oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 37
- Liittynyt: La Heinä 19, 2008 15:37
oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
metallinenhan se on, mutta vaihetaanko sitäkin joskus... og900 turbossa nyt mittarissa 403tkm, oletteko muut missä vaiheessa vahtaneet metallista jakoketjua? tms. mikälie onkaan.
pitäiskö siinä sitten hammaspyörät vaihtaa samalla vai pelkkä ketjuko vaan?
entäs jos vaihtaa käytetyn mutta vähemmän ajetun ketjun, onko järkee?
onkohan turbossa ja vaparissa sama ketju?
ja saakohan noita mistään edes uusia tänä päivänä?
pitäiskö siinä sitten hammaspyörät vaihtaa samalla vai pelkkä ketjuko vaan?
entäs jos vaihtaa käytetyn mutta vähemmän ajetun ketjun, onko järkee?
onkohan turbossa ja vaparissa sama ketju?
ja saakohan noita mistään edes uusia tänä päivänä?
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Jos vanhan ketjun iästä ei ole mitään hajua, suosittelen vahvasti hakemaan uuden kaupasta.
Ketjupyörien vaihdosta en noilla kilometreillä osaa kommentoida.
Jos venttiilien/nokka-akselien lukumäärä täsmää, niin sitten ketjun pituuskin.
Ketjupyörien vaihdosta en noilla kilometreillä osaa kommentoida.
Jos venttiilien/nokka-akselien lukumäärä täsmää, niin sitten ketjun pituuskin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
ketjua saa koneistamosta "metritavarana" ja vaihto onnistuu liittämällä uusi vanhaan ja uittamalla ketju paikoilleen. (irtoliitin)
haulla löytyy juttua.
haulla löytyy juttua.
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Uusi liitettävä ketju paikalleen vaan, 400tkm kohdalla on yleensä erittäin loppu. Ketjupyörät sen sijaan todennäköisesti varsin hyvät vielä. Näin tähän menessä jokaisessa näkemässäni Saabin 16v moottorissa. Käytetyn ketjun vaihtamisessa ei ole mitään järkeä kun uusi maksaa luokkaa 20-30e, turbon ja vaparin ketjut on samoja. Itse olen kylläkin kerran käytetyn ketjun laittanut mutta syynä oli vain se että oli viikonloppu, joku sinne 450tkm ajetun tilalle piti laittaa ja hieman parempi löytyi nurkista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Tässä kuvat yhdestä 16V-ketjunvaihdosta, kiristimen ulkonema vanhalla ketjulla 15 mm, uudella 8 mm. Uusi ketju oli 6 mm lyhyempi kuin vanha: http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... jakoketju/
Huoltotiedote, jossa neuvottu arvioimaan ketjunkiristimen ulkonemasta ketjunvaihtotarvetta (16V):
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm
Ketju on 3/8 tuuman (9,525mm) yksirivinen rullaketju suorilla sivulevyillä. Yläkautta vaihtoa varten uuden ja vanhan ketjun tilapäiseen liittämiseen ostin ketjukaupasta erikseen liitoslenkin telkijousella. Hinta 81c + alv.
Ketjukauppias ei suositellut laittamaan heidän ketjuaan moottoriin, ei ollut varma kovuus- tms. spekseistä, vaikka mitat olisikin standardit (06B1). PCS:ltä ostin ketjun, kun Motonetin ketjutkin on samalla osanumerolla, olipa yhtenäinen tai avoin niitattava. Vantaan Motonetin tiskiltä kysyessä ei löytynyt yhtään avointa.
Tammer-diesel ei pystynyt myymään niitattavaa ketjua kun heidän käyttämiensä moottorivaraosatoimittajien saldot näyttivät nollaa, eikä metritavaranakaan ilmeisesti ollut.
Huoltotiedote, jossa neuvottu arvioimaan ketjunkiristimen ulkonemasta ketjunvaihtotarvetta (16V):
http://townsendimports.com/Web/engine_f ... ainpg1.htm
Ketju on 3/8 tuuman (9,525mm) yksirivinen rullaketju suorilla sivulevyillä. Yläkautta vaihtoa varten uuden ja vanhan ketjun tilapäiseen liittämiseen ostin ketjukaupasta erikseen liitoslenkin telkijousella. Hinta 81c + alv.
Ketjukauppias ei suositellut laittamaan heidän ketjuaan moottoriin, ei ollut varma kovuus- tms. spekseistä, vaikka mitat olisikin standardit (06B1). PCS:ltä ostin ketjun, kun Motonetin ketjutkin on samalla osanumerolla, olipa yhtenäinen tai avoin niitattava. Vantaan Motonetin tiskiltä kysyessä ei löytynyt yhtään avointa.
