sisustan uusiminen ja vuosimallierot
sisustan uusiminen ja vuosimallierot
Tuli käytyä katsomassa -91 turbon penkkejä ja olisin jopa ostanut, mutta kävipä niin ,että penkkien kiinnitys onkin muuttunut tai on jo ollut alunperinkin erilainen turbon ja kaasariversion kesken. -88 satkussa on kuskin penkille sellaiset lenkit takana johon jonkinnäköiset korvakkeet pujotetaan. Turbon penkit taas vedetään suoraan pulteilla kiinni. Sama juttu apurin penkin kanssa. Turvavyökiinnike oli turbon penkissä kiinni, mulla auton rungossa penkkien välissä.
Onko ylipäätään mahdollista sotkea eri vuosimallien sisustoja penkkien osalta keskenään? Tiedän ,että ainakin takapenkit ym hilppeet käy suoraan, mutta juuri nuo tärkeimmät, eli etupenkkien kiinnikkeet eivät olekaan samanlaisia. Onko mitään mahdollisuuksia vaihtaa esim penkkien liukukiskoja keskenään, jolloin säilyisi vanha kiinnitys uudessa penkissä? Siis pelkkä kisko(jossa kiinnikkeet), ei koko alarunkoa. Toki yksi vaihtoehto on purkaa penkit ja koota ne vanhaan runkoon, mutta silloin ei saa hyödynnettyä sitä parempaa kallistussäätöä...
Sitten ne turvavyöt... saahan ne tietysti irti penkeistä, eli ei sinänsä ongelma. Penkinlämmittimille tuli melkoinen johtonippu, mutta kai sekin on selvitettävissä.
Jos jollakin olisi aikaa vastailla, niin olisin kiitollinen.
Matti
Onko ylipäätään mahdollista sotkea eri vuosimallien sisustoja penkkien osalta keskenään? Tiedän ,että ainakin takapenkit ym hilppeet käy suoraan, mutta juuri nuo tärkeimmät, eli etupenkkien kiinnikkeet eivät olekaan samanlaisia. Onko mitään mahdollisuuksia vaihtaa esim penkkien liukukiskoja keskenään, jolloin säilyisi vanha kiinnitys uudessa penkissä? Siis pelkkä kisko(jossa kiinnikkeet), ei koko alarunkoa. Toki yksi vaihtoehto on purkaa penkit ja koota ne vanhaan runkoon, mutta silloin ei saa hyödynnettyä sitä parempaa kallistussäätöä...
Sitten ne turvavyöt... saahan ne tietysti irti penkeistä, eli ei sinänsä ongelma. Penkinlämmittimille tuli melkoinen johtonippu, mutta kai sekin on selvitettävissä.
Jos jollakin olisi aikaa vastailla, niin olisin kiitollinen.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jaaha, no tuopa selittää aika pitkälti kiinnityksen erilaisuuden. Ei taida edes projektina onnistua. Ei vaan taida mistään löytyä hyväkuntoista -88 yhteensopivaa sisustaa(ja vieläpä tummanharmaana).
