900.een eberi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

900.een eberi

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Onko tietoa mistä löytyy ja minkä värinen johto sisätilan puhaltimelle? Tarkoitus on kytkeä eberi niin, että auton oma puhallin puhaltaisi sillä nopeudella mille puhaltimen autossa jättää. Eli puhaltimelle menevä sähköjohto katkaistaan ja vaihtoreleellä ohjataan sitten eberin/auton omien sähköjen välillä jännite eteenpäin. Mikä johto siis?

Eberi on dieseli malli ja samalla kaipaisin vinkkejä, että mistä saisi pienen polttoaine säiliön konepellin alle?

Entäs miten vesi kiertää saabissa? Olisi hyvä laittaa eberin kierto niin, että lämmin neste kiertää ensin moottorissa ja sitten vasta kennossa auton sisällä. Mihin letkuun siis kytken eberin vesi lähdön? Entäs tulon?

Tämmönen dieseli eberi on varaosina toiseen autoon vastaavan tilalle, mutta nyt vissiin sain varasosa eberinkin täysin kuntoon. Nyt meinasin sen saabiin nakkasta. Eipähän jumi Pa-pumppu, vesipumppu ja puhallinmoottori minkä voisi tehdä hyllyssä seisottuaan. Laite on sisäisillä pumpuilla (D5WSC).

Jos jollain on vastaava laite 9 satkussa niin laitteen sijoituskin kiinnostaisi. Eipä taida vaan ihan heti tulla tommosta saabia vastaan :)
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Simbe
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: La Marras 20, 2004 20:51
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900.een eberi

Viesti Kirjoittaja Simbe »

Saapas_saabas kirjoitti:Entäs miten vesi kiertää saabissa? Olisi hyvä laittaa eberin kierto niin, että lämmin neste kiertää ensin moottorissa ja sitten vasta kennossa auton sisällä. Mihin letkuun siis kytken eberin vesi lähdön? Entäs tulon?
selvität kummasta lämppärin letkusta menee lämmin vesi kabiiniin ja kummasta tulee pois, poistulevaan letkuun laitetaan se eberi väliin, eli tulipelliltä letku eberin tuloon ja eberin lähdöstä letku moottoriin.

Se oikea letku on helppo selvittää siten että kun lyö auton tulille niin kokeilee kumpi lämppärin letkuista lämpeää aiemmin, se on kennolle menevä letku.

Puhaltimen johdot näkee kun ottaa apukuskin puolelta sen kojelaudan kajarin irti.

Aika simppeli laite se on loppujen lopuks asentaa, varsinkin vanhempiin laitteisiin, kunhan vaan löytää paikan sille lämmittimelle.
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saapas_saabas
Matalapaineturbo
Viestit: 151
Liittynyt: To Huhti 24, 2008 15:24
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900.een eberi

Viesti Kirjoittaja Saapas_saabas »

Juu, olen siis asentanut samanlaisen laitteen toisen merkkiseen autoon. Ei ole hankala homma, kun vain löytää tuon sisäpuhaltimen oikean johdon. Muutenhan sähköt on yksinkertaiset vetää tuohon.

Tosiaan kokeilemallahan tuon jäähdytin nesteen kierron suunnan saa selville. Taitaa vaan olla erikoisen kokoiset nuo saabin lämppärin letkut? Ei istu suoraan eberin liitoksiin.
Saab 900i 2.0 16V -92 3D Combicoupe
Vastaa Viestiin