Kolvailusta
Kolvailusta
Pari aloittelijan kyssäriä liittyen pehmytjuottotekniikkaan:
-Kun vaihdatte APC-boksienne komponentteja, teettekö kolvaukset niin, että leikkaatte komponentin irti ja jätätte pätkät vanhoista langoista joihin tinaatte uuden osan?
Itse käytin edellistä menetelmää vaihtaessani R42-vastuksen tilalle langan ja R40-vastukseksi 1300 ohmisen (900aero.com:n ohjeet).
Ilmeisesti komponentin voi myös kolvata irti toiselta puolelta, ja liittää uuden komponentin alkuperäisiin reikiin, jolloin piirilevystä tulee "eheämmän" näköinen?
-900aero.com:n ohjeissa on myös toinen vaihtoehto APC:n virittämiseen, jossa 500 ohm trimmeri (F) korvataan kiloisella trimmerillä. Miten trimmerin vaihto oikein onnistuu tuhoamatta koko piirilevyä?
-Kun vaihdatte APC-boksienne komponentteja, teettekö kolvaukset niin, että leikkaatte komponentin irti ja jätätte pätkät vanhoista langoista joihin tinaatte uuden osan?
Itse käytin edellistä menetelmää vaihtaessani R42-vastuksen tilalle langan ja R40-vastukseksi 1300 ohmisen (900aero.com:n ohjeet).
Ilmeisesti komponentin voi myös kolvata irti toiselta puolelta, ja liittää uuden komponentin alkuperäisiin reikiin, jolloin piirilevystä tulee "eheämmän" näköinen?
-900aero.com:n ohjeissa on myös toinen vaihtoehto APC:n virittämiseen, jossa 500 ohm trimmeri (F) korvataan kiloisella trimmerillä. Miten trimmerin vaihto oikein onnistuu tuhoamatta koko piirilevyä?
GM 900 se 2.0t -97 RE85
Vänkäämme irrotettavaa komponenttia sopivaksi katsomallamme työkalulla ylöspäin ja lämmitämme juottimella jalka kerrallaan vuorotellen itse komponenttia. Näin siis jollei ole käytettävissä imujuotosasemaa, helppoa, kunhan juotin ei ole mikään hiilikoukku puolen sentin karstakerroksella.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Hommaa tuning mallinen 1k potikka, jonka laitat kabiiniin sopivalle paikalle.... Sit vedät johdot boxilta potikalle ja tadaa on ahtopaineen säätö sisätiloissa....
Tai sitten vain hommaat tarkasti sellaisen potikan joissa on jalkaväli oikeanlainen, trimmereitä on aika montaa eri kokoa....
Tai sitten vain hommaat tarkasti sellaisen potikan joissa on jalkaväli oikeanlainen, trimmereitä on aika montaa eri kokoa....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2083
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
käy se komponentin irrotus myös näin elikkä sulatetaan juotos piirilevyn takaa ja puhallus paineilmaa niin tinat lähtevät todella siististi pois. tämän menetelmän olen havainnut huomattavasti tinaimuria paremmaksi. ainoa lisä homma on että tarvii suojata paikat sieltä minne puhaltaa.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
eikö ketään ole kuullut imunauhasta
Siisti ja kätevä
Nauha juotoksen päälle ja kolvilla lämmitetään juotoksen kohdalta nauhaa ja nauha imasee tinat. Niin piirilevy kuin komponentti ystävällinen. Eli liika lämmittäminenhän pilaa piirilevyn johtimet, jotka lähtevät irti......

Siisti ja kätevä

saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
Tuon olen ajatellut värkkääväni puhdetöinä talven aikana, kun autokin menee lokakuussa seisontaan. Voi sitten ensi kaudella leikkiä 80-luvun vormulakuskia kun on turboruuvi kyökissä.Hommaa tuning mallinen 1k potikka, jonka laitat kabiiniin sopivalle paikalle.... Sit vedät johdot boxilta potikalle ja tadaa on ahtopaineen säätö sisätiloissa....

En ole kuullut, mutta tuo kuulostaa näppärältä keinolta!eikö ketään ole kuullut imunauhasta
GM 900 se 2.0t -97 RE85
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
"imunauha" on kuparipunos, joka imee sulan tinan kohdasta jota lämmitetään juottimella.
Kun juotat komponentteja piirilevyyn, käytä teräväkäskistä juotinterää.
Täytyy vain varoa, ettei polta piirilevyn johteita irti levystä.
PARTCO:sta saa halpoja ja tehokkaita juottimia. 15 Ecua.
........kunhan höpötin...........
Kun juotat komponentteja piirilevyyn, käytä teräväkäskistä juotinterää.
Täytyy vain varoa, ettei polta piirilevyn johteita irti levystä.
PARTCO:sta saa halpoja ja tehokkaita juottimia. 15 Ecua.
........kunhan höpötin...........

Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jos haluaa hyvän pitkäikäisen ja kohtuuhintaisen kolvin, niin suosittelen Wellerin perus mallia, josta puuttuu kaikki hipleet. Wellerin kärjet on hyviä ja kestäviä sekä ne kestävät päälläpitämistä vaikka koko päivän, ilman että pitää lähteä uutta ostamaan kesken tinailuiden. Lisäksi on saatavilla varakärkiä ja eri muotoisia tarpeen mukaan. (Aikoinaan ostin useita Anttilan halpakolveja, kun ne kärähteli useamman tunnin yhtäjaksoisen päälläpidon seurauksena.)
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mulla on tällainen Biltemasta hankittu.
Ei pöllömpi laite, eikä kalliskaan.

JUOTOSTELINE KOLVEINEEN 48W
Lämpötilan säätö. Mukana juotoskynä 24 V/48 W, jossa metrin virtajohto, juotosteline, puhdistussieni ja muunnin. Toimitukseen sisältyy pyöreä juotoskärki ø 0,8 mm. Mukana myös 1,6 m sähköjohto, jossa sukopistotulppa 230 V/50 Hz.
Lämpötila-alue: 150°C - 450°C,
portaattomasti säädettävä.
Tuotenro 19726 59,90 €
Ei pöllömpi laite, eikä kalliskaan.

JUOTOSTELINE KOLVEINEEN 48W
Lämpötilan säätö. Mukana juotoskynä 24 V/48 W, jossa metrin virtajohto, juotosteline, puhdistussieni ja muunnin. Toimitukseen sisältyy pyöreä juotoskärki ø 0,8 mm. Mukana myös 1,6 m sähköjohto, jossa sukopistotulppa 230 V/50 Hz.
Lämpötila-alue: 150°C - 450°C,
portaattomasti säädettävä.
Tuotenro 19726 59,90 €
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7775
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Häh...eikös pojat ole kuulleet tinaimurista..????
Itse käyttelen 15W ( Wellerin ) kolvia ja tinaimuria.
Tosin hyllystä löytynee myös 30W kolvi ( joka on ehdottomasti liian iso pintaliitos komponenteille )
Tinaimurissa on se hyvä puoli että ei tarvitse taivutella niitä jalkoja aivan luokille.
http://www.flipperit.net/tkalliok/flipperi/pcbfix.html
Mutta tuo lämpöpuhaltimen käyttö vaikuttaa hyvältä.
Käsittääkseni ne liitetäänkin ( tehtaalla ) puhaltamalla.
Itse käyttelen 15W ( Wellerin ) kolvia ja tinaimuria.
Tosin hyllystä löytynee myös 30W kolvi ( joka on ehdottomasti liian iso pintaliitos komponenteille )
Tinaimurissa on se hyvä puoli että ei tarvitse taivutella niitä jalkoja aivan luokille.
http://www.flipperit.net/tkalliok/flipperi/pcbfix.html
Mutta tuo lämpöpuhaltimen käyttö vaikuttaa hyvältä.
Käsittääkseni ne liitetäänkin ( tehtaalla ) puhaltamalla.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Tinaimurissa on pieni varoituksen sana, se luo jonkin verran hankaussähköä, ja voi huonolla tuurilla hajoittaa herkkiä komponentteja. Etenkin CMOS-piirit on niin arkoja, että ne voivat mennä rikki pelkästään siten, että otat komponentin paljaaseen käteen. Pintaliitospiirien vaihdossa käytetään esim. sellaista ikäänkuin pylväsporakoneen näköistä telinettä, jossa on kuumailmapuhallin tarkan kokoisella suuttimella ja suuttimen keskellä imukuppi, jollaa tartutaan lämmitettävän komponentin selkään. Kun komponentin tinaukset ovat sulaneet, se nostetaan imukupilla pois. Näppärä kaveri voisi tehdä tuollaisen itselle. 

# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Irroitan komponentit piirilevystä (imusukalla ja wellerin juotosasemalla) ja laitan tilalle uudet osat samalla tavalla kun tehtaallakin ovat ne asentaneet. Jos oikein jaksais niin lakkais vielä juotoskohdat piirilevylakalla...
R42:n kohdalla, jos tarkoituksena on korvata se hyppylangalla, ei tarvitse välttämättä poistaa vanhaa vastusta ollenkaan, vaan juottaa siihen rinnalle sen hypplangan. Rinnakkaiskytkettyjen vastuksien yhteenlaskettu vastus on aina pienempi kuin pienin rinnankytketty vastus, tässä tapauksessa lähes nolla.
Trimmereiden kohdalla olen törmännyt ongelmiin, ainakaan partcolla eivät osanneet myydä oikealla jaolla olevaa trimmeriä, ovat ilmeisesti käyttäneet jotain muuta standardia aikoinaan
Tosin, lähelle meni, sai ne siihen venytettyä, ei vaan tullut ihan PRO...
Muutaman kolvanneena,
- Nappe
R42:n kohdalla, jos tarkoituksena on korvata se hyppylangalla, ei tarvitse välttämättä poistaa vanhaa vastusta ollenkaan, vaan juottaa siihen rinnalle sen hypplangan. Rinnakkaiskytkettyjen vastuksien yhteenlaskettu vastus on aina pienempi kuin pienin rinnankytketty vastus, tässä tapauksessa lähes nolla.
Trimmereiden kohdalla olen törmännyt ongelmiin, ainakaan partcolla eivät osanneet myydä oikealla jaolla olevaa trimmeriä, ovat ilmeisesti käyttäneet jotain muuta standardia aikoinaan

Muutaman kolvanneena,
- Nappe
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06
- 9-3SC 1.8t Aut. -07 NoPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower