Hihnapyörän irroitus
Hihnapyörän irroitus
Piti vaihtaa tänään kampiakselin asentotunnistin mutta hihnapyörän pultti ei lähde kirveelläkään irti.
Ensimmäinen lattaraudasta valmistamani "erikoistyökalukin" vaan vääntyi muodottomaksi.
Tein sitten varmasti tukevan mutta ei lähe vaan irti,sen verran aina kone pääsee pyörimään että loppuu tila kääntää.
Yritin startillakin tuota avata kun toisesta saabista lähti helposti sillätavalla mutta ei jaksa tässä tapauksessa pyöräyttää mutteria auki.
Milläs tuon koneen saisi lukittua tukevasti ja turvallisesti että pääsis kunnolla kääntämään?
Tässä kun nyt ei enää tarvittaisi kaupanpäälle murtuneita vauhtipyörän hampaita,lohkenneita paloja lohkosta yms.
Ja autohan on 16v -92 900
Ensimmäinen lattaraudasta valmistamani "erikoistyökalukin" vaan vääntyi muodottomaksi.
Tein sitten varmasti tukevan mutta ei lähe vaan irti,sen verran aina kone pääsee pyörimään että loppuu tila kääntää.
Yritin startillakin tuota avata kun toisesta saabista lähti helposti sillätavalla mutta ei jaksa tässä tapauksessa pyöräyttää mutteria auki.
Milläs tuon koneen saisi lukittua tukevasti ja turvallisesti että pääsis kunnolla kääntämään?
Tässä kun nyt ei enää tarvittaisi kaupanpäälle murtuneita vauhtipyörän hampaita,lohkenneita paloja lohkosta yms.
Ja autohan on 16v -92 900
Re: Hihnapyörän irroitus
En ole varma toimiiko noin uudessa, missä startti on imusarjan alla, mutta vanhemmassa mallissa olen lukinnut koneen poistamalla yhden kytkinasetelman pultin, ruuvannut piitkän M8:n tilalle vauhtipyörän läpi ja edelleen koneen päätylevyssä olevan reiän läpi, ja isojen prikkojen avulla kiristellyt pultin takapuolelta kiinni. Hyvin on kestänyt katkeamatta ihan normi 8.8 luujuuksisella tavarallakin.
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
-
- "Hirsch"
- Viestit: 963
- Liittynyt: Ti Huhti 05, 2005 11:34
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Re: Hihnapyörän irroitus
Mikäli ei päätylevyn hajoaminen pelota, kiertelee vaan noita 8mm pultteja vauhtipyörän läpi. Noita sai yhtäaikaa useammankin ottamaan kiinni kun vähän kikkailee...
Eipä vaan välttämättä auta mikäli on tiukassa, itse jouduin väsäämään vahvemmasta raudasta tuen jonka pulttasin vauhtipyörän reikiin. Tuki otti maahan kiinni estäen koneen pyörimisen, kyseessä tosin irrallaan oleva kone. Taisipa mennä rautakankikin mutkalle ennenkuin pultti irtosi joten osaa olla tiukassa jos sikseen on.
Eipä vaan välttämättä auta mikäli on tiukassa, itse jouduin väsäämään vahvemmasta raudasta tuen jonka pulttasin vauhtipyörän reikiin. Tuki otti maahan kiinni estäen koneen pyörimisen, kyseessä tosin irrallaan oleva kone. Taisipa mennä rautakankikin mutkalle ennenkuin pultti irtosi joten osaa olla tiukassa jos sikseen on.
# 2569
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
900S - ex-käyttöauto, RIP
900T16 - entinen ikuisuusprojekti
Re: Hihnapyörän irroitus
En osaa sanoa soveltuuko ja toimiiko ylipäätään , mutta biiilteeemassa on tuollainen kaupan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=284
Ja tuleehan tuolle hintaa jos vain yhtä hihnapyörää varten ostaa.
Mutta oli nyt pakko linkittää kun tommosen sattumalta huomasin
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=284
Ja tuleehan tuolle hintaa jos vain yhtä hihnapyörää varten ostaa.
Mutta oli nyt pakko linkittää kun tommosen sattumalta huomasin
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Hihnapyörän irroitus
townsendin sivuilla neuvoivat ottamaan kytkimen muovisuojuksen alimman pultin pois ja kampeamaan suojusta sivuun. Sitten tungetaan joku sopiva kiintoavain tms hammaskoloon jumiin.
Kannattaa kuumentaa mutteria, jos tuntuu olevan ihan älyttömän tiukassa.
Kannattaa kuumentaa mutteria, jos tuntuu olevan ihan älyttömän tiukassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Hihnapyörän irroitus
Lähtihän se viimeinkin irti.