Nimim. suksiluukku olis kiva
p.s. tai sitten meen ja haen pelkän takaosaston(mitä ne ei kuitenkaan myy erikseen)
Nimim. suksiluukku olis kiva
p.s. tai sitten meen ja haen pelkän takaosaston(mitä ne ei kuitenkaan myy erikseen)
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kemppiliimaa vaan käyttöön, niin saahan sinne vaikka minkälaiset penkit istutettua. Jos vielä käy rälläköimässä jostakin romutetusta autosta niitä penkkien kiinnikkeitä, niin aina vaan homma helpottuu.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Olishan tuo ihan pätevä ratkaisu, mutta kun kyseessä on kuitenkin käyttöauto, niin ei oikeen nyt vielä ainakaan jaksa ruveta noita kiinnikkeitä laittelemaan. Toki, jos mieli joskus muuttuu, niin äkkiäkös myö haetaan romikselta tonnarin tai satkun sopivat kiinnikkeet ja kemppi rätisemään. Tullessa just ajattelin, että eihän näissä vanhoissa penkeissä oikeastaan mitään vikaa ole, hyvä niissä on istua. Katsotaan sitten kun ruvetaan laittelemaan autoa oikeen kunnolla, mutta se vaatii jo oman tallin ja toisen auton käyttöpeliksi.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ainakin meikäläinen sai kuskinpenkistä ihan kelvollisen, kun ostin penkin pohjaan uudet jouset ja ritilän. Riippuu vähän paikasta, mitä tuo korjaussarja maksaa. 20-45e välillä hinta on liikkunut...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Huiman kannustuksen saaneena päätin sitten kuitenkin hommata uudet penkit. Käytetään sitten sitä "kemppiliimaa" etupenkkien takakiinnikkeisiin. Saan onneksi purkamolta valmiiksi rälläkällä irroitetut oikeanlaiset kiinnikkeet mukaan, joten asennus on enää hitsaria vaille toteutuskelpoinen. Jos vielä joku kertoisi onko etupenkkien etureunan asennuskorkeus säilynyt samana, vaikka penkki onkin vaihtunut. Ei tarvitsisi muokata etukiinnikkeitä uusiksi. Edessähän löytyy poikittaispalkki, johon penkki pultataan kiinni(kyseessä on -88 malli). Pitänee hommata jostain tekstiilipuhdistusvaahtoa ja hoitaa homma oikeen viimosen päälle.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ota samalla ne irtopenkkien päälliset irti ja pese pesukoneessa. Itse ainakin pesin koneessa ohjelmalla "käsinpesu" 30 astetta. Vähän tahrasuolaa mukaan ja avot. Hieno tuli.
Ainakaan minulla ei kutistunut kangas niin ettei olis takaisin saanut. No ehkä hiukan kutistui, mutta just senverran että penkki näyttää timmimmältä.
Samalla korjattiin penkkien kankaista ne kujaset, mihin pujotetaan ne metalliset "luut". Eli ne pitää verhoilun paikallaan pienten koukkujen avulla.
Aikaa meni koko touhuun pari iltaa, mutta mielestäni kannatti.
P.S Verhoilun puhdistuksen yhteydessä on helppo korjata ne penkinlämmittimen vastukset, ne on 99% todennäköisyydellä rikki. kannattaa ainakin mitata vastukset ennen penkkien ruuvaamista autoon kiinni.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3672
Ainakaan minulla ei kutistunut kangas niin ettei olis takaisin saanut. No ehkä hiukan kutistui, mutta just senverran että penkki näyttää timmimmältä.
Samalla korjattiin penkkien kankaista ne kujaset, mihin pujotetaan ne metalliset "luut". Eli ne pitää verhoilun paikallaan pienten koukkujen avulla.
Aikaa meni koko touhuun pari iltaa, mutta mielestäni kannatti.
P.S Verhoilun puhdistuksen yhteydessä on helppo korjata ne penkinlämmittimen vastukset, ne on 99% todennäköisyydellä rikki. kannattaa ainakin mitata vastukset ennen penkkien ruuvaamista autoon kiinni.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=3672
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Kiitos hyvistä vinkeistä! Penkit on 90tkm ajetusta -91 turbosta, ja näyttivät päällisin puolin olevan todella hyvässä kunnossa. Ainoastaan apurin selkänojan kääntökahvan alla oleva muoviohjuri oli poissa, mutta sen saa varaosana tiskiltä. Täytyy nyt hakea penkit ensin ja purkaa varovasti verhoilut ja jos vaikka sitten siirtäisi termostaatin noihin uusiin penkkeihin, kun ei jaksa viritellä erillisiä kytkimiä. Saattaa olla, että irrotan myös turvavyökiinniikkeet, koska vanhemmat kiinnikkeet löytyvät penkkien välisestä konsolista. Säästyy myös johtojen kytkemiseltä(olenkohan laiska).
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hei.