Tammer-diesel ei pystynyt myymään niitattavaa ketjua kun heidän käyttämiensä moottorivaraosatoimittajien saldot näyttivät nollaa, eikä metritavaranakaan ilmeisesti ollut.
Viimeksi muokannut jus, Su Touko 11, 2014 13:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Jos joku miettii onko 8-naulaisen ketjulla vaihtoikää, niin kyllähän sekin venyy. Omaan 99:iin vaihdoin uuden ketjun ja sytytys siirtyi 4 astetta aikaisemmalle uudella ketjulla (sytkä tietenkin säädettiin sen jälkeen), joten siis nokkakin kääntyi ja kone oli ihan erilainen käytökseltään ketjun vaihdon jälkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Alkaa kuulostaan siltä että ois jakoketjun vaihto edessä kun rallattelee jo omia laulujaan Mitä muuta suosittelette vaihtamaan jakopäästä kuin pelkän ketjun? Onnistuuko ilman koneen poisnostoa? Tuolta toiselta sivulta ainaskin löytyi hyviä ohjeita jo, mutta täydennystä kaipaillen
SAAB 9-5 2.0t -98[RE85+T28](KA)/SAAB 9000CS 2.0t -97 430tkm(KA)/SAAB 9000CS 2.0i -92 340tkm(KA)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
SAAB 9000 Aero -96 415tkm(VA)/SAAB 9000 Turbo -89 260tkm(PR)/SAAB 900 T16 -90 3d 430tkm(PR)
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Itsellä on ketjunvaihto edessä, kilometrejä 321tkm takana, joten ei tarvitse paljoa arvailla että tarviiko vaihtaa vai ei. Ketju ei onneksi vielä ääntele siihen malliin kuitenkaan. Hommasin Oulun tarviketorilta saksalaisen "laatuketjun" merkkiä en ulkoa muista mutta oli sellainen valmistaja joka on tehnyt laatuosaa kymmeniä vuosia. Ketju oli päälle satkun (siis ei umpiketju).
"Pari" kyssäriä:
-Saako kiristäjän löysättyä/sisään jakokopan sisäpuolen kautta meisselillä vai onko pakko motin ulkopuolelta operoida ?
-Miten päin pitää lukitus-sokan olla kun uusi ketju lukitaan, jotenkin liittyi ketjun pyörimissuuntaan ?
-onko muuta huomioitavaa ?
-Vanhan ketjun niitit varmaan rälläköidä että saa auki ?
-Tarviiko jonkun ketjutyökalun ?
"Pari" kyssäriä:
-Saako kiristäjän löysättyä/sisään jakokopan sisäpuolen kautta meisselillä vai onko pakko motin ulkopuolelta operoida ?
-Miten päin pitää lukitus-sokan olla kun uusi ketju lukitaan, jotenkin liittyi ketjun pyörimissuuntaan ?
-onko muuta huomioitavaa ?
-Vanhan ketjun niitit varmaan rälläköidä että saa auki ?
-Tarviiko jonkun ketjutyökalun ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Koskeeko kysymyksesi nyt OG900 vai allekirjoituksen 9000 tai Golfia?
Kannattaa ehkä ensiksi selvittää paljonko ketjunkiristimen talla on tullut ulos, siitä voi arvioida paljonko ketju ja laahaimet ovat kuluneet.
Joko luit tämän viestiketjun ja tänne linkitetyt ohjeet?
Kannattaa ehkä ensiksi selvittää paljonko ketjunkiristimen talla on tullut ulos, siitä voi arvioida paljonko ketju ja laahaimet ovat kuluneet.
Joko luit tämän viestiketjun ja tänne linkitetyt ohjeet?
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Tonnari tietysti
joka tapauksessa ketjun vaihan kun se on kerta hommattu, mutta se että miten pian on eri juttu. Missä tuo laahain on ?
joka tapauksessa ketjun vaihan kun se on kerta hommattu, mutta se että miten pian on eri juttu. Missä tuo laahain on ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: oletteko vaihtaneet og900:seen jakoketjua?
Laahaimet ovat siellä jakopään "ketjusammiossa" ohjaamassa ketjun kulkua.
Tuossa vasemmassa laidassa, ketju nojaa pakopuolen laahaimeen, imupuolen laahain törröttää omalla kohdallaan ylöspäin. Ovat mustia:
Tuossa vasemmassa laidassa, ketju nojaa pakopuolen laahaimeen, imupuolen laahain törröttää omalla kohdallaan ylöspäin. Ovat mustia:
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla