9000 CC Carlsson -90

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tämmönen tuli haettua tänään ja nyt sitten vähän ihmetellään mitä tuli ostettua.
Suurimmat hommat ovat kait roikkuvan kattoverhoilun korjaaminen ja ajaessa se hieman paranikin, kun auto sisältä lämpeni. Kuljettajan penkissä on yksi sauma auennut n. 10 sentin matkalta, onnistuukohan tuon korjaaminen itse kun ensin irroittaa istuinosan päälisen?
Hieman empien käynnistyi muutaman päivän seisonnan jälkeen, mutta vajaa 100 kilometriä meni pääosin ihan mukavasti. Myrskylässä tuli käryä sisään ja sisätilan puhallin teki topin, tosin melkomoista sirkutusta pitikin sitä ennen. Onkohan vaan itse puhallin sökö vai onko mahdollisesti nopeutta säätävä tehotransistori rikki? Saattaa olla tuollainen vanhemman mallinen säädinkin kyllä varastossa ja käytetty puhallinkin, jolla voi kokeilla. Viisainta on kuitenkin laittaa uusi puhaltimen moottori ja samalla uusi kennokin, joka on lojunut varastossa.
Sitten tuo vajaa teho askarruttaa, Chek Engine syttyy muutaman kilometrin ajon jälkeen ja ahtopaineet eivät nouse 0,4 ylemmäs. Sammutuksen jälkeen kuitenkin toimii ilmeisesti normaalisti ahtopainekin korkeampi, senverran liukasta oli etten kovin alkanut kokeilemaan. Tuohon on laitettu konsoliin tarkempi ahtomittari ja ilmeisesti jokin seossuhdemittarikin. Mistä tuota lähtisi penkomaan? Nykimistä ei esiinny.
Ilmastointilaitteen näyttöön tulee käynnistyksen jälkeen numero 2, mikä vikakoodi tuo mahtaa olla? Oikea ovipuhallin ainakin rutisee, onneksi nekin on varastossa.
Vasen takaovi on jumissa, elikä lukossa ja painonappi ilmeisesti irti pidikkeestä.
Ruostetta ei ainakaan äkkiä katsoen kovin runsaasti ole, hieman ovien alareunan saumassa missä pellit ovat päällekkäin litistetty, oikea etuovi myös hieman etureunasta ruosteessa, tuohon voisi jossain vaiheessa metsästää valkoisen virheettömän oven jos löytää. Vasemmassa helmakotelossa näyttää alhaaltapäin olevan ruostetta pinnassa, oikea täysin virheetön. Suurimmat ruosteet kait vetokoukun kiinnityskohdassa. Taka-akseli putki on myös aika ruosteessa.
Oikea etulokasuoja on joskus ilmeisesti vaihdettu jonkin tällin johdosta ja siitä puuttuu SAAB-teksti. Sellainen olisi hakusessa. Takaluukun kaasujouset täytyy ostaa uudet. Tuulilasi täytyy uusia, se on melkein koko leveydeltä halki ja kyselinkin Riksusta
vaihtohintoja 310-370 euroa. Ratin pituussäätö on jumissa.
Kesää varten pitäisi löytää hyvät Crosspoket, nehän vissiin kuuluisi tuohon malliin? Harmi kun yhdet olivat jo varattu kun soitin.
Öljyt tulikin vaihdettua heti kun auton talliin ajoin. Sitten muita nesteitä pikkuhiljaa, ainakin jäähdytinneste, jarru/kytkinneste, mahdollisesti tehostinöljykin, vaihteistoöljy imemällä.
Vakkari ei toimi, täytyy ensin visiin tarkistaa poljinkytkimet ja ettei ole alipainevuotoa tai vetoketju poikki.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Onkos tää sieltä Lapinjärveltä peräisin oleva yksilö?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Joo.

Kumpi LH tuossa autossa on 2.4 vai 2.4.2 ?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja jus »

2.4.2:n ja 2.2:n tyhjäkäyntimoottorin liittimessä on kolme napaa, 2.4 ja 2.4.1:ssä vain kaksi napaa. 2.2:n ruiskuboksin liittimessä on 25 napaa, uudemmissa 35.

Onko ruiskuboksi -586? Se on 2.4. LH2.4.2 tuli vasta mv-91, silloinkin 2,3-litraisiin.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tuohon en osaa sanoa mitään, lueskelin vaan korjaamokäsikirjaa ja siinä oli DI+ LH ja nuo kaksi vaihtoehtoa, siitä tuo kysymys.
Täytyy huomena katsoa tarkemmin, jos tallille menen. Valmistenumerossa L joten -90 vuosimalli.

Edit. kirja olikin vm. 93
Viimeksi muokannut VMTD, Ma Tammi 28, 2013 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Seuraavissa potkuissa sitten Carlsson jo nähtävissä ;)
SAAB 9-5 Aero -05
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei taida onnistua, määräaikaiskatsastus suorittamatta ja ei kannata ennen 6.3. viedä, koska joutuu katsastamaan uudestaan heti perään.
Pakoputkessa on pieni vuoto, takalevyt voi joutua vaihtamaan, tuulilasi aiheuttaa vain korjauskehoituksen.
Miten lie tuon moottorin vikatilan vaikutus päästöihin?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Boksi on tuo 586 loppuinen ja tyhjäkäyntiventtiilin liitin 2-napainen.
Akvaariota katsellessa ihmettelin sellaista kapillaariputkea mikä tulee lämppärin moottorin tienoille jossa kartiopää ja kiristysmutteri, kuuluukohan tuo alunperin autoon vai onko jäänyt jostain. Olisiko ilmastointiin kuuluva?
Alipainepumppu on pois paikoiltaan ja alimmasta tapista lähtee letku pumpun taakse, sekä auton sisälle, ylemmästä vain pumpun taakse, kuuluuko olla näin?

