossa, jos jotain tukossa.

Mistä muuten löytäs tai miten tehdä(ja mistö löytyy tarvikkeet) uudet ruiskupumpulta suuttimille menevät bensaputket? Onnistuin saamaan yhden suuttimen putken halki kun irrottelin suuttimia. Sain korjattua katkasemalla pätkän päästä pois lämmittämällä letkua sai sen nipan paikolleen , mutta ei taida olla vaan kovin kestävä tai turvallinen tuo, kun jouduin hieman poraileen sitä putkea isommaksikkin siitä liitoskohdasta.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
Vastaa Viestiin