Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Pitäisi vaihtaa alapallonivel uuteen ja hommasin operaatiota varten ulosvetäjän. Näyttää tuo pultinpään ja vetonivelen väli olevan sen verran ahdas, että tekisi mieli niistää tuosta pultista 5 mm pois niin mahtuisi ulosvetäjä paremmin paikoilleen. Kestääkö tuon tehdä? Hetken pähkäiltyäni en keksinyt syytä miksi noin ei voisi tehdä, mutta varmistelempa kuitenkin ettei tuosta ole mitään haittaa irrotukselle. Aikaisempaa kokemusta ko. operaatiosta ei ole.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eipä siinä mitään estettä ole näyttää laikkaa vanhalle nivelen pultille..
ulosvetäjä kireäksi ja sitten isku moskalla nivelen silmukkaan, tai mikä nyt onkaan, ei kuitenkaan niveleen..
ja tietysti ensin noita molempia toimenpiteitä pitää laittaa jousivoiman kumoajat ylemmän tukivarren ja korin väliin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Kiitos vastauksesta! Teoreettisen puolen olen selvitellyt, käytännön toteutusta kokeillaan viikonloppuna. Tuon kalikka homman lisäksi lienee syytä irrottaa iskarin alapuolen kiinnitys?
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ota sitten riittävän iso vasara, ei irtoa pelkällä timpurin vasaralla.
Ja iskun pitää olla napakka, se nivelen reikä on soikea.
Ja kun isku onnistuu niin pallonivel suorastaan hyppää pois siitä reiästä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja wesku »

Eipä niillä pultista kiristävillä ulosvetäjillä juuri mitään tee.

Tällaisesta murtohaarukasta saattaa olla apua

http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1240_h.jpg

Oleellisinta on kuitenkin riittävä isku reiän viereen niinkuin tässä ketjussa aiemmin mainittiin.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ok. Pitää käydä vielä bauhausista hakemassa joku hienosäätöleka. Murtohaarukka / ulosvetäjä menetelmissä näytti olevan onnistumisia puolin ja toisin vanhoissa viestiketjuissa. Kokeilen ensin tällä mallilla, jos ei onnistu niin vaihdan menetelmää.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja jus »

Ylläolevan kuvan mukaisesta Bilteman murtohaarukasta pitää leventää haarojen väliä, pallonivelen tappi on leveämpi kuin tuossa väli.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Danger
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Su Heinä 08, 2007 11:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja Danger »

Joo tosiaan kokemus 2-hampaisesta ruuvilla kiristettävästä alapallon ulosvetäjästä. Ostin uutena - kiristin - toinen hammas katkesi heti - Bilteman tiskiukko sanoi että väärä käyttötapa. Haluaisinpa tietää mikä se toinen käyttötapa kyseiselle vehkeelle voisi olla :D

Auto oli toyota Camry -89.

Onneksi sain kuitenkin rahat takaisin. Leka paras.
Saab SS Vector -04/05 Myyty :P
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Ostin Motonetistä Vata-merkkisen ulosvetäjän. Rakenteeltaan ja malliltaan vaikuttaa ihan asialliselta, haarukan väli näyttää olevan luokkaa 20 mm. En ole vielä survonut haarukkaa paikoilleen, mutta yläpuolelle mallatessa näyttäisi istuvan aika hyvin tuohon kiinnityssilmukkaan. Vastapuolen leuka on hieman liian korkea, joten vanhan pallonivelen pulttia lyhentämisestä voisi olla apua. Eksakti sopivuus selviää viikonlopun aikana.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse kultaisena OGsatku aikana, muistaakseni laitoin tunkin
tukivarsien väliin ( sammakko sellaisen ) ja laiton pänningin päälle.
Tämän jälkeen napakka isku silmukan päähän, ja kyllä irtosi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja Jope »

Danger kirjoitti:Joo tosiaan kokemus 2-hampaisesta ruuvilla kiristettävästä alapallon ulosvetäjästä. Ostin uutena - kiristin - toinen hammas katkesi heti - Bilteman tiskiukko sanoi että väärä käyttötapa. Haluaisinpa tietää mikä se toinen käyttötapa kyseiselle vehkeelle voisi olla :D
Idea ei ole, että sillä bilteman ulosvetäjällä vedettäisiin se pallonivel ulos kokonaan.

Sillä annetaan pallonivelelle vaan vähän esijännitystä, sitten täysiä lekalla silmukkaan ja nivel pomppaa ulos.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 878
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Eilen vaihtui nivel. Yllättävän kivuttomasti meni operaatio. Kiitos kaikille vinkeistä!
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Vastaa Viestiin