Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Pitäisi vaihtaa alapallonivel uuteen ja hommasin operaatiota varten ulosvetäjän. Näyttää tuo pultinpään ja vetonivelen väli olevan sen verran ahdas, että tekisi mieli niistää tuosta pultista 5 mm pois niin mahtuisi ulosvetäjä paremmin paikoilleen. Kestääkö tuon tehdä? Hetken pähkäiltyäni en keksinyt syytä miksi noin ei voisi tehdä, mutta varmistelempa kuitenkin ettei tuosta ole mitään haittaa irrotukselle. Aikaisempaa kokemusta ko. operaatiosta ei ole.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
eipä siinä mitään estettä ole näyttää laikkaa vanhalle nivelen pultille..
ulosvetäjä kireäksi ja sitten isku moskalla nivelen silmukkaan, tai mikä nyt onkaan, ei kuitenkaan niveleen..
ja tietysti ensin noita molempia toimenpiteitä pitää laittaa jousivoiman kumoajat ylemmän tukivarren ja korin väliin...
ulosvetäjä kireäksi ja sitten isku moskalla nivelen silmukkaan, tai mikä nyt onkaan, ei kuitenkaan niveleen..
ja tietysti ensin noita molempia toimenpiteitä pitää laittaa jousivoiman kumoajat ylemmän tukivarren ja korin väliin...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Kiitos vastauksesta! Teoreettisen puolen olen selvitellyt, käytännön toteutusta kokeillaan viikonloppuna. Tuon kalikka homman lisäksi lienee syytä irrottaa iskarin alapuolen kiinnitys?
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Ota sitten riittävän iso vasara, ei irtoa pelkällä timpurin vasaralla.
Ja iskun pitää olla napakka, se nivelen reikä on soikea.
Ja kun isku onnistuu niin pallonivel suorastaan hyppää pois siitä reiästä.
Ja iskun pitää olla napakka, se nivelen reikä on soikea.
Ja kun isku onnistuu niin pallonivel suorastaan hyppää pois siitä reiästä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Eipä niillä pultista kiristävillä ulosvetäjillä juuri mitään tee.
Tällaisesta murtohaarukasta saattaa olla apua
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1240_h.jpg
Oleellisinta on kuitenkin riittävä isku reiän viereen niinkuin tässä ketjussa aiemmin mainittiin.
Tällaisesta murtohaarukasta saattaa olla apua
http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... 1240_h.jpg
Oleellisinta on kuitenkin riittävä isku reiän viereen niinkuin tässä ketjussa aiemmin mainittiin.
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Ok. Pitää käydä vielä bauhausista hakemassa joku hienosäätöleka. Murtohaarukka / ulosvetäjä menetelmissä näytti olevan onnistumisia puolin ja toisin vanhoissa viestiketjuissa. Kokeilen ensin tällä mallilla, jos ei onnistu niin vaihdan menetelmää.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Ylläolevan kuvan mukaisesta Bilteman murtohaarukasta pitää leventää haarojen väliä, pallonivelen tappi on leveämpi kuin tuossa väli.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Joo tosiaan kokemus 2-hampaisesta ruuvilla kiristettävästä alapallon ulosvetäjästä. Ostin uutena - kiristin - toinen hammas katkesi heti - Bilteman tiskiukko sanoi että väärä käyttötapa. Haluaisinpa tietää mikä se toinen käyttötapa kyseiselle vehkeelle voisi olla 
Auto oli toyota Camry -89.
Onneksi sain kuitenkin rahat takaisin. Leka paras.

Auto oli toyota Camry -89.
Onneksi sain kuitenkin rahat takaisin. Leka paras.
Saab SS Vector -04/05 Myyty 

Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Ostin Motonetistä Vata-merkkisen ulosvetäjän. Rakenteeltaan ja malliltaan vaikuttaa ihan asialliselta, haarukan väli näyttää olevan luokkaa 20 mm. En ole vielä survonut haarukkaa paikoilleen, mutta yläpuolelle mallatessa näyttäisi istuvan aika hyvin tuohon kiinnityssilmukkaan. Vastapuolen leuka on hieman liian korkea, joten vanhan pallonivelen pulttia lyhentämisestä voisi olla apua. Eksakti sopivuus selviää viikonlopun aikana.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Itse kultaisena OGsatku aikana, muistaakseni laitoin tunkin
tukivarsien väliin ( sammakko sellaisen ) ja laiton pänningin päälle.
Tämän jälkeen napakka isku silmukan päähän, ja kyllä irtosi.
tukivarsien väliin ( sammakko sellaisen ) ja laiton pänningin päälle.
Tämän jälkeen napakka isku silmukan päähän, ja kyllä irtosi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Idea ei ole, että sillä bilteman ulosvetäjällä vedettäisiin se pallonivel ulos kokonaan.Danger kirjoitti:Joo tosiaan kokemus 2-hampaisesta ruuvilla kiristettävästä alapallon ulosvetäjästä. Ostin uutena - kiristin - toinen hammas katkesi heti - Bilteman tiskiukko sanoi että väärä käyttötapa. Haluaisinpa tietää mikä se toinen käyttötapa kyseiselle vehkeelle voisi olla :D
Sillä annetaan pallonivelelle vaan vähän esijännitystä, sitten täysiä lekalla silmukkaan ja nivel pomppaa ulos.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Re: Alapallonivelen irrottaminen, OG900
Eilen vaihtui nivel. Yllättävän kivuttomasti meni operaatio. Kiitos kaikille vinkeistä!
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06