Lämpöä ei ollut käytettävissä ja en olisikaan uskaltanut sitä käyttää,peläten kampuran tiivisteen vaurioitumista.(eikä täällä jumalan selän takana olisi mistään uutta saanutkaan)
Kampesin vauhtipyörän väliin sorkkaraudan ja vääntiö oli noin 1,7 metriä pitkä.
Vähän pelotti kun aivan tosissaan joutui tuollakin pitkällä varrella kääntäämään,mutta homma onnistui ja vauhtipyörän hammastus jäi ehjäksi.
Lämpöä ei ollut käytettävissä ja en olisikaan uskaltanut sitä käyttää,peläten kampuran tiivisteen vaurioitumista.(eikä täällä jumalan selän takana olisi mistään uutta saanutkaan)
Kampesin vauhtipyörän väliin sorkkaraudan ja vääntiö oli noin 1,7 metriä pitkä.
Vähän pelotti kun aivan tosissaan joutui tuollakin pitkällä varrella kääntäämään,mutta homma onnistui ja vauhtipyörän hammastus jäi ehjäksi.
Re: Hihnapyörän irroitus
tärkeää olisi saada se hammaspyörän lukituspalikka sopimaan hyvin hampaan tyveen, sillä mitä kärjemmästä hammasta se tukeminen tapahtuu, sen enemmän hampaalle tulee taivutusta. taivutus kuitenkin ensimmäisenä niitä muodonmuutoksia aiheuttaa, ei leikkaus. merkkikorjaamolla on ?? ( jos jäljellä) oikein hammastusta myötäilevä palikka, joka johonkin suunniteltuun reikään kiinni laitetaan juuri tätä hommaa varten.
Mutta enpä enää kauhean luottavaisesti suhtaudu ns. merkkikorjaamoihinkaan,niin paljon hamoja olen kuullut siltäkin suunnalta. Ihmisestä ja tuurista se on paljolti kiinni korjauksen lopputulos, merkkiliikkeessäkin.
Mutta enpä enää kauhean luottavaisesti suhtaudu ns. merkkikorjaamoihinkaan,niin paljon hamoja olen kuullut siltäkin suunnalta. Ihmisestä ja tuurista se on paljolti kiinni korjauksen lopputulos, merkkiliikkeessäkin.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Hihnapyörän irroitus
Juu,korjaamokäsikirjassa on kuva tuosta lukitustyökalusta.
Sehan on semmoinen että siinä on sama hammastus kuin vauhtipyörässä ja ottaa usemmasta hampaasta kiinni.
Sehan on semmoinen että siinä on sama hammastus kuin vauhtipyörässä ja ottaa usemmasta hampaasta kiinni.
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Hihnapyörän irroitus
Täällä se vasta peli olis, maksaa jo 150 egee mutta vääntöä on jo 5200Nm et sillä sais pyöräytettyä jo koko auton ympäri kampiakselin päästä http://www.nettikone.com/835745teesalama kirjoitti:En osaa sanoa soveltuuko ja toimiiko ylipäätään , mutta biiilteeemassa on tuollainen kaupan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=284
Ja tuleehan tuolle hintaa jos vain yhtä hihnapyörää varten ostaa.
Mutta oli nyt pakko linkittää kun tommosen sattumalta huomasin
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Hihnapyörän irroitus
Hmm Mahtaiskohan näillä aueta tupliksen napamutteri? Taannoin yritin sellaista auki rempoa, mutta eihän siitä mitään tullut... Toi Bilteman härvelihän vois oikeesti olla kätevä monessakin paikassa -eikä olis edes kallis. Entäs toi alempi mylly? Onko tuosta tai vastaavasta kellään kokemuksia?ysitonnari93 kirjoitti:Täällä se vasta peli olis, maksaa jo 150 egee mutta vääntöä on jo 5200Nm et sillä sais pyöräytettyä jo koko auton ympäri kampiakselin päästä http://www.nettikone.com/835745teesalama kirjoitti:En osaa sanoa soveltuuko ja toimiiko ylipäätään , mutta biiilteeemassa on tuollainen kaupan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=284
Citroen CX Pallas -84, VW 411 Variant -72, Citroen D-Super -71
Re: Hihnapyörän irroitus
ongelmahan on saabin tapauksessa ja yleensä muutoinkin ahtaus, ei mahdu tuollaiset ko. paikkaan.
kyllä voimahylsy sopivasti lyhennettynä ja hitsattuna riittävän pitkän ja jämäkän latakan päähän on suosikkini (vaikka tuolla paikallisessa liikkeessä näyttivätkin mukaeltua lenkkiavainta ko hommaan).
tavallisia hylsyjä ei kandee kiusata moiseen hommaan, koska niitä tuppaa halkeamaan jo tavallisella räikälläkin
Lisäksi voimahylsyjä saa paremmin hitsattua kun ei ole kromia pinnassa.