Tämänpäivän hankinnat autoon olivat;
Laakkoselta:
-yksi uusi virtaavain alkuperäisvaraosana.
-ohjaustehostimen öljy 1l

Motonetista:
- 3 kpl sytytystulppia, yksi jälkitoimitukseen.
- takaluukun kaasujousi 1 kpl, toinen jälkitoimitukseen.
- keskimmäinen pakoputki/pönttö.
- takajarrulevyt.

Taitaa tuossa mallissa olla jo uudenlainen lämmityslaitteen kenno? Näyttäisi ettei ole sitä muovista liitinkappaletta, harmi kun on varastossa vanhanmallinen kenno.

Miten tuossa tulee puhaltimen moottori pois, kun imusarja on hieman ylempänä? Haittaako se ollenkaan, letkunpätkät pitää kuitenkin vissiin irroitta ensin, uudemmassa ne menevät alempaa kuin tässä.

Onko sumuvalot samanlaiset kaikissa vanhemmissa tontuissa? Sellaisia tarvitsi parin ja toiseen ajovaloumpioon takakannen, se on johonkin hukkunut.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja et »

VMTD kirjoitti: ihmettelin sellaista kapillaariputkea
Nestelinjas oleva paisuntaventtiili jos menee höyrystimelle.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja jus »

Puhallinkotelo tulee pois samaa reittiä kuin uudemmissakin, tilaa vaan on olennaisesti vähemmän. Läppäkotelon irrottaminen imusarjasta auttaa. Tulee se joten kuten läppäkotelon paikallaankin ollessa, mutta turha taistella. Läppäkotelo on kolmella mutterilla imusarjassa. Kannattaa hankkia uusi O-rengas 72*3,0 mm siihen tiivisteeksi. Läppäkotelon vesikierron laippaan menee 56,2*3,0 mm, jos sen päätyy avaamaan.

Kuva Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Onko tuossa -90 mallissa vielä erillinen siirtopumppu tankissa? Mietiskelin vaan sitä, että kun tuo chek engine syttyy tietyn ajan kuluttua käynnistyksestä, myöskin tyhjäkäynnillä, voisiko johtua siirtopumpun toimimattomuudesta. Tosin ei tuolla alla mitään painepumppua näkynyt.
Kapillariputki mikä on akvaariossa menee kajuutan puolelle, olisiko se tuohon seossuhdemittariin, jos tuo toinen sellainen on? Tuleeko tieto jostain imusarjasta ja toinen tieto bensanpaineen säätimeltä, kun siitäki joku letku lähtee kajuuttaan. Pitää vissiin purkaa mokoma hökötys pois.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja et »

Selaa tuo osio läpi niin tunnet paljon paremmin tonnarin.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja smeq »

Kapillaariputki on luultavasti palvellut mekaanista bensapainemittaria.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Täytyykin katsella UKT:n vinkit läpi.
Varmaan putki on juuri tuohon ja huomasin bensan tuloputkessa epäilyttävän virityksen, pari klemmaria ja jotain tiivistys/liimaainetta jolla liitetty jatkopätkä väliin siinä kohtaa missä nailonputki muuttuu kumiletkuksi konetilassa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CC Carlsson -90

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään tuli laitettua keskiputki paikoilleen ja melko heikossa kunnossa vanha olikin, hitsaamalla viimeksi korjattu ja langanpätkiä riitti putken sisäpuolellekin. Lievä viritys siitä tuli, kun aiemmin oli takapönttö vaihdettu, mutta takapönttö oli sisäliitoksella vaikka tuossa kuuluisi olla päittäin ja ol isitten vanhasta laitettu liitoslaippa, johon sisälle putkenpätkä ja uusi pönttö putken päälle tuplaklemmareilla.

Sitten jäähdytysnesteitä ulos laskiessa huomasin, ettei tuossa ole hinaussilmukkaa edessä ollenkaan tai jos on se on käännetty sivuun kun on tuo etupuskuri tuollainen matala malli. Täytyy vissiin tehdä apurunkoon oikealle puolelle lenkki mistä hätätilassa voi hinata jos tarvetta tulee.

Sitten purin vähän takakontin verhouksia ja pohjavanerin pois, hieman oli ruosteenalkua sivuilla ja vaneri sen näköinen kuin olisi saanut joskus kosteutta. Siitä varmaan nuo alkavat ruosteetkin johtuvat, no onneksi hiomalla saa kuntoon ja innolla raspiroopella niitä hinkkailinkin. Oikean takavalon alahyllyllä oli myös ruosteenalkua ja moottoriantennin vedenpoistoputkikin oli hienosti laitettu takakontin puolelle, eikä sinne sivukoteloon mistä vesi pääsisi valumaan ulos kotelosta.
Jonkinlainen ruostesuojaus tuohon on joskus tehty koteloihin, siksi tuo on ilmeisesti noinkin hyvä kun on.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin