Kolvailusta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Kolvailusta

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Pari aloittelijan kyssäriä liittyen pehmytjuottotekniikkaan:

-Kun vaihdatte APC-boksienne komponentteja, teettekö kolvaukset niin, että leikkaatte komponentin irti ja jätätte pätkät vanhoista langoista joihin tinaatte uuden osan?

Itse käytin edellistä menetelmää vaihtaessani R42-vastuksen tilalle langan ja R40-vastukseksi 1300 ohmisen (900aero.com:n ohjeet).

Ilmeisesti komponentin voi myös kolvata irti toiselta puolelta, ja liittää uuden komponentin alkuperäisiin reikiin, jolloin piirilevystä tulee "eheämmän" näköinen?

-900aero.com:n ohjeissa on myös toinen vaihtoehto APC:n virittämiseen, jossa 500 ohm trimmeri (F) korvataan kiloisella trimmerillä. Miten trimmerin vaihto oikein onnistuu tuhoamatta koko piirilevyä?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Vänkäämme irrotettavaa komponenttia sopivaksi katsomallamme työkalulla ylöspäin ja lämmitämme juottimella jalka kerrallaan vuorotellen itse komponenttia. Näin siis jollei ole käytettävissä imujuotosasemaa, helppoa, kunhan juotin ei ole mikään hiilikoukku puolen sentin karstakerroksella.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hommaa tuning mallinen 1k potikka, jonka laitat kabiiniin sopivalle paikalle.... Sit vedät johdot boxilta potikalle ja tadaa on ahtopaineen säätö sisätiloissa....

Tai sitten vain hommaat tarkasti sellaisen potikan joissa on jalkaväli oikeanlainen, trimmereitä on aika montaa eri kokoa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2083
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

käy se komponentin irrotus myös näin elikkä sulatetaan juotos piirilevyn takaa ja puhallus paineilmaa niin tinat lähtevät todella siististi pois. tämän menetelmän olen havainnut huomattavasti tinaimuria paremmaksi. ainoa lisä homma on että tarvii suojata paikat sieltä minne puhaltaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

eikö ketään ole kuullut imunauhasta :o
Siisti ja kätevä :!: Nauha juotoksen päälle ja kolvilla lämmitetään juotoksen kohdalta nauhaa ja nauha imasee tinat. Niin piirilevy kuin komponentti ystävällinen. Eli liika lämmittäminenhän pilaa piirilevyn johtimet, jotka lähtevät irti......
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Hommaa tuning mallinen 1k potikka, jonka laitat kabiiniin sopivalle paikalle.... Sit vedät johdot boxilta potikalle ja tadaa on ahtopaineen säätö sisätiloissa....
Tuon olen ajatellut värkkääväni puhdetöinä talven aikana, kun autokin menee lokakuussa seisontaan. Voi sitten ensi kaudella leikkiä 80-luvun vormulakuskia kun on turboruuvi kyökissä. :)
eikö ketään ole kuullut imunauhasta
En ole kuullut, mutta tuo kuulostaa näppärältä keinolta!
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

"imunauha" on kuparipunos, joka imee sulan tinan kohdasta jota lämmitetään juottimella.

Kun juotat komponentteja piirilevyyn, käytä teräväkäskistä juotinterää.
Täytyy vain varoa, ettei polta piirilevyn johteita irti levystä.

PARTCO:sta saa halpoja ja tehokkaita juottimia. 15 Ecua.

........kunhan höpötin........... :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Karjay
"Aero"
Viestit: 359
Liittynyt: Ke Maalis 10, 2004 22:51
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Karjay »

Kiitoksia, täytyypä käydä visiteeraamassa tuossa liikkeessä, ei sijaitse edes kaukana.

Tähän mennessä olen hoitanut juottamiset kaasukäyttöisellä pikkukolvilla. Onneton vekotin, joten lienee viisasta poistella putiikista asiallinen sähköjuotin.
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos haluaa hyvän pitkäikäisen ja kohtuuhintaisen kolvin, niin suosittelen Wellerin perus mallia, josta puuttuu kaikki hipleet. Wellerin kärjet on hyviä ja kestäviä sekä ne kestävät päälläpitämistä vaikka koko päivän, ilman että pitää lähteä uutta ostamaan kesken tinailuiden. Lisäksi on saatavilla varakärkiä ja eri muotoisia tarpeen mukaan. (Aikoinaan ostin useita Anttilan halpakolveja, kun ne kärähteli useamman tunnin yhtäjaksoisen päälläpidon seurauksena.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mulla on tällainen Biltemasta hankittu.
Ei pöllömpi laite, eikä kalliskaan.

Kuva

JUOTOSTELINE KOLVEINEEN 48W
Lämpötilan säätö. Mukana juotoskynä 24 V/48 W, jossa metrin virtajohto, juotosteline, puhdistussieni ja muunnin. Toimitukseen sisältyy pyöreä juotoskärki ø 0,8 mm. Mukana myös 1,6 m sähköjohto, jossa sukopistotulppa 230 V/50 Hz.
Lämpötila-alue: 150°C - 450°C,
portaattomasti säädettävä.

Tuotenro 19726 59,90 €
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Häh...eikös pojat ole kuulleet tinaimurista..????
Itse käyttelen 15W ( Wellerin ) kolvia ja tinaimuria.
Tosin hyllystä löytynee myös 30W kolvi ( joka on ehdottomasti liian iso pintaliitos komponenteille )
Tinaimurissa on se hyvä puoli että ei tarvitse taivutella niitä jalkoja aivan luokille.
http://www.flipperit.net/tkalliok/flipperi/pcbfix.html

Mutta tuo lämpöpuhaltimen käyttö vaikuttaa hyvältä.
Käsittääkseni ne liitetäänkin ( tehtaalla ) puhaltamalla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tinaimurissa on pieni varoituksen sana, se luo jonkin verran hankaussähköä, ja voi huonolla tuurilla hajoittaa herkkiä komponentteja. Etenkin CMOS-piirit on niin arkoja, että ne voivat mennä rikki pelkästään siten, että otat komponentin paljaaseen käteen. Pintaliitospiirien vaihdossa käytetään esim. sellaista ikäänkuin pylväsporakoneen näköistä telinettä, jossa on kuumailmapuhallin tarkan kokoisella suuttimella ja suuttimen keskellä imukuppi, jollaa tartutaan lämmitettävän komponentin selkään. Kun komponentin tinaukset ovat sulaneet, se nostetaan imukupilla pois. Näppärä kaveri voisi tehdä tuollaisen itselle. :)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Irroitan komponentit piirilevystä (imusukalla ja wellerin juotosasemalla) ja laitan tilalle uudet osat samalla tavalla kun tehtaallakin ovat ne asentaneet. Jos oikein jaksais niin lakkais vielä juotoskohdat piirilevylakalla...

R42:n kohdalla, jos tarkoituksena on korvata se hyppylangalla, ei tarvitse välttämättä poistaa vanhaa vastusta ollenkaan, vaan juottaa siihen rinnalle sen hypplangan. Rinnakkaiskytkettyjen vastuksien yhteenlaskettu vastus on aina pienempi kuin pienin rinnankytketty vastus, tässä tapauksessa lähes nolla.

Trimmereiden kohdalla olen törmännyt ongelmiin, ainakaan partcolla eivät osanneet myydä oikealla jaolla olevaa trimmeriä, ovat ilmeisesti käyttäneet jotain muuta standardia aikoinaan :( Tosin, lähelle meni, sai ne siihen venytettyä, ei vaan tullut ihan PRO...

Muutaman kolvanneena,

- Nappe
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Vastaa Viestiin