kyllä voimahylsy sopivasti lyhennettynä ja hitsattuna riittävän pitkän ja jämäkän latakan päähän on suosikkini (vaikka tuolla paikallisessa liikkeessä näyttivätkin mukaeltua lenkkiavainta ko hommaan).
tavallisia hylsyjä ei kandee kiusata moiseen hommaan, koska niitä tuppaa halkeamaan jo tavallisella räikälläkin
Lisäksi voimahylsyjä saa paremmin hitsattua kun ei ole kromia pinnassa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Re: Hihnapyörän irroitus
teesalama kirjoitti:En osaa sanoa soveltuuko ja toimiiko ylipäätään , mutta biiilteeemassa on tuollainen kaupan:
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... yhmaid=284
Ja tuleehan tuolle hintaa jos vain yhtä hihnapyörää varten ostaa.
Mutta oli nyt pakko linkittää kun tommosen sattumalta huomasin
nyt ei kyllä heti auennut että mitenkä tuo toimii??
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Hihnapyörän irroitus
tomaatti kirjoitti:Lähtihän se viimeinkin irti.
Lämpöä ei ollut käytettävissä ja en olisikaan uskaltanut sitä käyttää,peläten kampuran tiivisteen vaurioitumista.(eikä täällä jumalan selän takana olisi mistään uutta saanutkaan)
Kampesin vauhtipyörän väliin sorkkaraudan ja vääntiö oli noin 1,7 metriä pitkä.
Vähän pelotti kun aivan tosissaan joutui tuollakin pitkällä varrella kääntäämään,mutta homma onnistui ja vauhtipyörän hammastus jäi ehjäksi.
Hyvä homma että sait pultin irti!
Itse olen nykyjään todennut parhaaksi kampiakselin hihnapyörän pultin irrotustavaksi laittaa vaan lukkopihdit kiinni vauhtipyörään niin että nojaavat pulttia irrotettaessa/ kiristettäessä siihen vaihdelootan reunaan.
Pienetkin lukkopihdit jaksavat pitää vauhtipyörää paikallaan ainakin sen verran että saa hyppiä ainakin 75cm:n pituisen vääntövarren päällä koko painollaan (vääntövarsi saattaa katketa jos on lihava saabisti kyseessä, lukkopihdit pitää kyllä vauhtipyörän paikallaan, ja pultti aukeaa melko varmasti).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2625
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: Hihnapyörän irroitus
Kyllä se halvimmaksi tulee tehdä erikoisavaimet itse hitsaamalla jos vain on hitsi käytettävissä ja saa justiin tarpeeseen sopivan avaimen. Pikkaisen epäillyttää tuo bilipaliteeman vääntöavain, että miten mahtaa toimia käytännössä.stara kirjoitti:ongelmahan on saabin tapauksessa ja yleensä muutoinkin ahtaus, ei mahdu tuollaiset ko. paikkaan.
kyllä voimahylsy sopivasti lyhennettynä ja hitsattuna riittävän pitkän ja jämäkän latakan päähän on suosikkini (vaikka tuolla paikallisessa liikkeessä näyttivätkin mukaeltua lenkkiavainta ko hommaan).
tavallisia hylsyjä ei kandee kiusata moiseen hommaan, koska niitä tuppaa halkeamaan jo tavallisella räikälläkin
Lisäksi voimahylsyjä saa paremmin hitsattua kun ei ole kromia pinnassa.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: Hihnapyörän irroitus
Tähän pieni varoituksen sana (olen kyllä saattanut saman tarinan täällä kertoa aiemminkin): Aikanaan pidettiin meisseliä vauhtipyörän hampaankolossa varsi tuettuva vaihdelaatikon reunaa vasten. Toinen käänsi samaan aikaan hihnapyörän pulttia reilun metrin varrella. Lopputulos oli, että pultti jäi paikalleen (lähti kyllä myöhemmin auki) ja vaihdelaatikosta kytkinkopan alta lähti kämmenen kokoinen pala irti.ng900aero kirjoitti: Hyvä homma että sait pultin irti!
Itse olen nykyjään todennut parhaaksi kampiakselin hihnapyörän pultin irrotustavaksi laittaa vaan lukkopihdit kiinni vauhtipyörään niin että nojaavat pulttia irrotettaessa/ kiristettäessä siihen vaihdelootan reunaan.
Pienetkin lukkopihdit jaksavat pitää vauhtipyörää paikallaan ainakin sen verran että saa hyppiä ainakin 75cm:n pituisen vääntövarren päällä koko painollaan (vääntövarsi saattaa katketa jos on lihava saabisti kyseessä, lukkopihdit pitää kyllä vauhtipyörän paikallaan, ja pultti aukeaa melko varmasti).
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)