En jaksanut tehdä pientä kysymystäni varten uutta aihetta, joten toivon saavani vastauksen myös hieman jonkun muun topicia "lainaamalla"
Ysisataseni (87) takaosan verhoilu on päässyt ajan saatossa hieman kulahtamaan. Syynä lienee edellisen omistajan innokkaat lapsoset. Tarkoituksena olisi verhoilla hattuhylly ja pilarit, joihin takapenkin vyöt ovat kiinnitetty. Kankaatkin kävin paikallisesta kangasliikkeestä jo ostamassa. Valitsin siis kankaaksi hieman venyvän, lähes kullanvärisen plyyshin. En ole muista ongelmiltani ehtinyt perehtymään aiheeseen sen enempää.
Minua kiinnostaa, kuinka helposti saan nämä vanhat verhoilut irti? Hattuhyllyn nyt voi vain uudelleenpäällystää, mutta mitenkäs ne pilarit? Pikaisella vilkaisulla ei näkynyt minkäänmoisia ruuveja tai sensellaisia. Repimään en uskaltanut ruveta, joten ajattelin kysyä. Eli siis miten pilareiden verhoilu irti?
En jaksanut tehdä pientä kysymystäni varten uutta aihetta, joten toivon saavani vastauksen myös hieman jonkun muun topicia "lainaamalla"
Ysisataseni (87) takaosan verhoilu on päässyt ajan saatossa hieman kulahtamaan. Syynä lienee edellisen omistajan innokkaat lapsoset. Tarkoituksena olisi verhoilla hattuhylly ja pilarit, joihin takapenkin vyöt ovat kiinnitetty. Kankaatkin kävin paikallisesta kangasliikkeestä jo ostamassa. Valitsin siis kankaaksi hieman venyvän, lähes kullanvärisen plyyshin. En ole muista ongelmiltani ehtinyt perehtymään aiheeseen sen enempää.
Minua kiinnostaa, kuinka helposti saan nämä vanhat verhoilut irti? Hattuhyllyn nyt voi vain uudelleenpäällystää, mutta mitenkäs ne pilarit? Pikaisella vilkaisulla ei näkynyt minkäänmoisia ruuveja tai sensellaisia. Repimään en uskaltanut ruveta, joten ajattelin kysyä. Eli siis miten pilareiden verhoilu irti?
Ne c-pilarien verhoilupalat lähtee irti ihan vain irrottamalla turvavyöt (muovipäällyste kampeamalla pois ja sen jälkeen pultit auki) ja sitten vetämällä varovasti pois. Hattuhylly kannattaa varmaan olla sitä ennen myös irrotettuna. Ne pilarien päälliset on nimittäin iän mukaan todella hauraita, ja varsinkin alareunasta murenevat helposti jos ei ole varovainen. Niihin c-pilarien päällyspaloihin on sitten liimattu ja takapuolelta niitattu se verhoilukangas kiinni, samaa materiaalia kuin kattoverhoilukin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Nyt on penkit haettu. Sain mukaan myös etupenkkien kiinnitysraudat eteen ja taakse(kemppiliimaa kehiin), ystävällistä palvelua!! Seuraava projekti on sähköpuolen tarkastaminen ja päällisten pesu. Katsotaan kuinka kauan menee, ennenkuin saan etupenkit paikalleen ja toimimaan. Takapenkki menee onneksi heittämällä. Hitsaushommia varten joutuu ehkä purkamaan lähes koko etuosaston varmuuden vuoksi. Tuleepahan tehtyä kunnolla(ainakin yritettyä ).
Kotterolle laitoin aiheesta yv:tä.
Kotterolle laitoin aiheesta yv:tä.
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tämäpä mielenkiintoista. Käytetävissäni olisi tonnarin etupenkit jotka sopisivat 2-ovisen 99:n sisustukseen. Tonnarin etupenkit eivät kuitenkaan ole kaatuvat. Miten iso homma olisi muuttaa kiinteä selkänoja kaatuvaksi? Voinko jollain tapaa käyttää penkkien osia ristiin toivotun lopputuloksen saavuttamiseksi?Teemu kirjoitti:91 tuli satkuihin tonnarin etupenkit.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03